Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Massaproductie van vliegende auto's in China (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274870)

Micele 12 november 2025 23:10

Massaproductie van vliegende auto's in China

De eerste fabriek voor de massaproductie van vliegende autos is ondertussen feit.

Citaat:

https://autofans.be/nl/nieuws/59385-...massaproductie

3.11.2025

XPENG neemt eerste vliegende auto in massaproductie

In een gloednieuwe fabriek in het Chinese Guangzhou heeft XPENG's dochteronderneming Aridge de allereerste "modulaire vliegende auto" in productie genomen. Spijtig genoeg rolt 'ie daar van de band... in plaats van vliegen.

Oké, het is al wat later op de avond, waardoor je waarschijnlijk wat hoofdpijn gaat krijgen van dit nieuwtje. XPENG is een grote believer van mobiliteit in de lucht en is niet bang om die dromen om te zetten in realiteit. Zo toonde het Chinese merk vorig jaar nog de Land Carrier, een soort van Cybertruck met zes wielen en een compacte helikopter in de koffer (lees er HIER meer over). Zou een Europese automerk zo'n geintje tonen op een autosalon, dan zou het uiteraard nooit verder dan een stijlstudie komen. In China pakken ze de dingen echter anders aan...

Eerste vliegende auto in massaproductie

De dochteronderneming van XPENG dat zich bezig houdt met vliegende mobiliteit, Aridge voor de vrienden, heeft namelijk een gloednieuwe fabriek van 120.000 m2 op poten gezet waar het gestart is met het bouwen van de allereerste vliegende auto in massaproductie. De Land Carrier kan zowel handmatig als autonoom vliegen. Handmatig bestuur je hem met één joystick, maar wie liever achterover leunt, kan de autonome modus inschakelen. Die biedt slimme routeplanning, automatische vlucht langs vooraf ingestelde trajecten, one-button take-off en return, en zelfs 3D-visie voor zachte landingen. Vergeet trouwens niet dat er momenteel al autonome passagiersdrones rondvliegen in China, waardoor het hier niet gaat over een stevig stukje vapor ware.

De eerste exemplaren dienen nog voor testvluchten om prestaties en productieprocessen te valideren. Volwaardige leveringen staan gepland voor volgend jaar. Of we ze ooit in het Belgische luchtruim zien? Met de huidige Europese regelgeving zien we dat volgend jaar nog niet gebeuren. En zo neemt China weer een stapje voor op ons continent...
Citaat:

https://www.youtube.com/shorts/mOBD8RYaJEI

China’s Flying Car Is Finally Here — The Land Aircraft Carrier!
China has done it again!

They’ve created a car that doesn’t just run on roads… it flies in the sky!

This futuristic invention is called the Land Aircraft Carrier, developed by China’s company AERIZ.
It’s designed in two parts — a ground vehicle and a flying module.

On the road, it drives like a luxury electric car.
But when you want to fly, just press one button, and the drone module detaches from the car and takes off into the sky!

The most amazing thing?

You don’t need any pilot training or technical experience to fly it.
It’s as simple as driving an automatic car!

The company’s CFO says that in the future, when traffic jams become unbearable, these flying cars will revolutionize human transport.

With advanced safety tech like:
Multiple Propellers
Auto-Stabilization System
AI Navigation
Emergency Landing Mode
XPeng maakt natuurlijk ook EVs, of een vb. van het electrisch verkeer in Guangzhou:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=tq_GtTYvtVA

China’s Electric Cars Are SHOCKING! First time in Guangzhou

BigF 13 november 2025 11:21

Mensen die geloven in vliegende auto's zouden volgens mij best eerst eens kijken naar de juridische kwesties die zelfrijdende auto's oproepen.

Want daar is het in principe nog simpel: de verkeersregels zijn er immers voor iedereen.

Maar wat als we plots allemaal in de lucht gaan hangen?

Geldt daar een voorrang van rechts? Zijn er maximum snelheden? Mag ik landen op de openbare weg? Vertrekken vanop een parking van een shopping centrum? Hoe hoog mag ik vliegen? Hoe laag? Mag ik over een school vliegen? Over een kerncentrale? Over een militair domein?

