Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Spoorvakbonden kosten de overheid 8 miljoen / jaar. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274603)

reservespeler 24 september 2025 07:26

Spoorvakbonden kosten de overheid 8 miljoen / jaar.
 
Bron: N-VA

in 2024 werkten 58 werknemers van het spoor (NMBS en Infrabel) fulltime voor de vakbonden, kostprijs voor de belastingbetaler is 4,6 miljoen euro.
In 2024 kregen de spoorbonden 3,5 miljoen euro dotatie van de overheid.

Ondertussen:
  • Werd er in een tijdspanne van 6 maanden 26 dagen gestaakt.
  • Ging de dienstverlening nog verder achteruit.

Dit is volgens Dorien Cuylaerts (N-VA) niet meer te verantwoorden.
Miljoenen euro's vloeien naar vakbondswerk, die privéleges moeten dringend herzien worden, aldus Dorien.

Eigenlijk sponsort de overheid de stakingskas, waarna de vakbonden staken tegen diezelfde overheid.

maddox 26 september 2025 11:38

Eigenlijk, wat zou het uitmaken dat "het spoor" permanent zou staken?
Dan betaald de vakbond de stakers. En is de dienstverlening extreem stabiel.

reservespeler 26 september 2025 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10542178)
Eigenlijk, wat zou het uitmaken dat "het spoor" permanent zou staken?
Dan betaald de vakbond de stakers. En is de dienstverlening extreem stabiel.

Als je het zo bekijkt ... :lol:

BigF 27 september 2025 11:36

Typisch NVA...

Alles wat fout loopt.... is de schuld van iemand anders.
En nogal vaak zijn dat de vakbonden.

Dat de acties van de bonden vaker een symptoom dan een oorzaak van de problemen bij het spoor zijn... nee, daar gaan we over zwijgen.

Als we onze aanhang lang genoeg in de oren blazen dat de schuld bij de vakbonden ligt, geloven ze ons op den duur wel weer en dan kunnen we eindelijk eens ingrijpen in de macht van de vakbonden.

Dat die de gewone werkmens vertegenwoordigen en dat die gewone werkmens daar jaar en dag voor gevochten heeft... daar gaan we even aan voorbij.
De 'gewone werkmens' is nu niet direct de persoon waar NVA wakker van ligt.

Micele 28 september 2025 15:08

1 Bijlage(n)
En de NVA sloot ~5 jaar geleden een deal met de PS...

Citaat:

https://www.standaard.be/binnenland/.../41180952.html

De deal die Magnette en De Wever bij elkaar bracht

De deal tussen Magnette en De Wever was een stuk complexer dan een simpele ruil tussen het sociale en het communautaire. Hij was allicht onmogelijk geweest binnen een strikt budgettair kader.

2 september 2020

reservespeler 29 september 2025 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10543015)
En de NVA sloot ~5 jaar geleden een deal met de PS...

En wat wil je hiermee aantonen?

fox 30 september 2025 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10542526)
Typisch NVA...

Alles wat fout loopt.... is de schuld van iemand anders.
En nogal vaak zijn dat de vakbonden.

Dat de acties van de bonden vaker een symptoom dan een oorzaak van de problemen bij het spoor zijn... nee, daar gaan we over zwijgen.

Als we onze aanhang lang genoeg in de oren blazen dat de schuld bij de vakbonden ligt, geloven ze ons op den duur wel weer en dan kunnen we eindelijk eens ingrijpen in de macht van de vakbonden.

Dat die de gewone werkmens vertegenwoordigen en dat die gewone werkmens daar jaar en dag voor gevochten heeft... daar gaan we even aan voorbij.
De 'gewone werkmens' is nu niet direct de persoon waar NVA wakker van ligt.

Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?

reservespeler 30 september 2025 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10543766)
Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?

Dat de vakbonden niets inzitten met hun klanten weten we al heel lang.
Iemand die voor een privéfirma werkt weet dat zijn / haar loon afhankelijk is van de omzet en de winst van het bedrijf.

Zelf heb ik heel veel jaren gewerkt voor dezelfde werkgever, wij (de werknemers) hadden maar één motto: "Als het de baas goed gaat, gaat het ook goed met ons." Met andere woorden, wij waren fier op ons werk.
Een nieuwe productielijn bouwen of een bestaande productielijn automatiseren en dan nadien zo'n lijn mogen opstarten, gewoon heerlijk.

Vlad 30 september 2025 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10543766)
Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?

HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk. 8-)

maddox 30 september 2025 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10543850)
HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk. 8-)

De hoeveelheid mensen die op hun loonlijst staan, niet verbazingwekkend.

BigF 1 oktober 2025 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10543766)

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?

