Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Online petitie tegen havenrichtlijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=29170)

Maurice 6 februari 2005 19:53

Online petitie tegen havenrichtlijn
 
[font=Arial][size=2][font=Arial][size=2]Beste,

De Europese havenarbeiders zijn een nieuwe strijd begonnen tegen de Europese haven-liberaliserings-plannen . Ze hebben zich verenigd in één front en zijn meer dan ooit tevoren vastberaden om deze tweede aanval op hun werkgelegenheid te stoppen.

Deze tweede havenrichtlijn zou zelfafhandeling van scheepslading door bemanningsleden en niet opgeleide gelegenheidsarbeiders toelaten. Dit is in strijd met de conventie ILO137. Deze conventie bepaalt dat alle havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders.

Een gelijkaardige havenrichtlijn werd vorig jaar na een succesvolle strijd door Europa afgewezen.

Als je de Europese havenarbeiders wilt steunen in hun strijd voor het behoud van hun job vragen wij je vriendelijk de digitale petitie op www.pp2stop.org te ondertekenen en de link naar deze website door te sturen naar je vrienden en familie.

Bedankt voor je solidariteit en je steun in onze strijd voor het behoud van onze jobs.[/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]Met vriendelijke groet,[/size][/font]
[font=Arial][size=2]pp2stop.org[/size][/font]
[font=Arial][size=2][email protected] [/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]Sign the petition against the second Ports Directive.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]www.pp2stop.org[/size][/font][font=Arial][size=2] [/size][/font]


[/size][/font]

lustige lezer 8 februari 2005 03:30

Getekend ...

Ik heb een tijdje in de haven gewerkt (vakantiejob). Er werken ook familieleden in de haven. Een van de troeven van de antwerpse haven zijn de hardwerkende havenarbeiders. Daarbij komt nog dat deze haven een enorme tewerkstelling is en dat deze nieuwe regel een ramp kan betekenen voor antwerpen en omgeving qua werkloosheid. Haven arbeiders worden immers niet vast aangenomen.

WhiteLaw 26 februari 2005 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
[font=Arial][size=2][font=Arial][size=2]Beste,

De Europese havenarbeiders zijn een nieuwe strijd begonnen tegen de Europese haven-liberaliserings-plannen . Ze hebben zich verenigd in één front en zijn meer dan ooit tevoren vastberaden om deze tweede aanval op hun werkgelegenheid te stoppen.

Deze tweede havenrichtlijn zou zelfafhandeling van scheepslading door bemanningsleden en niet opgeleide gelegenheidsarbeiders toelaten. Dit is in strijd met de conventie ILO137. Deze conventie bepaalt dat alle havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders.

Een gelijkaardige havenrichtlijn werd vorig jaar na een succesvolle strijd door Europa afgewezen.

Als je de Europese havenarbeiders wilt steunen in hun strijd voor het behoud van hun job vragen wij je vriendelijk de digitale petitie op www.pp2stop.org te ondertekenen en de link naar deze website door te sturen naar je vrienden en familie.

Bedankt voor je solidariteit en je steun in onze strijd voor het behoud van onze jobs.[/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]Met vriendelijke groet,[/size][/font]
[font=Arial][size=2]pp2stop.org[/size][/font]
[font=Arial][size=2][email protected] [/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]Sign the petition against the second Ports Directive.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]www.pp2stop.org[/size][/font][font=Arial][size=2] [/size][/font]


[/size][/font]

Reeds getekend. Als havenarbeider zelf weet ik perfect wat er leeft tussen die mensen. In ieder geval zullen wij niet buigen voor de burgerlijk-rechtse liberalen en hun grootkapitalistische vriendjes binnen de E.U om de sociale verworvenheden af te breken.

De schoofzak 27 februari 2005 09:29

De eventuele 'bescherming' die jullie promoten, moet volgens mij voorzien worden voor iedere werknemer.
Of 't hij/zij nu treinen met gevaarlijke chemische produkten lost of laadt in Tessenderlo, of 't hij/zij nu moet poetsen in een kerncentrale, of ... neem maar eenderwelk voorbeeld.
Er moet voor iedereen een sociale bescherming zijn, die begint met veiligheid tijdens 't werk, met recht op behoorlijk loon, eerlijke en niet-diskriminerende behandeling .. enz. en die verder gaat met de verworvenheden zoals we die grosso modo hier kennen.

