Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Israëlisch-Palestijns conflict (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=229)
-   -   Na 738 dagen is de nachtmerrie voorbij: alle levende gijzelaars zijn terug in Israel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274724)

thePiano 13 oktober 2025 11:37

Na 738 dagen is de nachtmerrie voorbij: alle levende gijzelaars zijn terug in Israel

Eindelijk. Wat mij betreft mag de IDF de strijd weer hervatten, want voor zover ik het kan inschatten heeft Hamas nog een paar onaangename verrassingen voor Israël voorbereid.

Wat was er gebeurd?

Hamas lanceerde op 7 oktober 2023 een massale aanval, waarbij duizenden terroristen vanaf de grens met Gaza infiltreerden en zo'n 250 gijzelaars naar Gaza brachten. Meer dan 1.200 Israëli's en buitenlanders werden vermoord, waaronder meer dan 350 op het Supernova-muziekfestival en honderden Israëlische burgers in de grensgemeenschappen van Gaza. 48 gijzelaars blijven in Gaza, terwijl in totaal 49 gijzelaars in gevangenschap zijn gedood.

De IDF lanceerde op 13 juni 2025 grootschalige aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Israël trof belangrijke nucleaire locaties en doodde hoge Iraanse militaire en IRGC-functionarissen. 28 Israëli's gedood, meer dan 1.300 gewond, waaronder verschillende IDF-soldaten, bij Iraanse aanvallen.

Bach 13 oktober 2025 11:44

Eens de gijzelaars vrij...verder bombarderen in Gaza.

"Israeli Officials Are Openly Saying They Plan To Resume Attacks On Gaza"

patrickve 13 oktober 2025 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10548888)

Wel, er is een RUIL geweest. De gijzelaars zijn niet vrijgegeven, ze zijn geruild.
Dat is heel goed voor die gijzelaars, maar dat is niet speciaal een overgave van Hamas. Het was een eerste stap in het plan om de oorlog te stoppen, en van Gaza een gebied te maken dat niet als doel heeft om Israel verder nog aan te vallen (en op termijn eventueel zelfs een staat kan worden). Hamas wil daar blijkbaar verder niet van horen.

Om de oorlog te stoppen was er een gans plan. Als Hamas de rest van dat plan niet uitvoert, moet Israel dat ook niet he.

thePiano 13 oktober 2025 12:17

Citaat:

Ja inderdaad. Wat nog recht staat in Gaza meteen plat bombarderen, de grond egaliseren en daarna overal vast tapijt leggen. Ze kunnen er later nog een groot biljartveld van maken.

Hoofdstraat 13 oktober 2025 12:25

Citaat:

De voorwaarde voor het einde van de oorlog was een overgave van Hamas.

Voorlopig doen beide partijen alsof hun neus bloed maar als Hamas een nieuwe oorlog voorbereidt dan stopt die oorlog uiteraard niet. Hamas zegt trouwens zelf dat de oorlog nog niet voorbij is.

————

https://www.hln.be/israel-palestina/...aars~ac88fede/
Hamas heeft de Amerikaanse president Donald Trump en de andere bemiddelaars opgeroepen om erover te waken dat Israël de oorlog in de Gazastrook niet herneemt. In een persbericht kondigt het echter zelf aan de strijd voor te zetten "tot de laatste gevangene uit de gevangenissen van de nieuwe nazi's bevrijd is en de bezetting van ons land en onze heilige plaatsen afgelopen is".

quercus 13 oktober 2025 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano (Bericht 10548886)
Eindelijk. Wat mij betreft mag de IDF de strijd weer hervatten, want voor zover ik het kan inschatten heeft Hamas nog een paar onaangename verrassingen voor Israël voorbereid.

Wat was er gebeurd?

Hamas lanceerde op 7 oktober 2023 een massale aanval, waarbij duizenden terroristen vanaf de grens met Gaza infiltreerden en zo'n 250 gijzelaars naar Gaza brachten. Meer dan 1.200 Israëli's en buitenlanders werden vermoord, waaronder meer dan 350 op het Supernova-muziekfestival en honderden Israëlische burgers in de grensgemeenschappen van Gaza. 48 gijzelaars blijven in Gaza, terwijl in totaal 49 gijzelaars in gevangenschap zijn gedood.