Hebben de vakbonden HR Rail opgericht?
Hebben de vakbonden beslist hoeveel mensen er daar aangeworven moesten worden?

reservespeler 1 oktober 2025 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10543850)
HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk. 8-)

Niet moeilijk om al die extra voordelen die de werknemers krijgen.
Mijn schoonbroer, waarvoor ik vertrouwenspersoon ben, heeft op het spoor gewerkt.
Regelmatig moet ik z'n attesten i.v.m. z'n ziekte opsturen.
Waar die allemaal recht op hebben, daar kunnen wij enkel van dromen.

fox 1 oktober 2025 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10544053)
Hebben de vakbonden HR Rail opgericht?
Hebben de vakbonden beslist hoeveel mensen er daar aangeworven moesten worden?

HR Rail werd inderdaad opgericht door de regering Di Rupo in nauwe samenwerking met de vakbonden. Die wilden immers al het personeel onder 1 paraplu houden zodat ze meer macht konden uitoefenen. De regering had daar wel oren naar natuurlijk. Er stond immers niet voor niets een Waalse communist aan het hoofd van de regering. Op zich was daar organisatorisch toen ook niet echt een probleem want er werd geschermd met schaalvoordelen.

Na verloop van tijd echter begonnen de NMBS en Infrabel ook zelf personeelsdiensten op te richten omdat de 2 firmas uit elkaar groeiden. De schaalvoordelen vielen dus weg en het feit dat er nu constant gepingpongd moet worden tussen de verschillende diensten is extreem inefficient. NVA is dus al jaren vragende partij om het overbodige HR rail op te doeken. De vakbonden zeggen nee en dienen de ene stakingsaanzegging in na de andere.

quercus 1 oktober 2025 10:07

De vakbonden zijn in dit land nog steeds "untouchables". Ze genieten bovendien van bepaalde (niet wettelijk vastgelegde) feitelijke voordelen:

- geen rechtspersoonlijkheid, daardoor ook geen juridische verantwoordelijkheid (tenzij de individuele verantwoordelijkheid van de aangeslotenen) als organisatie.
- geen verplichting tot het naleven van de boekhoudwetgeving en evenmin van de publicatie van een jaarrekening.
- hebben het privilege om de werklozenvergoeding uit te betalen, waardoor op nog niet aangesloten werklozen druk kan worden uitgeoefend om zich toch .
bij de vakbond aan te sluiten.
- worden met de nodige "égards" opgenomen in Raden van Bestuur van instellingen zoals de Nationale Bank (Regentenraad).
- krijgen de toelating om in grotere ondernemingen hun mannetje te droppen die "vrijgestelde" wordt genoemd. Die wordt dan betaald door de onderneming om "niet te werken" maar vrij rond te lopen en zich met van alles en nog wat te bemoeien.
- laten de bijdrage tot aansluiting bij de vakbond betalen door de onderneming (de zogenaamde 'vakbondspremie').

Kortom, er wordt hen geen strobreed in de weg gelegd.

reservespeler 1 oktober 2025 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10544180)
De vakbonden zijn in dit land nog steeds "untouchables". Ze genieten bovendien van bepaalde (niet wettelijk vastgelegde) feitelijke voordelen:

- geen rechtspersoonlijkheid, daardoor ook geen juridische verantwoordelijkheid (tenzij de individuele verantwoordelijkheid van de aangeslotenen) als organisatie.
- geen verplichting tot het naleven van de boekhoudwetgeving en evenmin van de publicatie van een jaarrekening.
- hebben het privilege om de werklozenvergoeding uit te betalen, waardoor op nog niet aangesloten werklozen druk kan worden uitgeoefend om zich toch .
bij de vakbond aan te sluiten.
- worden met de nodige "égards" opgenomen in Raden van Bestuur van instellingen zoals de Nationale Bank (Regentenraad).
- krijgen de toelating om in grotere ondernemingen hun mannetje te droppen die "vrijgestelde" wordt genoemd. Die wordt dan betaald door de onderneming om "niet te werken" maar vrij rond te lopen en zich met van alles en nog wat te bemoeien.
- laten de bijdrage tot aansluiting bij de vakbond betalen door de onderneming (de zogenaamde 'vakbondspremie').

Kortom, er wordt hen geen strobreed in de weg gelegd.

Dat is echt niet meer van deze tijd.

Bedrijven en overheid betalen de vakbond, zodat de vakbond voldoende geld heeft om tegen de bedrijven en de overheid te staken.
Ongezien in de wereld!

Vlad 1 oktober 2025 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10544067)
Niet moeilijk om al die extra voordelen die de werknemers krijgen.
Mijn schoonbroer, waarvoor ik vertrouwenspersoon ben, heeft op het spoor gewerkt.
Regelmatig moet ik z'n attesten i.v.m. z'n ziekte opsturen.
Waar die allemaal recht op hebben, daar kunnen wij enkel van dromen.

