Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof – Tesla is de dupe. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274592)

reservespeler 22 september 2025 12:19

Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof – Tesla is de dupe.
 
Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit. Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren.


Kopers zijn kritisch, fans niet.

Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%).


...


Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor

Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race.


Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn.

Micele 22 september 2025 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540260)
Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit. Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren.


Kopers zijn kritisch, fans niet.

Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%).


...


Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor

Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race.


Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn.

Wat een onzin. Dat beperkt onderzoek van S&P Global betreft enkel USA.

Het wordt wel tijd dat Tesla een paar nieuwe modellen maakt, maar die zitten al in de pijplijn, ggl is uw vriend.

reservespeler 22 september 2025 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10540262)
Wat een onzin.

Tja, ik heb het alleen maar gepost hé.

Voor alle duidelijkheid, dit gaat niet alleen over België hé.

Micele 22 september 2025 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540264)
Tja, ik heb het alleen maar gepost hé.

Voor alle duidelijkheid, dit gaat niet alleen over België hé.

Over welk land of landen gaat het precies? :lol: (ik had nog iets aan jouw post toegevoegd)

Citaat:

https://www.carscoops.com/2025/09/te...54.2%20percent.

The new study from S&P Global shows that in the second quarter of 2025, Tesla’s brand loyalty in the US dropped 9.4 percent from the year before, landing at 58.1 percent. That figure put the company behind Ford at 59.6 percent, though it stayed just ahead of Chevrolet at 58 percent, Toyota at 57.3 percent, Honda at 54.9 percent, and Mercedes-Benz at 54.2 percent.
Tesla doet het nog altijd prima, en dat met 2 hoofdmodellen die langer dan de standaard op de markt zijn. 8-)

reservespeler 22 september 2025 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10540265)
Over welk land of landen gaat het precies? :lol: (ik had nog iets aan jouw post toegevoegd)

Dat heb ik wel gezien, maar het zijn niet alleen de Teslarijders die afhaken hé.

Micele 22 september 2025 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540268)
Dat heb ik wel gezien, maar het zijn niet alleen de Teslarijders die afhaken hé.

Tesla doet het relatief prima met hoofdzakelijk 2 modellen (3 en Y) die al 2 keer opgefrist zijn. Model S en X en Cybertruck is meer voor de happy few.

Citaat:

The new study from S&P Global shows that in the second quarter of 2025, Tesla’s brand loyalty in the US dropped 9.4 percent from the year before, landing at 58.1 percent. That figure put the company behind Ford at 59.6 percent, though it stayed just ahead of Chevrolet at 58 percent, Toyota at 57.3 percent, Honda at 54.9 percent, and Mercedes-Benz at 54.2 percent.
Enkel USA, hoeveel % is dat van de wereldmarkt? :roll:

Edit: ik heb uw misleidende of leugenachtige ploflink gegoogeld want ze laten heel wat weg uit de originele link om Tesla slechter voor te stellen dan ze zijn. Het ligt er vingerdik op.

https://www.auto55.be/nieuws/35348-e...sla-is-de-dupe

ViveLaBelgique 22 september 2025 12:52


Micele 22 september 2025 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10540272)

:thumbsup:
Die grafiek is duidelijk wat de USA nog voorstelt betreft wereldaandeel autos, tot onder de 15% gedaald.

China nadert de 30% of meer dan het dubbele van USA.

De merkentrouw van Tesla is nog altijd hoger als die van Chevrolet, Toyota, Honda of doorgaans populaire merken in de USA.

Uiteraard vergeet de plofgazet van reservespeler dat te vermelden.

Ik zal het even vertalen.
Citaat:

Uit een nieuw onderzoek van S&P Global blijkt dat de merkloyaliteit van Tesla in de VS in het tweede kwartaal van 2025 met 9,4 procent daalde ten opzichte van het jaar ervoor, tot 58,1 procent. Daarmee bleef het bedrijf achter Ford met 59,6 procent, hoewel het net voor Chevrolet bleef met 58 procent, Toyota met 57,3 procent, Honda met 54,9 procent en Mercedes-Benz met 54,2 procent.

Micele 22 september 2025 13:56

2 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540260)
Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn.

