![]() |
Nieuwe solidariteitsbijdrage 1 jan. 2005
Sedert 1 jan. 2005 is een nieuwe solidariteitsbijdrage van kracht op alle bedrijfswagens die als privé aanzien worden door het gebruik na de werktijden.
De volgende tarieven zijn van kracht. LPG (co² uitstoot in g/km x €9.00) - 990 ---------------------------------- 12 Benzine idem - 768 diesel idem - 600 Voorbeeld een dieselwagen met een uitstoot van 165 g/km geeft een maandelijkse bijdrage van € 73,75 Of om eigenlijk alles in het kort te zeggen, de heren liberalen hebben ons een nieuwe taks in de maag gespitst van maar liefst om en bij de 1000€ per jaar. Iets of wat van een wagen zit al gauw met een co uitstoot van 200 tot 300 g, dus u kan vast ook wel rekenen. Iedere zelfstandige heeft minimaal 1 wagen, dus moet die bijkomende taks boven al de andere taksen bijbetalen. Ieder bedrijf met meerdere wagens die de parking verlaten betalen per wagen die bijkomende taks. Dit is het failliet van het bedrijfsleven, de wagenverkoop, de leasingsmaatschappijen en eigenlijk meteen ook het failliet van alle nog resterende activiteiten in België. |
Ik ben tegen nieuwe belastingen, maar als er één uitzondering gemaakt mag worden is het wel de belasting op bedrijfsvoertuigen. Deze mogen nog zwaarder belast worden. bvb. minimum 2500 euro per jaar. Het zijn vooral diegenen die er mee rijden die een totaal onverantwoord rijgedrag hebben. Wat kan het hun schelen als ze ongelukken veroorzaken, het bedrijf betaalt toch.
|
Dus u vind het dan niet erg dat een bedrijf nogmaals voor enkele duizenden euro's belast worden?
Schoon, solliciteer dan maar nooit ergens waar je een bedrijfswagen bij nodig hebt want aan die prijs zal je nog enkel een benenwagen mogen gebruiken. Voor de rest houdt het geen steek wat u zegt! |
o help, solidariteit.
wat een onrecht. |
Het is geen solidariteit mitgard, trouwens dat ken jij toch niet.
Het is een sociale bijdrage op een machine, auto is de naam. |
Citaat:
|
In feite wel, gewaarborgd loon en niet te moe!
Ik behoor tot degenen die vanaf 5 na 8 al in hun zweet staan om alles betaald te krijgen, zoals dat wat u krijgt o.a. Dus u kan kiezen welke kant het meest geluk heeft, overlopen staat vrij. |
Tja, weet iemand trouwens waarom men die nieuwe struikroverij "solidariteitsbelasting" noemt. Op basis van wat moet wie met wie solidair zijn? In dit concrete geval???
|
Citaat:
stop er dan mee en leef van een uitkering hé. of kom je daar niet mee toe? |
Citaat:
solidariteitsbelasting is gewoon weer een nieuw trendy woordje om dat te kunnen slijten, meer niet mmm je kan je die vraag stellen, maar diende die dan al niet lang gesteld te worden voor de wagens die zuiver voor privé gebruik zijn ? |
Citaat:
De auto wordt dus nu belast als was het een mens die arbeid doet en daar een sociale bijdrage op afgehouden wordt. Niet van de poes als je ziet dat het op co² uitstoot is geregeld! Tel zelf maar eens op wat dat kost. Dit heeft dus absoluut niks te maken met millieu of wat dan ook. Becijfer maar eens wat dat kost aan een bedrijf die een wagenvloot heeft voor zijn werknemers. Nu u weet ook dat per wagen er al een meer dan behoorlijke jaarlijkse rijtaks geheven is. Wel deze is bijkomend en nog hoger dan de normale taks. Iedere wagen iets of wat, dus vanaf 1.9 diesel heeft een uitstoot hoger dan 200. Is het een zwaarder type zoals bij vertegenwoordigers het gebruikelijk is dan zit je al snel richting 300. Met andere woorden wie gaat hier nog als bedrijf een wagenpark verder behouden? Dit is het einde van een bedrijfswagen dus op kosten van de zaak. |
Aha! Het is een "bijdrage" die de naam "belasting" niet mag dragen omdat de blauwen in paars zogezegd beloofd hadden om de "belastingen" te verlagen. En het gaat om een zogenaamd "voordeel in natura"... tiens, en wat als je die wagen dan écht nodig hebt om je werk te doen? Allez, ik ben zelf behoorlijk veel op de baan (woon-werk en werk-werk-werk), maar gebruik die auto eigenlijk zeer weinig privé (wegens niet echt geschikt als gezinswagen... kindjes, weet je wel?). Eigenlijk staat ie bij mij thuis dus maar plaats in te nemen op m'n oprit. Zou ik mijn werkgever niet kunnen laten opdraaien voor de kosten van die stalling? Kosten die hij dan kan aftrekken van zijn belastingen en die voor mij tegelijk zouden compenseren voor die zgn. solidariteits"bijdrage"? Je ziet "des belgens" fiscale creativiteit kent nauwelijks grenzen...
Maar los van dat alles, is het natuurlijk een crapuleuze vorm van lastenverhoging. En dit in een tijd waar al die huichelaars in Brussel juist de mond vol hebben van lastenverlaging. Oh, en opnieuw is de berekening weer heel clever gevonden... CO² -uitstoot, hoe origineel en vooral : hoe fair toch. |
Citaat:
Ik haat het dat ik al 30 jaar mijn kas afdraai en nog 20 moet bijdoen voor het minimum te kunnen ontvangen. Dus ja, stoppen met werken en gaan schooien achter een sociale woning zou me mogelijks meer opbrengen. Kan ik alle dagen uitslapen, wijn zuipen tot stukken in de nacht en mijn neus optrekken naar een domme werkvent. Beetje zoals jij en nog veel anderen hier! |
Citaat:
Deze regeling gaat in van zodra 1 dag de wagen de bedrijfsparking verlaat. Al de rest is niet revelant. Mijn moeder zei het nog als de liberalen aan de macht kwamen "we gaan weer gepluimd worden!" Ze heeft alvast gelijk gekregen. |
De paradox is dat iedereen wel die belastingsverlaging wil maar moord en brand schreeuwt als er maar een ietsiepietsie rechtje een beetje word uitgehold.
Echte lastenverlaging kan alleen als de kosten werkelijk omlaag gaan. Inleveringen omzetten in harde cash voor de bevolking. Goed plan, nu nog uitvoeren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be