Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Moslimjeugd voert schrikbewind (https://forum.politics.be/showthread.php?t=27517)

Chipie 8 januari 2005 11:33

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind
 
Ik heb zojuist in De Volkskrant het volgende artikel gelezen, waarvan ik kippenvel kreeg.

Gemakkelijkheidshalve heb ik het hier volledig geplakt.

Citaat:

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind

Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren. Zij kijken de andere kant op, terwijl een confrontatie beter zou zijn.

Veel Marokkaanse ouders weten zich geen raad met radicaliseringsproces van hun kinderen

Hij vergelijkt de radicalisering van de moslimjeugd met een 'kleine tsunami die over de Marokkaanse gemeenschap spoelt'. Hij onderschrijft daarmee de analyse van de AIVD (=Nederlandse Inlichtingendienst) die stelt dat de Marokkanen in Nederland nauwelijks verweer hebben op het radicaliseringproces. 'De machteloosheid is zo groot. Ouders weten niet wat ze moeten doen.'

Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. 'Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.

'Dan wordt druk uitgeoefend op moeder en zusters om een hoofddoek te gaan dragen. De televisie moet uit, want daarop is muziek te horen en dat is niet islamitisch. In de volgende fase worden vrouwen van de mannen gescheiden zodra er bezoek komt.'

Volgens Ajouaou wordt in veel Marokkaanse gezinnen in stilte geleden. Net als ouders van drugsverslaafden, zijn Marokkaanse ouders niet snel bereid hun radicaliserende kinderen de toegang tot het huis te ontzeggen.

Educatieve invloed hebben ze in die fase niet. Ook al niet doordat hun kinderen vaak hoger opgeleid zijn.

Bovendien is er voor radicalen geen afkickcentrum. Met lede ogen kijken de ouders toe hoe hun zonen of dochters steeds heftiger bidden, baarden laten staan, hun kleding aanpassen, al hun bezigheden door een morele zeef halen.

Ajouaou: 'Een student rechten stopt met zijn studie, omdat hij alleen de wetten van God mag volgen. Een scholier, die een bijbaantje heeft, neemt ontslag. Hij wil de kans niet lopen dat hij varkensvlees moet inpakken.'

Contrastrategieën zijn (nog) niet ontwikkeld , zegt Ajouaou. Getroffen gezinnen worstelen vaak in een isolement. Want gematigde moslims zijn geneigd die gezinnen te mijden. Die hebben geen zin in een gespannen sfeer, in een confrontatie met radicale opvattingen. Familieleden proberen zelf maar wat uit. Ajouaou zegt dat broers en zusters van moslima's die plotseling een niqaab (allesbedekkende sluier) dragen, die meiden de toegang tot hun huis ontzeggen.

'Ouders doen dat meestal niet, maar zusters, broers en vrienden wel. Mijn vrouw heeft een paar vriendinnen, van wie een eenniqaab droeg. In een vrije samenleving met een open communicatie verstoort de niqaab de sociale verhoudingen.'

Ajouaou zegt dat zo'n 'niqaab-bezoekverbod' twee kanten op kan werken. De moslima kan verder in de armen van de radicalen worden gedreven. 'Maar ze kan ook gaan nadenken over de sociale consequenties. De vriendin van mijn vrouw draagt nu een hoofddoek en komt weer bij mij thuis.'

Ajouaou en ook Abderrahim Kajouane, sociaal cultureel werker bij de Haagse welzijnsorganisatie MCI, kennen veel radicale jongeren. Ze weten precies welke moskeeën 'gevaarlijk' zijn en welke imams met hun radicale opvattingen de maatschappij ondermijnen. Beiden: 'Dat zijn geen Marokkaanse imams. Ze komen uit Saudi-Arabië, Syrië, Iran, Egypte.' Kajouane zegt dat intern heftig wordt gediscussieerd over hoe de radicalen moeten worden aangepakt, maar dat ze er niet uitkomen.