Zoals bij de eco-sjoemel-diesels (ecopremie) en de sjoemelhybrides? :lol:

Tja, de verkoop van BEV is zelfs gestegen in menig land nadat de premies afgeschaft zijn, wel een jaartje uitzweten. Plofzwetsers krijgen dan weer hoop.

vb in Duitsland hebben ze 17 december 2023 de premies afgeschaft. Daardoor daalde de BEV-verkoop de volgende kwartalen, maar als we de eerste kwartalen van 2025 bekijken zijn die alweer een stuk beter dan die van 2023 waar een vette E-premie tot € 6750 bestond voor BEV tot 40k, BEV tussen 40-65k kregen nog €4,5k premie. BEV boven € 65k hadden daar geen recht op.

Q1 2023: 94.667
Q2 2023: 125.572

Q1 2024: 81.287
Q2 2024: 102.719

Q1 2025: 111.979
Q2 2025: 135.243

Voor Q3 moeten we nog wachten tot september afgelopen is, maar ook dat kwartaal zal vermoedelijk beter doen dan Q3-2023. Ondanks dat vooral Tesla in D relatief heel zwak verkoopt, ze halen nog maar de 8e plaats, zie grafiek D per maand tot augustus.

Maar dat wordt overgenomen door niet-woke Europese landen DK ES GB NL NO SE, YTD 2025, dagelijkse updates: Tesla haalt VW in, of grafiek eronder.

Micele 22 september 2025 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540260)
Tja, den elentrikke otto kan nog steeds niet overtuigen, tenzij er een massa belastingvoordelen aan gekoppeld worden / zijn.

Moest je eens de moeite doen het originele artikel of tenminste dit betreffende carscoops.com te lezen, dan weet je dat je dingen afleidt uit een "plof-artikel" waar ze onnodige dingen fantaseren en vooral het belangrijkste weglaten.

Voorweg, het gaat enkel om het tweede kwartaal of 3 maanden van 2025 tov tweede kwartaal 2024.

- auto55.be doet precies of het YTD 2025 is, niet dus.

- auto55.be heeft geen zinnetje over wat in dat tweede kwartaal bezig was met - Elon Musk als politieke raadgever (DOGE), het eerste semester van 2025, en die dus allesbehalve bezig was met Tesla, dus zeker nadelig voor de terughoudendheid of de druppel waarom men (Dems) naar een ander merk "overliep".
auto.55.be hield het bij deze "Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin"

- auto55.be heeft zelfs nog zinnen over voor de modellen S/X amai, want in carscoop helemaal niet vermeld, sowieso evident dat het allesbehalve volumemodellen zijn, eigenlijk nooit geweest sinds de productie van het model 3 vanaf juli 2017.

- auto55.be wil ook geen zinnen kwijt over dat Tesla er nog steeds bovenuitsteekt qua BEV en dat nog steeds meer overlopers zijn van andere merken naar Tesla dan omgekeerd, enkel die verhouding is sterk gedaald wat toch de bedoeling was van Tesla als pionier. Tesla wou dat andere automerken zouden volgen in electrificatie.

- auto55.be heeft dan ook geen zinnetje over dat daardoor de algemene loyaliteit ten aanzien van elektrische auto's is verbeterd en is gestegen van ongeveer 40 procent in 2021 naar 43,5 procent.

- auto55.be lijkt dan de doelstelling van Tesla niet begrepen te hebben:
Citaat:

Elektrische voertuigen:
Het bedrijf ontwikkelt en produceert aantrekkelijke elektrische auto's voor de massa om de adoptie van EV's te stimuleren.
Soit denk er het jouw van na het lezen van:

Het auto55.be-artikel laat ik zwart, het carscoop-artikel met US-context zet ik blauw eronder (ggl-vertaling), en het belangrijke daarin - wat auto55.be soms gewoon weglaat - onderlijn ik. Ik begrijp wel dat auto55.be het kort wil houden met - vooral kritiek op Tesla en Musk - dat geeft blijkbaar meer clicks. :roll:

https://www.auto55.be/nieuws/35348-e...sla-is-de-dupe

Eén op drie EV-rijders stapt terug naar brandstof – Tesla is de dupe

22-09-2025

Tesla was de absolute vaandeldrager van de elektrische revolutie. Het merk was minstens een decennium lang het ijkpunt voor andere automerken. Op vlak van prestaties, maar (voor de managers minstens even belangrijk) ook op vlak van beurswaarde. Maar anno 2025 ziet het plaatje er helemaal anders uit. Tesla’s kunnen steeds minder overtuigen. En uit onderzoek van S&P Global blijkt dat niet alleen de merkentrouw bij Tesla afkalft. Opvallend veel klanten schakelen achteraf terug over naar brandstofmotoren.


