ingenious |
23 januari 2005 17:58 |
Definitie van hedendaags racisme
wat is racisme? reeds enkele malen ontstond in een thread daar een discussie over. omdat ik niet graag te veel off topic ga, heb ik besloten er een nieuwe thread over te openen. dit is dus eigenlijk een afsplitsing van deze thread: http://forum.politics.be/showthread....5&page=3&pp=20
sommigen op dit forum schuilen zich dus graag achter de definitie uit de van dale:
ra·cis·me (het ~)1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat2 rassentheorie
deze definitie wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat het VB niet racistisch is. maar deze definitie is mijns inziens achterhaalt. in de menswetenschappen wordt racisme reeds geruime tijd breder gedefinieerd. vaak wordt de term cultureel racisme gebruikt. hierbij wordt ervan uitgegaan dat een bepaalde cultuur superieur is aan een andere. men spreekt ook wel van hedendaags racisme.
enkele voorbeelden van deze ruimere definitie van racisme:
* http://users.fmg.uva.nl/jrath/ms/199...de%20witte.pdf
hoewel deze studie al snel als niet wetenschappelijk werd afgedaan ( http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=43), blijkt deze studie van de hand te zijn van Prof. Hans De Witte, van de KULeuven.
* http://www.psy.kuleuven.ac.be/religi...nEigenLand.pdf
dit document is geschreven door bart durieux, assistent Psychologie aan de KU Leuven. ook hij hanteert een veel ruimere definitie dan die in de van dale. enkele passages uit zijn tekst om dit te illustreren:
Citaat:
Dit beeld van profiteur-migratie wordt gekoppeld aan het mensbeeld van onlosmakelijke verbondenheid met de eigen cultuur en met het maatschappijbeeld dat het mengen van culturen tot psychisch onwelzijn en onwennigheid bij alle betrokkenen leidt. Het is dan ook in het voordeel van alle betrokken partijen deze culturen gescheiden te houden. Dergelijke redeneringen worden aangeduid als cultureel racisme. De categorisatiedimensies autochtoon vs. migrant, Europeaan vs. non-Europeaan en Vlaming vs. niet-Vlaming worden erdoor saillant(er) gemaakt en het onderbrengen van mensen in deze categorieën wordt gelegitimeerd als zijnde natuurlijk. Door mensen voor te stellen als prototypische incarnaties van een cultuur wordt bovendien een depersonalisering in de hand gewerkt: mensen uit andere culturen vallen ten prooi aan stereotypering en mensen uit dezelfde cultuur krijgen oog voor de gedeelde waarden en normen die hun hun eigenheid en eenheid verlenen. ‘De migrant’ wordt een zondebok waar alle negatieve kenmerken van het eigen volk op worden geprojecteerd en waar alle uit frustratie ontstane agressie op kan worden afgereageerd. Hierdoor wordt elke mogelijke bezorgdheid om de individuele mensenrechten van migranten en vluchtelingen uitgeschakeld en overgeheveld naar het groepsniveau. De bescherming van het zelfbeschikkingsrecht van een volk wordt zo een ethische eis. Dit is echter niet meer dan het ideologisch misbruik van ethiek om racisme te legitimeren.
|
Citaat:
Racisme valt volgens Van Daele te definiëren als “de opvatting dat het ene ras superieur is aan het andere ras en, daaruit voortvloeiend, dat ten aanzien van het ene ras andere maatstaven kunnen (mogen) worden aangelegd dan ten aanzien van andere”. Dit (biologisch) racisme heeft na de Tweede Wereldoorlog zijn legitimiteit verloren. Ook het Vlaams Blok doet zijn best om het racisme-etiket te vermijden. Of het zich achter de schermen al dan niet toch bevuilt aan dergelijk gedachtengoed doet niet ter zake. Het cultureel racistisch discours impliceert immers óók dat ten aanzien van het ene ras andere maatstaven kunnen (mogen) worden aangelegd dan ten aanzien van andere. Elk ander ras heeft immers een andere cultuur.
|
racisme heeft al lang een veel ruimere betekenis dan 'een gevoel van superioriteit tov. een ander ras'. het verschuilen achter deze definitie om aan het etiket racist te ontlopen, zoals velen hier doen, gaat dan ook niet op.
|