'Die imams blijven binnen de grenzen van de wet. Juridisch is het moeilijk te bewijzen dat ze ondermijnend bezig zijn. De AIVD moet ze scherp in de gaten houden. Maar wat moeten we als Marokkaanse gemeenschap?' Marokko en Tunesië treden keihard op tegen radicalen, zegt hij. Radicale moskeeën worden gesloten. 'In Tunesië worden radicalen met lange baarden door de douane gedwongen hun baarden af te scheren. Maar dat helpt ook niet, keihard optreden leidt slechts tot ontploffingen.' De vraag die steeds terugkeert, is: moet je radicalen het democratisch proces gunnen, terwijl je weet dat ze er misbruik van maken om zo de democratie de nek om te draaien?

Op de dag van de inval in de Haagse Antheunisstraat, een week na de moord op Theo van Gogh, riep Kajouane een crisisberaad bijeen van Marokkaanse sleutelfiguren uit de stad. 'We hebben de jongeren opgeroepen zich gedeisd te houden, niet te provoceren. Ouders vroegen we met hun kinderen te praten, hen op het hart te drukken die dag geen verkeerde dingen te zeggen.'

Kajouane realiseert zich dat hij door radicale jongeren wordt gezien als een subsidiehoer en weinig invloed op hen heeft. 'Toch moet je met hen blijven praten', zegt hij. Radicale jongeren houdt hij voor dat hij zijn democratische opvattingen niet ventileert om bij de autochtonen in het gevlei te komen, maar omdat ze passen in een lange, internationale traditie van mensenrechten die ook in Marokko wordt gekoesterd.

Ajouaou ligt tijdens bijeenkomsten met moslimjongeren vaak onder vuur. Hij wordt uitgemaakt voor alles en nog wat, dat hij geen moslim is, de profeet beledigt. Hij stuit echter ook geregeld op ex-radicalen. Jongeren die 'religieus verzadigd' zijn geraakt en zich uiteindelijk weer matigen, omdat de maatschappelijke consequenties voor hen ondraaglijk worden. 'We moeten er voor waken het radicalisme als definitief eindstation te zien', zegt hij.

'Sommige jongeren vallen van het ene uiterste in het andere. Ik ken een jongen van 18, die heel knap was . Hij mocht gratis disco's in, mits hij daar uitdagend danste. Die jongen voelde zich op een gegeven moment misbruikt en is doorgeschoten. Hij is nu radicaal-religieus.'

Hij wil maar zeggen: zoals jongeren van het hedonisme in de strenge orthodoxie kunnen schieten, zo kunnen ze ook weer in gematigd vaarwater komen. Zo'n ex-radicaal heeft zich bij Ajouaou gemeld als vrijwilliger. 'Hij kan andere jongeren behoeden voor radicalisering. Hij heeft het proces doorgemaakt. Heeft op hen meer invloed dan de ouders, of professionele hulpverleners als ik.'
Ik vraag me af of dergelijke toestanden ook in ons land voorvallen en zo ja, waarom worden we hiervan niet op de hoogte gesteld (of kijk ik naar de verkeerde tv-stations en lees ik de verkeerde kranten?).

Zijn de regeerders van ons land, zijn politici en zijn correcten... hiervan op de hoogte? En zo ja, wat wordt eraan gedaan (of is dat een staatsgeheim)?

Uit dat artikel blijkt duidelijk dat het alleen problemen van en voor autochtonen is, maar dat ook voor de (gematigde) allochtonen (voor Marokkaanse)...

Hopelijk wordt er op dit artikel anders gereageerd als 'Zet die varkens buiten' enz...

circe 8 januari 2005 11:51

Ik vrees dat men het zeer goed weet, Chipie, maar dat door de PC-censuur moet gewacht worden tot het kalf helemaal verdronken is. Degenen die hun mond willen (of durven) opendoen zijn racisten remember? En dié zijn strafbaar!

