Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fantoomremmen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=275173)

Blue Sky 6 februari 2026 10:25

Fantoomremmen

Gebeurt blijkbaar doordat de computer een obstakel meent te zien dat er in feite geen is. In ieder geval bijzonder gevaarlijk.

https://www.hln.be/binnenland/ik-sto...mmen~a17b3871/

Micele 6 februari 2026 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10574773)
Gebeurt blijkbaar doordat de computer een obstakel meent te zien dat er in feite geen is. In ieder geval bijzonder gevaarlijk.

Bijzonder gevaarlijk als de bestuurder niet ingrijpt en de achterligger zijn verplichte veiligheidsafstand niet aanhoudt.

Maar de bestuurder kan dat systeem toch overnemen door direct in te grijpen en/of gas bij te geven.

En in 99,9 % van de gevallen zullen die uitgeruste wagens wel gepast noodremmen en dus een zwaar ongeval vermijden, of niet?
Is daar geen link van?
Ik zoek via wiki:
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem

Een precrash-systeem is een geautomatiseerd computersysteem in een auto speciaal ontwikkeld om de impact van een verkeersongeval te verminderen dan wel te voorkomen. Het staat ook bekend onder de namen forward collision warning systems en collision mitigation by braking. De laatstse wordt ook wel Autonomous Emergency Braking System of AEB(S) genoemd. Afhankelijk van het soort systeem kan het een gebruiker waarschuwen, remmen klaarzetten of inschakelen, en stoelen aanpassen qua positie of sterkte om veelal te voorkomen dat er een kop-staartbotsing ontstaat met mogelijke gevolgen zoals whiplash.

In 2011 is aan de Europese Commissie de vraag gesteld of zij voornemens is om gebruik van dergelijke technieken EU-breed te stimuleren.[1] Hier is als antwoord op gegeven dat een verplichte montage van geavanceerde noodremsystemen in bedrijfsvoertuigen in aantocht is, een verplichting die op 1 november 2013 voor nieuwe voertuigtypen en op 1 november 2015 voor alle nieuwe voertuigen van kracht wordt.[2] Dit zou, in lijn met de effectbeoordeling, in de EU elk jaar ongeveer 5.000 mensenlevens kunnen redden en het aantal zwaargewonden met circa 50.000 kunnen verminderen.[3]
AI-overzicht " Kan de bestuurder het precrash systeem overrulen? "

Citaat:

Ja, een bestuurder kan het pre-crash systeem (zoals Autonomous Emergency Braking - AEB) in de meeste gevallen overrulen, hoewel het systeem ontworpen is om in te grijpen bij een dreigende botsing. Door krachtig in te sturen of zelf vol gas te geven, kan de bestuurder de automatische remingreep vaak onderbreken, aangezien het systeem een assisterende en geen volledig autonome rol heeft in de laatste fase.

Belangrijke aspecten van overrulen:

Actieve interventie: Als de bestuurder merkt dat het systeem onterecht ingrijpt of als uitwijken een betere optie is, kan de bestuurder door actief stuur- of gaspedaalgebruik de automatische remactie overrulen.

Waarschuwing vooraf: Voordat het systeem autonoom remt, waarschuwt het de bestuurder meestal met geluid en visuele signalen, waardoor er tijd is om zelf te anticiperen.

Systeemuitschakeling: In veel auto's is het mogelijk om het pre-collision systeem via het menu of een knop tijdelijk uit te schakelen, hoewel dit wordt afgeraden.

Autonome noodsituatie: Bij een onvermijdelijke botsing kan het systeem de remmen volledig overnemen om de impact te verminderen.

Het is essentieel te weten dat het systeem de bestuurder ondersteunt, maar dat de bestuurder eindverantwoordelijk blijft en de controle kan overnemen.

reservespeler 6 februari 2026 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10574773)

Er zijn meerdere oorzaken hoor.
  • Een bord op een paralelweg
  • Een bord dat aangeeft dat voertuigen van +3,5 ton maar 70 km/u mogen rijden bij het naderen van verkeerslichten.
  • Een fout in de GPS of??? Er staat dan geen bord, de wagen remt wel plots af.
  • ...