Carscoops.com:

Tesla-eigenaren die overstappen op diesels zouden wel eens de grappigste wending van 2025 kunnen zijn

Door Brad Anderson 21 september 2025

Een ouder wordende line-up en de politieke voorkeuren van Elon Musk worden gezien als belangrijke factoren die bijdragen aan de verschuiving.

Nog niet zo lang geleden hadden traditionele autofabrikanten moeite om Tesla bij te benen, omdat steeds meer kopers hun benzineauto's inruilden voor de elektrische modellen van het Californische merk. Nu lijkt het tij te keren. Nieuwe gegevens tonen aan dat de merkloyaliteit van Tesla merk aanzienlijk is gedaald, met een groeiend aantal eigenaren die niet alleen overstappen naar concurrerende merken, maar in sommige gevallen zelfs elektrische auto's helemaal laten varen voor dieseltrucks van merken zoals Chevrolet en Ford.


Kopers zijn kritisch, fans niet.
Tesla-kopers van het eerste uur gedroegen zich niet als traditionele klanten - het waren eerder fans. Zoals dat ook lange tijd het geval was bij gebruikers van Apple-producten. Kritiek uiten was iets wat je eigenlijk niet deed. En elke keer Elon Musk met de volgende wilde belofte aan kwam draven, hing je aan z’n lippen. Maar op die doelgroep alleen kan je geen merk laten draaien. En wat blijkt? De andere consumenten zijn wél kritisch. En - belangrijker - ze zijn niet overtuigt. Volgens S&P Global zakte de merkentrouw van Tesla naar 58,1 procent. Een dieptepunt voor het bedrijf. Lager zelfs dan dat van Ford (59,6%).

Uit een nieuw onderzoek van S&P Global blijkt dat de merkloyaliteit van Tesla in de VS in het tweede kwartaal van 2025 met 9,4 procent daalde ten opzichte van het jaar ervoor, tot 58,1 procent. Daarmee liep het bedrijf achter op Ford met 59,6 procent, hoewel het net voor Chevrolet bleef met 58 procent, Toyota met 57,3 procent, Honda met 54,9 procent en Mercedes-Benz met 54,2 procent.

Verouderd modellengamma en imagoproblemen

Volgens S&P Global begonnen de loyaliteitscijfers bij Tesla eerder dit jaar te dalen, deels door het verouderde modellengamma en de afhankelijkheid van slechts twee veel geproduceerde voertuigen: de Model 3 en de Model Y. Beide hebben updates gekregen, maar hun geschiedenis gaat jaren terug. Zonder nieuwe toevoegingen worden kopers steeds meer verleid door concurrerende merken die een bredere keuze bieden. Bovendien blijven de politieke voorkeuren van topman Elon Musk veel eigenaren afschrikken.


Hopeloos verouderd gamma

Dat klanten bij Tesla weg gaan, heeft volgens het analysebureau een aantal voor de hand liggende redenen. De voornaamste: het gamma van Tesla is verouderd. Het merk gedroeg zich op dat vlak nooit als een traditionele autobouwer met traditionele productcycli van een jaar of zeven. Maar het krijgt die houding nu als een boemerang in het gezicht terug. De Tesla Model S en X zijn bij de oudste voertuigen op de markt. Hopeloos voorbijgestreefd. En ook de grote volumemodellen van het merk - de 3 en Y - zijn inmiddels al op leeftijd. S&P zegt dat enkele updates dat onvoldoende kunnen verhullen. En minsten zo belangrijk: Tesla lijkt opvolgers nog altijd geen prioriteit te vinden. Daarbij komt nog dat topman Elon Musk z’n jarenlange campagne van fantastische doelstellingen en onrealistische voorspellingen niet langer werkt. Een politieke escapade - met alle uitspraken die daarbij hoorden - hielp evenmin.

