Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Is de politie hier gout? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274908)

Dadeemelee 21 november 2025 19:17

Is de politie hier fout?
 
Volgens mij wel. Ze beginnen over dat mag maar op het laatste moment (de laatste meters), maar wat is dat laatste moment dan? Volgens mij mag je gewoon als je het kruispunt nadert op de busstrook gaan rijden.

https://www.nieuwsblad.be/binnenland...106465220.html

Citaat:

Online wordt hevig gediscussieerd over een passage in de vierde aflevering van het vijfde seizoen. De politie staat voor de lichten op de Frans Van Ryhovelaan in Gent, richting de Nieuwevaart. Een bestuurder van een witte bestelwagen passeert hen langs rechts, op de busstrook, om zo de Nieuwevaart in te draaien.
Citaat:

Matto Langeraert, woordvoerder van de Gentse politie, legt uit wat de situatie aan de Frans Van Ryhovelaan is. “De bestuurder in het specifieke fragment gebruikt de busstrook om een heleboel auto’s voorbij te steken. Dat mag niet”, zegt Langeraert. “Je mag niet rijden, parkeren of stilstaan op een busstrook.”

Eén uitzondering
Er is wel één uitzondering, legt Langeraert uit. Je mag wel op een busstrook rijden de laatste meters voor het kruispunt, wanneer je links of rechts wil afslaan. “Hier deed de man dat al eerder zodat hij auto’s die aan het aanschuiven waren, kon voorbijsteken. Hij kreeg om die reden dan ook een boete.”
Lol: gout!

Micele 21 november 2025 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561020)
Volgens mij wel. Ze beginnen over dat mag maar op het laatste moment (de laatste meters), maar wat is dat laatste moment dan? Volgens mij mag je gewoon als je het kruispunt nadert op de busstrook gaan rijden.

De wegcode Art 72.5.3 is duidelijk, enkel in de onmiddellijke nabijheid:
Citaat:

72.5. Busstrook.
(....)
3° Andere voertuigen.

De andere voertuigen mogen:

a) op de busstrook rijden om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden;

b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt;

c) de busstrook dwarsen op een kruispunt;

d) de busstrook dwarsen om een eigendom of een parkeerplaats gelegen langsheen de busstrook in te nemen of te verlaten.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#sb9oiiegjk
Volgens Van Dale betekent nabijheid het 'dichtbij-zijn'. De combinatie onmiddellijke nabijheid verwijst dan naar de directe omgeving of buurt, die zich heel dichtbij bevindt. Er is geen officiële juridische definitie, dus het is contextafhankelijk, maar de Van Dale-omschrijving 'directe omgeving' geeft een goede indicatie.

Nabijheid: Van Dale definieert het als 'het dichtbij-zijn'.

Onmiddellijke nabijheid: Dit impliceert een zeer directe omgeving. Denk aan de 'directe omgeving' of 'buurt'.

Context: De precieze betekenis kan variëren afhankelijk van de context, bijvoorbeeld in een juridische of alledaagse context. Juridisch gezien is er geen specifieke definitie, wat betekent dat de interpretatie afhankelijk is van de situatie.

Dadeemelee 21 november 2025 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10561032)
De wegcode Art 72.5.3 is duidelijk, enkel in de onmiddellijke nabijheid:


Volgens Van Dale betekent nabijheid het 'dichtbij-zijn'. De combinatie onmiddellijke nabijheid verwijst dan naar de directe omgeving of buurt, die zich heel dichtbij bevindt. Er is geen officiële juridische definitie, dus het is contextafhankelijk, maar de Van Dale-omschrijving 'directe omgeving' geeft een goede indicatie.

Nabijheid: Van Dale definieert het als 'het dichtbij-zijn'.

Onmiddellijke nabijheid: Dit impliceert een zeer directe omgeving. Denk aan de 'directe omgeving' of 'buurt'.

Context: De precieze betekenis kan variëren afhankelijk van de context, bijvoorbeeld in een juridische of alledaagse context. Juridisch gezien is er geen specifieke definitie, wat betekent dat de interpretatie afhankelijk is van de situatie.

Inderdaad, dat is ook wat ik zei: onmiddelijke nabijheid = bij het naderen. En niet enkele meters. Ik zou zeggen 25-50 meter.
En ik zie niet in waarom men in een file zou gaan staan om op 2 meter van het kruispunt plots naar rechts af te slaan.