Fieseler 8 januari 2005 11:58

[quote=CHIPIE]


Citaat:

Ik vraag me af of dergelijke toestanden ook in ons land voorvallen en zo ja, waarom worden we hiervan niet op de hoogte gesteld (of kijk ik naar de verkeerde tv-stations en lees ik de verkeerde kranten?).
Ik hoop Chipie dat dit een oratorische vraag is.
De TV-stations, de schrijvende pers...:roll:



Citaat:

Zijn de regeerders van ons land, zijn politici en zijn correcten... hiervan op de hoogte? En zo ja, wat wordt eraan gedaan (of is dat een staatsgeheim)?
Uiteraard zijn zij op de hoogte: ze hebben slechts twee mogelijkheden om daarmee om te gaan:
A/ Het proberen op te lossen en iedereen te laten deelnemen aan een groot maatschappelijk debat dienaangaande
B/ De realiteit te verbergen en te diaboliseren door er een cordon rond op te trekken
Welnu: onze bewindslieden hebben voor de tweede oplossing gekozen.


Een zaak is zeker: als je een eerlijk antwoord op die vraag wil formuleren krijg je te doen met de staatsveiligheid...



Citaat:

Uit dat artikel blijkt duidelijk dat het alleen problemen van en voor autochtonen is, maar dat ook voor de (gematigde) allochtonen (voor Marokkaanse)...
Ja, inderdaad!
Ik ga zelfs nog een stap verder: dit wordt een groter probleem vor de autochtonen dan voor de allochtonen, geaffirmeerd als dezen worden door de bewust verkeerde signalen van links.


Citaat:

Hopelijk wordt er op dit artikel anders gereageerd als 'Zet die varkens buiten' enz...
Groot gelijk Chipie.
Hopelijk krijg je het epiteton van Nazi-tuig nu niet opgeplakt wegens openbaring van de rauwe realiteit.

voicelesscharlie 8 januari 2005 12:01

Citaat:

Hopelijk wordt er op dit artikel anders gereageerd als 'Zet die varkens buiten'
Zet die varkens buiten.

ancapa 8 januari 2005 12:08

op www.democrates.net kan je regelmatig dergelijke artikels weervinden, in Nederland is dat allemaal publiceerbaar... hier niet meer ! De waarheid moet toegedekt blijven.

MVB 8 januari 2005 12:27

over heel europa gaat rechts er goed op vooruit, is toch geen toeval meer denk ik. Je kunt het toch nie ontkennen.

We zitten weer gewoon te wachten tot de bom zal afgaan ipv er iets aan te doen op pol. vlak.

:|

Peace 8 januari 2005 12:38

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind
 
Citaat:

Citaat:

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind
Van onze verslaggeefster Janny Groen

DEN HAAG/TILBURG - Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren. Zij kijken de andere kant op, terwijl een confrontatie beter zou zijn.
Hij vergelijkt de radicalisering van de moslimjeugd met een 'kleine tsunami die over de Marokkaanse gemeenschap spoelt'. Hij onderschrijft daarmee de analyse van de AIVD die stelt dat de Marokkanen in Nederland nauwelijks verweer hebben op het radicaliseringproces. 'De machteloosheid is zo groot. Ouders weten niet wat ze moeten doen.'
Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. 'Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.

'Dan wordt druk uitgeoefend op moeder en zusters om een hoofddoek te gaan dragen. De televisie moet uit, want daarop is muziek te horen en dat is niet islamitisch. In de volgende fase worden vrouwen van de mannen gescheiden zodra er bezoek komt.'


Volgens Ajouaou wordt in veel Marokkaanse gezinnen in stilte geleden. Net als ouders van drugsverslaafden, zijn Marokkaanse ouders niet snel bereid hun radicaliserende kinderen de toegang tot het huis te ontzeggen.

Educatieve invloed hebben ze in die fase niet. Ook al niet doordat hun kinderen vaak hoger opgeleid zijn.

Bovendien is er voor radicalen geen afkickcentrum. Met lede ogen kijken de ouders toe hoe hun zonen of dochters steeds heftiger bidden, baarden laten staan, hun kleding aanpassen, al hun bezigheden door een morele zeef halen.

Ajouaou: 'Een student rechten stopt met zijn studie, omdat hij alleen de wetten van God mag volgen. Een scholier, die een bijbaantje heeft, neemt ontslag. Hij wil de kans niet lopen dat hij varkensvlees moet inpakken.'

