Pandareus |
21 september 2025 07:36 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
(Bericht 10539598)
Wie is de held trouwens? Ik kan het artikel niet lezen.
|
Dit is het volledige artikel uit hln
Citaat:
Filip Dewinter (Vlaams Belang) op straat gespot met pistool: “Ik heb al jaren een draagvergunning”
Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter loopt rond met een 9 millimeterpistool op zak. Dat blijkt uit een filmpje dat ons werd doorgestuurd via onze nieuwslijn 4040. Dewinter bevestigt: “Ik heb al een jaar of acht een draagvergunning”, zegt hij. “Ik mag dus een wapen dragen. Het is evenwel niet de bedoeling dat dit opvalt.” Waarom is Dewinter een van een select clubje van een 15-tal burgers in ons land die in het openbaar een wapen mogen dragen?
Op de video die ons vrijdag werd doorgestuurd, zien we Dewinter die een praatje slaat voor de toegangsdeur van het Vlaams Belang-partijsecretariaat in Antwerpen. Wanneer hij even later binnengaat, wordt hij op de rug gefilmd en zit achteraan in zijn broek – het lijkt wel een scène uit een gangsterfilm – een voorwerp dat alle schijn van een pistool heeft. “Dat klopt”, bevestigt Dewinter. “Het gaat om een Glock 9 millimeter. Vreemd dat iemand dat heeft gezien, want dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als ik uit mijn auto stap, kan het zijn dat je daar een glimp van opvangt, maar in principe draag ik dat wapen heel discreet, in een binnenholster onder mijn kledij.”
Dewinter zegt dat hij al zeven of acht jaar een draagvergunning heeft. “Ik ben sportschutter en heb dus een wapenvergunning. Bovenop heb ik een draagvergunning, voor heel het land en op elk moment. Ik heb toestemming gekregen van de gouverneur en de procureur om mezelf te beschermen”, legt hij uit. “Dat is gebeurd nadat ik twee jaar intensief politiebescherming heb gehad en toen is me die toestemming verleend. Spijtig genoeg, durf ik zeggen, want ik zou liever geen wapen dragen. Maar het kan niet anders.”
Doodsbedreigingen
“Een draagvergunning wordt slechts heel uitzonderlijk toegekend in ons land, maar men heeft geoordeeld dat het voor mij nuttig is. Er zijn te vaak omstandigheden waarin politie of lijfwachten me niet kunnen beschermen, wanneer ik alleen ben of samen met mijn echtgenote. Ik geniet weliswaar nog steeds politiebescherming en voor mijn deur hangt een camera. Om het uur houden politiepatrouilles halt aan mijn thuisadres, net als voor de deuren van het partijsecretariaat.”
Dat Dewinter een pistool draagt, is het gevolg van de (doods)bedreigingen die hij al jaren krijgt. Vorige week zaterdag sprak Dewinter tijdens de massaal bijgewoonde anti-immigratiebijeenkomst ‘Unite the Kingdom’ in Londen. Volgens de organisatoren lokte het evenement honderdduizenden betogers. In zijn toespraak liet Dewinter zich kritisch uit over de islam en wat hij noemt de “dreigende islamisering” van de samenleving. “Sindsdien is het weer een stuk erger geworden en heb ik vanuit Pakistan al honderden doodsbedreigingen gekregen.” Dewinter diende daarna klacht in bij het parket in Antwerpen.
De Glock 45, zoals die van Filip Dewinter, is een Oostenrijks fabrikaat en heeft een patroonhouder met een capaciteit van 6 patronen. “Bijna elke lokale politiezone werkt met Glock, omdat het een oerdegelijk wapen is en vanaf 700 euro heb je bovendien een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding”, zegt Lieven Luyten, schietinstructeur bij de politie. “De Glock is heel betrouwbaar, vergt nauwelijks onderhoud en is heel eenvoudig qua mechaniek. Binnen de Glock-familie zit je aan 40 ?* 50 modellen in elk mogelijk kaliber. De courante 9 millimeter is vrij dodelijk zonder dat de terugslag te zwaar is. Glock heeft geen externe veiligheid – je kan hem niet op- en afzetten, maar terwijl de federale politie werkt met Smith & Wesson, houden de speciale eenheden en de beveiliging van de koning en toppolitici vast aan Glock. Dat wil wel wat zeggen.”
