Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Eta (https://forum.politics.be/showthread.php?t=29352)

maarte 9 februari 2005 22:11

Eta

De ETA pleegt aanslag in Madrid en wordt nu helemaal aanzien als terroristische organisatie.

bron:http://www.standaard.be/nieuws/buite...005_018&Snel=1

wjv 9 februari 2005 23:34

En voordien niet ofzo?:?

Groet,
Willem

Jozef Ostyn 9 februari 2005 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte
De ETA pleegt aanslag in Madrid en wordt nu helemaal aanzien als terroristische organisatie.

Het in koelen bloede vermoorden van gemeenteraadsleden was nog veel erger (al valt de aanslag van vandaag natuurlijk ook niet goed te praten).

Ambiorix 10 februari 2005 00:11

Citaat:

ik krijg em ni geopend, u link. zijt gij lid van die standaard online-nieuwsdienst?

De ETA is inderdaad terroristisch, maar de Spaanse overheid heeft dat geweld deels zelf in de hand. De recentelijke weigering van een -in het baskische parlement goedgekeurde- aanvraag tot zelfbestuur heeft veel kwaad bloed gezet. De Basken KIEZEN ervoor; er is een MEERDERHEID. Spanje weigert toe te geven, ze zullen de gevolgen dragen.

Bakkebaard 10 februari 2005 00:13

En iedereen maar beweren dat enkel moslims terrorist kunnen zijn.

Ambiorix 10 februari 2005 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
En iedereen maar beweren dat enkel moslims terrorist kunnen zijn.

"niet alle moslims zijn terrorist. de meeste terroristen zijn moslims."

ga eens na hoeveel aanslagen de voorbije maand gebeurd zijn over gans de wereld. Hoeveel % zijn van islamitische aard?

Bakkebaard 10 februari 2005 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
"niet alle moslims zijn terrorist. de meeste terroristen zijn moslims."

ga eens na hoeveel aanslagen de voorbije maand gebeurd zijn over gans de wereld. Hoeveel % zijn van islamitische aard?

Het merendeel zal wel islamitisch getint zijn, weet ik ook wel. En het is niet onlogisch ook. Het merendeel is in Irak. En dat land is onofficieel nog in oorlog, dusja, is het normaal dat er aanslagen zijn.

Maar toch, waarom hebben de mensen dan geen schrik om naar spanje te gaan? Maar wel vb naar Turkije?

Fribre 10 februari 2005 01:30

Over de foltering van niet-terroristische Basken - jawel, in Europa én in de 21e eeuw - door de Guardia Civil, lezen we natuurlijk nooit iets in de kranten, terwijl ETA-leden (1% van de Baskische beweging?) gretig worden voorgesteld als de doorsnee Baskisch-nationalist...

maarte 10 februari 2005 19:25

wat is het fundamenteel verschil tusssen terrorist en vrijheidstrijder als ik vragen mag?

Ambiorix 10 februari 2005 19:58

Citaat:

wat is het fundamenteel verschil tusssen terrorist en vrijheidstrijder als ik vragen mag?

volgens mij ligt het verschil in de targets : burgers doden is terrorisme.

De schoofzak 10 februari 2005 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
ik krijg em ni geopend, u link. zijt gij lid van die standaard online-nieuwsdienst?

De ETA is inderdaad terroristisch, maar de Spaanse overheid heeft dat geweld deels zelf in de hand. De recentelijke weigering van een -in het baskische parlement goedgekeurde- aanvraag tot zelfbestuur heeft veel kwaad bloed gezet. De Basken KIEZEN ervoor; er is een MEERDERHEID. Spanje weigert toe te geven, ze zullen de gevolgen dragen.

Je zegt: de Spaanse overheid heeft dat in de hand.
Dat vind ik teveel gezegd. Het Spaanse parlement heeft over het voorstel van de Basken gestemd.
De enig toegelaten vorm van niet-akkoord zijn daarmee is verder volgehouden politieke aktie.
Gewapende opstand en terrorisme zijn middelen uit vervlogen tijden.
Zelfs Tsechoslovakije heeft het geciviliseerder opgelost.

Bakkebaard 10 februari 2005 20:40

Citaat:

Terrorist gebruikt geweld, vrijheidsstrijder niet.

