ossaert |
11 februari 2005 11:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
dat is inderdaad zo; In het buitenland worden vrijheidsstrijders meestal gekenmerkt door een vrij linkse politieke vleugel, alsook soms licht-marxistische kenmerken. Dat neemt niet weg dat ik als rechtse Vlaming solidair ben met alle volksnationalisten.
Over die Europese partij: ik denk dat het mogelijk is, maar het probleem van waar de grens trekken is inderdaad reeel, je zou je inderdaad afvragen of bv Friesland mag toegelaten worden. Voor mij zou dat zeker mogen. Maar het voorbeeldje van het Hageland is ronduit belachelijk. Een volk zonder staat dat vecht voor zijn volledige autonomie... dat is niet echt het geval voor het "hageland":-)
Ik zou álle politieke formaties toelaten. Of die gelinkt zijn met geweld is irrelevant. Politiek is altijd geweldloos, daarbij: Juist zoals hier in ons land "al" (want zoveel zijn het er niet) de racisten op het VB stemmen bij gebrek aan beter, zo stemmen de terroristen in Baskenland bv op de Batasuna omdat het de meest seperatistische partij is. Zie je de link?
|
Ach kom, wat koop je voor zoveel idealisme, met 'een volk zonder staat dat vecht voor zijn volledige autonomie'? Kijk, mijn 'Vlaamse' keuze is ingegeven door een pragmatische instelling: het Belgische systeem rammelt en moet hervormd worden. In de huidige omstandigheden is meer autonomie (confederaal of onafhankelijk) de meest werkbare optie, maar voor mij hoeft Vlaanderen niet coûte que coûte onafhankelijk worden, net zomin als België uit een soort filosofische noodzaak moet gesplitst worden. Al dat flauwe idealisme van het 'volksnationalisme' en 'zelfbeschikkingsrecht', nationale symbolen, volksliederen is niet aan mij besteed - vroeger misschien wel, maar dat is ondertussen al enige tijd geleden. Ik word niet week wanneer ik de Vlaamse Leeuw hoor (misschien integendeel, het is een draak), haal mijn zakdoek niet boven wanneer ik een geel-zwarte vlag zie, dat raakt mijn koude kleren niet. Om die reden voel ik dan ook geen enkele verwantschap met de onafhankelijkheidsbewegingen in andere landen, gewoon omdat ze dergelijke bewegingen zijn, en al helemaal niet wanneer ze de meest verwerpelijke van alle politieke activiteiten denken te moeten bedrijven, namelijk dat van het politieke geweld. Zo'n instelling, die de eigen idealen zo ver voorop stelt, dat ze geweld gerechtvaardigd acht, vind ik, bij gelijk wie en gelijk waarom, walgelijk. Kortom, je hebt misschien al begrepen dat ik een enorme pesthekel heb aan idealisme, aan mensen die denken voor een ander te moeten denken en die andere te moeten redden. 'Alle mensen worden broeders, en als je mijn broeder niet wil zijn, dan sla ik je hersens in', neen dank je.
|