Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vlaams minister opent tentoonstelling in NY (https://forum.politics.be/showthread.php?t=28118)

Antoon 19 januari 2005 15:18

Vlaams minister opent tentoonstelling in NY

In New York is de prestigieuze Rubens-tentoonstelling gestart, en de Amerikanen vonden het gepast om hiervoor een minister van ons land uit te nodigen.

Inderdaad, Vlaams minister van Toerisme en Buitenlands Beleid Geert Bourgeois heeft dinsdagavond zelf de prestigieuze Rubens-tentoonstelling in New York geopend.

In het Metropolitan Museum of Art (MET) zijn in totaal 115 tekeningen en olieverfschetsen te zien van de Antwerpse barokmeester.
Deze tentoonstelling is pas de eerste grote retrospectieve met tekeningen van de Vlaamse kunstenaar.

De expositie is een samenwerkingsverband tussen enerzijds de Vlaamse overheid en Fortis en anderzijds het MET. De Vlaamse regering legde 150.000 euro op tafel voor het initiatief, Fortis deed daar ongeveer hetzelfde bedrag bovenop. De som is goed voor één derde van de totale kost van de expositie.

Minister Bourgeois zei geïmponeerd te zijn door de tentoonstelling, die 400.000 bezoekers zou moeten lokken. "Met een relatief kleine financiële inspanning zetten we Vlaanderen op de kaart en brengen we Antwerpen in de schijnwerpers. Dit is uiterst belangrijk om Vlaanderen te verkopen. De Amerikanen kennen ons door onze cultuur en onze kunststeden", stelde de N-VA-minister.

De tentoonstelling moet Amerikanen dus ook zin doen krijgen om een bezoekje te brengen aan Vlaanderen. De hoog opgeleide, welgestelde Amerikaan die geïnteresseerd is in kunst, vormt net het publiek dat Toerisme Vlaanderen bespeelt.

Op de openingsreceptie in het MET, één van de grootste musea in The Big Apple, waren dinsdagavond 550 genodigden aanwezig. De tentoonstelling "Drawings by Peter Paul Rubens" loopt nog tot 3 april. De Amerikaanse pers was alvast enthousiast over de expositie.

Voor meer informatie, ga naar de website van het MET.

Als het goed is, schrijf ik het ook. :thumbsup:

Turkje 19 januari 2005 15:25

Laten we inderdaad hopen dat de nieuwe Vlaamse regering gebruik maakt van haar beleidsdomeinen (o.a. buitenland !) en dat de erfenis uit het verleden (dank u Somers en Dewael) zo snel mogelijk uitgewist raakt !

H. Guderian 19 januari 2005 16:05

Yanks die Rubens kennen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Nu ja, ergens ook wel begrijpelijk, superieure cultuuruitingen kan men in de VS zelf niet verwachten, dus moeten ze het wel van Europa halen.

garfield 19 januari 2005 16:06

:-) Deze regering is goe bezig , ze moeten idd. Vlaanderen terug op de kaart plaatsen in het buitenland , we mogen best trots zijn op ons erfgoed en dat laten zien.

Antoon 19 januari 2005 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield
:-) Deze regering is goe bezig , ze moeten idd. Vlaanderen terug op de kaart plaatsen in het buitenland , we mogen best trots zijn op ons erfgoed en dat laten zien.

Pas op, Vlaamse kunst is niet onbekend in de V.S., maar Rubens is een van onze grote kunstenaars die daar nog wat te onbekend is, vandaar dat dit een goed initiatief is.

Antoon 21 januari 2005 10:24

Geert Bourgeois ziet nu zelfs een Vlaams Huis in New York zitten.

"Doen" is de boodschap!

De rechtvaardige rechter 21 januari 2005 10:33

Ik vind het tof dat de amerikanen interesse hebben voor onze vlaamse cultuur

Antoon 21 januari 2005 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Ik vind het tof dat de amerikanen interesse hebben voor onze vlaamse cultuur

Onze Vlaamse schilders, steden als Brugge en Gent, .... de Vlaamse cultuur heeft altijd al veel respect gekregen in de V.S.

Everytime 21 januari 2005 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
In New York is de prestigieuze Rubens-tentoonstelling gestart, en de Amerikanen vonden het gepast om hiervoor een minister van ons land uit te nodigen.

Inderdaad, Vlaams minister van Toerisme en Buitenlands Beleid Geert Bourgeois heeft dinsdagavond zelf de prestigieuze Rubens-tentoonstelling in New York geopend.

In het Metropolitan Museum of Art (MET) zijn in totaal 115 tekeningen en olieverfschetsen te zien van de Antwerpse barokmeester.
Deze tentoonstelling is pas de eerste grote retrospectieve met tekeningen van de Vlaamse kunstenaar.

De expositie is een samenwerkingsverband tussen enerzijds de Vlaamse overheid en Fortis en anderzijds het MET. De Vlaamse regering legde 150.000 euro op tafel voor het initiatief, Fortis deed daar ongeveer hetzelfde bedrag bovenop. De som is goed voor één derde van de totale kost van de expositie.

