Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Stout zijn betekent geen Leefloon (https://forum.politics.be/showthread.php?t=275018)

fred vanhove 18 december 2025 13:23

Stout zijn betekent geen Leefloon

https://www.hln.be/binnenland/u-roep...kers~a1df5fe3/

Dat zal in Brussel dan wel vooral en alleen gelden voor de oude blanke cisman. Ik wil dat wel eens zien als daar een bende Roma's Albanezen of Syriers aan het loket staan die wat agressief worden die men gaat doorsturen zonder het nodige geld:-D:-D:-D

Maak de mensen wat minder blaasjes wijs zeg

Vlad 19 december 2025 07:54

Zou men bij het openbaar vervoer en in de zorg ook moeten doen. Agressief geweest ? Toegang tot de diensten ruime tijd kwijt.

BigF 19 december 2025 09:51

Artikel zit achter een betaalmuur...

Maar in ieder geval: wat is dat voor een maatregel?
Wonen wij in een land waar je gestraft wordt als je je stem verheft tegen een ambtenaar?

En iedereen vindt dat blijkbaar nog normaal ook...

Wat is het volgende? Een gevangenisstraf als je voorbij een afbeelding van BDW wandelt zonder een buiging te maken?

BigF 19 december 2025 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10567367)
Zou men bij het openbaar vervoer en in de zorg ook moeten doen. Agressief geweest ? Toegang tot de diensten ruime tijd kwijt.

En daar begint de miserie al.

Is je stem verheffen tegen een buschauffeur 'agressief'?
Wanneer wordt het roepen?

Wat met een slechthorende die sowieso al luider spreekt? Wordt dat een agressieveling als hij zijn ongenoegen net iets luider kenbaar maakt dan dat hij normaal gezien al spreekt?

Getuigt "Allez jong, dat meent ge toch niet?" roepen tegen de ambtenaar die net een boete achter je 2-minuten-over-tijd geparkeerde wagen steekt van agressiviteit?

Dit leidt tot ongeziene willekeur met enorme gevolgen.
Want dit gaat niet over al dan niet een broek mogen kopen. Dit gaat over een inkomen hebben of niet. En dat inkomen krijg je in dit geval enkel als die ene persoon beslist of je geroepen hebt of niet.

En waarom geldt dit alleen voor ambtenaren? Mijn dochter werkte ooit op een verloren maandag op een telefonische klantendienst van een energiebedrijf. Je moest eens weten wat die te horen kreeg. Gaan we dan, op basis van wat mijn dochter 'agressief' noemt, mensen hun elektriciteit ook niet afsluiten?

Wordt mij voortaan de toegang tot de lokale supermarkt ontzegd als ik iets luider dan normaal zeg: "Dit is nu al de vierde keer op rij dat mijn kassaticket niet klopt!! Vind jij dat nog normaal?"

De korte versie van zo'n maatregel lijkt in orde ("elke vorm van agressiviteit wordt bestraft") maar als je er eens over nadenkt zie je al snel een hoop praktische problemen en neveneffecten optreden.

Heeft iemand er al eens over nagedacht dat sommige mensen hun stem verheffen tegen iemand omdat ze gewoon gelijk hebben??

Dat ze boos worden omdat ze al maanden sukkelen met een bureaucratische mallemolen waar iedereen krankjorem van wordt?

Eberhard Leclerc 19 december 2025 10:24

Houd geen stand bij de rechter.

Leefloon is het laatste vangnet.

Vette Pois(s)on 19 december 2025 10:26

sterfpremies promoten lijkt me beter

E. Gidius 19 december 2025 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10567386)
Wonen wij in een land waar je gestraft wordt als je je stem verheft tegen een ambtenaar?

Momenteel woon je nog in een land waarin OCMW-ambtenaren mogen uitgescholden, bespuwd en in elkaar geslagen worden door uitheems tuig. In Gent vermoorden ze zelfs OCMW-ambtenaren.

Hopelijk woon je binnenkort in een land waarin dat tuig efficient lik op stuk krijgt: agressie = deportatie.

E. Gidius 19 december 2025 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10567400)

OK, dan moeten we maar de wet veranderen.

Citaat:

Ja, én?

Waarom zouden we er een vangnet moeten op na houden voor elke mens op aarde? Gevangenen krijgen toch ook geen leefloon?

E. Gidius 19 december 2025 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10567390)

Alleen maar als je per sé vaagheid wilt creeren met de bedoeling alle uitwassen te laten passeren.

Citaat:

Is je stem verheffen tegen een buschauffeur 'agressief'?
Dat hangt ervan af. Iedereen kent het verschil tussen discussieren en agressie.