Ambiorix 10 februari 2005 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard

vrijheidsstrijder :
vrij·heids·strij·der (de ~ (m.))1 iem. die illegaal voor de bevrijding van zijn zich onder vreemde heerschappij bevindend land strijdt => verzetsstrijder Volgens mij kan je enkel illegaal bezig zijn als je gewapend bent. Toch in deze contreien. In dictatoriale staten is het soms zo dat élke partij verboden is, maar dat is hier niet het geval.

democratsteve 10 februari 2005 21:02

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door maarte

Citaat:

Niet akkoord.
Diegenen die bepalen of je al dan niet een terrorist bent zitten in Washington.
Tussen 1994 en 1997 waren de Taliban vrijheidsstrijders en de Noorderlijke Alliantie terroristen. In 2001 waren de Taliban de 'evildoers' en de NA de vrijheidsstrijders.
De Amerikanen waren zelfs zo dom hun vroegere naam te behouden. Nu ja, zo dom. Waarom zouden ze ook. Er is geen enkele 'lemming' over gevallen.

Terug naar de ETA. In mijn opinie zijn ze vrijheidsstrijders.
Btw, deze aanslag toont nog maar eens aan hoe groot het verschil is in aanpak van de ETA en wat er zich heeft afgespeeld op 11 maart.

maarte 11 februari 2005 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door maarte

Niet akkoord.
Diegenen die bepalen of je al dan niet een terrorist bent zitten in Washington.
Tussen 1994 en 1997 waren de Taliban vrijheidsstrijders en de Noorderlijke Alliantie terroristen. In 2001 waren de Taliban de 'evildoers' en de NA de vrijheidsstrijders.
De Amerikanen waren zelfs zo dom hun vroegere naam te behouden. Nu ja, zo dom. Waarom zouden ze ook. Er is geen enkele 'lemming' over gevallen.

Btw, deze aanslag toont nog maar eens aan hoe groot het verschil is in aanpak van de ETA en wat er zich heeft afgespeeld op 11 maart.

Dus vrijheidstrijder of terrorist, washington bepaald het verschil? Is er verder geen fundamenteel verschil?

wjv 14 februari 2005 16:20

wjv 14 februari 2005 16:46

Terrorisme kan een middel zijn om een vrijheidsstrijd te voeren. Niet iedere vrijheidsstijder is terrorist en zelfs niet iedere terrorist is vrijheidsstrijder. Er bestaat zelfs zoiets als freelance terroristen. Groepen paramilitairen die zich laten inhuren door de meestbiedende partij.
ik zou bijvoorbeeld Vlaams-nationalisten vrijheidsstrijders kunnen noemen omdat ze strijden voor de autonomie van hun volk. Dit is een strijd die op politiek niveau gevoerd word, zonder dat er extreem fysiek geweld gepleegd word en een klimaat van constante doodsangst bij de tegenpartij wordt gecreeerd.
In sommige landen bestaat er echter geen kader om zo'n strijd op politiek niveau te voeren. De heersende macht onderdrukt een bepaalde bevolkingsgroep, cultuur, taalgemeenschap, enz. , ze staat militair ook 100 keer sterker dan de onderdrukte groep. In dat geval zijn guerrilla technieken en terrorisme het meest doeltreffende wapen in de strijd. De vrijheidsstrijders worden op dat moment dus 'terroristen'.
Wat mij vooral stoort is de manier waarop de Verenigde Staten terrorisme voorstellen. Alles wordt op een grote hoop gegooid in de naam van de internationale strijd tegen het terrorisme zonder oog voor de dikwijls gerechtvaardigde motieven van de vrijheidsstrijders.
Voor alle duidelijkheid, ik verwerp terrorisme als 'middel' om tot vrijheid te komen.

Groet,

Willem

HerrUU 14 februari 2005 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:

"mensen" die explosieven verbergen in speelgoed zijn geen verzetsstrijders maar criminelen.

"mensen" die bomaanslagen op burgerdoelwitten uitvoeren zijn geen verzetstrijders maar criminelen.

wjv 14 februari 2005 17:30

Citaat:

"mensen" die explosieven verbergen in speelgoed zijn geen verzetsstrijders maar criminelen.
Inderdaad. Welke terroristische organisatie gebruikt deze praktijken als ik vragen mag?

lustige lezer 14 februari 2005 17:59

Mensen die laffe aanslagen plegen zijn terroristen. Verzetsstrijders strijden meer volgens de "rules of war".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be