Het is een bijzonder vervelend fenomeen.

reservespeler 6 februari 2026 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10574805)
Bijzonder gevaarlijk als de bestuurder niet ingrijpt en de achterligger zijn verplichte veiligheidsafstand niet aanhoudt.

Maar de bestuurder kan dat systeem toch overnemen door direct in te grijpen en/of gas bij te geven.

En in 99,9 % van de gevallen zullen die uitgeruste wagens wel gepast noodremmen en dus een zwaar ongeval vermijden, of niet?
Is daar geen link van?
Ik zoek via wiki:

Als ge 120 rijdt op de snelweg, en de auto gooit plots alles toe omdat op een paralelweg of in de uitrijstrook een bord van 70 km/u staat, is het toch wel schrikken hoor. En je reactietijd kan net iets te traag zijn.

reservespeler 6 februari 2026 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10574805)

Is daar geen link van?
Ik zoek via wiki:

In het art. dat ik deze morgen las, was er sprake van 80 tot 90% betrouwbaar.
Voor mij is dit ondermaats voor iets dat verplicht opgelegd wordt.

Dadeemelee 6 februari 2026 14:36

De meeste (veilige) systemen werken enkel bij snelheden minder dan 40 km/u om dit soort stuaties te vermijden.

reservespeler 6 februari 2026 14:40

.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02...fantoomremmen/

Micele 6 februari 2026 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574852)
In het art. dat ik deze morgen las, was er sprake van 80 tot 90% betrouwbaar.
Voor mij is dit ondermaats voor iets dat verplicht opgelegd wordt.

Het wel veel meer dan 90% zijn. Toch in landen met degelijke wegrandinfra.

reservespeler 6 februari 2026 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10574854)
De meeste (veilige) systemen werken enkel bij snelheden minder dan 40 km/u om dit soort stuaties te vermijden.

???????

Waar haalt ge dat?

Een vrachtwagen remt zelfs bij 90 km/u als die plots iets opmerkt.

reservespeler 6 februari 2026 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10574859)
Het wel veel meer dan 90% zijn.

Ik heb het art. gelezen in HBVL, daar spreekt men van 80 tot 90%

Dadeemelee 6 februari 2026 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574860)
???????

Waar haalt ge dat?

Een vrachtwagen remt zelfs bij 90 km/u als die plots iets opmerkt.

Op mijnen auto staat zoiets. Volop in de remmen gaan bij hoge snelheden toevertrouwen aan AI is waanzin.

Micele 6 februari 2026 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574861)
Ik heb het art. gelezen in HBVL, daar spreekt men van 80 tot 90%

Het Belang spreekt dat in 90 % van de gevallen die systemen correct werken.

Dat is dus een gemiddelde van alle systemen, alle omstandigheden, dus ook als de bestuurders met vuile wagens rijden, of in slechte weersomstandigheden, of vallende bladeren enz.... Best hoog gemiddelde vindt ik.

Citaat:

Spiksplinternieuwe auto’s die op de snelweg plots fors in de remmen gaan? Na Frankrijk start ook in België een onderzoek naar rijhulpsystemen die in de fout gaan. “90 procent van de tijd correct werken, dat is niet genoeg.”

reservespeler 6 februari 2026 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10574863)
Op mijnen auto staat zoiets. Volop in de remmen gaan bij hoge snelheden toevertrouwen aan AI is waanzin.

Op mijne auto dus niet.
Ik denk zelfs dat Europa daar niet mee akkoord zou gaan.

Let op! Het gaat hier over heel recente auto's hé, de vroegere auto's hadden soms zoiets, maar je kon dat permanent uitschakelen. Nu moet je dat iedere keer doen als je start.

