de Vexille |
24 januari 2005 22:32 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Daarom geloof ik eerder in de boodschap van de levende Jezus. Wat had Jezus toen hij leefde eigenlijk te vertellen dat zo speciaal was?
|
Hij had een hele boel "speciale" dingen te vertellen... Een kleine selectie van wat mij persoonlijk enorm aanspreekt:
- Onthechting. De mens is slaaf van z'n materialisme (onder andere); de dag dat je uit die rat race stapt en niet meer meespeelt in het spelletje van blind rijkdom vergaren is de dag dat je op je eigen pootjes staat en de échte vrijheid proeft. Heel actueel in deze tijd van stompzinnig consumerisme. cf. de talloze verwijzingen die Jezus maakt naar de "rijkdom" die mensen verhindert om het rijk Gods te betreden.
- Scheiding tussen kerk en staat: "geef dan aan de keizer wat de keizer toebehoort" en het feit dat Hij niet gekomen is als een soort koning in de klassieke, wereldlijke betekenis van dat woord, tot grote ontsteltenis van velen die daar juist wél op hadden gehoopt. Een heel actuele boodschap in een tijd waar we d�*chten dat we die scheiding eindelijk ook geformaliseerd hadden.
- Afkeer van hypocrisie en onoprechtheid; de "witgekalkte graven"... Jezus had geen hoge pet op van huichelachtige pilaarbijters. Politici beware !
- Liefde; in de eerste plaats voor wie op het eerste gezicht die liefde niet "verdient": zij aan wie je je ergert, je vijanden... Uiteindelijk keert die ergernis zich tegen jou. Een belangrijke boodschap ook in deze tijden waar ergernis de rode draad vormt in het denken en voelen van velen. Eigenlijk is dit de zuiverste humanistische boodschap die je je maar kan inbeelden.
- Vergiffenis voor wie oprecht berouw heeft over z'n zonden. M.a.w. iedereen krijgt altijd een nieuwe kans; niemand vergooit voorgoed zijn leven wanneer hij een misstap begaat. Relax, je wandelt niet op eierschalen. Als ik de rancune en wraakzucht van sommigen zie razen, dan is ook deze boodschap bijzonder belangrijk.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan hoor, Wreker...
Leg die zaken naast het O.T. en sommige andere geloofsovertuigingen en je zal zien dat die boodschap in z'n totaliteit toch behoorlijk uniek is; zélfs al kan je talloze wijsheden terugspeuren naar andere bronnen. Het is de totaliteit van het verhaal: het NT gesitueerd binnen de context van het OT dat zo bijzonder is.
Uiteindelijk kunnen we als christenen slechts een zo verdienstelijk mogelijke poging doen om die idealen te benaderen. En ja, de geest mag dan sterk zijn... het vlees is vaak zwak. Kunst is om dat te herkennen en om telkens weer opnieuw met de beste intenties in de volgende dag te stappen. Berouwvol, maar ook hoopvol en blij voor de schone dingen in het leven. Want wie consequent het duistere zoekt, zal dat ook even consequent vinden...
|