Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Duitsland grijpt opnieuw naar miljardensteun voor EV’s (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274758)

reservespeler 18 oktober 2025 10:24

Duitsland grijpt opnieuw naar miljardensteun voor EV’s
 
Terwijl belangengroepen roepen dat ‘de transitie versnelt’ is de realiteit van de omschakeling naar elektrisch autorijden deze: het lukt niet. De consument blijft voorlopig nog weigerachtig tegenover de technologie staan. En stilaan worden de weerzinwekkende economische gevolgen van het transportluik van de ‘Green Deal’ steeds duidelijker. In de auto-industrie verdwijnen meer dan 100 jobs per dag. Landen als Duitsland en Italië zijn zwaar getroffen, maar zelfs ons land kan ervan meespreken. Audi Brussels is geofferd op het altaar van de verplichte elektrificatie.


Dat is iets dat we eigenlijk al heel lang weten.
Zonder subsidies of grote belastingkortingen wordt het Elektrisch Vehikel niet gesmaakt.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...7bd15fab&ei=30

België is zo’n land dat - met dank aan de bedrijfswagen - gretig elektrificeert. Elders loopt het lang niet vlot genoeg. In Duitsland bijvoorbeeld, waar nu nog eens 3 mijlard euro wordt uitgetrokken om de te hoge aankoopprijs van een elektrische auto te compenseren. Vanaf januari 2026 kunnen Duitse kopers opnieuw rekenen op aankoopsubsidies tot €4.000 voor elektrische voertuigen, op voorwaarde dat de catalogusprijs onder de €45.000 blijft. Het programma loopt tot eind 2029. De overheid aldaar wil elektrisch rijden betaalbaar maken voor midden- tot lage inkomens. Plug-in hybrides vallen ditmaal buiten de regeling.

De miljarden vloeien

Tussen 2016 en 2023 vloeide er al ongeveer 10 miljard euro aan EV-premies naar consumenten. Maar het stopzetten van het programma leidde in 2024 tot een verkoopdaling van 28 procent. De herintroductie van de subsidies meer dan een cadeau aan de consument: ze is een reddingsboei voor de Duitse auto-industrie. Of de nieuwe, beperktere regeling voldoende is om de verkoop weer op gang te trekken, zal blijken vanaf 2026.

Micele 18 oktober 2025 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10550715)
Dat is iets dat we eigenlijk al heel lang weten.

Nee, je meent het :lol:

Citaat:

Zonder subsidies of grote belastingkortingen wordt het Elektrisch Vehikel niet gesmaakt.
En alweer die onzin en misleidende praat.

Net Duitsland - met afgeschafte elektro-premie sinds 18 december 2023 - verkoopt al meer BEVs dan in 2023 toen ze volop premies uitdeelden.

Bron: https://eu-evs.com/bestSellers/DE/Brands/Year/2025

Directe bron, enkel september 2025 versus september 2024:
Citaat:

https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem..._komplett.html
Fahrzeugzulassungen im September 2025, Datum 06.10.2025

45.495 Elektro (BEV) Neuwagen kamen zur Zulassung und damit +31,9 Prozent mehr als im Vorjahresmonat, ihr Anteil betrug 19,3 Prozent.
Die dip in 2024 is dus al een tijdje voorbij. Slaapwel.

Kleine correctie: sinds einde september 2025 kan men zeggen dat die dip voorbij is, als men het ganse jaar beschouwd.

En moest Musk zijn mond gehouden hebben over de AFD was die al veel langer voorbij.

Tot einde augustus was er nog een kleine achterstand tov recordjaar 2023, bron ACEA, 8 maanden marktaandeel Duitsland:
2023: 18,6% aandeel BEV
2024: 12,7% aandeel BEV
2025: 18 % aandeel BEV

reservespeler 18 oktober 2025 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10550725)
Nee, je meent het :lol:


En alweer die onzin en misleidende praat.

Net Duitsland - met afgeschafte elektro-premie sinds 18 december 2023 - verkoopt al meer BEVs dan in 2023 toen ze volop premies uitdeelden.

Bron: https://eu-evs.com/bestSellers/DE/Brands/Year/2025
Directe bron, enkel september 2025 versus september 2024:

Die dip in 2024 is dus al een tijdje voorbij. Slaapwel.

Kleine correctie: sinds einde september 2025 kan men zeggen dat die dip voorbij is, als men het ganse jaar beschouwd.

En moest Musk zijn mond gehouden hebben over de AFD was die al veel langer voorbij.