Contrastrategieën zijn (nog) niet ontwikkeld , zegt Ajouaou. Getroffen gezinnen worstelen vaak in een isolement. Want gematigde moslims zijn geneigd die gezinnen te mijden. Die hebben geen zin in een gespannen sfeer, in een confrontatie met radicale opvattingen. Familieleden proberen zelf maar wat uit. Ajouaou zegt dat broers en zusters van moslima's die plotseling een niqaab (allesbedekkende sluier) dragen, die meiden de toegang tot hun huis ontzeggen.

'Ouders doen dat meestal niet, maar zusters, broers en vrienden wel. Mijn vrouw heeft een paar vriendinnen, van wie een eenniqaab droeg. In een vrije samenleving met een open communicatie verstoort de niqaab de sociale verhoudingen.'

Ajouaou zegt dat zo'n 'niqaab-bezoekverbod' twee kanten op kan werken. De moslima kan verder in de armen van de radicalen worden gedreven. 'Maar ze kan ook gaan nadenken over de sociale consequenties. De vriendin van mijn vrouw draagt nu een hoofddoek en komt weer bij mij thuis.'

Ajouaou en ook Abderrahim Kajouane, sociaal cultureel werker bij de Haagse welzijnsorganisatie MCI, kennen veel radicale jongeren. Ze weten precies welke moskeeën 'gevaarlijk' zijn en welke imams met hun radicale opvattingen de maatschappij ondermijnen. Beiden: 'Dat zijn geen Marokkaanse imams. Ze komen uit Saudi-Arabië, Syrië, Iran, Egypte.' Kajouane zegt dat intern heftig wordt gediscussieerd over hoe de radicalen moeten worden aangepakt, maar dat ze er niet uitkomen.

'Die imams blijven binnen de grenzen van de wet. Juridisch is het moeilijk te bewijzen dat ze ondermijnend bezig zijn. De AIVD moet ze scherp in de gaten houden. Maar wat moeten we als Marokkaanse gemeenschap?' Marokko en Tunesië treden keihard op tegen radicalen, zegt hij. Radicale moskeeën worden gesloten. 'In Tunesië worden radicalen met lange baarden door de douane gedwongen hun baarden af te scheren. Maar dat helpt ook niet, keihard optreden leidt slechts tot ontploffingen.' De vraag die steeds terugkeert, is: moet je radicalen het democratisch proces gunnen, terwijl je weet dat ze er misbruik van maken om zo de democratie de nek om te draaien?

Op de dag van de inval in de Haagse Antheunisstraat, een week na de moord op Theo van Gogh, riep Kajouane een crisisberaad bijeen van Marokkaanse sleutelfiguren uit de stad. 'We hebben de jongeren opgeroepen zich gedeisd te houden, niet te provoceren. Ouders vroegen we met hun kinderen te praten, hen op het hart te drukken die dag geen verkeerde dingen te zeggen.'

Kajouane realiseert zich dat hij door radicale jongeren wordt gezien als een subsidiehoer en weinig invloed op hen heeft. 'Toch moet je met hen blijven praten', zegt hij. Radicale jongeren houdt hij voor dat hij zijn democratische opvattingen niet ventileert om bij de autochtonen in het gevlei te komen, maar omdat ze passen in een lange, internationale traditie van mensenrechten die ook in Marokko wordt gekoesterd.

Ajouaou ligt tijdens bijeenkomsten met moslimjongeren vaak onder vuur. Hij wordt uitgemaakt voor alles en nog wat, dat hij geen moslim is, de profeet beledigt. Hij stuit echter ook geregeld op ex-radicalen. Jongeren die 'religieus verzadigd' zijn geraakt en zich uiteindelijk weer matigen, omdat de maatschappelijke consequenties voor hen ondraaglijk worden. 'We moeten er voor waken het radicalisme als definitief eindstation te zien', zegt hij.