Ik ben nog nooit ziek geweest maar zie wel aan mijn loonbrief wat er bovenop de gewone RSZ bijdrage extra afgaat voor die voordelen. De kas van de sociale solidariteit waaruit die extra voordelen komen kost mij bijna drie keer zo veel als de bijna verdubbelende Vlaamse zorgpremie die ik ook moet betalen. En die kas gaat niet in het rood zoals de algemene sociale zekerheid of de Vlaams zorgkas. Die voordelen worden netjes betaald uit de lonen van de werkenden.

Maar ik voel het al aankomen. Weer iets waarvoor ik decennia zal hebben bijgedragen zonder er ooit recht op te hebben. Enkel een dikke vette criminele NV-A'er zoals Siegfried Braaksel - die geen besef had van de tienduizenden euro's die Telenet op zijn rekening stortte - moet al zijn verworven pensioen- en andere rechten behouden. De werkmensen die alles draaiende houden mag alles afgepakt worden. Zeker het rollende personeel van de NMBS want die zijn melaats.

Vlad 1 oktober 2025 13:19

Die vrijgestelden en miljoenen om de sociale vrede te behouden mogen ze trouwens gerust afschaffen voor mijn part. De vakbonden moeten maar zien dat ze toekomen met de bijdragen van hun leden en het engagement van hun verkozenen. Misschien dat er dan terug een echt gezond syndicalisme ontstaat ipv profitariaat en extreem linkse politisering.

BigF 2 oktober 2025 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10544172)
HR Rail werd inderdaad opgericht door de regering Di Rupo in nauwe samenwerking met de vakbonden. Die wilden immers al het personeel onder 1 paraplu houden zodat ze meer macht konden uitoefenen. De regering had daar wel oren naar natuurlijk. Er stond immers niet voor niets een Waalse communist aan het hoofd van de regering. Op zich was daar organisatorisch toen ook niet echt een probleem want er werd geschermd met schaalvoordelen.

Na verloop van tijd echter begonnen de NMBS en Infrabel ook zelf personeelsdiensten op te richten omdat de 2 firmas uit elkaar groeiden. De schaalvoordelen vielen dus weg en het feit dat er nu constant gepingpongd moet worden tussen de verschillende diensten is extreem inefficient. NVA is dus al jaren vragende partij om het overbodige HR rail op te doeken. De vakbonden zeggen nee en dienen de ene stakingsaanzegging in na de andere.

Kortom: de overheid heeft er een potje van gemaakt en als de vakbond nu haar taak uitvoert (personeel beschermen) is de vakbond plots de slechterik?

Wat moet de vakbond dan volgens u doen? Ijveren voor ontslagen? NVA carte blanche geven om zoveel mogelijk mensen op straat te zetten?

Rare evolutie vind ik dat. De overheid werkt al jaren niet efficient en nu zouden de vakbonden daar wakker van moeten liggen.
Waarom zouden ze?
De vakbonden moeten HRRail niet gezond maken.
Het is de overheid en HRRail die beter hadden moeten nadenken voor ze zoveel volk aanwierven. Ze weten dat duizenden mensen ontslaan hier (gelukkig) niet zo simpel is.
Werkvolk is geen wegwerpmateriaal eh?
Ook al bekijkt NVA ze zo wel.

BigF 2 oktober 2025 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10544186)
Dat is echt niet meer van deze tijd.

Bedrijven en overheid betalen de vakbond, zodat de vakbond voldoende geld heeft om tegen de bedrijven en de overheid te staken.
Ongezien in de wereld!

Blablabla...

Je kan roepen wat je wil, zoals we van je gewend zijn laat je het weer na om cijfers te geven.

Als ik zeg dat 2/3 van het budget van de vakbonden uit ledenbijdragen komt, kan jij dat weerleggen?
Als we dan nog eens kijken dat de vakbonden instaan voor het verwerken en uitbetalingen van werkloosheidsvergoedingen: moeten die dat volgens u gratis doen?
En hoeveel schiet er dan nog over qua subsidies en geld van bedrijven?

Vanalles roepen is gemakkelijk; dat met cijfers staven is iets waar jij allergisch voor bent eh?

Gipsy 2 oktober 2025 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10544186)
Dat is echt niet meer van deze tijd.

Bedrijven en overheid betalen de vakbond, zodat de vakbond voldoende geld heeft om tegen de bedrijven en de overheid te staken.
Ongezien in de wereld!

Daar komt het op neer. Werkgevers betalen de stok waarmee de vakbonden op hun kloten slaan.

Gevolg, bedrijven houden het voor bekeken of reduceren hun personeel bestand. Zoals men dagelijks in het nieuws verneemt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be