Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   uniformen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=28753)

De rechtvaardige rechter 29 januari 2005 17:06

uniformen

cortelinckx 29 januari 2005 17:22

Ik zie niet in hoe de energie die in zo'n project gestoken wordt uiteindelijk een resultaat kan opleveren dat de moeite waard is.

de limburgse leeuw 31 januari 2005 17:57

Vroeger (jaren '70) hoorde ik mensen in mijn dorp al klagen dat die schooluniformen zo duur waren. De pretentieuze katholieke elitescholen trachtten op die manier de ouders het geld uit de zakken te kloppen. In feite waren dit soort scholen meestal een goede kweekbodem voor fascisme en racisme.

In de jaren '80 kreeg je dan het fenomeen van de merkkledij: groepjes van snobs begonnen zich af te zonderen van de rest omdat zij zich dure Millet-jassen konden veroorloven en anderen niet. Dat was ook schandalig, maar ik heb daar nooit aan meegedaan (kon ook niet, als heavy metal-freak die ik was). Maar ik was de eerste om het op te nemen voor een paar meisjes met een hoofddoek, omdat ik vond dat zij het recht hadden zich te kleden zoals zij zelf wilden. Ik stond daar toch ook met mijn leren jas, mijn kogelriem, mijn polsbanden en mijn hele ijzerwinkel ? Tegen mij en mijn vrienden durfde men echter niet optreden, tegen die brave moslimmeisjes wel ? Dat vond ik onrechtvaardig, en ik vind nog steeds dat ik gelijk had.

Uniformen zijn onnodig. Wie voor gek wil lopen moet dat zelf maar weten.
Iedereen heeft het recht door zijn kleding te laten blijken wat hij is of denkt. Ik aanvaard andere mensen (ook punks) zoals ze zijn en tracht respect en begrip op te brengen voor andermans visie.

Bhairav 31 januari 2005 20:16

Alleen zwartzakken houden van stijlloosheid.

Bhairav 31 januari 2005 20:17

stephen- kickt presies op uniformen. Vettig manneke...

Pietje 31 januari 2005 20:31

Wie wil er nu in zo'n paljassenpakje naar school ?????.........Zelfs in mijn schooltijd (toch al een hele tijd geleden) zag je dat enkel nog in oerconservatieve katholieke scholen.

ClearedEyes 31 januari 2005 21:07

Positief aan die uniformen: meer gelijkheid tussen de studenten

Negatief: De vrijheid van het individu (Als liberaal ben ik niet te vinden in dit uniformen systeem)

de limburgse leeuw 31 januari 2005 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ClearedEyes
Positief aan die uniformen: meer gelijkheid tussen de studenten

Negatief: De vrijheid van het individu (Als liberaal ben ik niet te vinden in dit uniformen systeem)

Dat men beter de gelijkwaardigheid nastreeft in plaats van de absolute gelijkheid in kleding, zoals in een leger.
Als linkse ben ik ook niet te vinden voor een uniformensysteem. Dat ruikt naar totalitarisme.

vercetti 31 januari 2005 21:51

He nee, geen uniform. Ik heb 5 jaar geleden 6 jaar aan een stuk een uniform moeten dragen in de lagere school.

Trouwens mijn huidige school is redelijk streng in kledij. Vrijheid van kleding mag, maar je mag geen opschriften (letters, cijfers, tekeningen) dragen. Dat zou tot racisme kunnen leiden:roll:

stephen- 1 februari 2005 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
He nee, geen uniform. Ik heb 5 jaar geleden 6 jaar aan een stuk een uniform moeten dragen in de lagere school.

Ja en? Heeft dat een negatief effect gehad ofzo?

Citaat:

Trouwens mijn huidige school is redelijk streng in kledij. Vrijheid van kleding mag, maar je mag geen opschriften (letters, cijfers, tekeningen) dragen. Dat zou tot racisme kunnen leiden:roll:
Kijk maar naar Nederland waar bepaalde merken verboden zijn. (Lonsdale, Karl Kani)
Door deze merken te dragen weet je gewoon dat je provocerend bezig bent.