'Sommige jongeren vallen van het ene uiterste in het andere. Ik ken een jongen van 18, die heel knap was . Hij mocht gratis disco's in, mits hij daar uitdagend danste. Die jongen voelde zich op een gegeven moment misbruikt en is doorgeschoten. Hij is nu radicaal-religieus.'

Hij wil maar zeggen: zoals jongeren van het hedonisme in de strenge orthodoxie kunnen schieten, zo kunnen ze ook weer in gematigd vaarwater komen. Zo'n ex-radicaal heeft zich bij Ajouaou gemeld als vrijwilliger. 'Hij kan andere jongeren behoeden voor radicalisering. Hij heeft het proces doorgemaakt. Heeft op hen meer invloed dan de ouders, of professionele hulpverleners als ik.'

Bron; De volkskrant 8 januari 2005

Het gaat in Nederland steeds meer de radicale toer op met moslim jongeren in dit vooral met Marrokanen.
Wanneer is het punt bereikt dat Bijvoorbeeld Marrokanen een te groot gevaar gaan betekenen om nog deel te mogen uitmaken van onze westerse samenlevingen. In elk geval zouden heel wat problemen vermeden en opgelost worden wanneer er een nul tolerantie beleid voor moslims zou komen. Over de scheef gaan betekend onwederroepelijk een terugkeer ticket.

Raf 8 januari 2005 12:42

C/P èn dubbeltopic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=27507

Peace 8 januari 2005 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Inderdaad, had ik niet gezien.

Towelie030981 8 januari 2005 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Zet die varkens buiten.

Blijkbaar onmogelijk om anders te reageren. Volgens mij erken jij het probleem alleen maar heb je geen enkele oplossing of wil je geen andere oplossing hebben dan ... . Waarom heet het eigenlijk politiek CORRECT denken?;-)

Whitestorm 8 januari 2005 15:06

Moslimjeugd voert schrikbewind
 
Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren.

Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. ‘Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.

‘Dan wordt druk uitgeoefend op moeder en zusters om een hoofddoek te gaan dragen. De televisie moet uit, want daarop is muziek te horen en dat is niet islamitisch. In de volgende fase worden vrouwen van de mannen gescheiden zodra er bezoek komt.’

Op religieus vlak valt radicale moslims ook niks te verwijten, ze volgen slechts de richtlijnen van hun geloof. De enige effectieve maatregel om deze evolutie te keren bestaat eruit de multiculturele samenleving af te bouwen en te vernietigen. Europa blank!

Raf 8 januari 2005 15:22

Topic bestaat al: http://forum.politics.be/showthread.php?t=27509

VlaamseBelg 8 januari 2005 18:08

Ik onthoud vooral dit:

Citaat:

Zo'n ex-radicaal heeft zich bij Ajouaou gemeld als vrijwilliger. 'Hij kan andere jongeren behoeden voor radicalisering. Hij heeft het proces doorgemaakt. Heeft op hen meer invloed dan de ouders, of professionele hulpverleners als ik.'
Het kalf is nog lang niet aan 't verdrinken, het komt nog niet in de buurt van 't water. Die radicalisering is een rage, de ene moment moet iedereen een millet-vestje hebben en met een oorverdovende BMW rijden, dan moeten ze opeens de taliban uithangen, morgen gaan ze misschien massaal skeeleren en roze bottekes met witte ponponnekes dragen.

Die radicalisering is er gekomen samen met de radicalisering van onze eigen rechtse mensen. Er moet iets gebeuren, maar niet slechts aan 1 kant, anders gaan we nog terug in idiote oorlogssituaties terechtkomen.

circe 8 januari 2005 19:28

VB, ik wil je best volgen in je redenering. Alleen zit je als ouder wel met het probleem dat je kan zeuren en zagen tegen een dochter met roze bottekes en witte pomponnekes, maar dat het iets moeilijker ligt als Allah himself als bron van inspiratie wordt aangeboord.
Het gevaar zit hem in de koran, de soenna, de imams zelf!

3/4 van de verwoede linkiewinkies zijn op hun dertigste veranderd in brave burgertjes die hard voor hun huisje-tuintje-otootje werken.
Maar Allah weet het best!

