Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Rechtvaardige Rechter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=28541)

Patriot! 26 januari 2005 19:56

De Rechtvaardige Rechter
 
overgenomen uit De Standaard Magazine, 15 januari 2005

"Brief aan een vriend" vanwege Jo Van Damme

"Beste Bart De Wever,

Gefeliciteerd met de snelle en hartverwarmende oproep van de N-VA (bij monde van mediaminister Bourgeois) tot solidariteit met de slachtoffers van de tsunami. Terecht, die mensen ginder hadden al niets en nu zijn ze nog eens alles kwijt.

Ook proficiat met de N-VA-stunt van vorige week. Op uitstap met twaalf vrachtwagens volgeladen met biljetten van vijftig Euro, in totaal goed voor 11,3 miljard. Even kon men nog vermoeden dat de tocht richting Zaventem ging, vanwaaruit het geld naar Zuidoost-AziË kon vertrekken. Maar kijk, de bestemming was de scheepslift van Strépy, nabij La Louvière. Uw missie: de Franstaligen op symbolische wijze duidelijk maken dat de Vlaams-nationalisten de jaarlijkse transfer van 11,3 miljard naar Wallonië als een kaakslag (yep!) ervaren. Dat ze geen zin meer hebben om ook nog eens te bloeden voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Kortom: het was weer eens tijd om eraan te herinneren dat den Vlaam eigenlijk het beklagenswaardigste wezen op de planeet is, dat we op hallucinante wijze uitgezogen worden door potverteerders, magouilleurs en andere Waalse socialisten.

Een paar puntjes toch. U beweert dat geen enkele Vlaamse partij haar kiezers nog kan uitleggen waarom de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet "onverwijld" gesplitst wordt. Wellicht heeft u daarin gelijk. Sterker: wellicht kan geen enkele Vlaamse partij haar kiezers uitleggen waar dat hele gebrusselhallevilvoorde eigenlijk over gaat. Ik maak graag een uitzondering voor uw kiezers, maar volgens mij kan de overige 96,5 procent van de Vlamingen dat hele B-H-V onverwijld aan hun reet roesten. Kuurne-Brussel-Kuurne daarentegen is een thema dat wél leeft onder de bevolking. Zij het dan weer een stuk minder dan Luik-Bastenaken-Luik.

Ander detail. Het doet mij genoegen dat u de scheepslift van Strépy-Thieu eens onder de aandacht van het Vlaamse publiek brengt. Inderdaad, het is een wonder van technisch vernuft: een monumentale constructie van 112 meter hoog, de grootste scheepslift op Europese binnenwateren, misschien wel ter wereld. In deze tijden dat iedereen het er over eens is dat binnenscheepvaart een van de sleutels is voor onze transportproblemen, kan de lift van Strépy op termijn zeker bijdragen tot de heropleving van de (Waalse) economie. Niets op tegen, toch? Of stoort het u dat de verbinding die zo tot stand komt, gericht is op de zeehaven van het Franse Duinkerke, en dus concurrentie wordt voor Antwerpen?

Eerlijk zeggen Bart, we hebben allemaal onze gevoeligheden. Akkoord, eerst moet het Canal du Centre nog verbonden worden met dat van Brussel-Charleroi, en ook dat zal een serieuze duit kosten. Maar het Deurganckdok, Biac, het Europees Parlement en het Vlaamse Albertkanaal werden ook niet gratis en in één dag gebouwd. Dat laatste ligt er overigens haast even nutteloos bij als die Waalse scheepslift. Wist u dat niet Bart, of paste het even niet in uw discours?

Afgezien daarvan is het een machtig idee van de N-VA om eens met vlagvertoon de taalgrens over te steken. Helemaal met u eens: we hebben hier in Vlaanderen al zo weinig en dan zouden we het nog eens moeten weggeven aan die Walen?! Nogmaals, solidariteit is een schone deugd. De tsunami-slachtoffers zullen krijgen waar ze recht op hebben. Maar dat betekent nog niet dat we de miserie en het doffe onrecht aan onze kant van de wereld onder de mat moeten blijven vegen. Doei."

Mosasaurus 26 januari 2005 19:59

copy paste dus

Patriot! 26 januari 2005 20:01

Gewoon om te testen of gij kunt lezen. Test negatief :(

Mosasaurus 26 januari 2005 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
overgenomen uit De Standaard Magazine, 15 januari 2005

"Brief aan een vriend" vanwege Jo Van Damme

"Beste Bart De Wever,

Gefeliciteerd met de snelle en hartverwarmende oproep van de N-VA (bij monde van mediaminister Bourgeois) tot solidariteit met de slachtoffers van de tsunami. Terecht, die mensen ginder hadden al niets en nu zijn ze nog eens alles kwijt.

