Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   een vraag van ons (Politics.be) aan jullie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=275166)

Maarten Malaise 5 februari 2026 11:57

een vraag van ons (Politics.be) aan jullie

Dag allemaal,

Recent hadden we wat technische problemen en dat geeft aanleiding tot zelfreflectie en (voor ons) de vraag "wat doen we met (het forum van) Politics.be?".

In (ongeveer) 1999 zijn we gestart met een troep vrijwilligers, nagenoeg allemaal studenten. Een samensmelting van 3 organisaties. Aanvankelijk een politieke portaalsite, een forum, verkiezingssoftware, stemlijsten, irc kanalen, chatsessies (later forumsessies) ... we brachten interviews, recensies, persberichten, nieuws, stemwijzers, ... in een tijd waarin vele kranten nog niet online beschikbaar waren. Politici en partijen deden vlotjes mee aan deze nieuwe trend dat de naam 'internet' droeg. Zij namen gretig deel aan de initiatieven die we namen. Zelfs toenmalig premier Dehaene passeerde voor een sessie. We waren de eerste en onze systemen waren uniek, werden gebruikt op andere websites, onze inhoud was een referentie én een bron voor anderen. Meer dan 100 mensen hebben meegewerkt aan deze website. We beschikten over eigen verslaggevers en technici.

Later wijzigde veel. Kranten kwamen online, de inhoud werd sneller gebracht door mensen die ervoor betaald werden, wij werden ouder, velen van ons hebben een carrière en kinderen. Stilaan verdween de portaal en was het forum het enige wat overbleef.

Helaas mochten we regelmatig in de verdediging gaan. Omdat sommigen geen andere meningen dulden, omdat een afwijkend narratief kon bevochten worden onder invloed van geïsoleerde gebeurtenissen die een tendens veroorzaakten om sommige meningen niet meer te tolereren. Of bijvoorbeeld omdat bepaalde instanties dachten dat ze de rechterlijke macht konden vervangen, onder andere onder invloed van de toenmalige minister(ie)s en gesteund door de gokverslaving van veel Belgen. Dat heeft ons veel kopzorgen bezorgd en veel geld gekost. Maar we zijn het blijven verdedigen in de mate van het mogelijke en hebben ook alle processen daarover gewonnen. Letterlijke alle processen! Het gaf zelfs aanleiding tot een precedent in de rechtspraak. Tegenwoordig is het allemaal wat kalmer geworden. Of zijn jullie kalmer geworden..? :-) Een bekende politieke partij heeft mogen ondervinden dat het aanvallen van een initiatief zoals het deze, niet werkt en niet loont. Dat stemt mij alleszins positief.

Niet vergeten dat we bij Politics.be allemaal vrijwilligers zijn en wij dit allemaal uit eigen zak hebben betaald. Helaas bleven die kosten niet beperkt tot hosting van de website. Advocaten zijn duur en de rechtsplegingsvergoeding dekt niet de lading. En wat die bekende politieke partij betreft ... deze heeft onze onkosten nooit terugbetaald.

Internet werd geleidelijk minder anoniem. Dat was een zorgwekkende tendens voor een project zoals dit. Maar we zien recent toch dat er mogelijkheid is om anoniem te zijn, aanvankelijk het recht om vergeten te worden en (recenter) een positieve evolutie in de bescherming van de privacy. Het is tegenwoordig (opnieuw?) mogelijk om onder alternatieve namen op grote platformen zoals X te discussiëren zonder de werkelijke identiteit prijs te geven. Dat schept wat mogelijkheden die, net als in andere (voorgaande) evoluties, de noodzaak van een apart/extra forum uithollen.

Het is allemaal goed, we hebben het allemaal graag gedaan, intussen meer dan een kwart eeuw.

Voor ons de vraag hoe we verder gaan. Sluiten we het forum? Of we dit allemaal nog even online laten staan als 1 groot archief en de mogelijkheid laten om het te consulteren? Of gaan we investeren en zorgen we voor nieuwe systemen en software?

Of is er nog plaats voor méér? En wie zal dat doen? Is er een generatie die hiermee aan de slag kan en wil op een pluralistische wijze, met respect voor elke overtuiging?
(domeinen zoals politics.be, politiek.be of politique.be kunnen daarvoor worden ingezet)

We zijn benieuwd naar jullie mening.

