![]() |
Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof – Tesla is de dupe.
Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit. Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren.
Kopers zijn kritisch, fans niet. Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%). ... Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race. Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn. |
Citaat:
Het wordt wel tijd dat Tesla een paar nieuwe modellen maakt, maar die zitten al in de pijplijn, ggl is uw vriend. |
Citaat:
Voor alle duidelijkheid, dit gaat niet alleen over België hé. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Edit: ik heb uw misleidende of leugenachtige ploflink gegoogeld want ze laten heel wat weg uit de originele link om Tesla slechter voor te stellen dan ze zijn. Het ligt er vingerdik op. https://www.auto55.be/nieuws/35348-e...sla-is-de-dupe |
|
Citaat:
Die grafiek is duidelijk wat de USA nog voorstelt betreft wereldaandeel autos, tot onder de 15% gedaald. China nadert de 30% of meer dan het dubbele van USA. De merkentrouw van Tesla is nog altijd hoger als die van Chevrolet, Toyota, Honda of doorgaans populaire merken in de USA. Uiteraard vergeet de plofgazet van reservespeler dat te vermelden. Ik zal het even vertalen. Citaat:
|
2 Bijlage(n)
Citaat:
Tja, de verkoop van BEV is zelfs gestegen in menig land nadat de premies afgeschaft zijn, wel een jaartje uitzweten. Plofzwetsers krijgen dan weer hoop. vb in Duitsland hebben ze 17 december 2023 de premies afgeschaft. Daardoor daalde de BEV-verkoop de volgende kwartalen, maar als we de eerste kwartalen van 2025 bekijken zijn die alweer een stuk beter dan die van 2023 waar een vette E-premie tot € 6750 bestond voor BEV tot 40k, BEV tussen 40-65k kregen nog €4,5k premie. BEV boven € 65k hadden daar geen recht op. Q1 2023: 94.667 Q2 2023: 125.572 Q1 2024: 81.287 Q2 2024: 102.719 Q1 2025: 111.979 Q2 2025: 135.243 Voor Q3 moeten we nog wachten tot september afgelopen is, maar ook dat kwartaal zal vermoedelijk beter doen dan Q3-2023. Ondanks dat vooral Tesla in D relatief heel zwak verkoopt, ze halen nog maar de 8e plaats, zie grafiek D per maand tot augustus. Maar dat wordt overgenomen door niet-woke Europese landen DK ES GB NL NO SE, YTD 2025, dagelijkse updates: Tesla haalt VW in, of grafiek eronder. |
Citaat:
Voorweg, het gaat enkel om het tweede kwartaal of 3 maanden van 2025 tov tweede kwartaal 2024. - auto55.be doet precies of het YTD 2025 is, niet dus. - auto55.be heeft geen zinnetje over wat in dat tweede kwartaal bezig was met - Elon Musk als politieke raadgever (DOGE), het eerste semester van 2025, en die dus allesbehalve bezig was met Tesla, dus zeker nadelig voor de terughoudendheid of de druppel waarom men (Dems) naar een ander merk "overliep". auto.55.be hield het bij deze "Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin" - auto55.be heeft zelfs nog zinnen over voor de modellen S/X amai, want in carscoop helemaal niet vermeld, sowieso evident dat het allesbehalve volumemodellen zijn, eigenlijk nooit geweest sinds de productie van het model 3 vanaf juli 2017. - auto55.be wil ook geen zinnen kwijt over dat Tesla er nog steeds bovenuitsteekt qua BEV en dat nog steeds meer overlopers zijn van andere merken naar Tesla dan omgekeerd, enkel die verhouding is sterk gedaald wat toch de bedoeling was van Tesla als pionier. Tesla wou dat andere automerken zouden volgen in electrificatie. - auto55.be heeft dan ook geen zinnetje over dat daardoor de algemene loyaliteit ten aanzien van elektrische auto's is verbeterd en is gestegen van ongeveer 40 procent in 2021 naar 43,5 procent. - auto55.be lijkt dan de doelstelling van Tesla niet begrepen te hebben: Citaat:
Het auto55.be-artikel laat ik zwart, het carscoop-artikel met US-context zet ik blauw eronder (ggl-vertaling), en het belangrijke daarin - wat auto55.be soms gewoon weglaat - onderlijn ik. Ik begrijp wel dat auto55.be het kort wil houden met - vooral kritiek op Tesla en Musk - dat geeft blijkbaar meer clicks. :roll: https://www.auto55.be/nieuws/35348-e...sla-is-de-dupe Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof – Tesla is de dupe 22-09-2025 Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit. Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren. Carscoops.com: Tesla-eigenaren die overstappen op diesels zouden wel eens de grappigste wending van 2025 kunnen zijn Door Brad Anderson 21 september 2025 Een ouder wordende line-up en de politieke voorkeuren van Elon Musk worden gezien als belangrijke factoren die bijdragen aan de verschuiving. Nog niet zo lang geleden hadden traditionele autofabrikanten moeite om Tesla bij te benen, omdat steeds meer kopers hun benzineauto's inruilden voor de elektrische modellen van het Californische merk. Nu lijkt het tij te keren. Nieuwe gegevens tonen aan dat de merkloyaliteit van Tesla merk aanzienlijk is gedaald, met een groeiend aantal eigenaren die niet alleen overstappen naar concurrerende merken, maar in sommige gevallen zelfs elektrische auto's helemaal laten varen voor dieseltrucks van merken zoals Chevrolet en Ford. Kopers zijn kritisch, fans niet. Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%). Uit een nieuw onderzoek van S&P Global blijkt dat de merkloyaliteit van Tesla in de VS in het tweede kwartaal van 2025 met 9,4 procent daalde ten opzichte van het jaar ervoor, tot 58,1 procent. Daarmee liep het bedrijf achter op Ford met 59,6 procent, hoewel het net voor Chevrolet bleef met 58 procent, Toyota met 57,3 procent, Honda met 54,9 procent en Mercedes-Benz met 54,2 procent. Verouderd modellengamma en imagoproblemen Volgens S&P Global begonnen de loyaliteitscijfers bij Tesla eerder dit jaar te dalen, deels door het verouderde modellengamma en de afhankelijkheid van slechts twee veel geproduceerde voertuigen: de Model 3 en de Model Y. Beide hebben updates gekregen, maar hun geschiedenis gaat jaren terug. Zonder nieuwe toevoegingen worden kopers steeds meer verleid door concurrerende merken die een bredere keuze bieden. Bovendien blijven de politieke voorkeuren van topman Elon Musk veel eigenaren afschrikken. Hopeloos verouderd gamma Dat klanten bij Tesla weg gaan, heeft volgens het analysebureau een aantal voor de hand liggende redenen. De voornaamste: het gamma van Tesla is verouderd. Het merk gedroeg zich op dat vlak nooit als een traditionele autobouwer met traditionele productcycli van een jaar of zeven. Maar het krijgt die houding nu als een boemerang in het gezicht terug. De Tesla Model S en X zijn bij de oudste voertuigen op de markt. Hopeloos voorbijgestreefd. En ook de grote volumemodellen van het merk - de 3 en Y - zijn inmiddels al op leeftijd. S&P zegt dat enkele updates dat onvoldoende kunnen verhullen. En minsten zo belangrijk: Tesla lijkt opvolgers nog altijd geen prioriteit te vinden. Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin. Analisten benadrukken dat Tesla's daling niet alleen te wijten is aan een afwijzing van elektrische auto's, maar eerder aan het feit dat kopers overstappen naar merken die een meer gevarieerd aanbod en uitrustingsmogelijkheden bieden. BMW, Mercedes-Benz en Toyota behoren tot de grootste winnaars wanneer Tesla's sedan- en SUV-kopers overlopen, wat de beperkte variëteit van het merk benadrukt. Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race. [color="blue"]Overstappen op andere brandstoffen, waaronder diesels Van degenen die Tesla de rug toekeerden, koos 68,9 procent in de eerste helft van dit jaar een andere elektrische auto als hun volgende auto, een daling ten opzichte van een piek halverwege de jaren 70 in 2023. De resterende 31,1 procent stapte over op een andere brandstofsoort, waarbij 28,2 procent overstapte op hybrides en een onverwachte 2,9 procent koos voor diesel, een ongebruikelijke stap voor voormalige elektrische automobilisten. Andere interessante bevindingen uit het onderzoek tonen aan dat toen ex-Tesla-eigenaren naar Chevrolet overstapten, 55 procent terugging naar benzine, 37 procent koos voor een andere elektrische auto en bijna 8 procent op de een of andere manier in diesels belandde, aldus Autonews. Het rapport verklaart die laatste groep niet, hoewel het moeilijk is je niet voor te stellen dat veel, zo niet alle, Cybertruck-eigenaren ontevreden zijn over de overstap naar dieselaangedreven Chevy Silverado's. Citaat:
|
En waar het artikel ook geen rekening mee houdt zijn de productiecijfers van Tesla die meer waren in Q1+Q2-2024 dan in Q1+Q2-2025 (-8,7 %). (onder andere door een grondige opfrissing van het model Y - begin 2025 - , wereldwijd hé in drie fabrieken USA, CN, EU dat gaat niet in 1-2-3 ...)
En de stock was duidelijk al weg in Q4-2024 (bijna 500k deliveries) Het artikel betreft enkel die -13,5 % deliveries in Q2 2025 t.o.v. deliveries Q2-2024, uiteraard werden die enkele maanden eerder besteld (eigenlijk toen Musk in Doge-topvorm was... lol) Citaat:
|
en lbnl de voorspelde leveringscijfers wereldwijd van Tesla voor het 3q 2025:
ca. 446k: Citaat:
En dan komt BYD zeker ook in het opbod, zeker op 1. Een andere Chinees of 2 CN? of de VW Gp op 3 en 4. |
FF een ervaring laatst weekend.
Tesla 3 van enkel jaren oud. 90% geladen, na 100km (bijna volledig autostrade) nog 50% geladen. Logisch geredeneerd heeft die dus met dit weer een actieradius van 250km. Volgens internet heeft de oude tesla 3 met kleinste actieradius (wltp-norm) 320km. Dat betekent dus dat die na enkele jaren meer dan 20% capaciteitsverlies heeft. |
1. Tesla lijdt onder het gebrek aan nieuwe modellen én de strapatsen van Musk.
2. Full electric zit nog altijd met het range probleem. En ik zie het ook wel hier. Waar er vroeger een full electric voor de deur/oplaadpunt stond nu terug klassiek of stekkerhybride. |
Citaat:
|
Citaat:
De frequentie van opladen speelt daar een grote rol bij. Bij laptops kan je instellen dat er enkel geladen wordt als de capaciteit bijvoorbeeld onder de 25% valt. Bij auto’s kan je je dat uiteraard niet permiteren. Als je thuiskomt met 60% of 70% ga je die voor alle zekerheid opladen. En we zitten nu in een gunstige warme periode. In de winter gaat de capaciteit nog een flinke hap naar beneden. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat ga je dan doen ? Nieuwe batterij, nieuwe EV, plug-in, milde hybride, naft of diesel l? |
Citaat:
Diesel, zeker weten! |
Citaat:
Alweer een anti-EV meer neem ik aan, of zoek eens op volgens internet hoeveel capaciteitsverlies een gemiddeld model 3 heeft na 100.000 miles of 160.000 km. Die zijn zeker talrijk te vinden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be