Ook proficiat met de N-VA-stunt van vorige week. Op uitstap met twaalf vrachtwagens volgeladen met biljetten van vijftig Euro, in totaal goed voor 11,3 miljard. Even kon men nog vermoeden dat de tocht richting Zaventem ging, vanwaaruit het geld naar Zuidoost-AziË kon vertrekken. Maar kijk, de bestemming was de scheepslift van Strépy, nabij La Louvière. Uw missie: de Franstaligen op symbolische wijze duidelijk maken dat de Vlaams-nationalisten de jaarlijkse transfer van 11,3 miljard naar Wallonië als een kaakslag (yep!) ervaren. Dat ze geen zin meer hebben om ook nog eens te bloeden voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Kortom: het was weer eens tijd om eraan te herinneren dat den Vlaam eigenlijk het beklagenswaardigste wezen op de planeet is, dat we op hallucinante wijze uitgezogen worden door potverteerders, magouilleurs en andere Waalse socialisten.

Een paar puntjes toch. U beweert dat geen enkele Vlaamse partij haar kiezers nog kan uitleggen waarom de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet "onverwijld" gesplitst wordt. Wellicht heeft u daarin gelijk. Sterker: wellicht kan geen enkele Vlaamse partij haar kiezers uitleggen waar dat hele gebrusselhallevilvoorde eigenlijk over gaat. Ik maak graag een uitzondering voor uw kiezers, maar volgens mij kan de overige 96,5 procent van de Vlamingen dat hele B-H-V onverwijld aan hun reet roesten. Kuurne-Brussel-Kuurne daarentegen is een thema dat wél leeft onder de bevolking. Zij het dan weer een stuk minder dan Luik-Bastenaken-Luik.

Ander detail. Het doet mij genoegen dat u de scheepslift van Strépy-Thieu eens onder de aandacht van het Vlaamse publiek brengt. Inderdaad, het is een wonder van technisch vernuft: een monumentale constructie van 112 meter hoog, de grootste scheepslift op Europese binnenwateren, misschien wel ter wereld. In deze tijden dat iedereen het er over eens is dat binnenscheepvaart een van de sleutels is voor onze transportproblemen, kan de lift van Strépy op termijn zeker bijdragen tot de heropleving van de (Waalse) economie. Niets op tegen, toch? Of stoort het u dat de verbinding die zo tot stand komt, gericht is op de zeehaven van het Franse Duinkerke, en dus concurrentie wordt voor Antwerpen?

Eerlijk zeggen Bart, we hebben allemaal onze gevoeligheden. Akkoord, eerst moet het Canal du Centre nog verbonden worden met dat van Brussel-Charleroi, en ook dat zal een serieuze duit kosten. Maar het Deurganckdok, Biac, het Europees Parlement en het Vlaamse Albertkanaal werden ook niet gratis en in één dag gebouwd. Dat laatste ligt er overigens haast even nutteloos bij als die Waalse scheepslift. Wist u dat niet Bart, of paste het even niet in uw discours?

Afgezien daarvan is het een machtig idee van de N-VA om eens met vlagvertoon de taalgrens over te steken. Helemaal met u eens: we hebben hier in Vlaanderen al zo weinig en dan zouden we het nog eens moeten weggeven aan die Walen?! Nogmaals, solidariteit is een schone deugd. De tsunami-slachtoffers zullen krijgen waar ze recht op hebben. Maar dat betekent nog niet dat we de miserie en het doffe onrecht aan onze kant van de wereld onder de mat moeten blijven vegen. Doei."

En btw het Albert kanaal zorgt voor de toevoer van drinkwater voor de stad Antwerpen en dient als koelvloeistof voor energiecentrales

rodeo 26 januari 2005 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
En btw het Albert kanaal zorgt voor de toevoer van drinkwater voor de stad Antwerpen en dient als koelvloeistof voor energiecentrales

ze hebben die centrale gebouwd OMDAT er een kanaal was (nodige voorwaarde).
Trouwens, alleen kerncentrales hebben koelwater nodig. Ik denk trouwens niet dat er veel mensen in Antwerpen BLIJ zijn met die kerncentrale ;), wat uiteindelijk het argument onderuit haalt!

Foundation 26 januari 2005 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
En btw het Albert kanaal zorgt voor de toevoer van drinkwater voor de stad Antwerpen en dient als koelvloeistof voor energiecentrales

U zei?

