Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Consumenten willen 10% goedkopere auto's. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=29494)

ACV 12 februari 2005 23:28

Consumenten willen 10% goedkopere auto's.
 
Zonder een auto is het leven steeds zwaarder. Een auto is bijvoorbeeld bij vele sollicitaties een vereiste.

Auto's zijn duur en ook het verbruik wordt steeds duurder.
De kans bestaat dat de consument kiest voor een goedkoper alternatief, bijvoorbeeld aziatische of oost europese auto's, indien de grote autofabrikanten lagere lonen eisen terwijl de autoprijzen zo hoog blijven.

Dit is alvast mijn persoonlijk standpunt, maar ik weet dat ik niet alleen ben. ;-)



[size=1](btw, dit is geen oproep voor het verwerpen van de locale industrie, maar wel een bedenking naar mogelijke gevolgen van huidige standpunten.)[/size]

Chipie 12 februari 2005 23:46

Consumenten willen 10% goedkopere auto's.
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ACV
Zonder een auto is het leven steeds zwaarder. Een auto is bijvoorbeeld bij vele sollicitaties een vereiste.

Auto's zijn duur en ook het verbruik wordt steeds duurder.
De kans bestaat dat de consument kiest voor een goedkoper alternatief, bijvoorbeeld aziatische of oost europese auto's, indien de grote autofabrikanten lagere lonen eisen terwijl de autoprijzen zo hoog blijven.

Dit is alvast mijn persoonlijk standpunt, maar ik weet dat ik niet alleen ben. ;-)
[size=1](btw, dit is geen oproep voor het verwerpen van de locale industrie, maar wel een bedenking naar mogelijke gevolgen van huidige standpunten.)[/size]

Die 10% goedkopere auto's... die zullen er misschien wel inzitten, als de werknemers van die fabrieken 20% goedkoper willen werken :-)

ACV 12 februari 2005 23:49

Wist je dat spitsmuizen extreem bijziend zijn? ;)


Genoeg gekneuter, wat stel jij dan voor?

Chipie 12 februari 2005 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ACV
Wist je dat spitsmuizen extreem bijziend zijn? ;)


Genoeg gekneuter, wat stel jij dan voor?

De boel platleggen :-);-)...

Ik zou het echt niet weten... Het zijn toch steeds de vakbonden die het beter weten.... Dus reikt U de oplossingen maar aan...

Knipp 13 februari 2005 00:04

Citaat:

Ik zou het echt niet weten
Niemand weet het. Tijd voor een Grote Leider ?

Voor wat het waard is :
ik zat gisteren met m'n bankier aan tafel, zomaar uit het niets begon die brave man een beschouwing te geven over de jaren dertig en z'n vrees voor een nieuwe dolf... die iedereen werk zal geven ...
met oorlogseconomie en rollende geldpersen

ik zit me nu nog altijd af te vragen of hij alludeerde op bush ...

Bobke 13 februari 2005 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Die 10% goedkopere auto's... die zullen er misschien wel inzitten, als de werknemers van die fabrieken 20% goedkoper willen werken :-)

Hoeveel % van de kostprijs van een auto is loonkost?

Chipie 13 februari 2005 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Hoeveel % van de kostprijs van een auto is loonkost?

U vindt 20% nog te weinig? :-)

Najim 13 februari 2005 10:47

Wij hebben de autoindustrie nodig, vooral voor de jobs. Het probleem ligt niet op nationaal, maar wel op internationaal vlak dus een oplossing vinden ligt moeilijker.
Als ex-werknemer van Opel Belgium weet ik dat ze daar echt op de seconde letten. Ze halen het maximum uit een werknemer.
De concurrentie is duidelijk moordend, en als ze eisen hebben zou ik deze ernstig doornemen en desnoods toegevingen doen.

@lpha 13 februari 2005 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ACV
Zonder een auto is het leven steeds zwaarder. Een auto is bijvoorbeeld bij vele sollicitaties een vereiste.