Dat je de rechterkant erbijsleurt is totaal ridicuul. Het is de vraag van de kip en het ei. In dit geval is Allah zeker de kip die een rechts ei heeft gelegd. En begin weer niet over het Vlaams Belang want in heel Europa is men de oogkleppen aan het afgooien. Als ipv het 70-puntenplan, gewoon de koran als leidraad was genomen bij het VB dan was ze niet eens als racistisch bestempeld, maar gewoon VERBODEN geweest.
Bovendien is het VB niet BEGONNEN met 1.000.000 stemmen dacht ik!

VlaamseBelg 9 januari 2005 10:20

Vóór 11/11/2001 waren marrokanen nog gewoon marrokanen, toen werden het opeens allemaal moslims en zelfs fundamentalistische moslims.
Beetje bij beetje is die kloof dieper geworden, en langs de ene kant heb je dan zij die zeggen "je duwt me in het moslimkamp? Awel ik zal eens moslim worden zie", en aan de andere kant xenofoben en racisten die alsmaar harder roepen en tieren. De ene vuurhaard wakkert de andere aan.

Ik ben ook ongerust over het toenemend fundamentalisme, maar dat komt van beide kanten. Ik ben ervan overtuigd dat het vuur nog kan uitdoven, als er én gestopt wordt met mensen over dezelfde kant te scheren, én met op z'n onkelinkx de problemen met allochtone jongeren dood te zwijgen uit angst voor relletjes.

circe 9 januari 2005 11:03

Citaat:

Ik ben ervan overtuigd dat het vuur nog kan uitdoven, als er én gestopt wordt met mensen over dezelfde kant te scheren, én met op z'n onkelinkx de problemen met allochtone jongeren dood te zwijgen uit angst voor relletjes.
Euh?

Cynicus 9 januari 2005 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Ik heb zojuist in De Volkskrant het volgende artikel gelezen, waarvan ik kippenvel kreeg.

Gemakkelijkheidshalve heb ik het hier volledig geplakt.

Citaat:

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind

Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren. Zij kijken de andere kant op, terwijl een confrontatie beter zou zijn.

Veel Marokkaanse ouders weten zich geen raad met radicaliseringsproces van hun kinderen

Hij vergelijkt de radicalisering van de moslimjeugd met een 'kleine tsunami die over de Marokkaanse gemeenschap spoelt'. Hij onderschrijft daarmee de analyse van de AIVD (=Nederlandse Inlichtingendienst) die stelt dat de Marokkanen in Nederland nauwelijks verweer hebben op het radicaliseringproces. 'De machteloosheid is zo groot. Ouders weten niet wat ze moeten doen.'

Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. 'Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.

'Dan wordt druk uitgeoefend op moeder en zusters om een hoofddoek te gaan dragen. De televisie moet uit, want daarop is muziek te horen en dat is niet islamitisch. In de volgende fase worden vrouwen van de mannen gescheiden zodra er bezoek komt.'

Volgens Ajouaou wordt in veel Marokkaanse gezinnen in stilte geleden. Net als ouders van drugsverslaafden, zijn Marokkaanse ouders niet snel bereid hun radicaliserende kinderen de toegang tot het huis te ontzeggen.

Educatieve invloed hebben ze in die fase niet. Ook al niet doordat hun kinderen vaak hoger opgeleid zijn.

Bovendien is er voor radicalen geen afkickcentrum. Met lede ogen kijken de ouders toe hoe hun zonen of dochters steeds heftiger bidden, baarden laten staan, hun kleding aanpassen, al hun bezigheden door een morele zeef halen.

Ajouaou: 'Een student rechten stopt met zijn studie, omdat hij alleen de wetten van God mag volgen. Een scholier, die een bijbaantje heeft, neemt ontslag. Hij wil de kans niet lopen dat hij varkensvlees moet inpakken.'