Nee, voor wij met zijn allen rondvliegen in onze auto gaat er volgens mij nog heel veel moeten uitgeklaard worden.

Micele 13 november 2025 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10558673)
Mensen die geloven in vliegende auto's zouden volgens mij best eerst eens kijken naar de juridische kwesties die zelfrijdende auto's oproepen.

Want daar is het in principe nog simpel: de verkeersregels zijn er immers voor iedereen.

Geldt daar een voorrang van rechts? Zijn er maximum snelheden? Mag ik landen op de openbare weg? Vertrekken vanop een parking van een shopping centrum? Hoe hoog mag ik vliegen? Hoe laag? Mag ik over een school vliegen? Over een kerncentrale? Over een militair domein?

Nee, voor wij met zijn allen rondvliegen in onze auto gaat er volgens mij nog heel veel moeten uitgeklaard worden.

Dat zullen gewoon dezelfde luchtverkeersregels zijn zoals met kleine vliegtuigen of helicopters. Dat is toch niet zo moeilijk.
Ggl gewoon op < Luchtverkeersregels Belgie >

Citaat:

Dat is toch helemaal niet nodig.

Ik ken ook zo'n vraag:
Wat als 6 miljoen personenwagens allemaal deze namiddag rond 14u willen rijden, of nog erger kort daarvoor willen voltanken?

reservespeler 13 november 2025 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10558710)
Dat zullen gewoon dezelfde luchtverkeersregels zijn zoals met kleine vliegtuigen of helicopters. Dat is toch niet zo moeilijk.

Dat is toch helemaal niet nodig. Rare vraag.

De eerste vraag die bij mij opkomt als ik het betoog van BigF lees is, kan de gewone man zoiets betalen?

BigF 13 november 2025 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10558711)
De eerste vraag die bij mij opkomt als ik het betoog van BigF lees is, kan de gewone man zoiets betalen?

8O
Ben ik van de negeerlijst geflikkerd??

Wat heb ik verkeerd gedaan?

;-)

BigF 13 november 2025 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10558710)

Kleine vliegtuigen en helicopters...
Wil je nu zeggen dat je met je vliegende auto eerst naar een luchthaven moet rijden om op te stijgen of te landen?
Of dat je zelf een eigen platform moet installeren?

En gaan er dan ook speciale vliegbewijzen uitgegeven worden?
Mag je pas met je vliegende auto de lucht in als je een gediplomeerd piloot bent?
Als dat zo is, vraag ik me af wie er een vliegende auto en niet gewoon een klein vliegtuigje of helicopter zou kopen.

Citaat:

Dat is toch helemaal niet nodig. Rare vraag.
Waarom is dat niet nodig?
Kan jij voorspellen hoeveel succes die dingen gaan hebben?
Weet jij hoeveel vliegende auto's er binnen een paar jaar verkocht zullen worden in België?

Beetje kortzichtig als je het mij vraagt.
Je gaat dezelfde richting uit als met het gedoe rond zelfrijdende auto's.
Wachten tot ze er zijn vooraleer maatregelen te nemen?
Gaan we dat doen?

BigF 13 november 2025 13:23

Citaat:

Dat is inderdaad een vraag maar er zijn ook genoeg vermogende mensen in dit land die misschien wel zo'n speeltuig kunnen kopen.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat die zomaar met zo'n ding de lucht in mogen.

Micele 13 november 2025 13:23

Citaat:

Waarschijnlijk niet. Moet dat? De gewone man heeft toch gewone vervoersmiddelen.

Micele 13 november 2025 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10558717)
Kleine vliegtuigen en helicopters...
Wil je nu zeggen dat je met je vliegende auto eerst naar een luchthaven moet rijden om op te stijgen of te landen?

De moet je niet, aangezien die dat niet nodig heeft.
Citaat:

Of dat je zelf een eigen platform moet installeren?
Je bedoelt een heli platform? Dat zal mogelijk verplicht zijn, ook de bestemming moet dat hebben in principe. Kan ook op een plat dak zijn.
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtv...nen/helihavens

Citaat:

En gaan er dan ook speciale vliegbewijzen uitgegeven worden?
Nee, dat hoeft niet, want voor autonoom vliegen heb je dat niet nodig, heb je de tekst niet gelezen?