Wapens in Vlaanderen
67.500 Vlamingen hebben een wapenvergunning, blijkt uit cijfers van het Centraal Wapenregister. Samen bezitten ze 350.000 wapens. Dat betekent dat 1 op de 43 Vlaamse gezinnen één, maar vaak ook meerdere legale wapens in huis heeft. Gemiddeld bezit de Vlaamse schutter vijf wapens. In heel België stonden begin dit jaar meer dan 860.000 wapens geregistreerd. De meeste van die vuurwapens zijn in particuliere handen.
“Belangrijk is het onderscheid tussen een bezitsvergunning en een draagvergunning”, zegt Nils Duquet, directeur van het Vlaams Vredesinstituut en een expert in wapenwetgeving. “In de wapenwet worden de voorwaarden uitgelegd waarbinnen je een vuurwapen mag bezitten. Daaronder vallen sportief en recreatief schieten, de jacht, het verzamelen en ook persoonlijke verdediging. Die laatste voorwaarde wordt heel restrictief ingevuld: maar weinig mensen krijgen een vergunning omwille van persoonlijke verdediging. Volgens de laatste cijfers die ik heb gezien, zijn het er hoogstens een vijftiental.” Onder hen dus Dewinter.
Duquet vermoedt dat Dewinter een aantal vergunde sportwapens heeft en bovenop één verdedigingswapen. “Elk vergund wapen mag je slechts gebruiken voor het doel waarvoor het is vergund: een sportwapen mag alleen op de schietstand worden gebruikt, een jachtwapen alleen op een jachtterrein, enzovoort. Je mag die wapens vervoeren van je huis naar die specifieke plek – bijvoorbeeld de schietstand – maar je mag er dus niet zomaar op straat mee wandelen. Om een wapen te mogen dragen in de publieke ruimte, is een extra toelating nodig.”
Die toelating is provinciaal geregeld: het is de gouverneur die de vergunning toekent nadat de provinciale wapendienst een inschatting heeft gemaakt. In het geval van Dewinter was het dus allicht Cathy Berx, al zeventien jaar gouverneur in Antwerpen, die de draagvergunning uitreikte en meermaals verlengde. Berx bleek niet bereikbaar voor toelichting. “Voorafgaand aan de beslissing wordt advies gevraagd van de procureur des Konings”, legt Duquet de procedure uit. “Als het over persoonlijke verdediging gaat, wordt nagegaan hoe vaak die persoon is bedreigd geweest en er wordt ook nagegaan of er andere manieren bestaan om die persoon te beschermen: het hoeft niet altijd met een vuurwapen te zijn. Bezitsvergunningen worden in principe elke vijf jaar geëvalueerd, een vergunning voor het dragen van een wapen is maximaal drie jaar geldig maar kan nadien opnieuw worden aangevraagd.”
Altijd en overal
Dewinter werd gespot aan het partijsecretariaat, maar mag hij met de familie ook gewapend naar, zeg maar, een kinderspeeltuin? “In principe mag je het wapen enkel dragen om je te verdedigen. Als je kan aantonen dat bedreigingen ook mogelijk zijn in die kinderspeeltuin, dan kan dat. Dat is de interpretatie van de rechter”, zegt Duquet. “De situaties worden niet zo specifiek omlijnd. Het is wel zo dat hij alleen met zijn verdedigingswapen zich in de publieke ruimte mag begeven. Dewinter mag dus niet zomaar met andere sportwapens die hij eventueel bezit de straat op.”
Blijft de vraag: wanneer mag je zo’n wapen gebruiken? “Dan moet je kijken naar de regels die gelden voor de wettige zelfverdediging”, zegt Duquet. “Er moet sprake zijn van noodzaak en een onmiddellijke bedreiging, en die bedreiging moet ook proportioneel zijn. Je mag niet zomaar beginnen schieten wanneer iemand je met woorden bedreigt, ook niet wanneer die persoon bijvoorbeeld een cuttermesje vastheeft. Ook hier is het de rechter die zal interpreteren of aan de voorwaarden is voldaan. Een tijd geleden verscheen een juwelier voor de rechtbank omdat hij een overvaller had neergeschoten. De juwelier zei dat hij zich bedreigd voelde en voerde wettige zelfverdediging aan. In eerste instantie is die man toch veroordeeld omdat hij de overvaller in de rug had geschoten. Volgens de rechtbank werd daarmee aangetoond dat de overvaller op de vlucht sloeg en geen onmiddellijke bedreiging meer vormde. Nadien werd hij in beroep dan weer vrijgesproken, omdat het hof oordeelde dat hij handelde door een onweerstaanbare dwang. Om maar te zeggen: het is erg complex, waarbij verschillende interpretaties mogelijk zijn.”
|
|