In die zin is het mij kompleet onduidelijk waarom er 'iets speciaals' zou moeten zijn en blijven voor de havenarbeiders.

boer_bavo 27 februari 2005 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Getekend ...

Ik heb een tijdje in de haven gewerkt (vakantiejob). Er werken ook familieleden in de haven. Een van de troeven van de antwerpse haven zijn de hardwerkende havenarbeiders.

In dat geval hebben ze niets te vrezen
Citaat:

Daarbij komt nog dat deze haven een enorme tewerkstelling is en dat deze nieuwe regel een ramp kan betekenen voor antwerpen en omgeving qua werkloosheid. Haven arbeiders worden immers niet vast aangenomen.
Maar wordt het goedkoper voor bedrijven om langs Antwerpen goederen te verschepen, en komen er dus meer schepen langs. Goed voor de hele industrie en diensten rond de stad.

Maurice 1 maart 2005 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De eventuele 'bescherming' die jullie promoten, moet volgens mij voorzien worden voor iedere werknemer.
Of 't hij/zij nu treinen met gevaarlijke chemische produkten lost of laadt in Tessenderlo, of 't hij/zij nu moet poetsen in een kerncentrale, of ... neem maar eenderwelk voorbeeld.
Er moet voor iedereen een sociale bescherming zijn, die begint met veiligheid tijdens 't werk, met recht op behoorlijk loon, eerlijke en niet-diskriminerende behandeling .. enz. en die verder gaat met de verworvenheden zoals we die grosso modo hier kennen.

In die zin is het mij kompleet onduidelijk waarom er 'iets speciaals' zou moeten zijn en blijven voor de havenarbeiders.

1/ de havenarbeid is in belgie per wet beschermd, iets dat bij wet geregeld is/werd sta je niet zo makkelijk af denk ik.
2/ de andere sectoren die je bijvoorbeeld aanhaalt, als ze al een wettelijke bescherming zouden hebben, zullen die verliezen als de "bolkesteinrichtlijn" in euopa wordt doorgevoerd.
3/ sociale bescherming, loonbescherming [er bestaat een loonwet] edm zijn er voor de andere sectoren dacht ik, mss wel niet gelijkaardig als voor de havenarbeiders, maar de havenarbeiders hebben er dan ook in het begin van de jaren 70 ervoor gevochten.
4/
Citaat:

In die zin is het mij kompleet onduidelijk waarom er 'iets speciaals' zou moeten zijn en blijven voor de havenarbeiders.
typische reactie van een aanhanger van de europese liberaliserings gedachtengoed.

De schoofzak 1 maart 2005 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
1/ de havenarbeid is in belgie per wet beschermd, iets dat bij wet geregeld is/werd sta je niet zo makkelijk af denk ik.
2/ de andere sectoren die je bijvoorbeeld aanhaalt, als ze al een wettelijke bescherming zouden hebben, zullen die verliezen als de "bolkesteinrichtlijn" in euopa wordt doorgevoerd.
3/ sociale bescherming, loonbescherming [er bestaat een loonwet] edm zijn er voor de andere sectoren dacht ik, mss wel niet gelijkaardig als voor de havenarbeiders, maar de havenarbeiders hebben er dan ook in het begin van de jaren 70 ervoor gevochten.
4/typische reactie van een aanhanger van de europese liberaliserings gedachtengoed.

Ja ja, de bescherming van de havenarbeid is geregeld met de zogenaamde wet Major. Maar wat is daar feitelijk in beschermd? Is dat zo voordelig geregeld voor de havenarbeiders? En hoe dan?

Loonwet: dat is interessant ! Dat ken ik nog niet. Geef daar eens wat meer uitleg over a.u.b.

ps: zware woorden die je gebruikt om mijn reaktie te typeren: europese liberaliseringsgedachtengoed. Voor zover het je interesseert: ik ben voorstander van een goede en uitgebalanceerde sociale bescherming voor iedereen. Ik ben tegenstander van een zeer goede bescherming van enkele gepriviligeerden en een matige bescherming van de gewone mens (gemeenzaam "onnozelaar" genoemd).