Citaat:

Als dat zo is, vraag ik me af wie er een vliegende auto en niet gewoon een klein vliegtuigje of helicopter zou kopen.
Of eentje zelf maken en regelmatig vliegen, zoals Bart Verhees:
Citaat:

https://www.hln.be/vtm-nieuws/zelfge...larm~af171499/

Zelfgebouwd vliegtuig van Limburger zorgt voor drone-alarm

Drones duiken tegenwoordig bijna dagelijks op in ons luchtruim, tot ongeruste telefoontjes bij de politie aan toe. In Limburg krijgt de politie regelmatig meldingen van mensen die denken dat er een drone rondvliegt. Wat ze echt zien, is Bart Verhees in zijn zelfgebouwde vliegtuig, dat vanop de grond verdacht veel op een reusachtige drone lijkt.
Citaat:

Je gaat dezelfde richting uit als met het gedoe rond zelfrijdende auto's.
Wachten tot ze er zijn vooraleer maatregelen te nemen?
Gaan we dat doen?
Ze rijden al (Waymo in USA), en ze vliegen al (China).

De wetgeving gaat er natuurlijk eerst komen, Europa is daar trouwens nog altijd mee bezig, staat in betreffende draden.

of je kunt ggl via AI:
Citaat:

AI-overzicht

De Europese Unie werkt aan een geharmoniseerd wettelijk kader voor zelfrijdende auto's, met de focus op aansprakelijkheid, veiligheid en gegevensbescherming. Hoewel volledig autonome voertuigen (level 5) nog niet zijn toegestaan op de openbare weg, worden er al wel testen uitgevoerd in diverse landen onder strikte voorwaarden. Binnen Europa is er ook een tendens om steeds meer geavanceerde rijhulpsystemen te verplichten.

Belangrijke Europese ontwikkelingen

Aansprakelijkheid: De EU wil de regels voor aansprakelijkheid bij schade of letsel vereenvoudigen, aangezien het huidige wettelijke kader verouderd is.

Datarecorders: Er komt waarschijnlijk een verplichting voor datarecorders in geautomatiseerde voertuigen om ongevallenonderzoek te vergemakkelijken en aansprakelijkheidskwesties op te lossen.

Ethiek en gegevensbescherming: Er wordt gewerkt aan regels voor gegevensbescherming en ethiek om het vertrouwen van het publiek in zelfrijdende auto's te vergroten.

Testen: In de praktijk zijn er landen die al testen met zelfrijdende auto's op de openbare weg, soms zelfs met een bestuurder op afstand, maar er is nog geen sprake van een volledig geharmoniseerde wetgeving die verkoop en gebruik op grote schaal toestaat.
Een van de links waar AI naar verwijst: (die je ook zelf kon googlen)

Lees die link aub eens volledig door: (ik plak enkel 2 alineas want de tekst is heel lang, met juridisch kader enz...)
Citaat:

https://theinnovativelawyer.ai/insig...nieuw-tijdperk

De Europese AI-versnelling: zelfrijdende auto’s als startpunt van een nieuw tijdperk

8 okt

Tijdens de Italiaanse Tech Week in Turijn riep Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, op tot een Europese versnelling in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Volgens haar moet Europa een “AI-first”-strategie hanteren voor strategische industrieën, met mobiliteit als speerpunt. De boodschap was duidelijk: de toekomst van de auto-industrie moet in Europa worden vormgegeven — met Europese technologie, op Europese wegen.

Deze oproep komt op een cruciaal moment. De Europese auto-industrie bevindt zich midden in een transitie. De combinatie van elektrificatie, digitalisering en de druk om te verduurzamen dwingt producenten en beleidsmakers tot snelle innovatie. Tegelijkertijd lopen fabrikanten in de Verenigde Staten en China voorop bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Europa dreigt de aansluiting te verliezen, tenzij het gericht investeert in onderzoek, infrastructuur en wetgeving die innovatie ondersteunt zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.
[..................]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be