Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Titel om in te kaderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274684)

Micele 6 oktober 2025 16:32

Titel om in te kaderen
 
Citaat:

https://www.bright.nl/nieuws/1699360...-te-maken.html

Tesla kleedt de Model Y flink uit om elektrisch rijden betaalbaarder te maken

Vandaag om 17:02
Dus het wslk wereldwijd meest verkochte automodel over 3 jaren, 3e in 2022, 1e in 2023, en heel nipt 2e in 2024, was niet betaalbaar genoeg?

Of hoe moet men dat begrijpen? lol.

Zucht 6 oktober 2025 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10546310)
Dus het wslk wereldwijd meest verkochte automodel over 3 jaren, 3e in 2022, 1e in 2023, en nipt 2e in 2024, was niet betaalbaar genoeg?

Of hoe moet men dat begrijpen? lol.

Dat zal dus de langverwachte "model 2" worden ? Ontgoochelend, ik had gehoopt op een model dat kleiner van afmetingen was, meer geschikt voor stadsverkeer, maar wel nog met de nodige toeters en bellen. Ik denk niet dat dit gaat aanslaan. Temeer daar de "naam" Tesla een flinke deuk gekregen heeft sinds afgelopen jaar.

Micele 6 oktober 2025 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10546312)
Dat zal dus de langverwachte "model 2" worden ? Ontgoochelend, ik had gehoopt op een model dat kleiner van afmetingen was, meer geschikt voor stadsverkeer, maar wel nog met de nodige toeters en bellen. Ik denk niet dat dit gaat aanslaan. Temeer daar de "naam" Tesla een flinke deuk gekregen heeft sinds afgelopen jaar.

Nee, een model Y, wslk de auto met de meeste ruimte in de middenklasse (crossover segment D)

Ze hopen op een productie van 250k per jaar en die ook te verkopen.

Een compactere Tesla model 2 (4,25 - 4,5 m) was zeker beter voor de Europese consument, maar niet voor Tesla's winst, want voor een nagelnieuw model 2 is meer ontwikkelings- en productiekost nodig.

De naam Tesla-deuk is uitgeblutst, aangezien ze dit kwartaal 50.000 meer wagens verkocht hebben dan ze er dit kwartaal gemaakt hebben. Het draait zich enkel om geld.

De andere automerken moeten maar compactere e-wagens maken, denkt Elon Musk. Tesla heeft nog tijd.

reservespeler 6 oktober 2025 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10546315)
Nee, een model Y, wslk de auto met de meeste ruimte in de middenklasse (crossover segment D)

Ze hopen op een productie van 250k per jaar en die ook te verkopen.

Een compactere Tesla model 2 (4,25 - 4,5 m) was zeker beter voor de consument, maar niet voor Tesla's winst, want voor een nagelnieuw model 2 is meer ontwikkelings- en productiekost nodig.

Het zou idd zot zijn om die te maken zonder de intentie te hebben om ze te kunnen verkopen.

Micele 6 oktober 2025 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10546317)
Het zou idd zot zijn om die te maken zonder de intentie te hebben om ze te kunnen verkopen.

Men bedoelt dat aantal met zoveel mogelijk winst te verkopen.

Waarom zou een Amerikaans merk als Tesla veel compactere wagens moeten maken? Kunnen dat de Europeanen/Asiaten niet beter?

Micele 6 oktober 2025 19:33

De "nieuwe" Tesla instap-model Y zal waarschijnlijk minder dan € 40k kosten of minstens €6k minder dan de normale Model Y RWD met 60,5 kWh LFP batterij (€ 45.990)

Die prijs komt dus in het vaarwater van de compacte klasse of C-segment, ik neem aan dat dit de prijzen van deze gaat drukken wat goed is voor de consument...

In elk geval gaan we morgen alles weten.

Ik verwacht alvast niet dat er wat aan het batterijpack en aandrijving verandert wordt tov het huidig instapmodel. (dat maakt de productie eerder duurder)

Citaat:

https://www.evupdate.nl/elektrische-...-hopelijk-meer

Komt Tesla inderdaad met een uitgeklede uitvoering van de Model Y?

Tesla kondigt voor morgen, 7 oktober, een nieuwe onthulling aan. Officiële details ontbreken, maar de internationale media – waaronder Reuters, Electrek, Drive Tesla Canada en CNBC – verwachten een goedkopere Tesla Model Y. Dat is uiteraard ook interessant voor Nederlandse leaserijders en particuliere kopers, omdat de instapprijzen voor veel andere auto's in het C-SUV-segment ook gedaald zijn.

Wat is er precies geteased?