De IDF lanceerde op 13 juni 2025 grootschalige aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Israël trof belangrijke nucleaire locaties en doodde hoge Iraanse militaire en IRGC-functionarissen. 28 Israëli's gedood, meer dan 1.300 gewond, waaronder verschillende IDF-soldaten, bij Iraanse aanvallen.

Hamas heeft met hun moord-verkrachting-gijzeling uitstap van 07/10/23 alleen maar een Danteske infernale ellende over de Gazaanse bevolking gebracht. Ik kan me echt niet voorstellen dat die bevolking daaruit geen conclusies trekt voor wat de verantwoordelijkheid van de Hamas-top betreft

Karel Martel B 13 oktober 2025 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10548893)
Als Hamas de rest van dat plan niet uitvoert, moet Israel dat ook niet he.

Waaruit bestaat het plan?

Hamas pleegt aanslagen in Israel maar eist ze niet op?

Ik voorzie een probleem.

Knuts 13 oktober 2025 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 10548910)

Hamas pleegt aanslagen in Israel maar eist ze niet op?

Ik voorzie een probleem.

Er is helemaal geen probleem.
Er is een akkoord met 20 punten, en Israël moet zich aan al die punten strikt houden.
Hamas, en bij uitbreiding de Palestijnen, zijn enkel gehouden aan die punten die hen bevallen. Tenslotte werd dit koloniaal "akkoord" aan Hamas onder druk opgelegd.

Zoiets zal het worden, denk ik ...

E. Gidius 13 oktober 2025 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10548931)
Er is een akkoord met 20 punten, en Israël moet zich aan al die punten strikt houden.

Moet? 8O

Daar zult ge dan toch een héél goeie reden moeten voor uitvinden.

Knuts 13 oktober 2025 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10548934)
Moet? 8O

Daar zult ge dan toch een héél goeie reden moeten voor uitvinden.

Maar enfin ...

Knuts 13 oktober 2025 14:26

En ernstig nu: als ik niemand vergeet is dit de eerste keer in 11 jaar dat Hamas geen levende Israëlische gijzelaars heeft.

patrickve 13 oktober 2025 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 10548910)

Gans Gaza wordt ontwapend, Hamas als beweging wordt opgegeven, de militaire installaties (tunnels en zo) worden vernietigd en zo voort.
Hamassianen die willen, mogen ergens asiel krijgen als er een ergens is die hen wil.

Maar dat gebeurt allemaal onder de supervisie van een internationale macht waaraan de USA en Arabische staten deelnemen, de Israeli's doen dat zelf niet.

Nadien blijft die internationale macht ginder de boel in 't oog houden.

Zo had ik het toch begrepen.

patrickve 13 oktober 2025 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10548931)
Er is helemaal geen probleem.
Hamas, en bij uitbreiding de Palestijnen, zijn enkel gehouden aan die punten die hen bevallen. Tenslotte werd dit koloniaal "akkoord" aan Hamas onder druk opgelegd.

Zoiets zal het worden, denk ik ...

:lol:

Vlad 13 oktober 2025 15:36

Als Hamas terug delen van Gaza is aan het inpalmen zijn er bijna honderdduizend doden voor niets gevallen, is er twee jaar lang zwaar geleden voor niets ...

Ach ja, we zullen toch maar een positieve kant proberen zien: een pak 'linkse' activisten hebben hun leven weer even zin kunnen geven met al hun acties. Dat zijn een pak minder vervuilende luiers.

HOUZEE ! 13 oktober 2025 15:46

Gedaan met de vakantie!

Die jaren gaan nog heel negatief doorwegen als hun pensioen berekend wordt.

fox 13 oktober 2025 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10548948)
Gans Gaza wordt ontwapend, Hamas als beweging wordt opgegeven, de militaire installaties (tunnels en zo) worden vernietigd en zo voort.
Hamassianen die willen, mogen ergens asiel krijgen als er een ergens is die hen wil.

Maar dat gebeurt allemaal onder de supervisie van een internationale macht waaraan de USA en Arabische staten deelnemen, de Israeli's doen dat zelf niet.

Nadien blijft die internationale macht ginder de boel in 't oog houden.

Zo had ik het toch begrepen.

Zo staat het inderdaad in het plan. Maar ondertussen roept Hamas 7000 terroristen op om de wapens ter hand te nemen en lopen ze daar weeral bewapend rond. Nu Israel stopt met bombarderen durven de ratten weer buiten te komen van onder hun burgerschild.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be