Micele 6 februari 2026 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574868)
Op mijne auto dus niet.
Ik denk zelfs dat Europa daar niet mee akkoord zou gaan.

Let op! Het gaat hier over heel recente auto's hé, de vroegere auto's hadden soms zoiets, maar je kon dat permanent uitschakelen. Nu moet je dat iedere keer doen als je start.

Ik denk dat die via OBD of deep software ingreep toch uitschakelbaar zijn, kan men opzoeken.
AI
kan men precrash systeem uitschakelen via de software?

Ja, men kan het pre-crash systeem (Pre-Collision Assist/System) in de meeste moderne auto's uitschakelen of aanpassen via de software (het instellingenmenu op het dashboard/infotainment-scherm).
Het is echter belangrijk om te weten dat deze systemen vaak niet permanent uitgeschakeld kunnen worden via de standaard software-instellingen.

Hier zijn de belangrijkste details:

Software-instellingen (Tijdelijk): In het menu van de auto (vaak onder 'Driver Assistance' of 'Vehicle Settings') kun je het systeem vaak uitzetten, maar dit moet na het herstarten van de auto meestal opnieuw worden gedaan.
Gevoeligheid aanpassen: In plaats van volledig uitschakelen, bieden veel systemen (zoals bij Ford en Mazda) de mogelijkheid om de gevoeligheid in te stellen op 'Laat' of 'Waarschuwing alleen', wat onterecht ingrijpen kan verminderen.

Volledig Uitschakelen (Permanente/Diepe Software): Voor sommige merken (zoals Toyota) kan het systeem via diepe diagnose-software (Toyota Techstream) worden gedeactiveerd, of door specifieke knoppencombinaties te gebruiken. Dit wordt echter afgeraden omdat het ook andere rijhulpsystemen (zoals VSC/Traction Control) kan beïnvloeden.

Veiligheid en Wetgeving: Omdat pre-crash systemen bijdragen aan de verkeersveiligheid en in sommige gevallen verplicht zijn (of worden) volgens EU-regels, is het permanent uitschakelen ervan vaak bewust moeilijk gemaakt door fabrikanten.
Belangrijk: Het uitschakelen van veiligheidssystemen kan de autoverzekering beïnvloeden en de garantie ongeldig maken.

Micele 6 februari 2026 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10574863)

Als men geen Tesla rijdt, en niet in USA rijdt kun je geen FSD supervised gebaseerd op AI hebben.

De zelflerende AI-systemen zijn nochtans de beste, ze leren namelijk van de beste uitgezochte autobestuurders.

Topic en post:
[u?rl]https://forum.p€olitics.be/showpost.php?p=10572788&postcount=174[/url]

NEWS: Tesla’s autonomous driving technology scored better than any other in Hyundai's internal testing, with a score 90 out of 100.

Rankings (of out 100):
• Tesla FSD (Supervised): 90
• Huawei: 70
• Mobileye: 50
• Momenta: 50
• Hyundai Atria AI: 25

Going forward, Hyundai is thinking of using Nvidia’s autonomous driving technology, the newly announced Alpamayo platform, according to TheElec.

Micele 7 februari 2026 02:49

AEB voor voertuigen onderling is sinds juli 2024 verplicht (enkel voorwaarts rijden).

In juli 2026 wordt het ook verplicht dat ze ook kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers enz... kunnen detecteren.

bron: https://autobahn.eu/artikel/674481/v...ng-isa-noodrem

Wslk ook bij het achteruitrijden, lijkt me logisch.

Soit alle rijhulpsystemen zullen alweer een stukje veiliger moeten zijn.