Tot einde augustus was er nog een kleine achterstand tov recordjaar 2023, bron ACEA, 8 maanden marktaandeel Duitsland:
2023: 18,6% aandeel BEV
2024: 12,7% aandeel BEV
2025: 18 % aandeel BEV

Tja, waarom smijten ze dan met 3 miljard euro?
Of is dat omdat de in Duitsland geproduceerde wagen te duur is?

maddox 18 oktober 2025 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10550740)
Tja, waarom smijten ze dan met 3 miljard euro?
Of is dat omdat de in Duitsland geproduceerde wagen te duur is?

Zou het dan niet simpeler zijn de loonlast te verlagen? Dan is er geen extra hoopje ambtenaren nodig om alle subsidieaanvragen te controleren.

Micele 18 oktober 2025 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10550715)
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...7bd15fab&ei=30
Vanaf januari 2026 kunnen Duitse kopers opnieuw rekenen op aankoopsubsidies tot €4.000 voor elektrische voertuigen, op voorwaarde dat de catalogusprijs onder de €45.000 blijft. Het programma loopt tot eind 2029. De overheid aldaar wil elektrisch rijden betaalbaar maken voor midden- tot lage inkomens. Plug-in hybrides vallen ditmaal buiten de regeling.

Eens kijken of er nog andere details zijn of juistere cijfers, via Duitse bron ADAC: (ggl-vertaald)

Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-elektroautos/

Komen subsidies voor elektrische auto's terug?

Dit is de huidige status, 16 oktober 2025 • Leestijd: 4 min.

De federale overheid is van plan om subsidies voor elektrische auto's voor particulieren opnieuw in te voeren. Momenteel zijn er alleen aankoopvoordelen voor bedrijven en belastingvoordelen voor puur elektrische bedrijfswagens.
- Subsidies voor elektrische auto's zouden vanaf 2026 kunnen worden heringevoerd
- Belastingvoordelen voor elektrische bedrijfswagens
- Speciale afschrijving voor nieuw aangeschafte elektrische auto's

In het regeerakkoord beloofde de nieuwe federale overheid verschillende aankoopvoordelen voor e-mobiliteit, waarvan sommige al zijn geïmplementeerd. Tijdens de Autotop begin oktober bevestigde de regering opnieuw de herinvoering van subsidies voor elektrische auto's voor particulieren.

Komen subsidies voor elektrische auto's terug?

De nieuwe versie van de aankooppremie voor elektrische auto's gaat naar verwachting in op 1 januari 2026. De federale overheid is van plan om huishoudens met een laag en middeninkomen te ondersteunen bij de overstap naar elektrische auto's. De details van de subsidie zijn nog niet officieel bekendgemaakt.

De ADAC verwelkomt het project en ziet de geplande subsidie voor emissievrije auto's als een belangrijke kans om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor huishoudens met een lager inkomen. Het is passend om de subsidie te richten op het huishoudinkomen in plaats van op de voertuiggrootte. Het is essentieel dat de subsidie de consument volledig bereikt. De auto-industrie dient zich daarom te onthouden van prijsstijgingen die de aanschaf van een voertuig bemoeilijken – met of zonder subsidies.

Motorrijtuigenbelastingvrijstelling voor elektrische auto's tot 2035

De belastingvrijstelling is een effectieve stimulans gebleken voor de aanschaf van elektrische auto's. Zoals het er nu voorstaat, eindigt de vrijstelling voor alle elektrische voertuigen die voor het eerst worden geregistreerd vóór 31 december 2025 en blijft van kracht tot eind 2030.

De belastingvrijstelling voor volledig elektrische voertuigen wordt met vijf jaar verlengd. Voertuigen die voor het eerst geregistreerd zijn vóór 31 december 2030, blijven maximaal tien jaar belastingvrij – maar niet langer dan 31 december 2035. Dit is bedoeld om de vroege aankoop van elektrische auto's te stimuleren.

Het is nog niet duidelijk of de verlenging ook met terugwerkende kracht geldt voor voertuigen die vóór eind 2025 geregistreerd zijn. Dat wil zeggen of dergelijke voertuigen in aanmerking komen voor de periode van tien jaar tot uiterlijk 2035. In dat geval zou het belastingvoordeel momenteel beperkt zijn tot eind 2030.

Plug-in hybrides en elektrische auto's met range extenders

De subsidie voor plug-in hybrides (PHEV's) en elektrische auto's met range extenders (EREV's) is opgenomen in het regeerakkoord. Sinds 2023 is er echter geen sprake meer van directe overheidssubsidie. Hoewel er wordt gesproken over nieuwe bonussen voor bijzonder zuinige modellen, zijn er nog geen concrete regelingen aangekondigd.