Maurice 2 maart 2005 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ja ja, de bescherming van de havenarbeid is geregeld met de zogenaamde wet Major. Maar wat is daar feitelijk in beschermd? Is dat zo voordelig geregeld voor de havenarbeiders? En hoe dan?

de havenarbeid staat in de Wet Major duidelijk omschreven, wat havenarbeid inhoudt en dat het enkel door erkende havenarbeiders kan worden uitgevoerd. aan die erkenning hangt een opleiding vast, theoretisch en praktisch. als pp2 wordt doorgevoerd kan het havenwerk door ongeschoolde werkkrachten worden uitgevoerd, zoals je weet is scheepslading een gevaarlijk item, tijdens laad- en losactiviteiten maar ook tijdens een zeereis. het zou niet de eerste keer zijn dat er een boot naar de kelder gaat omdat de lading begon te schuiven... als je het verder interesseert zijn er genoeg bronnen op het net terug te vinden om je er dieper in te interesseren...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Loonwet: dat is interessant ! Dat ken ik nog niet. Geef daar eens wat meer uitleg over a.u.b.

de geschikte plaats om meer uitleg daarover te vinden is je vakbond

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
ps: zware woorden die je gebruikt om mijn reaktie te typeren: europese liberaliseringsgedachtengoed. Voor zover het je interesseert: ik ben voorstander van een goede en uitgebalanceerde sociale bescherming voor iedereen. Ik ben tegenstander van een zeer goede bescherming van enkele gepriviligeerden en een matige bescherming van de gewone mens (gemeenzaam "onnozelaar" genoemd).

leuk, gepriviligeerden...
en de gewone mens...
leg es uit wie je daaronder verstaat?

volgens mij zal die gewone mens in de straat heel goed beschermt worden door bijvoorbeeld de bolkestein richtlijn [diensten richtlijn] die er zit aan te komen...8O
toch leuk dat hun collega's van andere europese landen waar de lonen een pak lager liggen dan bv in belgie hier te werk gaan kunnen gesteld worden aan de arbeidsvoorwaarden van hun thuisland...
mooi sociaal beschermt zou ik zeggen...

Raven 2 maart 2005 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
[font=Arial][size=2][font=Arial][size=2]Beste,

De Europese havenarbeiders zijn een nieuwe strijd begonnen tegen de Europese haven-liberaliserings-plannen . Ze hebben zich verenigd in één front en zijn meer dan ooit tevoren vastberaden om deze tweede aanval op hun werkgelegenheid te stoppen.

Deze tweede havenrichtlijn zou zelfafhandeling van scheepslading door bemanningsleden en niet opgeleide gelegenheidsarbeiders toelaten. Dit is in strijd met de conventie ILO137. Deze conventie bepaalt dat alle havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders.

Een gelijkaardige havenrichtlijn werd vorig jaar na een succesvolle strijd door Europa afgewezen.

Als je de Europese havenarbeiders wilt steunen in hun strijd voor het behoud van hun job vragen wij je vriendelijk de digitale petitie op www.pp2stop.org te ondertekenen en de link naar deze website door te sturen naar je vrienden en familie.

Bedankt voor je solidariteit en je steun in onze strijd voor het behoud van onze jobs.[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Met vriendelijke groet,[/size][/font]
[font=Arial][size=2]pp2stop.org[/size][/font]
[font=Arial][size=2][email protected] [/size][/font]

[font=Arial][size=2]Sign the petition against the second Ports Directive.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]www.pp2stop.org[/size][/font]


[/size][/font]

Heb het ondertekent, jullie strijden voor een goede zaak, al vrees ik dat de machthebbers te Europa, en dus ook in België, niet aan jullie kant staan. Immers, zo'n schip kan een ladinkje negertjes meepakken die dat allemaal uitpakt voor een appel & een ei, en in tijden dat SP-A & VLD zo hopeloos op zoek is naar onmiddelijke besparingen...

De schoofzak 2 maart 2005 19:42

Ik ben tegenstander van een zeer goede bescherming voor enkele gepriviligeerden en een slechte bescherming voor de meeste anderen, gemeenzaam onnozelaars genoemd.