De teaservideo’s op X zijn kort en cryptisch, maar het moment is veelzeggend: na een periode van prijsbijstellingen en een vernieuwde Model Y, ligt een instapvariant voor de hand om volumes te stutten. Er is al eerder over een budget-variant van de Model Y geschreven, en de internationale berichtgeving stuurt sinds enkele dagen weer consistent op een “affordable EV”. De stap om de Model 3 ook meer marktconform te maken doet ons vermoeden dat Tesla ook de Model Y qua verkoopresultaten een boost wil proberen te geven. Laten we ook niet vergeten dat het jaar nog maar een paar maanden duurt.

Wat mogen we verwachten van die goedkopere Tesla Model Y?

De meest aannemelijke route is een eenvoudiger uitvoering, met gerichte besparingen die voor de bestuurder nauwelijks in de weg zitten. Denk aan een metalen dak in plaats van een panoramadak, kleinere wielen met hogere flank, minder opties in de basis en een strakker pakket aan comfortfuncties. De kern: lagere kostprijs, zonder dat de beleving van ruimte en efficiency weglekt.

Alternatieve lezingen

Robotaxi’s of een nichemodel worden ook genoemd, maar de teneur is dat Tesla juist de onderkant van het prijsspectrum wil aanscherpen. Zolang er geen harde specificaties zijn, blijft dit een waarschijnlijkheid, geen zekerheid.

De techniek die het verschil kan maken

Kosten verlaag je bij EV’s vooral met productie-efficiency en accuchemie. Een instap-Y ligt voor de hand met LFP of LFMP: robuust, kostenefficiënt, betrouwbaar bij dagelijks laden tot 100%. Nadeel kan zijn dat koude-weerprestaties iets minder zijn, wat in Nederland vooral in de winter merkbaar is. Software-sturing en warmtepomp beperken dat effect doorgaans.

Rijdynamiek en comfort

Kleinere wielen met hogere wang kunnen comfort en verbruik helpen. Een metalen dak kan iets meer geluid doorgeven dan glas, maar biedt tegelijk winst in gewicht en kosten. Voor de Nederlandse snelwegkilometers telt vooral: stabiliteit, windgeluid en een zuinige aerodynamische set-up.

Prijs en positionering in Nederland

De hamvraag: hoe ver zakt de vanafprijs onder de huidige instap?
Voor leaserijders bepaalt dat direct de bijtelling; voor particulieren het psychologische drempelbedrag. Als Tesla de lijstprijs zichtbaar onder de huidige basis trimt, zet dat druk op concurrerende C-SUV’s én op de restwaarde van voorraadauto’s.

Productie, levering en beschikbaarheid EU

Voor Europa zijn Berlijn en Shanghai de logische bronnen. Herkomst kan invloed hebben op uitrusting, levertijd en – in detail – het accupakket. Cruciaal wordt of Tesla direct bestellingen opent en wanneer de eerste EU-leveringen starten.

Wat we morgen hopen te weten

- Vanafprijs (hopelijk ook in NL), inclusief positionering ten opzichte van RWD/LR/AWD
- Accucapaciteit en chemie (NMC/LFP/LFMP) plus effect op laden
- DC-laadsnelheid en laadcurve in de praktijk
- Uitrusting en assistentiesystemen
- Start leveringen en productielocaties voor de EU

Heeft dit impact op jouw keuze?

Wie die nieuwe, goedkopere versie van de Model Y niet per se hoeft te hebben, krijgt mogelijk extra onderhandelingsruimte op voorraadmodellen.

Maar wacht niet automatisch, als het een zakelijke auto betreft. Als de nieuwe instapversie vooral op prijs wint maar in actieradius en laadsnelheid inlevert, kan de huidige Model Y voor jou nog steeds de betere keuze zijn. Als je te lang wacht, dan zit je misschien met een hogere bijtelling, als jouw nieuwe Model Y pas na 1 januari 2026 wordt geregistreerd.

Zucht 6 oktober 2025 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10546319)
Men bedoelt dat aantal met zoveel mogelijk winst te verkopen.

Waarom zou een Amerikaans merk als Tesla veel compactere wagens moeten maken? Kunnen dat de Europeanen/Asiaten niet beter?

Akkoord. Het probleem (persoonlijke opinie) zit hem nog in de batterij technologie. Een grote bak heeft genoeg plaats om 75-80KWh batterijen te stockeren voor een goed rijbereik. Met een compacte wagen zit je voorlopig nog aan 40-50 KWh. Voor een "normale" gebruiker is dat geen probleem voor 80-90% van de verplaatsingen. Maar die 10-20% dat je een lange rit wil maken is "ambetant" en dus een rem om die wagen aan te kopen.

Van zodra men 75-80 KWh in een compacte wagen als een Renault 5 of Citroën 3 of iets dergelijks kan steken, zou dat, voor mij althans, een nobrainer zijn om daarvoor te gaan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be