Minister Bourgeois zei geïmponeerd te zijn door de tentoonstelling, die 400.000 bezoekers zou moeten lokken. "Met een relatief kleine financiële inspanning zetten we Vlaanderen op de kaart en brengen we Antwerpen in de schijnwerpers. Dit is uiterst belangrijk om Vlaanderen te verkopen. De Amerikanen kennen ons door onze cultuur en onze kunststeden", stelde de N-VA-minister.

De tentoonstelling moet Amerikanen dus ook zin doen krijgen om een bezoekje te brengen aan Vlaanderen. De hoog opgeleide, welgestelde Amerikaan die geïnteresseerd is in kunst, vormt net het publiek dat Toerisme Vlaanderen bespeelt.

Op de openingsreceptie in het MET, één van de grootste musea in The Big Apple, waren dinsdagavond 550 genodigden aanwezig. De tentoonstelling "Drawings by Peter Paul Rubens" loopt nog tot 3 april. De Amerikaanse pers was alvast enthousiast over de expositie.

Voor meer informatie, ga naar de website van het MET.

Als het goed is, schrijf ik het ook. :thumbsup:

Volgens mij kwamen de mensen enkel en alleen voor de tentoonstelling. Vlaanderen op de kaart zetten? De meeste Amerikanen weten al niet wat België is en ik weet waarover ik spreek. Wat dan over Vlaanderen en Wallonië?

Everytime 21 januari 2005 13:04

Citaat:

Geert Bourgeois ziet nu zelfs een Vlaams Huis in New York zitten.

"Doen" is de boodschap!

En de vervlaamsing van de Verenigde Staten ook ?:lol:

rodeo 21 januari 2005 13:05

Citaat:

Onze Vlaamse schilders, steden als Brugge en Gent, .... de Vlaamse cultuur heeft altijd al veel respect gekregen in de V.S.

lol

VL, oh nee, B was toch lid van "het oude Europa", ja, idd, ze kennen onze kunststeden *ironie*

De Amerikanen leggen hun cultuur op aan heel de wereld, zij zijn écht niet geïnterresseerd in wat wij - VL/B/EU kunnen/ doen....

rodeo 21 januari 2005 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volgens mij kwamen de mensen enkel en alleen voor de tentoonstelling. Vlaanderen op de kaart zetten? De meeste Amerikanen weten al niet wat België is en ik weet waarover ik spreek. Wat dan over Vlaanderen en Wallonië?

Dendien van Man Bijt Hond (die die toer deed in de VS), zei toch dat men hier en daar België kende (ik betwijfel of die mensen VL kenden - die mensen kenden het van de tennies)

Everytime 21 januari 2005 13:09

Citaat:

Ja, tuurlijk. Daarom is het gekend dat de Amerikanen vooral interesse in hun eigen cultuur, in hun eigen artiesten en niet zo zeer in de andere culturen hebben. De dag dat een Vlaemsche zanger in de VS zal scoren, is niet echt voor morgen.8)

Everytime 21 januari 2005 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
lol

VL, oh nee, B was toch lid van "het oude Europa", ja, idd, ze kennen onze kunststeden *ironie*

De Amerikanen leggen hun cultuur op aan heel de wereld, zij zijn écht niet geïnterresseerd in wat wij - VL/B/EU kunnen/ doen....

Dat is waar. Je ziet dat bijvoorbeeld in de muziekwereld. Robbie Williams-een man met toch enorme success in Europa-wilde Amerika veroveren. Het werd een megaflop. En dit is maar een voorbeeld.

Antoon 21 januari 2005 13:18

Wat zijn jullie verzuurd, zeg!

Ik ben fier op onze Vlaamse cultuur, en ik weet dat de mensen die een beetje cultureel zijn ingesteld in de V.S. , en er ooit mee in aanraking kwamen, veel lof hebbenvoor wat wij op dat vlak te bieden hebben.

rodeo 21 januari 2005 13:21

Citaat:

die citroen ligt wat op mijn maag..

Citaat:

Ik ben fier op onze Vlaamse cultuur, en ik weet dat de mensen die een beetje cultureel zijn ingesteld in de V.S. , en er ooit mee in aanraking kwamen, veel lof hebbenvoor wat wij op dat vlak te bieden hebben.
u maakt twee veronderstellingen:
  • dat de mensen die een beetje cultureel zijn ingesteld in de V.S.
  • en er ooit mee in aanraking kwamen,
DIE mensen hebben er veel lof over....
amai, dat moeten er veel zijn ;)

De rechtvaardige rechter 21 januari 2005 15:58

Citaat:

Daar ben ik het eens met u want er lopen veel amerikaanse toeristen rond in brussel gent brugge enz.

democratsteve 21 januari 2005 17:08

Citaat:

Jij kan er mss fier op zijn ja, de Amerikanen interesseert het geen bal.
De enige reden waarom sommige Amerikanen naar Vlaanderen ( en Nederland)
komen is omdat ze weten dat ze hier weed kunnen smoren zonder het risico te lopen 50 jaar in jail te moeten doorbrengen. 8)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be