![]() |
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]
|
Citaat:
waar halen jullie het om mensen die niets hebben dan hun stempelgeld lastig te vallen en de grote aasgieren gerust te laten. :roll: PS: VTM is domme tv |
Citaat:
2) men mag voor mij part het thema rond het stempelgeld wel eens opentrekken en eens nazien of iedereen die hier van geniet er wel effectief recht op heeft. 3) VTM is domme tv, tja niemand verplicht u ernaar te zien hé, ik ben sowieso al geen favoriete tv kijker, zowel niet naar vtm als naar andere zenders. |
De Wolf schreef:
Citaat:
Citaat:
Wat dacht u van het inzetten van werklozen in de fruitoogst,met behoud van de werkloosheidsuitkering en een extra loon van 5 euro per uur. -De werkloze heeft een mooi inkomen. -De werkgever heeft een goedkope werkkracht. -De overheid recupereert 2.5 euro/uur van de werkloosheidsuitkering via de belasting. |
Tja! Is de uitkering voor werkloosheid te hoog? Maar dan zouden we ook de vraag kunnen stellen of de afhoudingen van ons loon voor onze sociale zekerheid te hoog zijn.
Al eens uitgerekend wat een werknemer gestort heeft na een carriére van 40 jaar? Deze som, aan de discontovoet van de nationale bank en gecumuleerd over 40 jaar bedraagt tientallen miljoen BEF… Als ge eens tijd hebt, dan moet ge dit met een Excel rekenblad uitrekenen (zowel de bijdrage van de werknemer als het patronale gedeelte nemen!). Om achterover te vallen! Men komt dan aandraven met het begrip solidariteit. Een begrip dat steeds probeert uit te leggen waarom gij moet betalen voor iemand anders, zonder dat ge daarvoor iets in de plaats krijgt... En ja! Dan kunnen we discuteren over het repartitiesysteem en het kapitalisatiesysteem. Het huidige systeem in België is het resultaat van een hold up op het spaargeld van de werknemer. Ik ken oudere werklozen die moeten toekomen met 13.500 BEF/maand. T.t.z. ze zijn op het forfait gevallen omdat ze een gedeelte van hun loopbaan zelfstandige waren en een gedeelte bediende. Als men niet aan de 19 jaar beroepsactiviteit komt, dan valt men na 1 �* 2 jaar op dit minimum forfait. …En toch hebben ze 40 jaar gewerkt en veel, heel veel sociale zekerheid betaalt. Natuurlijk kan deze persoon altijd naar het OCMW gaan, maar… dan wordt hij gecontroleerd op zijn ‘wereldwijde’ bezit! Merk op dat de immigranten alleen maar op hun bezit in België worden gecontroleerd. Zij zullen nooit iets bezitten en krijgen bijgevolg het meeste. Waarom krijgt de ene een brugpensioen en de andere 'den dop'? Dat is een beslissing die genomen wordt door het bedrijf en NIET door diegene die afgedankt wordt. Vliegt ge buiten, zonder brugpensioen, dan hebt ge pech! De overheid heft dan een uitzonderlijke voorheffing van 55% (vijf en vijftig) op uw uitbetaling, een 25% voorheffing op uw uitbetaling van extra-legaal pensioen… en tot voor een paar jaar was het niet toegelaten onkosten van advocaat in te dienen tijdens de eventuele procedure tegen de werkgever. Men kon alleen de kosten aanrekenen in het jaar dat de rechtbank een uitspraak deed. Als dit een paar jaar in beslag nam, dan had ge weer pech! Nu is er daar een systeem van de PWA. Een instelling die aanvankelijk alleen als schorsingsmachine was ingesteld. Daar is het me ook niet duidelijk waarom de PWA’er 50% van zijn inkomsten (300 BEF) moet afgeven aan de Staat en allerlei parastatalen. Ik wet wel dat hij dit inkomen mag optellen bij zijn uitkering, maar uiteindelijk roomt de Staat zo’n 50% af van en minimum inkomen. (moderne slavernij?) Dus nu komen we tot de vraag: “zijn de uitkeringen te hoog?” Probeer als oudere werkloze eens te leven met 13.500 BEF/maand?... Terwijl jongeren een wachtgeld krijgen van een 15.000 BEF/maand… |
Citaat:
|
Citaat:
Die is goed... |
Citaat:
![]() |
Diegene die niet willen werken en dan van den dop worden gegooid, gaan gewoon op ziekenkas (plotse aanval van depressie en rugklachten zijn zeer populair) of naar't OCMW.