Evenals de Nederlandse vlag die er verboden is. Maar dat vind ik nu niet provocerend.

sebby 1 februari 2005 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stephen-

Kijk maar naar Nederland waar bepaalde merken verboden zijn. (Lonsdale, Karl Kani)

Evenals de Nederlandse vlag die er verboden is. Maar dat vind ik nu niet provocerend.

voila, helemaal mee eens.

vercetti 1 februari 2005 12:37

Citaat:

Van die lonsdale enz ok. Maar dingen zoals bv cool team of zoiets mag ook niet. Ik vind dat gewoon overdreven.

stephen- 1 februari 2005 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Van die lonsdale enz ok. Maar dingen zoals bv cool team of zoiets mag ook niet. Ik vind dat gewoon overdreven.

Ze overdrijven inderdaad. Nederland bevindt zich in een erg benarde situatie en ze proberen er alles aan te doen om evenuele wrijvingen te vermijden. Maar door bepaalde kledingmerken te verbieden gaan ze het probleem niet oplossen. En wie weet welk kledingmerk of voorwerp morgen weer als provocerend gezien wordt.

Bhairav 1 februari 2005 12:58

Zelfexpressie via kledij mag persies niet.
Int weekend mogen we dan eens het punkertje of metal freak gaan uithangen, maar met mate.
Belachelijk gewoon...

stephen- 1 februari 2005 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Zelfexpressie via kledij mag persies niet.
Int weekend mogen we dan eens het punkertje of metal freak gaan uithangen, maar met mate.
Belachelijk gewoon...

Wat je in het weekend doet moet je zelf weten. Op scholen en in clubs moet je je aan voorschriften houden. Dat is altijd al zo geweest.

HerrUU 1 februari 2005 13:15

Ik heb ja gestemd omwille van 1 reden en op 1 voorwaarde :

De reden is dat een uniformiteit in kleding onbewust ook voor een deel zal bijdragen in een solidariteit onder leerlingen. Kwesties als hoofddoeken, sandalen, en ga zo maar verder zullen aldus tot het verleden behoren.

De voorwaarde die ik stel is dat de kost van zo'n uniform niet volledig op de ouders moet rusten. Armere mensen kunnen zo'n uniform immers moeilijk betalen en gaan dan uitgesloten worden van bepaalde scholen.

Bhairav 1 februari 2005 13:30

Citaat:

Wat je in het weekend doet moet je zelf weten. Op scholen en in clubs moet je je aan voorschriften houden. Dat is altijd al zo geweest.

Ik vind dat scholen al genoeg vrijheid verkloot van mensen. Daaar mag serieus verandering in komen.
Gij zijt zo van die sukkelkes die een houvast, regeltjes en structuur nodig heeft omdat ge eigenlijk een schijtluis zijt.

Bhairav 1 februari 2005 13:32

Ik vraag mij af of het ooit terug algemeen ingevoerd zal worden...

sebby 1 februari 2005 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Ik vind dat scholen al genoeg vrijheid verkloot van mensen. Daaar mag serieus verandering in komen.
Gij zijt zo van die sukkelkes die een houvast, regeltjes en structuur nodig heeft omdat ge eigenlijk een schijtluis zijt.

Nou nou, omdat je een beetje levensritme en houvast wil ben je nog geen schijtluis hoor. Het is natuurlijk heel "stoer" van de wilde rebel te spelen,dat wel ;)

Bhairav 1 februari 2005 13:40

Als ge dat wilt, geen probleem, maar die dat niet willen, laat die gerust.
Schijtluis is het juiste woord niet... maar het zijn meestal mensen zonder eigen mening. "Joah, dat feitelijk woar"-mentaliteit.
Voor te rebbeleren moet ge ni stoer zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be