Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het verkeersbord dat overal weg moest, keert terug. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274678)

reservespeler 5 oktober 2025 08:02

Het verkeersbord dat overal weg moest, keert terug.
 


Het verkeersbord dat weg moest, komt nu overal weer terug, en dat kost samen meer dan 200.000 euro
De vorige Vlaamse mobiliteitsminister gaf tienduizenden euro’s uit om de waarschuwingsborden voor trajectcontroles weg te halen. De nieuwe minister geeft nu bijna vier keer zoveel geld uit om overal weer waarschuwingsborden te plaatsen.



Een verschil in visie tussen ministers of politieke partijen kan er zijn, maar de "flater" van Lidia Peeters kost ons nu veel geld.

Goed zo Annick, jij laat tenminste je verstand werken.


Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) is een koele minnaar van de vele trajectcontroles langs Vlaamse gewestwegen. Eerder kondigde ze al een evaluatie aan, die moet uitwijzen of al deze ‘flits-installaties’ wel hun nut hebben. “Handhaving is een doel, geen middel op zich”, aldus De Ridder, die daarbij de suggestie wekte dat sommige trajectcontroles eerder een ‘verdienmodel zijn”, dan een manier om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Wildgroei aan verkeersborden
In datzelfde opzicht kondigde ze bij haar aantreden aan dat élke trajectcontrole langs een gewestweg in Vlaanderen opnieuw zal worden aangekondigd via een verkeersbord. Opmerkelijk, want haar voorganger Lydia Peeters (Open VLD) had die waarschuwingsborden nog maar net laten verwijderen. Volgens Peeters om de wildgroei aan verkeersborden langs Vlaamse wegen tegen te gaan. Maar ook omdat het bord er dubbel op is: langs de kant van de weg staan immers ook borden die zeggen hoe snel er mag gereden worden. “Dat zou voldoende moeten zijn”, aldus Peeters toen.

Alleen jammer dat de gemeentes (langs gemeentewegen) nog steeds mogen beslissen of er zo'n bord komt of niet.



Ooit zaten ze in dezelfde partij. Gelukkig zag Annick tijdig in dat er bij de OVLD weinig eer te rapen viel.

Pandareus 5 oktober 2025 10:40

:lol:

De regering Diependaele draait het beleid van de regering Jambon terug, en de partijslaaf zit glorieus te lachen en high fives uit te delen.

Micele 5 oktober 2025 10:45

Kunnen die bordjes nog wat kleiner en minder zichtbaar? not :-P

Ondertussen in Franstalig gebied:
https://www.g4s.com/fr-be/companies-.../radar-section



Citaat:

https://gocar.be/nl/autonieuws/boete...ajectcontroles

Waarom krijgen Vlaamse gemeentes maar 30% van de boetes uit trajectcontroles?

De Vlaamse wegen staan vol trajectcontroles sinds de gemeentes zelf administratieve boetes mogen innen. Maar volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), is het tijd om een einde te maken aan deze praktijken die de gemeentekas moeten vullen, zonder enige aandacht voor de verkeersveiligheid.

12 maart 2025

(...)

Obstakels voor verandering

Leveren deze administratieve boetes uit trajectcontroles de gemeentes echt zo veel op? Blijkbaar valt dat tegen, want slechts 19 tot 30% van het boetebedrag belandt effectief in de gemeentekas, ofwel 10 tot 16 euro op een totaalbedrag van 53 euro.

Dit betekent dat 45% (24 euro) naar privébedrijven gaat (TaaS – Trajectcontrole as a Service en Macq Mobility), die de trajectcontroles voor de gemeentes beheren. De rest wordt doorgestort naar intercommunales.

Voor de minister van Mobiliteit duurt deze situatie nu al lang genoeg, vooral in de zone 30, waar het te gemakkelijk is om geflitst te worden. Het is nu zaak om de situatie te evalueren en daarna wijzigingen door te voeren. Maar dat wordt niet eenvoudig, omdat privébedrijven vaak langlopende contracten hebben afgesloten met de gemeentes.

Enorme bedragen?

Volgens HLN kunnen de inkomsten uit administratieve boetes oplopen tot 5 miljoen euro per jaar (zoals in Genk of Mechelen). De minister vindt deze bedragen buitensporig. Ze stelt dat het onaanvaardbaar is dat privébedrijven en gemeentes zich op deze manier verrijken.

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) weerlegt deze beschuldiging en stelt dat de geïnde bedragen slechts een fractie van een gemeentelijk budget uitmaken. De organisatie benadrukt ook dat zij de taak heeft om de verkeersveiligheid te handhaven en dat trajectcontroles effectiever zijn dan flitspalen of andere controlemechanismen. Het is waar dat de terugverdientijd bijzonder kort is: minder dan zes maanden voor sommige gemeentes.

Maar als de gemeentes er uiteindelijk zo weinig aan verdienen, waar zit dan het probleem? Het probleem lijkt vooral te liggen bij de winsten van privébedrijven, die het grootste deel van de inkomsten opstrijken. Volgens HLN zijn sommige burgemeesters verontwaardigd over deze situatie en vinden zij dat het merendeel van de inkomsten naar de overheid zou moeten gaan.

Daarnaast worden soms opmerkelijke clausules in de contracten vermeld, bijvoorbeeld dat de dienstverlening van privébedrijven pas gratis wordt na negen jaar – in de jaren daarvoor moet er een vergoeding betaald worden. Dit wijst opnieuw op mogelijk misbruik. Bovendien zijn trajectcontroles in de meeste gevallen niet vooraf aangekondigd met een waarschuwingsbord.

Het is nog afwachten hoe de minister dit dossier zal aanpakken en welke conclusies haar kabinet zal trekken. Als er veranderingen komen, zullen ze waarschijnlijk duur uitvallen, want het opzeggen van de contracten met privébedrijven zal niet zonder financiële gevolgen blijven...

Bach 5 oktober 2025 12:58

De overdaad aan verkeersborden maakt de wegen onveiliger. Bestuurders dienen zo veel mogelijk op de weg te letten niet op wat er langs de weg allemaal staat aan onnodige borden. Daar kan serieus op bespaard worden.

reservespeler 5 oktober 2025 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10545925)
De overdaad aan verkeersborden maakt de wegen onveiliger. Bestuurders dienen zo veel mogelijk op de weg te letten niet op wat er langs de weg allemaal staat aan onnodige borden. Daar kan serieus op bespaard worden.

Daarom voerde Ben Weyts destijds de snelheid van 70 km/u in.
Dit zou zorgen voor meer dan een halvering van de verkeersborden.
Wie kon toen vermoeden dat de gemeentes aan de slag gingen met borden van 50 km/u?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be