Contrastrategieën zijn (nog) niet ontwikkeld , zegt Ajouaou. Getroffen gezinnen worstelen vaak in een isolement. Want gematigde moslims zijn geneigd die gezinnen te mijden. Die hebben geen zin in een gespannen sfeer, in een confrontatie met radicale opvattingen. Familieleden proberen zelf maar wat uit. Ajouaou zegt dat broers en zusters van moslima's die plotseling een niqaab (allesbedekkende sluier) dragen, die meiden de toegang tot hun huis ontzeggen.

'Ouders doen dat meestal niet, maar zusters, broers en vrienden wel. Mijn vrouw heeft een paar vriendinnen, van wie een eenniqaab droeg. In een vrije samenleving met een open communicatie verstoort de niqaab de sociale verhoudingen.'

Ajouaou zegt dat zo'n 'niqaab-bezoekverbod' twee kanten op kan werken. De moslima kan verder in de armen van de radicalen worden gedreven. 'Maar ze kan ook gaan nadenken over de sociale consequenties. De vriendin van mijn vrouw draagt nu een hoofddoek en komt weer bij mij thuis.'

Ajouaou en ook Abderrahim Kajouane, sociaal cultureel werker bij de Haagse welzijnsorganisatie MCI, kennen veel radicale jongeren. Ze weten precies welke moskeeën 'gevaarlijk' zijn en welke imams met hun radicale opvattingen de maatschappij ondermijnen. Beiden: 'Dat zijn geen Marokkaanse imams. Ze komen uit Saudi-Arabië, Syrië, Iran, Egypte.' Kajouane zegt dat intern heftig wordt gediscussieerd over hoe de radicalen moeten worden aangepakt, maar dat ze er niet uitkomen.

'Die imams blijven binnen de grenzen van de wet. Juridisch is het moeilijk te bewijzen dat ze ondermijnend bezig zijn. De AIVD moet ze scherp in de gaten houden. Maar wat moeten we als Marokkaanse gemeenschap?' Marokko en Tunesië treden keihard op tegen radicalen, zegt hij. Radicale moskeeën worden gesloten. 'In Tunesië worden radicalen met lange baarden door de douane gedwongen hun baarden af te scheren. Maar dat helpt ook niet, keihard optreden leidt slechts tot ontploffingen.' De vraag die steeds terugkeert, is: moet je radicalen het democratisch proces gunnen, terwijl je weet dat ze er misbruik van maken om zo de democratie de nek om te draaien?

Op de dag van de inval in de Haagse Antheunisstraat, een week na de moord op Theo van Gogh, riep Kajouane een crisisberaad bijeen van Marokkaanse sleutelfiguren uit de stad. 'We hebben de jongeren opgeroepen zich gedeisd te houden, niet te provoceren. Ouders vroegen we met hun kinderen te praten, hen op het hart te drukken die dag geen verkeerde dingen te zeggen.'

Kajouane realiseert zich dat hij door radicale jongeren wordt gezien als een subsidiehoer en weinig invloed op hen heeft. 'Toch moet je met hen blijven praten', zegt hij. Radicale jongeren houdt hij voor dat hij zijn democratische opvattingen niet ventileert om bij de autochtonen in het gevlei te komen, maar omdat ze passen in een lange, internationale traditie van mensenrechten die ook in Marokko wordt gekoesterd.

Ajouaou ligt tijdens bijeenkomsten met moslimjongeren vaak onder vuur. Hij wordt uitgemaakt voor alles en nog wat, dat hij geen moslim is, de profeet beledigt. Hij stuit echter ook geregeld op ex-radicalen. Jongeren die 'religieus verzadigd' zijn geraakt en zich uiteindelijk weer matigen, omdat de maatschappelijke consequenties voor hen ondraaglijk worden. 'We moeten er voor waken het radicalisme als definitief eindstation te zien', zegt hij.

'Sommige jongeren vallen van het ene uiterste in het andere. Ik ken een jongen van 18, die heel knap was . Hij mocht gratis disco's in, mits hij daar uitdagend danste. Die jongen voelde zich op een gegeven moment misbruikt en is doorgeschoten. Hij is nu radicaal-religieus.'