Analisten benadrukken dat Tesla's daling niet alleen te wijten is aan een afwijzing van elektrische auto's, maar eerder aan het feit dat kopers overstappen naar merken die een meer gevarieerd aanbod en uitrustingsmogelijkheden bieden. BMW, Mercedes-Benz en Toyota behoren tot de grootste winnaars wanneer Tesla's sedan- en SUV-kopers overlopen, wat de beperkte variëteit van het merk benadrukt.


Eén op drie kiest weer voor verbrandingsmotor

Maar het is niet alleen Tesla dat door een recordaantal klanten wordt afgezworen bij een nieuwe aankoop: ook steeds meer kopers overwegen geen nieuwe elektrische auto meer. Slechts 68,9 procent van de klanten blijft bij een elektrische auto (wereldwijde cijfers). De overige 31,1 procent schakelt achteraf terug over op een verbrandingsmotor. Dat cijfer is hoger dan ooit tevoren. Hybrides (in al z’n vormen van een milde hybride tot een stekkervariant) zijn het populairst: die gaan met 28,2 procent van de oude EV-rijders aan de haal. Maar - opvallend - net geen drie procent schakelt terug over naar de inmiddels al meer dan tien jaar verketterde dieselmotor. Het EV-experiment is dus nog lang geen gelopen race.

[color="blue"]Overstappen op andere brandstoffen, waaronder diesels

Van degenen die Tesla de rug toekeerden, koos 68,9 procent in de eerste helft van dit jaar een andere elektrische auto als hun volgende auto, een daling ten opzichte van een piek halverwege de jaren 70 in 2023. De resterende 31,1 procent stapte over op een andere brandstofsoort, waarbij 28,2 procent overstapte op hybrides en een onverwachte 2,9 procent koos voor diesel, een ongebruikelijke stap voor voormalige elektrische automobilisten.

Andere interessante bevindingen uit het onderzoek tonen aan dat toen ex-Tesla-eigenaren naar Chevrolet overstapten, 55 procent terugging naar benzine, 37 procent koos voor een andere elektrische auto en bijna 8 procent op de een of andere manier in diesels belandde, aldus Autonews. Het rapport verklaart die laatste groep niet, hoewel het moeilijk is je niet voor te stellen dat veel, zo niet alle, Cybertruck-eigenaren ontevreden zijn over de overstap naar dieselaangedreven Chevy Silverado's.

Citaat:



Tesla's voorsprong op Ford is ook kleiner geworden, met een veroveringsratio die daalde van 2,4 naar 1,9% een jaar eerder. Van de overstappers naar Ford kocht de helft een benzinemodel, 29 procent bleef elektrisch, 13 procent koos voor hybrides en 5 procent koos voor diesel. BMW ziet er ook niet veel beter uit voor Tesla: 47 procent van de overstappers koos voor benzine, 42 procent voor elektrisch en 11 procent koos voor hybrides.

Herhaalde kopers van elektrische auto's verliezen momentum

Over het algemeen is de loyaliteit aan batterij-elektrische voertuigen gedaald tot 58,7 procent in 2025, een daling ten opzichte van bijna 68 procent twee jaar geleden. Dit wijst op een bredere afname van herhaalde elektrische auto-aankopen. Traditionele verbrandingsmotoren hebben nog steeds de hoogste loyaliteit met ongeveer 84 procent, hoewel dit cijfer geleidelijk daalt. Hybrides winnen terrein, maar blijven achter bij zowel ICE- als BEV-modellen.

Daarentegen neemt de loyaliteit toe onder kopers van andere elektrische merken. De loyaliteit voor brandstoftypes van elektrische auto's van andere merken dan Tesla is gestegen tot 46,4 procent, van ongeveer 45 procent in 2020. Dit suggereert dat gebruikers buiten het Tesla-ecosysteem meer gemotiveerd zijn om elektrisch te blijven. De algehele loyaliteit aan elektrische auto's is ook verbeterd en is gestegen tot 43,5 procent, vergeleken met ongeveer 40 procent in 2021, aangewakkerd door een golf van concurrerendere modellen.