Citaat:

Wat met een slechthorende die sowieso al luider spreekt? Wordt dat een agressieveling als hij zijn ongenoegen net iets luider kenbaar maakt dan dat hij normaal gezien al spreekt?
Neen, en dat weet je goed.

Citaat:

Getuigt "Allez jong, dat meent ge toch niet?" roepen tegen de ambtenaar die net een boete achter je 2-minuten-over-tijd geparkeerde wagen steekt van agressiviteit?
Neen. Jouw bedoeling is mist te spuien, daar stap ik niet in mee.

Citaat:

Dit leidt tot ongeziene willekeur met enorme gevolgen.
Onzin.

Citaat:

Want dit gaat niet over al dan niet een broek mogen kopen. Dit gaat over een inkomen hebben of niet. En dat inkomen krijg je in dit geval enkel als die ene persoon beslist of je geroepen hebt of niet.
Niemand heeft "recht" op een inkomen. De normale situatie is dat je zelf voor je inkomen zorgt. Als je dat om een of andere reden niet kan, dan kan de gemeenschap je tijdelijk uit de penarie helpen, als je aan de voorwaarden voldoet. En agressie tegen OCMW-personeel hoort daar niet bij.

Citaat:

En waarom geldt dit alleen voor ambtenaren? Mijn dochter werkte ooit op een verloren maandag op een telefonische klantendienst van een energiebedrijf. Je moest eens weten wat die te horen kreeg. Gaan we dan, op basis van wat mijn dochter 'agressief' noemt, mensen hun elektriciteit ook niet afsluiten?
Als ik van dat bedrijf was, gooide ik die klant inderdaad buiten. Ik vind dat een minimum als je je personeel wilt respecteren.

Citaat:

Wordt mij voortaan de toegang tot de lokale supermarkt ontzegd als ik iets luider dan normaal zeg: "Dit is nu al de vierde keer op rij dat mijn kassaticket niet klopt!! Vind jij dat nog normaal?"
Aaaah.... ben je daar weer met je mistspuiterij?

Citaat:

De korte versie van zo'n maatregel lijkt in orde ("elke vorm van agressiviteit wordt bestraft") maar als je er eens over nadenkt zie je al snel een hoop praktische problemen en neveneffecten optreden.

Heeft iemand er al eens over nagedacht dat sommige mensen hun stem verheffen tegen iemand omdat ze gewoon gelijk hebben??

Dat ze boos worden omdat ze al maanden sukkelen met een bureaucratische mallemolen waar iedereen krankjorem van wordt?
Als iemand gelijk heeft, kan ie dat proberen te behalen op de geeigende manier. Agressie hoort daar niet bij.

In jouw visie mogen flikken waarschijnlijk ook niet "agressief" zijn tegen overlastveroorzakers, straatrovers of pedofielen. :roll:

Dadeemelee 19 december 2025 11:36

Citaat:

Inderdaad, wat voor ezels van ministers hebben wij toch die zo’n omzendbrieven sturen.
Duiding:
https://www.nieuwsblad.be/nieuws/agr...115051302.html

Citaat:

De 56-jarige man werd half augustus om het leven gebracht tijdens een huisbezoek in de wijk Nieuw Gent. Volgens Van Bossuyt is er een groeiende problematiek van agressie tegen hulpverleners, zoals OCMW-medewerkers, tijdens het uitoefenen van hun job.

Ze stelde daarom een nieuwe omzendbrief op die naar alle OCMW's van het land is verstuurd. Elke aantoonbare vorm van agressie tegenover OCMW-medewerkers moet leiden tot het intrekken van het leefloon of het niet toekennen ervan, staat daarin.

Agressie beperkt zich niet tot fysiek geweld, verduidelijkt Van Bossuyt, maar ook fysieke bedreiging, verbaal geweld of intimidatie kunnen leiden tot maatregelen. “Waar agressie begint, moet onze solidariteit eindigen”, vindt ze.

Als de veiligheid niet gegarandeerd is, moeten OCMW-medewerkers bovendien geen huisbezoek doen. De OCMW's behouden wel hun autonomie om dossier per dossier te oordelen, benadrukt Van Bossuyt.

wagner.666 19 december 2025 11:43

Citaat:

Kartonstad voor de islam fanaatjes,

E. Gidius 19 december 2025 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10567426)

Sommigen hier vinden het normaal dat je ambtenaren die de regels toepassen uitkaffert en vermoordt.

Vette Pois(s)on 19 december 2025 12:09

wie sterk leeft verdient meer loon

meer eten, meer kweken, meer feesten

loon naar werken he

Eberhard Leclerc 19 december 2025 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10567420)
OK, dan moeten we maar de wet veranderen.

