Patriot! |
25 januari 2005 23:35 |
Mijnheer WALTER ZINZEN zegt het zéér goed
Eén van de intelligentste mensen van deze aardbol neemt alweer een BUB standpunt over: één unitaire kieskring voor heel België!
[size=5][font=Verdana, Helvetica, Arial]Brussel-Halle-Utopia
[/font][/size][font=Verdana, Helvetica, Arial][size=2]Het Brussel-Halle-Vilvoorde-model moet niet afgeschaft maar uitgebreid worden
[/size][size=2]
VANUIT Kenia, waar hij nu verblijft, liet Olivier Deleuze weten dat België een gelukkig land moet zijn als het zich een probleem zoals de splitsing van B-H-V kan veroorloven. Die Deleuze is een aardig man, misschien niet zo'n geweldig organisator, maar een politicus naar mijn hart. Vooral zijn gave om onze communautaire problemen te relativeren bevalt me zeer. Eigenlijk zou ik best een keertje voor hem willen stemmen, mocht hij ooit terugkeren naar de vaderlandse politiek.
[/size][size=2] Nu wil het geval dat ik tot het zeldzame soort Belgen behoor die dat ook kunnen: een stem uitbrengen aan de andere kant van de taalgrens. Want ik ben een ingezetene van een bevoordeeld stuk Vlaams-Brabant: ik behoor tot het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dus kan ik ook stemmen voor politici, zelfs Franstalige, uit de hoofdstad. Maar de Vlaamse politici willen ons dat privilege afpakken. Ze willen ons kiesarrondissement splitsen zodat we nog alleen op streekeigen kandidaten kunnen stemmen.
Nochtans, zo zeggen diezelfde Vlaamse politici, de kiezer heeft altijd gelijk. Ik ben een kiezer, dus ik heb gelijk, ook al heb ik nog nooit op het Vlaams Blokbelang gestemd. En ik heb die splitsing niet gevraagd, wel integendeel. En ik maak me sterk: heel wat andere kiezers evenmin. Om nog te zwijgen van de burgers in de rest van het land, van wie de meeste Brussel, Halle of Vilvoorde niet eens op een landkaart kunnen aanwijzen.
Alleen eigen stamgenoten
Van alle federale staten op de hele wereld is België wel een van de raarste. Wij kunnen onze vertegenwoordigers in de federale regering maar voor de helft aanwijzen. Als Vlaming hebben we geen enkele zeggenschap over de bewindslieden uit het zuiden des lands, ook al regeren die wel degelijk ook over ons. De premier, die het héle koninkrijk moet besturen, kan maar in één enkele van de 2,5 deelstaten verkozen worden. Al meer dan dertig jaar komt de Belgische eerste minister uit Vlaanderen, zonder dat onze Waalse landgenoten daar ook maar iets over te zeggen hebben. Het is alsof de kanselier van de Duitse Bondsrepubliek alleen maar in Noordrijn-Westfalen zou verkozen worden, omdat dat nu eenmaal de dichtst bevolkte deelstaat is.
Natuurlijk, de regeringsleider wordt bij ons niet rechtstreeks verkozen zoals in Duitsland, maar was het Karel De Gucht niet die ooit zei dat premier Verhofstadt kon profiteren van de ,,kanseliersbonus''? Was dat niet suggereren dat de kiezer wel degelijk mee kon beslissen over de toekomstige premier? Maar dan alleen in Vlaanderen, uiteraard. Dat vertelde De Gucht er niet bij. Een democratisch deficit van eerste orde, waar niemand van wakker schijnt te liggen.
Met de verkiezingen voor het Europees parlement is het niet anders. Die zijn alles behalve Europees, want we kunnen alleen onze eigen stamgenoten afvaardigen. Charismatische politieke leiders uit pakweg Helsinki of Vilnius kunnen we niet met onze stem verblijden, laat staan dat we onze bewondering voor Louis Michel zouden kunnen uiten door in het stemhokje aan hem te denken. Zolang er geen echte Europese lijsten bestaan met kandidaten die in heel de Unie opkomen, zal Europa nooit ons echte vaderland zijn.
Eén groot Brussel-Halle-Vilvoorde
In die vanuit democratisch oogpunt doffe woestenij straalt nog één enkel lichtpuntje: Brussel-Halle-Vilvoorde. Wij, Vlaams-Brabantse inwoners van dat gelukkige arrondissement, kunnen onze invloed ook laten gelden buiten onze provinciegrenzen in het Hoofdstedelijk Gewest. Dat model moet niet worden afgeschaft, maar juist uitgebreid.
Laten we beginnen met de federale premier rechtstreeks te laten verkiezen door álle Belgen, ongeacht hun taal, sekse of religie. Laten we hem/haar de opdracht geven de regering te vormen in afspraak met de koning, zoals de grondwet het wil, en niet via gekonkelfoes met de partijvoorzitters. Laten we vervolgens ijveren voor het europeaniseren van de Europese verkiezingen. Laten we met andere woorden eerst van België, later van Europa, één groot Brussel-Halle-Vilvoorde maken. Het Arbitragehof zal tevreden zijn, want de bestaande discriminatie tussen de kieskringen wordt opgeheven. De Franstaligen zullen naar hartenlust voor Vlaamse politici kunnen kiezen en de Vlamingen moeten nergens een prijs voor betalen. En Olivier Deleuze zal in het verre Kenia glimlachend vaststellen dat het toch nog goed komt met het land van Magritte.
(Met dank aan Thomas Morus, de auteur van Utopia ).
Walter Zinzen
(De auteur is gewezen VRT-journalist)[/size][/font]
|