Tesla wint nog steeds veel kopers

Zelfs met een toenemend aantal overstappers blijft Tesla een aanzienlijk deel van de kopers aantrekken. In het tweede kwartaal won het ongeveer twee keer zoveel Chevrolet-rijders als Chevrolet-rijders Tesla-rijders. Die verhouding is echter sterk gedaald ten opzichte van slechts 4 op 1, een jaar geleden.

Het verschil is nog duidelijker als we kijken naar BMW. Tesla's verhouding tussen overstappers en veroveraars ten opzichte van het Duitse merk lag rond de 9 op 1. Nu BMW een veel breder scala aan elektrische modellen aanbiedt, is dat cijfer gedaald tot slechts 1,5 op 1.

Daarentegen neemt de loyaliteit onder kopers van andere elektrische merken toe. De loyaliteit voor elektrische auto's van andere merken dan Tesla is gestegen naar 46,4 procent, vergeleken met ongeveer 45 procent in 2020, wat suggereert dat gebruikers buiten het Tesla-ecosysteem meer gemotiveerd zijn om elektrisch te blijven. Ook de algemene loyaliteit ten aanzien van elektrische auto's is verbeterd en is gestegen van ongeveer 40 procent in 2021 naar 43,5 procent. Dit is te danken aan een golf van concurrerender en aantrekkelijkere modellen.


Micele 22 september 2025 18:23

En waar het artikel ook geen rekening mee houdt zijn de productiecijfers van Tesla die meer waren in Q1+Q2-2024 dan in Q1+Q2-2025 (-8,7 %). (onder andere door een grondige opfrissing van het model Y - begin 2025 - , wereldwijd hé in drie fabrieken USA, CN, EU dat gaat niet in 1-2-3 ...)
En de stock was duidelijk al weg in Q4-2024 (bijna 500k deliveries)

Het artikel betreft enkel die -13,5 % deliveries in Q2 2025 t.o.v. deliveries Q2-2024, uiteraard werden die enkele maanden eerder besteld (eigenlijk toen Musk in Doge-topvorm was... lol)
Citaat:

Tesla production and deliveries
Quarterly vehicle totals | Q1 2020–Q2 2025
The accordion chart shows Tesla's quarterly vehicle production and deliveries from Q1 2020 through Q2 2025.
qrtr Production Deliveries
2025 Q2 410,244 384,122
Q1 362,615 336,681


2024 Q4 459,445 495,570
Q3 469,796 462,890
Q2 410,831 443,956
Q1 433,371 386,810


2023 Q4 494,989 484,507
Q3 430,488 435,059
Q2 479,700 466,140
Q1 440,808 422,875

2022 Q4 439,701 405,278
Q3 365,923 343,830
Q2 258,580 254,695
Q1 305,407 310,048
(.....)
Source: Company reports
https://www.cnbc.com/2025/07/02/tesl...n-numbers.html

Micele 22 september 2025 19:07

en lbnl de voorspelde leveringscijfers wereldwijd van Tesla voor het 3q 2025:
ca. 446k:
Citaat:

https://www.investors.com/news/tesla...ing-new-highs/

Tesla Q3 Deliveries Upcoming

Investors also await third-quarter vehicle delivery data. Tesla reports third-quarter global vehicle deliveries in early October and Q3 earnings are on Oct. 21.

Analyst consensus has global Tesla Q3 vehicle deliveries coming in around 446,000, according to FactSet. That would be about 16% above the second-quarter total but still down 4% vs. Q3 2024. Few analysts have updated Q3 delivery targets since late July, however.