Micele 21 november 2025 20:18

Als je nabijheid van een kruispunt graag in meters uitgedrukt wil hebben is er nog een artikel 24.7° die nabijheid als minder dan 5 meter bepaald. Er kunnen er nog zijn.
Citaat:

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Maar de BUSstrookmarkeringen kunnen ook bepalen waar je die moogt dwarsen om bij het kruispunt af te slaan.
Waar de doorlopende witte streep een onderbroken streep wordt:
https://drivolution.be/nl/nieuws/nie...rook-en-de-bob

Dadeemelee 21 november 2025 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10561042)
Als je nabijheid van een kruispunt graag in meters uitgedrukt wil hebben is er nog een artikel 24.7° die nabijheid als minder dan 5 meter bepaald. Er kunnen er nog zijn.

Dat heeft daar niks mee te maken.

De wet over de busstrook zegt eigenlijk: als je gaat afslagen dan mag/moet je voorsorteren op de busstrook. Maar je moet niet overdrijven, dus niet honderden meters op voorhand op de busstrook gaan rijden.

Dat is trouwens ook een kwestie van veiligheid. Als je op het kruispunt zelf de rechtse busstrook gaat dwarsen is dat levensgevaarlijk. Er kan daar ten allen tijde een bus aan 70 per uur voorbijrazen.

Micele 21 november 2025 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561043)
Dat heeft daar niks mee te maken.

mmmh het definieert nabijheid van een kruispunt bij een stilstaan- en parkeerverbod van uw wagen.

Citaat:

De wet over de busstrook zegt eigenlijk: als je gaat afslagen dan mag/moet je voorsorteren op de busstrook.
Dat staat er helemaal niet.
Dit wel: b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt;

Citaat:

Maar je moet niet overdrijven, dus niet honderden meters op voorhand op de busstrook gaan rijden.
Busstroken die zo lang zijn hebben een volle streep, die mag je niet dwarsen.

Citaat:

Dat is trouwens ook een kwestie van veiligheid. Als je op het kruispunt zelf de rechtse busstrook gaat dwarsen is dat levensgevaarlijk. Er kan daar ten allen tijde een bus aan 70 per uur voorbijrazen.
Als je op een busstrook afslaat moet je sowieso in je spiegel kijken, en dus voorrang verlenen.

Jij wilt dus onmiddelijke nabijheid niet begrijpen.

Ze zullen speciaal dan voor jou een doorlopende witte streep trekken en op 5 meter voor het kruispunt gaan ze die streep pas onderbreken , lol
zoals : https://drivolution.be/nl/nieuws/nie...rook-en-de-bob

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561036)
Inderdaad, dat is ook wat ik zei: onmiddelijke nabijheid = bij het naderen. En niet enkele meters. Ik zou zeggen 25-50 meter.

Stel het verkeerslicht (groene pijl rechts) springt plots van groen naar oranje en rood als je de file verlaat en de busstrook neemt op 50 meter van het verkeerslicht, dit aan 10 tot 30 kmh.




En ik zie niet in waarom men in een file zou gaan staan om op 2 meter van het kruispunt plots naar rechts af te slaan.[/quote]

Dadeemelee 21 november 2025 20:47

Onmiddellijke nabijheid is volgens mij 25-50 meter, anders heeft de wet geen zin.
Enkele meters = op het kruispunt zelf.

Maar goed, ik wacht op een wettekst die zegt hoeveel meter ‘onmiddellijke nabijheid’ is. Want het is een klotewet.
Aan onduidelijke wetten heeft niemand iets.

Dadeemelee 21 november 2025 20:55

En dat het een klotewet is vogt uit de vele interpretaties die je kan googelen.

Bijvoorbeeld deze:

https://drivolution.be/nl/nieuws/nie...rook-en-de-bob

Andere voertuigen mogen de busstrook gebruiken, maar alleen gebruiken om aan het eerst volgend kruispunt rechtsaf te slaan. Daarom is deze strook afgelijnd met een onderbroken witte streep.

Micele 21 november 2025 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561048)
Onmiddellijke nabijheid is volgens mij 25-50 meter, anders heeft de wet geen zin.
Enkele meters = op het kruispunt zelf.

Maar goed, ik wacht op een wettekst die zegt hoeveel meter ‘onmiddellijke nabijheid’ is. Want het is een klotewet.
Aan onduidelijke wetten heeft niemand iets.

Geef toch eens betere woorden of onmiddellijk/heel nabij een kruispunt uit te drukken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561036)
Inderdaad, dat is ook wat ik zei: onmiddelijke nabijheid = bij het naderen. En niet enkele meters. Ik zou zeggen 25-50 meter.

Stel het verkeerslicht (groene pijl rechts) springt plots van groen naar oranje en rood als je de file verlaat en de busstrook neemt op 50 meter van het verkeerslicht, dit aan 10 tot 30 kmh. Er volgen nog een paar wagens die dat doen. Op 50 meter passen pakweg 5 wagens en een wagen met caravan, lol.
Op dat moment komt een bus aangereden - die haast heeft - en natuurlijk verwacht vooraan te staan op zijn eigen busstrook direct voor het rode licht.
Waarom dan nog een busstrook als die toch bezet is door stilstaande wagens?