Hij wil maar zeggen: zoals jongeren van het hedonisme in de strenge orthodoxie kunnen schieten, zo kunnen ze ook weer in gematigd vaarwater komen. Zo'n ex-radicaal heeft zich bij Ajouaou gemeld als vrijwilliger. 'Hij kan andere jongeren behoeden voor radicalisering. Hij heeft het proces doorgemaakt. Heeft op hen meer invloed dan de ouders, of professionele hulpverleners als ik.'
Ik vraag me af of dergelijke toestanden ook in ons land voorvallen en zo ja, waarom worden we hiervan niet op de hoogte gesteld (of kijk ik naar de verkeerde tv-stations en lees ik de verkeerde kranten?).

Zijn de regeerders van ons land, zijn politici en zijn correcten... hiervan op de hoogte? En zo ja, wat wordt eraan gedaan (of is dat een staatsgeheim)?

Uit dat artikel blijkt duidelijk dat het alleen problemen van en voor autochtonen is, maar dat ook voor de (gematigde) allochtonen (voor Marokkaanse)...

Hopelijk wordt er op dit artikel anders gereageerd als 'Zet die varkens buiten' enz...

Van zodra die islamieten als gevolg van de demografische evolutie hier nog wat talrijker aanwezig zouden zijn, dan mogen wij ons in een aantal Europese landen verwachten aan een islamitisch regime dat op het vlak van totstandkoming en op het vlak van respect voor de mensenrechten vergelijkbaar zou zijn met het regime zoals we dat in Cambodja gekend hebben tussen 1975 en 1979. Het is duidelijk, men trekt geen lessen uit de geschiedenis.

circe 9 januari 2005 13:25

In het Nederlandse programma Buitenhof kwam Marion Van San enige toelichting geven ivm dit artikel.
Zij pleit ervoor om niet dezelfde fout te maken die men indertijd maakte bij criminele jongeren, nl. hun ouders een opvoedingscursus geven (hetgeen men nu bij de radicale muzelmaanse jongeren toch maar weer wil doordrukken), maar wèl om vb. radicale internetsites en televisiezenders(de heimweeschotels?) uit de lucht te halen, zodanig dat de lieverdjes geen extra stimulansen meer krijgen.

Zoals uit onderzoeken is gebleken helpt het nl. niet om ouders heropvoedingscursussen te geven, als ze het best leuk vinden dat hun zoontjes met de mooie BMW voor de deur staan.
Net zomin helpt het om moslimouders heropvoedingscursussen te geven als de koran het gedrag van hun fundi-kinderen sowieso voorschrijft.

Maandag om 14.00 h. herhaling van Buitenhof.
(misschien ook te zien op http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/

driewerf 9 januari 2005 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Vóór 11/11/2001 waren marrokanen nog gewoon marrokanen, toen werden het opeens allemaal moslims en zelfs fundamentalistische moslims.
Beetje bij beetje is die kloof dieper geworden, en langs de ene kant heb je dan zij die zeggen "je duwt me in het moslimkamp? Awel ik zal eens moslim worden zie", en aan de andere kant xenofoben en racisten die alsmaar harder roepen en tieren. De ene vuurhaard wakkert de andere aan.

Ik ben ook ongerust over het toenemend fundamentalisme, maar dat komt van beide kanten. Ik ben ervan overtuigd dat het vuur nog kan uitdoven, als er én gestopt wordt met mensen over dezelfde kant te scheren, én met op z'n onkelinkx de problemen met allochtone jongeren dood te zwijgen uit angst voor relletjes.

het is al veel langer aan de gang. Op 30 april 2000 hield het VB een betoging in Mechelen. Uitgerekend in de migrantenwijk vonden de BV'ers het nodig uit te pakken met de slogan 'islamieten parasieten'. Toenmaluig minister Paul Van Grembergen hield hierover nog een emotionele tussenkomst in het Vlaams parlement, en hij trok toen ook de paralel met bepaalde slogans die de nazi's scandeerden aan het adres van de joden.

Cynicus 9 januari 2005 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
'islamieten parasieten'

De waarheid kan soms kwetsend zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be