Zakelijke auto's: Bruto cataloguswaarde € 100.000

Zakelijke auto's die ook privé worden gebruikt, zijn onderworpen aan bijtelling over de zogenaamde bijtelling. Voor elektrische of brandstofcelauto's geldt een bijzonder gunstig tarief: slechts 0,5 procent of zelfs maar 0,25 procent van de bruto cataloguswaarde. Doorslaggevend is de geldende bruto cataloguswaardegrens op het moment van aanschaf. Hierdoor kunnen gebruikers van elektrische bedrijfsauto's meer belasting besparen dan gebruikers van conventionele bedrijfsauto's met verbrandingsmotor.

Vanaf 1 juli 2025:

Voor nieuwe, volledig elektrische bedrijfsauto's (inclusief brandstofcelauto's) hoeven werknemers nog steeds slechts een kwart van de bruto catalogusprijs voor privégebruik af te trekken.

De prijsgrens is verhoogd van € 70.000 naar € 100.000.

Dit moet elektrische auto's aanzienlijk aantrekkelijker maken voor bedrijven en hun medewerkers. De bruto catalogusprijs van € 100.000 geldt voor elektrische auto's en brandstofcelauto's die na 30 juni 2025 zijn aangeschaft.

Nieuwe afschrijving elektrische bedrijfsauto's

Het nieuwe kabinet heeft ook een nieuwe afschrijvingsmethode ingevoerd voor elektrische en brandstofcelbedrijfsauto's:

In het eerste jaar kunnen bedrijven 75 procent van de aanschafprijs aftrekken voor de belasting.

In de daaropvolgende jaren bedragen de afschrijvingsbedragen 10 procent, 5 procent, 5 procent, 3 procent en 2 procent.

De totale afschrijvingstermijn bedraagt ??zes jaar.

Let op: De regeling geldt alleen voor nieuw aangeschafte auto's. Dit moet bedrijven, vooral in het begin, meer financiële verlichting bieden. Dit komt vooral bedrijven en werknemers met recht op een bedrijfswagen ten goede. Particuliere kopers daarentegen profiteren er slechts indirect van: voertuigen die bedrijven vandaag kopen, worden over enkele jaren als tweedehandsauto op de markt gebracht.

Conclusie

Hoewel sommige maatregelen ter bevordering van elektromobiliteit al zijn geïmplementeerd, bevinden andere zich nog in de planningsfase. De parlementaire procedure voor belastingvrijstelling en subsidies voor lage en middeninkomens moet zo snel mogelijk worden afgerond, zodat de wijziging op 1 januari 2026 in werking kan treden.

Micele 18 oktober 2025 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10550740)
Tja, waarom smijten ze dan met 3 miljard euro?
Of is dat omdat de in Duitsland geproduceerde wagen te duur is?

Of omdat de Duitse Jan modaal niet wil rekenen? (TCO)

De ADAC rekent dat nochtans nauwgezet voor hun uit:

Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-elektroautos/
Kostencheck Elektroautos: Das sind die 30 günstigsten Modelle
23.04.2025
Of de Duitse Jan modaal liever de leugenpers gelooft?

Soit, nu krijgen ook de laagste inkomens een extra aanmoediging.

Micele 18 oktober 2025 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10550755)
Of omdat de Duitse Jan modaal niet wil rekenen? (TCO)
De ADAC rekent dat nochtans nauwgezet voor hun uit:

Of de Duitse Jan modaal liever de leugenpers gelooft?

Of leest Jan Modaal autobild.de ook niet meer?
Citaat:

https://www.bild.de/leben-wissen/aut...8a677#fromWall
8 september 2025

Besparingen tot € 1.600 per jaar zijn mogelijk

Elektrische auto's voor de meeste mensen goedkoper dan auto's met een verbrandingsmotor

De bedrijfskosten van elektrische auto's dalen onder die van auto's met een verbrandingsmotor.

Enerzijds dalende kosten, anderzijds stijgende kosten: elektromobiliteit is nu zo betaalbaar dat 60 procent van de automobilisten een elektrische auto rendabeler rijden dan een auto met een verbrandingsmotor of plug-in hybride.

Bis zu 1600 Euro im Jahr Einsparungen möglich

E-Autos für die meisten billiger als Verbrenner

Die Betriebskosten von Elektroautos sinken unter die von Verbrennern.

Sinkende Kosten auf der einen, steigende auf der anderen: Die Elektromobilität ist inzwischen so günstig, dass 60 Prozent der Autofahrer mit einem E-Auto günstiger fahren würden als mit einem Verbrenner oder Plug-in-Hybrid.


Vlad 20 oktober 2025 16:49

Gewoon de uitlaat naar binnen verplichten, de vervuiler laten betalen. De gehandicapten zullen snel overschakelen naar EV's. De normale mensen naar de fiets en het OV.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be