Tesla deliveries should be strong in Q3 as the U.S. tax credit expires on Sept. 30. After that, deliveries are likely to fall significantly in the U.S. The EV giant updated its website over the weekend showing that customers can still take advantage of the tax credit if they order a vehicle by Sept. 30, not if it is delivered by that date.
Wat gaan ze dan weer schrijven. :popcorn:
En dan komt BYD zeker ook in het opbod, zeker op 1. Een andere Chinees of 2 CN? of de VW Gp op 3 en 4.

pajoske 22 september 2025 22:49

FF een ervaring laatst weekend.
Tesla 3 van enkel jaren oud.
90% geladen, na 100km (bijna volledig autostrade) nog 50% geladen. Logisch geredeneerd heeft die dus met dit weer een actieradius van 250km. Volgens internet heeft de oude tesla 3 met kleinste actieradius (wltp-norm) 320km.
Dat betekent dus dat die na enkele jaren meer dan 20% capaciteitsverlies heeft.

Dadeemelee 22 september 2025 22:59

1. Tesla lijdt onder het gebrek aan nieuwe modellen én de strapatsen van Musk.
2. Full electric zit nog altijd met het range probleem.

En ik zie het ook wel hier. Waar er vroeger een full electric voor de deur/oplaadpunt stond nu terug klassiek of stekkerhybride.

reservespeler 23 september 2025 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10540567)
FF een ervaring laatst weekend.
Tesla 3 van enkel jaren oud.
90% geladen, na 100km (bijna volledig autostrade) nog 50% geladen. Logisch geredeneerd heeft die dus met dit weer een actieradius van 250km. Volgens internet heeft de oude tesla 3 met kleinste actieradius (wltp-norm) 320km.
Dat betekent dus dat die na enkele jaren meer dan 20% capaciteitsverlies heeft.

oei, zo'n groot verlies aan capaciteit!

Dadeemelee 23 september 2025 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540650)
oei, zo'n groot verlies aan capaciteit!

Het is een teeds lang gekend fenomeen met die batterijen.

De frequentie van opladen speelt daar een grote rol bij. Bij laptops kan je instellen dat er enkel geladen wordt als de capaciteit bijvoorbeeld onder de 25% valt. Bij auto’s kan je je dat uiteraard niet permiteren. Als je thuiskomt met 60% of 70% ga je die voor alle zekerheid opladen.
En we zitten nu in een gunstige warme periode. In de winter gaat de capaciteit nog een flinke hap naar beneden.

quercus 23 september 2025 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10540650)
oei, zo'n groot verlies aan capaciteit!

Om maar te zwijgen over het capaciteitsverlies tijdens de winter bij ijzig koud en vochtig weer.

ViveLaBelgique 23 september 2025 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10540567)
FF een ervaring laatst weekend.
Tesla 3 van enkel jaren oud.
90% geladen, na 100km (bijna volledig autostrade) nog 50% geladen. Logisch geredeneerd heeft die dus met dit weer een actieradius van 250km. Volgens internet heeft de oude tesla 3 met kleinste actieradius (wltp-norm) 320km.
Dat betekent dus dat die na enkele jaren meer dan 20% capaciteitsverlies heeft.

Na x aantal jaar ( 7-10 ?) is de batterij niet meer betrouwbaar of kan je er veilig minder dan 50 km mee rijden.

Wat ga je dan doen ? Nieuwe batterij, nieuwe EV, plug-in, milde hybride, naft of diesel l?

reservespeler 23 september 2025 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10540697)
Na x aantal jaar ( 7-10 ?) is de batterij niet meer betrouwbaar of kan je er veilig minder dan 50 km mee rijden.

Wat ga je dan doen ? Nieuwe batterij, nieuwe EV, plug-in, milde hybride, naft of diesel l?

Als ik de keuze had?
Diesel, zeker weten!

Micele 23 september 2025 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10540567)
FF een ervaring laatst weekend.
Tesla 3 van enkel jaren oud.
90% geladen, na 100km (bijna volledig autostrade) nog 50% geladen. Logisch geredeneerd heeft die dus met dit weer een actieradius van 250km. Volgens internet heeft de oude tesla 3 met kleinste actieradius (wltp-norm) 320km.
Dat betekent dus dat die na enkele jaren meer dan 20% capaciteitsverlies heeft.

En maar onzin spammen zonder degelijke bronnen die dat staven.

Alweer een anti-EV meer neem ik aan, of zoek eens op volgens internet hoeveel capaciteitsverlies een gemiddeld model 3 heeft na 100.000 miles of 160.000 km. Die zijn zeker talrijk te vinden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be