Profiteurs gaan er altijd zijn, maar mogen gerust harder aangepakt worden. Dopgeld beperkt in tijd, is betere oplossing. Na die tijd verplichte tewerkstelling als knelpuntberoep (dienstenchequepoetsvrouw of zoiets kan ook) of verplicht dienstbetoon (vrijwilligerswerk klinkt te vrijblijvend). Voor wat hoort wat! |
Citaat:
Nuja een ander probleem is dat werknemers veel te veel kosten voor bedrijven omdat België zo rot draait. Iemand die hier 1500EUR netto verdient kost het bedrijf ongeveer 4050EUR :roll: |
Citaat:
probleem is dat iedereen wel een eigen mening heeft over wie en wat er 'profiteurs' zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit doet me denken aan een gesprek dat ik had met een werkloze. Hij was aan het stoeven dat hij met zijn uitkering en één dag per week in het zwart te werken meer verdiende dan de mensen die werkten.
Hij verdedigde de stelling dat iedereen die werkte wel dom moest zijn, hij had elke week 4 dagen verlof en verdiende meer dan een gewone mens. Ik antwoorde dat de werkenden inderdaad dom zijn, te dom om een parasiet als hij aan te geven ! De mensen uitmaken voor dommerik welke dan nog zijn uitkering (via belastingen) financieren is er ver over. Nodeloos te zeggen dat ik dat stukske krapuul nooit meer heb gezien ! |
Citaat:
Het is veel te vroeg om te stellen dat we in Vlaanderen met een paar honderduizenden "onwilligen" zouden zitten,en bijgevolg de uitkering in tijd gaan beperken. Daarom vind ik dat het huidig systeem van de VDAB-werking nauwgezet in de gaten te houden en desnoods bij te sturen nog een paar legislaturen (zeg 10 jaar) moet doorgaan....Pas dan ,na zowat 20 jaar totale werking(dat is een "halve werknemers"-generatie) ,kan geevalueerd worden of het nut had of niet..... |
Citaat:
Hieronder geef ik er reeds de essentie van weer. Werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) moeten eenvoudigweg worden afgeschaft en worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), en waarbij ze naast hun gemeenschapsdienstinkomen ook nog eens onbeperkt mogen bijverdienen. Op die manier zouden de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers worden aangemoedigd desnoods een onaantrekkelijke job te aanvaarden op de vrije arbeidsmarkt met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro. Conform de vrijemarktlogica is het essentieel dat in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem de gemeenschapsdienstuurvergoeding lager zou liggen dan het uurloon voor ongeschoolde arbeid op de vrije arbeidsmarkt. |
Citaat:
En denkt U nu dat het echt zo moeilijk is om, na die periodes van 'ondanksen' U ergens als werknemer aan te bieden en binnen de paar dagen U te laten afdanken wegens..., wegens..., wegens... ?;-) Bezoek de Wisscomputer eens... en doe U eens voor als werkgever... en contacteer de 'werkzoekenden'... Dan zou U eens kunnen verschieten... Dan zult U pas beseffen hoe creatief vele werkzoekenden zijn om niet te moeten werken... Een kennis van mij heeft een tijdje geleden alle 71 werkzoekenden die vermeld stonden voor een bepaalde job en die de juiste 'kwaliteiten' bezaten, gecontacteerd (laaggeschoolden)... Ongelooflijk, iedereen had wel een reden om niet te moeten werken... Doen!!!... Men heeft al nepwerkzoekenden, dus dan nu nepwerkgevers... :-P Of dat men die mensen zonder inkomen moet zetten? Dat is een andere discussie en ik veronderstel dat dit ook geen oplossing is (wss allesbehalve zelfs)... Maar men zou toch eindelijk mogen overgaan tot een schifting tussen de 'echte' en de 'ondankse' werkwillige werklozen, zodat men meer tijd en geld kan steken in opleidingen, jobbegeleiding enz. Ik heb me evenwel laten wijsmaken dat de vakbonden zich met hand en tand verzetten tegen een dergelijke uitsplitsing... Mss is het toch waar dat ze aan de werklozen meer verdienen dan ... Het wordt trouwens ook hoog tijd dat men de VDAB beter laat functioneren... Nu hebben sommigen het beeld dat die dienst (gratis) 'werkt' voor de interimkantoors... :-P |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben me ervan bewust dat er momenteel nog POLITIEKE druk is op de VDAB om de procedures "met zachte hand" toe te passen.Ons gedrag in het stemhokje kan echter motiverend werken ... Smijt niet de VDAB weg,de strukturen zijn er,de mensen zijn er,de kennis is er,maar zorg dat ze hun eigen reglementen "op de letter" toepassen..... DAT is mijn boodschap.... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be