Maarten Malaise 5 februari 2026 12:05

Misschien toevoegen dat bovenstaande een persoonlijke visie is :-)

Pol Dolf 5 februari 2026 12:11

nee niet sluiten , hier kan ik mijn mening kwijt

Zipper 5 februari 2026 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise (Bericht 10574458)
Misschien toevoegen dat bovenstaande een persoonlijke visie is :-)

Misschien eens een berekening doen, hoeveel het maandelijks zou kosten (server, moderatie, software) om het met nieuwe hedendaagse software te laten draaien. ;-)

TV-verslaafde 5 februari 2026 12:29

Het is hier meer een cafe met vast meubilair dan iets waar veel roulatie is. En het is Belgisch, "ben nog al op mijn eigen." En veel initiatieven worden gekelderd voor er iets gebeurt. :lol:

En hoeveel zou dat dan kosten maandelijks om het online te houden?

reservespeler 5 februari 2026 12:30

Ik wil gerust een (geringe) bijdrage doen, maandelijks, jaarlijks, ...

Maarten Malaise 5 februari 2026 12:39

@Pol Dolf: dat is een mening. Maar wat is de meerwaarde tegenover bijvoorbeeld andere platformen? Waarom hier en niet op X, Facebook, ...?
@Zipper: We weten al lang wat het kost. In de laatste jaren kost het een paar duizend euro's per jaar. Het hoogste ooit lag rond €6.000 (inclusief proceskosten). De vrijwilligers betalen dit uit eigen zak, een bewuste keuze om onafhankelijk te blijven. En dat wordt niet in vraag gesteld. De technische vraag is voor ons eveneens minder relevant. De vraag is eerder waarom, hoe en wie. Zie de vragen hierboven.

Witte Kaproen 5 februari 2026 12:48

Liefst doorgaan.

Een open forum waar iedereen zijn eigen mening kwijt kan

is nog altijd een aanwinst voor de democratie.

wagner.666 5 februari 2026 12:54

Is het enige forum waar ge nog ongezouten uw gedacht en mening kunt zeggen, als het een geldkwestie is een anonieme crowdfunding organiseren, (moet mogelijk zijn, en laat ik over aan slimmere mensen) lukt het niet, opgehaald geld aan een of ander goed doel schenken.
Dus openhouden.

Vlad 5 februari 2026 12:58

Ik zal het enorm missen maar het zou me verwonderen mocht er iemand het forum willen en/of kunnen overnemen, of dat er veel nieuw bloed zou toestromen mocht dat wel zo zijn en registratie terug mogelijk worden. Alvast bedankt om al die jaren voor een bijna levensnoodzakelijke uitlaatklep gezorgd te hebben.

reservespeler 5 februari 2026 13:01

Waarom niet op facebook?
Als je daar een mening geeft krijg je de bagger van heel veel mensen over je heen, vooral van de blokkers.

daiwa 5 februari 2026 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574467)
Ik wil gerust een (geringe) bijdrage doen, maandelijks, jaarlijks, ...

Ik sluit me daar bij aan.

TV-verslaafde 5 februari 2026 13:16

De meerwaarde; dit platform is gevestigd in België. Al die anderen hebben zetels in de VS waar het klimaat hoge polarisatie kent; dat sijpelt door.

TV-verslaafde 5 februari 2026 13:22

Niet dat Europa vele ideeën heeft over alle technologie die op ons wordt losgelaten. Gewoon slikken.

Och; wij zijn dinosauriërs voor den "Amerikaan".

Xenophon 5 februari 2026 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10574463)
Misschien eens een berekening doen, hoeveel het maandelijks zou kosten (server, moderatie, software) om het met nieuwe hedendaagse software te laten draaien. ;-)

Goed idee.

N-VA 5 februari 2026 14:19

X en Facebook zijn sociale media, dit is een forum. Dat is toch anders. Ik vind dat het moet blijven zoals het is.

dalibor 5 februari 2026 14:28

Ik beschouw X en Facebook in elk geval niet als een zinvol alternatief. Zijn er andere?

Ik kan er in komen dat een forum draaiende houden engagement en geld vergt, waarvoor hulde. Ik ben bereid een beperkte bijdrage te doen om het te doen draaien. Je gaat jongeren alleen bereid vinden als je nieuwe leden toelaat.

Xenophon 5 februari 2026 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10574509)
Ik beschouw X en Facebook in elk geval niet als een zinvol alternatief. Zijn er andere?

Ik kan er in komen dat een forum draaiende houden engagement en geld vergt, waarvoor hulde. Ik ben bereid een beperkte bijdrage te doen om het te doen draaien. Je gaat jongeren alleen bereid vinden als je nieuwe leden toelaat.

Heel belangrijk, als dit nog gaat, wegens lang geleden.

Skobelev 5 februari 2026 14:36

(In beperkte mate) reclame introduceren om de kosten te dekken en vrijwilligers wat te vergoeden? Paar voorbeelden:
Een reclamebanner bovenaan
Een reclameboodschap bovenaan elke topic of pagina van een topic die mee scrolt.
Daar moet toch een markt voor zijn.

Nr.10 5 februari 2026 14:54

Heel veel politici hebben hier deelgenomen aan een sessie. Wat een aanwijzing is van een zeker lokaal / regionaal / nationaal algemeen belang.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be