![]() |
Wat Bart de Wever niet zegt...
Mise au point (Sud Presse - La Meuse, 07/01/05)
"Des 11 milliards FB qu'il devait coûter au départ, l'ascenseur en aura coûté 25. Mais ce que Bart De Wever oublie de dire, c'est que sur ces 25 milliards, 14 ont été payés par la Wallonie après régionalisation. Et que "seuls" 11 l'ont été par le national et c'était en compensation des travaux d'aménagement du port de Zeebrugge. Un port qui ne devait coûter que 50 milliards et qui en a, en fait, coûté 150. Pas rentable Strépy-Thieu? Pas encore, mais chaque année, le trafic (1,5 millions de t/an) augmente de près de 20%. Il a fallu 10 ans �* Zeebrugge avant d'être rentable... Et que le NV-A n'oublie pas que Strépy-Thieu profite aussi �* de nombreux bateliers du nord du pays (ils sont plus nombreux qu'en Wallonie), qu'il constitue un axe hydraulique capital pour la Belgique et pour l'Europe. Enfin, une péniche de 1350 t équivaut �* 50 �* 60 camions... Mais Bart aime les camions. La preuve, il est venu avec une douzaine de 3,5 t." Ludieke acties organiseren is leuk, maar dan moet je wel eerlijk blijven. Maar ja, zo kennen we de N-Va wel... |
Citaat:
De Wever klaagde de transfers aan met zijn actie, maar daar hoor je in bovenstaand stukje niks over, enkel wat cijfertjes dat de scheepslift toch niet zo heeel verlieslatend is. |
Hoho, er is nooit beweerd dat die scheepslift volledig door Vlaanderen zou zijn betaald. Wat wij beweerden is dat er door het "Belgisch systeem" ontieglijk veel federaal geld is gepompt in een onrendabel gedrocht. En dat is iets waar we het wel over eens zijn neem ik aan?
|
Wie de haven van Zeebrugge wil vergelijken met een scheepslift die boten kan verzetten die in dat kanaal niet kunnen varen weet niet waarover hij of zij spreekt.
De haven van Zeebrugge bewijst gewoon dagelijks zijn nut. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat het zo veel geld heeft gekost is meestal de gang van zaken hier in België. In Brugge bvb heeft het nieuwe concertgebouw ook dubbel zoveel gekost dan ze vooraf dachten. Maar het geld was tenminste voor beide een goede investering. Seul 11 miljard? Dat is veel geld, nogal straf dat ze seul gebruiken hier. Trouwens, die 14 miljard die Wallonië heeft betaald kon misschien beter gebruikt worden voor andere zaken. En dan nog eens beginnen over de wafelijzerpolitiek, maar zij zeggen er wel niet bij hoe die er gekomen is. Moest dat geld goed geïnvesteerd zijn was er geen probleem of we daar nu 11 miljard voor meebetaald hebben, maar dat het weggesmeten geld is wel. Wat ze ook niet zeggen is dat die 1,5 ton vooral bestaat uit plezierboten of kleine vrachtschepen. En dat Zeebrugge slechts na 10 jaar rendabel werd is wel de logica zelve hé. Voor zo'n grote investering duur het wel een tijdje voor het geld begint op te leveren, dat is bijna in de meeste gevallen zo. We zullen zien hoe lang Strépy nodig heeft. Daarbij, wat ze ook niet zeggen zijn de gevolgen van Zeebrugge voor Vlaanderen en de gevolgen van Strépy in Wallonië. In Wallonië zit de economie en de welvaart momenteel bijna aan de grond. Wat gaat zo'n scheepslift daar aan veranderen? Zeer weinig! Maar Zeebrugge levert wel veel op voor Vlaanderen, meer dan alleen de winsten die in de haven zelf gemaakt worden. Want het is dat dat belangrijk is voor Wallonië, de economie en welvaart een "boost" geven. Wie zijn hier nu de grootste chauvinsten en nationalisten? De Waalse pers die niets van kritiek aanvaardt en de boodschapper afbreekt ipv haar eigen politici eens wat kritiek te geven of N-VA die hen erop wijst dat er door de Belgische politici nogal raar omgesprongen wordt met geld? |
Citaat:
Binnen de havenzone Brugge-Zeebrugge zijn er circa 300 bedrijven actief. Op basis van gegevens die gepubliceerd worden door de Nationale Bank van België en die betrekking hebben op 2001 realiseren de bedrijven in het havengebied een toegevoegde waarde van 840,6 miljoen euro. Meer dan 11.000 personen zijn tewerkgesteld in de haven. (De volledige studie vindt u op [size=2]http://www.nbb.be/Sg/Nl/Produits/pdf/Zeebrugge.pdf ) [/size] |
Ik heb dit gewoon online geplaatst om jullie reacties te lezen, wat toch de bedoeling is van dit forum, niet?
Ik ben zelf nogal kritisch ingesteld en neem niets zomaar aan, noch van Vlaamse zijde, noch van Waalse zijde. |
Citaat:
Maar mijn punt was dat de krant La Meuse de walen misleidende informatie geeft. Zeebrugge kan je moeilijk vergelijken met een scheepsliftje dat niet eens rendeert. La meuse maakt zich zelf belachelijk met een dergelijk artikel. En BUB maakt zich zelf belachelijk met dit klakkeloos over te nemen, en nog meer met het als tegenargument te gebruiken. |
Wanneer maakt de BUB zich niet belachelijk??
btw ik weet al heel wat Brunos wonen!!... handig toch voor later????? |
Citaat:
Op de site van NVA staat een duidelijk uitleg van hoe ze aan die 11 miljard komen. Ze gebruiken daarvoor cijfers van 1985 en gebuiken een rechtlijnige doortrekking als rekenwijze. Misschien moet men de NVA maar eens duidelijk maken dat het België van toen niet hetzelfde is als nu. Als voorbeeld de staatsschuld is van 135% gedaald naar 95% verschillende zaken zijn geregionaliseerd en verschillende zaken zijn reeds geruime tijd anders dan toen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wij willen helemaal niet terug naar het Belgique a papa! Hoe vaak moeten we dit nog zeggen? Het Belgique a papa was een eentalige Franse Staat waarin de Vlamingen onderdrukt werden (getuige de Nederlandse versie van de grondwet dat pas in 1967 een feit was). Geen enkele Belg wil terug naar die toestand! |
Citaat:
U mag altijd eens langskomen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Moet ik daarvoor eerst uw toestemming komen vragen misschien? :roll: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met het geld dat ze daarvoor gebruikt hebben, konden de Walen dan evengoed iets anders gebouwd hebben, iets nuttigers |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be