Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   BYD heeft nieuw WR snelheid. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274601)

Dadeemelee 23 september 2025 22:55

BYD heeft nieuw WR snelheid.
 
496 km/u en ze kunnen duidelijk nog sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=aD9v1WyAgLA

reservespeler 24 september 2025 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10541128)
496 km/u en ze kunnen duidelijk nog sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=aD9v1WyAgLA

Dat is op zich geen wonder hoor.
Technisch is zeer veel mogelijk.

496 km/u, terwijl we hier meestal maat 50 km/u mogen rijden.

Micele 24 september 2025 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10541128)
496 km/u en ze kunnen duidelijk nog sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=aD9v1WyAgLA

Vooral de (zeer speciale) banden zorgen voor de beperking.
Citaat:

Want Michelin zegt het zelf hun speciale Z-banden voor hypercars zitten aan de limiet.

Reifenentwicklung am Limit

Hypercars sind eine eigene Liga. Hersteller wie Bugatti und Koenigsegg haben längst die 400-km/h-Marke pulverisiert, die früher nur von Sportprototypen in Le Mans erreicht wurde. Dies bedeutet eine extreme Herausforderung für die Reifen, die nicht nur diese enorme Performance auf die Straße bringen, sondern dabei auch maximale Sicherheit und Standfestigkeit bieten müssen.

So auch an diesem 2. August 2019, als Bugatti mit dem Chiron Super Sport auf der VW-eigenen Teststrecke im niedersächsischen Ehra-Lessien mit 490,5 km/h eine neue Bestmarke für Serienautos aufstellt. Mit dabei: der französische Reifenhersteller Michelin.

Micele 24 september 2025 12:53

aanvulling:
Citaat:

https://www.wionews.com/photos/this-.../1752758235428

This Bugatti car could’ve gone faster than 490 km/h, but tyres said no! Here's why

Bugatti Chiron hit a record 490 km/h in tests; however, public models are limited to 420 km/h because tyres can’t safely handle more. Even tiny flaws are dangerous at high speed. Know more about it.

A supercar held back by tyres

The Bugatti Chiron is built for speed, with a record run that touched 490 km/h. However, the top speed of it on public roads is electronically limited to 420 km/h. Why? Because it is found that existing tyres could not safely handle higher speeds, setting a dramatic boundary for this hypercar.

The engineering problem nobody expected

Tyres face immense forces at high speeds. At 420 km/h, a simple valve cap on a tyre weighs as much as 7 kg. Forces increase so fast at higher speeds that no normal legal tyre can cope. This means even a powerful machine like the Chiron can only go as fast as its tyres allow.

The role of specially developed tyres

For its record 490 km/h run, Bugatti used Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres with extra reinforcements. These were tested on a machine once used for the Space Shuttle spinning at up to 511 km/h to check for the tiniest faults. Each set was x-rayed before being used for safety.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be