Citaat:

En ik zie niet in waarom men in een file zou gaan staan om op 2 meter van het kruispunt plots naar rechts af te slaan.
Op 5 tot 10 meter ervoor is ruim genoeg niet? Op pak nog de lengte van een bus (tot 12 meter)

Dadeemelee 21 november 2025 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10561051)
Geef toch eens betere woorden of onmiddellijk/heel nabij een kruispunt uit te drukken.



Dat is niet aan mij om te doen, dat is aan de onnozelaars die die wet gemaakt hebben. :lol:

Micele 21 november 2025 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561052)
Dat is niet aan mij om te doen, dat is aan de onnozelaars die die wet gemaakt hebben. :lol:

Antwoord eens hierop:

Stel het verkeerslicht (groene pijl rechts) springt plots van groen naar oranje en rood als je de file net verlaten hebt en de busstrook neemt op 50 meter van het verkeerslicht, dit aan 10 tot 30 kmh. Er volgen nog een paar wagens die uw voorbeeld volgen. Op 50 meter passen pakweg 5 wagens en een wagen met caravan, allemaal staan ze te wachten, lol.

Op dat moment komt een bus aangereden - die haast heeft - en natuurlijk verwacht vooraan te staan op zijn eigen busstrook, dus direct voor het rode licht. Waarom dan nog een busstrook inrichten als die toch bezet is door stilstaande wagens die rechts willen afslaan?

Dadeemelee 21 november 2025 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10561057)
Antwoord eens hierop:

Stel het verkeerslicht (groene pijl rechts) springt plots van groen naar oranje en rood als je de file net verlaten hebt en de busstrook neemt op 50 meter van het verkeerslicht, dit aan 10 tot 30 kmh. Er volgen nog een paar wagens die uw voorbeeld volgen. Op 50 meter passen pakweg 5 wagens en een wagen met caravan, allemaal staan ze te wachten, lol.

Op dat moment komt een bus aangereden - die haast heeft - en natuurlijk verwacht vooraan te staan op zijn eigen busstrook, dus direct voor het rode licht. Waarom dan nog een busstrook inrichten als die toch bezet is door stilstaande wagens die rechts willen afslaan?

Dat is juist de reden voor de toelating voor voertuigen om de busstrook te gebruiken om af te slagen: veiligheid.
Die auto’s staan dan in de busstrook (uiterst rechtse baan) om op een niet-kamikaze manier af te slaan.

Die busstrook is geen racebaan. Ook buschauffeurs moeten zich aan de wegcode houden.

Micele 22 november 2025 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10561069)
Dat is juist de reden voor de toelating voor voertuigen om de busstrook te gebruiken om af te slagen: veiligheid.
Die auto’s staan dan in de busstrook (uiterst rechtse baan) om op een niet-kamikaze manier af te slaan.

Grapjas, veiligheid heeft er geen bal mee te maken.

De kamikazes zijn de bestuurders die de verkeersregels naar hun goesting interpreteren om een paar meter te winnen en de bus op hun eigen busbaan gaan hinderen. Of ze begrijpen de Nederlandse taal niet. :lol:

Citaat:

Die busstrook is geen racebaan. Ook buschauffeurs moeten zich aan de wegcode houden.
Wat ze ook doen als ze gewoon hun busbaan benutten. Nu nog de kamikazes die nog niet eens willen snappen waarvoor een busbaan dient.
Citaat:

Een busbaan die is ingericht om bussen voorrang te geven, kan verschillende vormen aannemen, zoals een eigen bedding, een bussluis of speciale verkeerslichten, om zo de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren. Op deze busbanen hebben bussen een strikte voorrang op ander verkeer, waardoor ze minder worden gehinderd en sneller kunnen rijden.
Bovendien genieten bussen voorrang als ze hun bushalte verlaten binnen de bebouwde kom, toch als de bus dit rechttijdig kenbaar maakt (richtingaanwijzer) zodat het verkeer voldoende en normaal kan vertragen om de bus te laten vertrekken.
Citaat:

Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten

Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.

In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.

Dadeemelee 22 november 2025 19:39

Het filmpje is nog te bekijken op terugkijk. Aflevering 5 tot zondag.

De politieauto staat als tweede voor de lichten met nog 1 auto achter hen. Dus 3 auto’s. Dus dat is zeker niet een file inhalen. En uit wat de agent zegt blijkt ook duidelijk dat hij niet weet dat je een busstrook mag/moet gebruiken om af te slaan. Hij zegt: je mag daar niet op rijden (tout court), je moet wachten tot op het kruispunt en dan de busstrook dwarsen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be