Het koelwater voor Doel komt rechtstreeks uit de Schelde. Meer nog: Doel ligt aan de ANDERE kant van het water dan het Albertkanaal, dat overigens ook nog eens een 10tal kilometer zuidelijker verbonden is met de Schelde !

En ik weet niet hoe ver of dicht u bij het Kanaal woont, maar in de zomer kan men het kanaal hier (ik woon er 2 kilometer vanaf) rieken, het is een open riool. Drinkwater voor heel Antwerpen? Ik mag er niet aan denken !!!

Foundation 26 januari 2005 21:14

Overigens: het gebeurt wel vaker bij zeer lage waterstand in de Schelde in de zomer, dat er enkele reactors worden afgezet. Wegens te weinig koelwater, en te gevaarlijk om de overschotten te lozen (te hoge concentraties aan geloosd water).

uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukreactor

Voordat de stoom terug naar de stoomgenerator gaat wordt het eerst nog eens afgekoeld door een condensor met water uit de tertiare kring. Bedoeling hiervan is om het rendement te verhogen (het rendement wordt groter als er een zo groot mogelijk verschil is tussen de begin- en eindtemperatuur). Het koelwater uit de tertiare kring is meestal gewoon water uit een rivier of kanaal (voor Doel is dit het water uit de Schelde). Het opgewarmde koelwater mag niet zo maar terug geloosd worden omdat dit anders het biologisch evenwicht kan verstoren (te hoge temperatuur van het water, te weinig zuurstof in het water,...). Daarom maakt men gebruik van een koeltoren. Door zijn vorm (beetje gelijk een straalpijp) wordt er lucht van onder naar boven aangezogen (schoorsteeneffect). Deze lucht passeert kanalen waardoor het opgewarmde koelwater zijn warmte kan afgeven aan de luchtstroom. Een deel van het koelwater verdampt door contact met de luchtstroom. Onderaan de koeltoren wordt het gecondenseerde koelwater terug opgevangen en slechts een kleine hoeveelheid wordt terug 'geloosd' in de rivier of het kanaal. Dit is om concentratieverhogingen van vaste deeltjes in het koelwater te verhinderen. Het geloosde water is van veel lagere temperatuur en zuurstofrijk wat ten goede komt voor het organische leven in het water.

Foundation 26 januari 2005 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
ze hebben die centrale gebouwd OMDAT er een kanaal was (nodige voorwaarde).
Trouwens, alleen kerncentrales hebben koelwater nodig. Ik denk trouwens niet dat er veel mensen in Antwerpen BLIJ zijn met die kerncentrale ;), wat uiteindelijk het argument onderuit haalt!

Doel ligt dus niet aan een of ander kanaal, de rivier was een voorwaarde.

Love your subscript :) is dat een stuk Maple, Mathematica of Mathlab?

rodeo 26 januari 2005 21:21

Maple it is

(het klopt wel niet, je kan niet solven naar een solution, maar dat heeft het merendeel hier toch niet door)

Foundation 26 januari 2005 21:41

ik wist het ni direct, maar volgend semester staat gebruik van Maple en de bijhorende libraries op mijn programma, dus...

rodeo 26 januari 2005 21:48

Citaat:

Maar het Deurganckdok, Biac, het Europees Parlement en het Vlaamse Albertkanaal werden ook niet gratis en in één dag gebouwd. Dat laatste ligt er overigens haast even nutteloos bij als die Waalse scheepslift. Wist u dat niet Bart, of paste het even niet in uw discours?
Als dat zo is, dan wil ik wel eens cijfers zien! Dát was het ideale antwoord op de historie van NVA naar Strépy geweest...



@Foundation: alvast een tip: overal simplify(**) rond zetten;-)

Public energy 27 januari 2005 03:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
U zei?

Het koelwater voor Doel komt rechtstreeks uit de Schelde. Meer nog: Doel ligt aan de ANDERE kant van het water dan het Albertkanaal, dat overigens ook nog eens een 10tal kilometer zuidelijker verbonden is met de Schelde !

En ik weet niet hoe ver of dicht u bij het Kanaal woont, maar in de zomer kan men het kanaal hier (ik woon er 2 kilometer vanaf) rieken, het is een open riool. Drinkwater voor heel Antwerpen? Ik mag er niet aan denken !!!

[size=2]Correct, al voorziet het kempisch kanalenbekken, dat voorzien wordt met water uit het Albertkanaal wel enkele andere elektriciteitscentrales in Kempen en Limburg (welliswaar op steenkool) van energie.