EuroNCap test elk jaar vele voertuigen op rijhulpjes, dus zeker AEB car-to-car.
Maar dan wel op goede wegen en propere-auto omstandigheden. Een systeem die daar nooit echt goed of maar matig werkt zal dan ook nooit onnnodig doorremmen tot er ene in zijn gat knalt. :roll:

Ik heb wel in de testen 2025 maar 1 wagen gevonden die eigenlijk gebuisd was in AEB deze VW T-Cross:
Citaat:

https://www.euroncap.com/en/results/vw/t-cross/57088

2025 Volkswagen T-Cross

Small SUV

Safety Assist: 57%

Total 10.3 Pts / 57%

Good Adequate Marginal Weak Poor

Speed Assistance 2.4 / 3 Pts

Occupant Status Monitoring 1.3 / 3 Pts

Lane Support 3.0 / 3 Pts

AEB Car-to-Car 3.7 / 9 Pts

Comments

Overall, the performance of the autonomous emergency braking (AEB) system was marginal in tests of its reaction to other vehicles. A seatbelt reminder system is fitted as standard to the front and rear seats. The car has an indirect driver status monitoring system as standard, detecting driver fatigue but not distraction. The lane support system gently corrects the vehicle’s path if it is drifting out of lane and also intervenes in some more critical situations. The speed assistance system identifies the local speed limit. The driver can choose to allow the limiter to be set automatically by the system.
Dus mensen die schrik hebben van plots onnodig doorremmen met hun AEB koop een VW T Cross uit 2025. :roll:

Herr Flick 7 februari 2026 10:27

ik hem momenteel ne rental van de vag groep, ... nu ja rijden doet hij wel.

vanmorgen bleef het scherm hangen op instellingen laden,... gisteravond had ik moegetergd door aanflippende lane departure warning shit. en dode hoek knipperlichtjes die prullen in de file afgezet. Nu ja als ik straks vertrek staat die troep gewoon weer aan.

Als je dus de eerste keer force feedback op uw stuur krijgt omdat hij denkt dat hij over de lijntjes gaat kleuren en niet meer weet wat ge aan het doen zijt doet dat heel raar. Ik dacht initieel dat er iets mis was met de wegligging, maar dan viel mijn eurocent dat het van die electronische shit moest zijn. ping. gelieve schakeladvies te volgen,... ik rij met ne manuele, ik zal dus ook zelf wel beslissen wanneer het nodig is, en goed is om te schakelen. Ik zie het verkeer voor mij , gij onnozel stuk eco cruise computer, weet dat niet, en verder wil ik het ook niet weten. Bovendien als ge u in deze tijd nog ne manuele koopt, dan denk ik niet dat ge dat doet om input te krijgen van een boordcomputer.

Dat mensen daar vrijwillig geld aan kunnen uitgeven ?

BigF 7 februari 2026 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10574850)
Als ge 120 rijdt op de snelweg, en de auto gooit plots alles toe omdat op een paralelweg of in de uitrijstrook een bord van 70 km/u staat, is het toch wel schrikken hoor. En je reactietijd kan net iets te traag zijn.

Rijhulpsystemen gooien niet plots alles toe omdat je te snel rijdt.

Als ze het al doen is het omdat je ergens tegenaan dreigt te rijden en dan is het vaak ook nuttig. Als er een kind voor je wagen opduikt heeft het immers natuurlijk niet veel zin dat de wagen zachtjes aan mindert.

Maar op de snelweg alles dichtgooien omdat-ie ergens een 70 bord ziet staan....
Nee, dat gaat niet gebeuren.

BigF 7 februari 2026 13:16

Bovendien is het zo dat dat 'fantoomremmen' heel vervelend kan zijn maar dat was vooraf te verwachten.
Of had iemand gedacht dat die systemen 100% van de tijd perfect werken?

Daarnaast ben je als bestuurder geacht te kunnen stoppen voor elke hindernis.
Als de wagen voor je plots remt en je rijdt er achter op ben je in fout.
Dat plotse remmen kan dan zowel fantoomremmen zijn als een kind dat voor die auto springt.

Maar toegegeven; vervelend is het natuurlijk wel.

Erw 7 februari 2026 20:40

Ja het is wel wat vervelend zo een auto voor je die plots hard remt zonder dat ge zelf daarvoor een reden zag. :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be