Auto's zijn duur en ook het verbruik wordt steeds duurder.
De kans bestaat dat de consument kiest voor een goedkoper alternatief, bijvoorbeeld aziatische of oost europese auto's, indien de grote autofabrikanten lagere lonen eisen terwijl de autoprijzen zo hoog blijven.

Dit is alvast mijn persoonlijk standpunt, maar ik weet dat ik niet alleen ben. ;-)



[size=1](btw, dit is geen oproep voor het verwerpen van de locale industrie, maar wel een bedenking naar mogelijke gevolgen van huidige standpunten.)[/size]

Je mag de factor transport niet uit het oog verliezen, dat kost ook enorm veel geld.
Verder zijn de grondstofprijzen in de lageloon landen even hoog als hier.
Men speelt vooral een vuil spel door de arbeiders uit verschillende landen tegen elkaar op te zetten en elkaar te laten beconcureren.

Bobke 13 februari 2005 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
U vindt 20% nog te weinig? :-)

Ik denk dat de loonkost niet veel meer dan 20% uitmaakt van de prijs van de auto. De loonkost doen dalen zal weinig invloed op de prijs hebben.

Chipie 13 februari 2005 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik denk dat de loonkost niet veel meer dan 20% uitmaakt van de prijs van de auto. De loonkost doen dalen zal weinig invloed op de prijs hebben.

Persoonlijk denk ik dat U dit geweldig onderschat...

Bobke 13 februari 2005 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Persoonlijk denk ik dat U dit geweldig onderschat...

Ik zou toch graag eens die cijfers zien.
Het blijft in elk geval toch raar dat een product dat in Belgie gemaakt wordt in het buitenland soms goedkoper verkocht wordt.

Mitgard 13 februari 2005 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
De boel platleggen :-);-)...

Ik zou het echt niet weten... Het zijn toch steeds de vakbonden die het beter weten.... Dus reikt U de oplossingen maar aan...

uitbuiten die werkslaven, jij werkt toch lekker niet in die sector.
wat zou jij als zelfstandige toch vakbonden nodig hebben.

het kapitalisme is een internationaal georganiseerde maffia die het volk beliegt, bedriegt, uitperst en daarna dumpt als afval.

bon, ze doen maar.
als europa honger lijdt is het oorlog, daar mag je zeker van zijn.

kom later niet af met 'wir haben es nicht gewusst'.

Chipie 13 februari 2005 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
uitbuiten die werkslaven, jij werkt toch lekker niet in die sector.
wat zou jij als zelfstandige toch vakbonden nodig hebben.

het kapitalisme is een internationaal georganiseerde maffia die het volk beliegt, bedriegt, uitperst en daarna dumpt als afval.

bon, ze doen maar.
als europa honger lijdt is het oorlog, daar mag je zeker van zijn.

kom later niet af met 'wir haben es nicht gewusst'.

Mitgard,
Uw pamper moet dringend vervangen worden, denk ik...
Een zelfstandige spitsmuis moet ik nog altijd tegenkomen... Ik zou daarvoor trouwens veel meer respect, vooral als hij anderen nog werk geeft en deftig betaalt onder goede omstandigheden, dan voor een leefloner die in het zwart bijklust tot een 2.000 euro per maand ;-)... U begrijpt toch dat dergelijke typetjes, gecombineerd met een te vet overheidsapparaat, meewerken aan het creëren van problemen (later zal ik waarschijnlijk zeggen "wir habes es gewusst... dat de Mitgarden van deze wereld onze welstand opgesoupeerd hebben" ;-))...

En als U niet inziet wat er momenteel op het spel staat, blijf dan aub uit mijn spitsmuizenhol ;-).

En ondertussen wacht ik maar op de oplossingen van de vakbonden, die pretenderen alles te weten... Het siert U dat U uw lot in de handen van deze bonden legt ;-)...

Sokkie 13 februari 2005 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Persoonlijk denk ik dat U dit geweldig onderschat...

Inderdaad het is slechts 15% (bron VRT nieuws)

de limburgse leeuw 13 februari 2005 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Wij hebben de autoindustrie nodig, vooral voor de jobs. Het probleem ligt niet op nationaal, maar wel op internationaal vlak dus een oplossing vinden ligt moeilijker.
Als ex-werknemer van Opel Belgium weet ik dat ze daar echt op de seconde letten. Ze halen het maximum uit een werknemer.
De concurrentie is duidelijk moordend, en als ze eisen hebben zou ik deze ernstig doornemen en desnoods toegevingen doen.