...

Waarom zouden we er een vangnet moeten op na houden voor elke mens op aarde?

Een legitieme politiek opvatting.

We zouden dan wel het eerste Westerse land zijn zonder vangnet.

Een half miljoen hongerige brugslapers. Kan de verwende Belg dat aan?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10567420)
Gevangenen krijgen toch ook geen leefloon?

Leefloon niet nee.

Wel andere uitkeringen zoals ziekte uitkering (zelfs pensioenopbouw loopt dan door) en pensioengelden.

Zipper 19 december 2025 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10567442)
Een legitieme politiek opvatting.

We zouden dan wel het eerste Westerse land zijn zonder vangnet.

Een half miljoen hongerige brugslapers. Kan de verwende Belg dat aan?

Leefloon niet nee.

Wel andere uitkeringen zoals ziekte uitkering (zelfs pensioenopbouw loopt dan door) en pensioengelden.

dat ze werk zoeken, er is werk genoeg.

BigF 19 december 2025 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10567422)
Alleen maar als je per sé vaagheid wilt creeren met de bedoeling alle uitwassen te laten passeren.

Dat hangt ervan af. Iedereen kent het verschil tussen discussieren en agressie.

Neen, en dat weet je goed.

Neen. Jouw bedoeling is mist te spuien, daar stap ik niet in mee.

Onzin.

Niemand heeft "recht" op een inkomen. De normale situatie is dat je zelf voor je inkomen zorgt. Als je dat om een of andere reden niet kan, dan kan de gemeenschap je tijdelijk uit de penarie helpen, als je aan de voorwaarden voldoet. En agressie tegen OCMW-personeel hoort daar niet bij.

Als ik van dat bedrijf was, gooide ik die klant inderdaad buiten. Ik vind dat een minimum als je je personeel wilt respecteren.

Aaaah.... ben je daar weer met je mistspuiterij?

Als iemand gelijk heeft, kan ie dat proberen te behalen op de geeigende manier. Agressie hoort daar niet bij.

In jouw visie mogen flikken waarschijnlijk ook niet "agressief" zijn tegen overlastveroorzakers, straatrovers of pedofielen. :roll:

Ik spuit geen mist.
Ik geef enkel aan dat al er een dikke mistlaag hangt.
Daar hoef ik niet voor te zorgen. Daar zorgt dit wetsvoorstel wel voor.

Feit is dat de lijn tussen iets krachtdadig verwoorden en verbale agressie heel dun is.
Wat voor de ene niet meer dan een krachtterm is, is voor de andere misschien al agressie.
En dus wordt dat willekeur. De ene neemt de persoon zijn leefloon af, de andere heeft een wat dikker vel en kan al wat meer hebben.

Wat men hier doet is de manier waarop iemand iets zegt, strafbaar maken.
Het gaat hem niet eens over wat er gezegd wordt.
En dat is absurd.
Alsof je beleefdheid in wetten tracht te gieten.

reservespeler 19 december 2025 14:42

Citaat:

Hahahaha.

Ik heb heel andere ervaringen, van de 24 rechtszaken die ze tegen ons aanspanden (2019 -2024) is er één waar we wat gas moesten terugnemen. 3 maanden schorsing i.p.v. 6 maanden.

Meestal geven wij sancties die meerdere maanden duren.
Bijvoorbeeld: gedurende 4 maanden 25% minder leefloon.

BigF 19 december 2025 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10567463)
Hahahaha.

Ik heb heel andere ervaringen, van de 24 rechtszaken die ze tegen ons aanspanden (2019 -2024) is er één waar we wat gas moesten terugnemen. 3 maanden schorsing i.p.v. 6 maanden.

Meestal geven wij sancties die meerdere maanden duren.
Bijvoorbeeld: gedurende 4 maanden 25% minder leefloon.

En is dat dan omdat er iemand iets op een bepaalde manier gezegd heeft?

fred vanhove 19 december 2025 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10567390)

Ik vind het allemaal zo waar dat sommige passages me aan het lachen brengen:thumbsup:

fred vanhove 19 december 2025 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10567462)

Feit is dat de lijn tussen iets krachtdadig verwoorden en verbale agressie heel dun is.

En zeker in het huidige tijdperk waar de meeste mensen zeer lange tenen hebben en zeer lichtgeraakt zijn.
En vergeef me maar ik denk de jongere generatie daar vooral zeer gevoelig is voor geworden. De Tijd van ne grote De Lange te noemen of een bollige gewoon Den Dikzak ....zijn verleden tijd

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be