Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Onverenigbare ambten in de politiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=29231)

just for fun 7 februari 2005 19:24

Onverenigbare ambten in de politiek

Ik heb een vraagje: Kan een onderwijzer in een lagere gemeentelijke school een politiek mandaat hebben in dezelfde gemeente?

Weten jullie soms waar ik hierop een antwoord kan vinden?

Aangebrande Phönix 7 februari 2005 19:27

euh, bedoel je ethisch of juridisch?

Priester? Niet-Belg? Schildpad? Voor de rest mag bijna alles denk ik.

just for fun 7 februari 2005 19:30

is het juridisch toegelaten?

Ik weet dat personeelsleden die een wedde ontvangen van de gemeente geen politiek mandaat mogen hebben.

Maar worden onderwijzers van een gemeentelijke lagere school door de gemeente betaald of is dat door de overheid?

Raf 7 februari 2005 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door just for fun
Ik heb een vraagje: Kan een onderwijzer in een lagere gemeentelijke school een politiek mandaat hebben in dezelfde gemeente?

Weten jullie soms waar ik hierop een antwoord kan vinden?

Nee, dat mag niet.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nieuwe Gemeentewet
Art. 71.
Van een gemeenteraad kunnen geen deel uitmaken en tot burgemeester kunnen niet worden benoemd:
1° [ de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement
Brussel-Hoofdstad en de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant; ]
2° [ de leden van de bestendige deputatie van de provincieraad en de leden van het college ingesteld bij [ artikel 83quinquies, §2, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen]];
(W. 16.7.1993 - art. 290 - B.S. 20.7.1993)
(W. 11.7.1994 - art. 12 - B.S. 19.7.1994)
3° de provinciegriffiers;
4° de arrondissementscommissarissen [...];
(W. 27.12.2000 - art. 2 - B.S. 16.1.2001)
5° de militairen in actieve dienst, behalve de wederopgeroepen reserveofficieren en de dienstplichtigen;
[ 6° degenen die personeelslid zijn van of een toelage of wedde ontvangen van de gemeente, met uitzondering van de vrijwillige brandweerlieden. ]
(W. 11.7.1994 - art. 2 - B.S. 20.12.1994)

[ 7° de politieambtenaren en de ambtenaren van de openbare macht. ]
(W. 19.4.1999 - art. 18 - B.S. 13.5.1999)
8° de beambten van het bosbeheer, wanneer hun bevoegdheid zich uitstrekt tot beboste eigendommen die aan het bosbeheer onderworpen zijn en die toebehoren aan de gemeente waarin zij hun ambt wensen uit de oefenen.
[ 9° elke persoon die een ambt of mandaat uitoefent dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester in een lokale basisoverheid van een andere Lid-Staat van de Europese Unie. De Koning stelt een enuntiatieve lijst op van ambten of mandaten die als gelijkwaardig worden beschouwd; ]
(W. 27.1.1999 - art. 8, 1° - B.S. 30.1.1999)
[ De bepalingen van het eerste lid, 1° tot 8°, zijn eveneens van toepassing op de niet-Belgische onderdanen van de Europese Unie die in België verblijven voor de uitoefening in een andere Lid-Staat van de Europese Unie van ambten die gelijkwaardig zijn aan die bedoeld in deze bepalingen.]
(W. 27.1.1999 - art. 8, 2° - B.S. 30.1.1999)

Onderwijzend personeel wordt dan misschien wel betaald door de Vlaamse overheid, maar het is nog steeds de gemeente die hen moet aanstellen. Zoals je weet mag niemand tegelijkertijd rechter en partij zijn.

Percalion 7 februari 2005 20:14

hm, ik durf wedden dat jouw minst favoriete leerkracht...toevallig...een post als gemeenteraadslid ambieert?

cortelinckx 7 februari 2005 21:54

En daarvoor verdient hij kletsen... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be