Er wordt trouwens weldegelijk drinkwater gewonnen uit het albertkanaal, de PIDPA heeft hiertoe een installatie gebouwd in Broechem bij Ranst als ik mij niet vergis. Het water van het albertkanaal is overigens relatief proper aangezien het niet gecontamineerd wordt door de rivieren van het matig vervuilde Scheldebekken, en zeker niet fungeert voor de afvoer van rioolwater (ik ga trouwens in de zomer redelijk vaak zwemmen in die open riool van jou). Hoewel het stukje van in Schoten tot aan de dokken gezien de hoge concentratie binnenschepen waarschijnlijk wel van eerder bedenkelijke kwaliteit is. Als er bij jou thuis in de zomer iets uren in de wind stinkt is dat trouwens 9 kansen op de 10 het Schijn dat wel gebruikt wordt voor de afvoer van rioolwater of het zuiveringsstation langs de ring in Deurne-noord.

[/size]

Public energy 27 januari 2005 04:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Charleroi, en ook dat zal een serieuze duit kosten. Maar het Deurganckdok, Biac, het Europees Parlement en het Vlaamse Albertkanaal werden ook niet gratis en in één dag gebouwd. Dat laatste ligt er overigens haast even nutteloos bij als die Waalse scheepslift. Wist u dat niet Bart, of paste het even niet in uw discours?

Het Albertkanaal is veruit de drukst bevaren waterweg van Belgie met een nog steeds stijgende jaarlijkse trafiek van 38 miljoen(!) ton (meer dan 100 vaartuigen per dag van boven de 1000ton). Waarschijnlijk een veelvoud van het canal du centre met zijn 3 pleziervaartuigen per dag (op de eentalig Franse website van het Canal du centre wordt er met geen woord gerept over traffiekcijfers).
Ook is het Canal du centre reeds jaren verbonden met het kanaal Brussel-Charleroi, hetgeen eens te meer aangeefd dat de auteur geen flauw benul heeft waarover hij aan het zwammen is.

patricia45 27 januari 2005 04:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Maple it is

(het klopt wel niet, je kan niet solven naar een solution, maar dat heeft het merendeel hier toch niet door)

:o

restart:
BHV:=5-solution;
solution:=solve(BHV,solution) assuming solution::real;


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
@Foundation: alvast een tip: overal simplify(**) rond zetten;-)

Ik zou er toch maar mee oppassen en nog meer met simplify(**,symbolic). Het gevaarlijke is dat MAPLE dom is en dat je niet zomaar de oplossingen die het geeft moogt vertrouwen.

rodeo 27 januari 2005 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patricia45
Ik zou er toch maar mee oppassen en nog meer met simplify(**,symbolic). Het gevaarlijke is dat MAPLE dom is en dat je niet zomaar de oplossingen die het geeft moogt vertrouwen.

idd, het is meestal wel juist, maar die ene keer dat het dan te sterk werkt, zit je natuurlijk op je examen te sukkelen:-(

Mosasaurus 27 januari 2005 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
U zei?

Het koelwater voor Doel komt rechtstreeks uit de Schelde. Meer nog: Doel ligt aan de ANDERE kant van het water dan het Albertkanaal, dat overigens ook nog eens een 10tal kilometer zuidelijker verbonden is met de Schelde !

En ik weet niet hoe ver of dicht u bij het Kanaal woont, maar in de zomer kan men het kanaal hier (ik woon er 2 kilometer vanaf) rieken, het is een open riool. Drinkwater voor heel Antwerpen? Ik mag er niet aan denken !!!

Ik bedoel de energiecentrale van Genk - Langerlo
Jedoch is het water uit het Albertkanaal beter drinkwater dan het water uit de Schelde.
Het water in het Albertkanaal is kalkrijk Maaswater hetgeen net boven de Waalse grens wordt afgetapt.

En natuurlijk krijgt het kanaal een andere naam na de onafhankelijkheid :lol:

Patriot! 27 januari 2005 19:49

Dus het zal tot in het einde der tijden Albertkanaal heten. Mooi.

Mosasaurus 28 januari 2005 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dus het zal tot in het einde der tijden Albertkanaal heten. Mooi.

:lol:

Antoon 28 januari 2005 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dus het zal tot in het einde der tijden Albertkanaal heten. Mooi.

Naar onze Vlaamse schilder Albert van Dyck. Goed idee, Patriot! ;-)



[font=Arial Narrow][size=5][size=3]Museum Albert Van Dyck Schilde[/size] [/size][/font]

De Vlaamse schilder Albert Van Dyck

Albert van Dyck door Manrix Gijsen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be