De gewone mens, dat is de werknemer die niet in een sektor zit waar hij/zij het geluk heeft dat er een sterke vakbondswerking is, voorbeeld het gewone winkelpersoneel, voorbeeld: ieder die nu nog aan de 40 uren week zit ....
De gepriviligeerden: zij die nu werken aan de 36 uren week, en soortgelijken

Nog zo'n voorbeeld, in een heel ander kader: een ambtenaar van gemeentelijk, provinciaal of Vlaams nivo, tegenover een federaal ambtenaar.

ps: een loonwet, denk ik volgens mijn opleidings- en vakbondsachtergrond, bestaat niet. In de arbeidswet staat wel een of enkele artikeltjes over het loon. (individuele rekening e.d.m.)

daiwa 3 maart 2005 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WhiteLaw
Reeds getekend. Als havenarbeider zelf weet ik perfect wat er leeft tussen die mensen. In ieder geval zullen wij niet buigen voor de burgerlijk-rechtse liberalen en hun grootkapitalistische vriendjes binnen de E.U om de sociale verworvenheden af te breken.

Voor de havenarbeiders onder ons is hier een interesante site, kan men live zien welke schepen er op komst zijn en waar ze zich op dit moment bevinden. ;-)

http://www.aislive.com/InfluxPortal/DesktopDefault.aspx

Maurice 4 maart 2005 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik ben tegenstander van een zeer goede bescherming voor enkele gepriviligeerden en een slechte bescherming voor de meeste anderen, gemeenzaam onnozelaars genoemd.

De gewone mens, dat is de werknemer die niet in een sektor zit waar hij/zij het geluk heeft dat er een sterke vakbondswerking is, voorbeeld het gewone winkelpersoneel, voorbeeld: ieder die nu nog aan de 40 uren week zit ....
De gepriviligeerden: zij die nu werken aan de 36 uren week, en soortgelijken

Nog zo'n voorbeeld, in een heel ander kader: een ambtenaar van gemeentelijk, provinciaal of Vlaams nivo, tegenover een federaal ambtenaar.

ps: een loonwet, denk ik volgens mijn opleidings- en vakbondsachtergrond, bestaat niet. In de arbeidswet staat wel een of enkele artikeltjes over het loon. (individuele rekening e.d.m.)

In basis komt het op 1 zaak uit: SOLIDARITEIT, alle sectoren solidair met elkaar, niet enkel nationaal, NU zeker ook op Europees vlak, tot zelfs op internationaal vlak.

gepriviligeerden, ambtenaren de gewone mens, allemaal aan de zelfde kant tegen die kleine groep van multinationals die de wereld aanziet als 1 grote bazaar waar hij kan shoppen naar goedkope arbeidsvoorwaarden/substandaard arbeidsvoorwaarden.

SAMEN sterk.

de limburgse leeuw 4 maart 2005 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
In basis komt het op 1 zaak uit: SOLIDARITEIT, alle sectoren solidair met elkaar, niet enkel nationaal, NU zeker ook op Europees vlak, tot zelfs op internationaal vlak.

gepriviligeerden, ambtenaren de gewone mens, allemaal aan de zelfde kant tegen die kleine groep van multinationals die de wereld aanziet als 1 grote bazaar waar hij kan shoppen naar goedkope arbeidsvoorwaarden/substandaard arbeidsvoorwaarden.

SAMEN sterk.

Nu hoor ik eens iemand spreken. Internationale solidariteit is een basisvereiste om op Europees vlak de belangen van de gewone mensen te verdedigen. Laat ook de vakbonden werken aan een grotere internationale solidariteit, zodat de Europese arbeiders zich opnieuw kunnen verenigen om het vodje papier, dat nu Europese Grondwet heet, te verwerpen. HEt is eigenlijk meer een 'neoliberaal manifest', ik denk dat ze zich van titel vergist hebben. Maar meneer Dehaene, toch !!?

De schoofzak 4 maart 2005 21:33

Laat ze in Vlaanderen dan maar eens beginnen met de arbeiders en de bedienden niet apart te behandelen op sociaal vlak ...

boer_bavo 4 maart 2005 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
In basis komt het op 1 zaak uit: SOLIDARITEIT, alle sectoren solidair met elkaar, niet enkel nationaal, NU zeker ook op Europees vlak, tot zelfs op internationaal vlak.

gepriviligeerden, ambtenaren de gewone mens, allemaal aan de zelfde kant tegen die kleine groep van multinationals die de wereld aanziet als 1 grote bazaar waar hij kan shoppen naar goedkope arbeidsvoorwaarden/substandaard arbeidsvoorwaarden.