Inderdaad. Door het taylorisme/fordisme toe te passen in de produktieprocessen is één proces opverdeeld in verschillende stapjes. De arbeider werkt het produkt niet van begin tot einde af, maar is slechts verantwoordelijk voor één kleine stap. De overgang van stielman/ambachtsman naar produktiearbeider heeft gezorgd voor een degradatie van de arbeid in de 20ste eeuw. Harry Braverman heeft hierover vroeger een interessant boek geschreven dat deze problematiek behandelt.
De uitbuiting van de arbeider (maar ook van de bedienden) wordt ten top gevoerd. De mens wordt ondergeschikt gemaakt aan technologische en rationalistische processen en normen, hij is verplicht zich te integreren in die ziekmakende en stresserende dagelijkse omgeving.
Het zijn de aandeelhouders die beslissen of een fabriek openblijft. De bedrijven worden niet gesloten omdat ze verlieslatend zijn, maar omdat ze volgens de aandeelhouders elders méér kunnen opbrengen. Door fluctuaties in de conjunctuur is het niet mogelijk om jaarlijks aan een beter winstpercentage te komen. Een gestadige groei is binnen het kapitalisme niet mogelijk, aangezien hoogconjunctuur zich afwisselt met laagconjunctuur en crisissen.

Mephisto 8 maart 2005 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Niemand weet het. Tijd voor een Grote Leider ?

Voor wat het waard is :
ik zat gisteren met m'n bankier aan tafel, zomaar uit het niets begon die brave man een beschouwing te geven over de jaren dertig en z'n vrees voor een nieuwe dolf... die iedereen werk zal geven ...
met oorlogseconomie en rollende geldpersen

ik zit me nu nog altijd af te vragen of hij alludeerde op bush ...

Beter een nieuwe Golf. VW wel te verstaan, niets anders.. :lol:

Mambo 9 maart 2005 10:17

We komen terug tot een leefbaar basis klimaat dat alle burgers nu dringend nodig hebben.
Goedkopere huisvesting, goedkoper basis voedsel pakket zodat de kloof tussen basis en netto inkomen weer eens een tijdje kan groeien. De basis produkten slechts indexeren met een schrikkelsysteem.
Of anders moeten we allen wat meer beginnen verdienen, maar daar is geen ruimte voor zoals men zelf aangeeft.
Als de basis wat beter leefbaar is kunnen de jobs wat meer ademruimte beginnen krijgen en volgt er expansie. (niet op één dag natuurlijk)

boer_bavo 9 maart 2005 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Je mag de factor transport niet uit het oog verliezen, dat kost ook enorm veel geld.
Verder zijn de grondstofprijzen in de lageloon landen even hoog als hier.
Men speelt vooral een vuil spel door de arbeiders uit verschillende landen tegen elkaar op te zetten en elkaar te laten beconcureren.

Arbeiders van verschillende landen concurreren niet met elkaar. Arbeiders van verschillende sectoren binnen een land concurreren met elkaar. Een bedrijf dat hier wegtrekt omdat de brutolonen te hoog zijn doet dat omdat het niet kan concurreren met de brutolonen van zijn binnenlandse concurrenten.

Turkje 9 maart 2005 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Niemand weet het. Tijd voor een Grote Leider ?

Voor wat het waard is :
ik zat gisteren met m'n bankier aan tafel, zomaar uit het niets begon die brave man een beschouwing te geven over de jaren dertig en z'n vrees voor een nieuwe dolf... die iedereen werk zal geven ...
met oorlogseconomie en rollende geldpersen

ik zit me nu nog altijd af te vragen of hij alludeerde op bush ...

Als je het mij vraagt had hij het over onze regering: Verhofstadt met zijn hondderdduizenden nieuwe jobs, en Di Rupo met zijn wapenfabrieken in Afrika ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be