SAMEN sterk.

Dus laten we de grenzen sluiten en zorgen dat die buitenlanders zeker uitgesloten worden. En wij dus duurdere producten krijgen en zij terug naar hun land in nog armzaligere fabriekjes en/of landbouw moeten gaan werken (want zij gaan werken op die schepen omdat ze er beter van worden).
Let dus maar op met je zogenaamde solidariteit.

malinois 4 maart 2005 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Heb het ondertekent, jullie strijden voor een goede zaak, al vrees ik dat de machthebbers te Europa, en dus ook in België, niet aan jullie kant staan. Immers, zo'n schip kan een ladinkje negertjes meepakken die dat allemaal uitpakt voor een appel & een ei, en in tijden dat SP-A & VLD zo hopeloos op zoek is naar onmiddelijke besparingen...

Kathleen van Bremt, Antwerps sp.a-politica, heeft er anders wel voor gezorgd dat de liberaliserende havenrichtlijn van de Europese Commissie in het dak bleef steken - na opmerkelijke acties van alle Europese havenarbeiders (op gang getrokken en gedomineerd door die van Antwerpen).

Helaas is diezelfde Europese Commissie weer plannen aan het smeden voor een herhaling van een gelijkaardige aanval op de wet-Major.

Dat de EP-leden en de havenarbeiders maar waakzaam blijven!

Maurice 7 maart 2005 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dus laten we de grenzen sluiten en zorgen dat die buitenlanders zeker uitgesloten worden. En wij dus duurdere producten krijgen en zij terug naar hun land in nog armzaligere fabriekjes en/of landbouw moeten gaan werken (want zij gaan werken op die schepen omdat ze er beter van worden).
Let dus maar op met je zogenaamde solidariteit.

moeten we de grenzen sluiten? dit stel jij voor, ik niet, van mij mogen ze komen werken in belgie, aan ONZE voorwaarden...

zijn wij er beter van geworden nu dat de europese grenzen "open"staan?

hun land met hun armzalige fabriekjes en landbouw, wie zorgt er daar voor? wij, de "gewone" mens, dacht van niet... degenen met de "dikke portefeuilles" hebben daar grotere voordelen bij...

en natuurlijk gaan ze werken op die schepen omdat ze er beter van worden, omdat er soms in hun land geen "werk" is... en geen werk is geen inkomen...

europa is er zoveel beter op geworden, vooral voor die mensen uit het ex-oostblok, die vroeger in alles voorzien werden, ziekteverzorging, leefbare pensioenen, werkloosheid, onderwijs edm wat ze NU niet meer hebben...

het eengemaakte europa, een onderdeel van de globalisering... het heeft overal in de wereld een andere naam maar komt telkens op hetzelfde neer:
het "gewone volk" nog meer uitzuigen...

boer_bavo 7 maart 2005 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
moeten we de grenzen sluiten? dit stel jij voor, ik niet, van mij mogen ze komen werken in belgie, aan ONZE voorwaarden...

zijn wij er beter van geworden nu dat de europese grenzen "open"staan?

hun land met hun armzalige fabriekjes en landbouw, wie zorgt er daar voor? wij, de "gewone" mens, dacht van niet... degenen met de "dikke portefeuilles" hebben daar grotere voordelen bij...

Als zij er geen voordelen bij hadden zou er geen handel zijn. Hoeveel zou een tv kosten moest hij volledig in België gemaakt worden?

boer_bavo 7 maart 2005 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De gewone mens, dat is de werknemer die niet in een sektor zit waar hij/zij het geluk heeft dat er een sterke vakbondswerking is, voorbeeld het gewone winkelpersoneel, voorbeeld: ieder die nu nog aan de 40 uren week zit ....

Neen, het zijn vooral de buitenlanders die door dit soort wetten niet in onze havens mogen werken.

boer_bavo 7 maart 2005 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
moeten we de grenzen sluiten? dit stel jij voor, ik niet, van mij mogen ze komen werken in belgie, aan ONZE voorwaarden...

Ok, dus je bent voor een havenrichtlijn waarbij het havenbestuur enkele veiligheidsvoorwaarden enzo oplegt? Awel, ik ook.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be