Druïde |
16 februari 2005 19:19 |
Ik heb dit ook recent gelezen, en de doemscenarios spoken nog steeds door mijn hoofd. Ik ben niet de gemiddelde Vlaming, dus je gaat weinig kunnen aanvangen met mijn antwoord vrees ik ;-)
Mijn bedenking is dat als het op is, dan is het op. En dan zijn er 2 scenarios: ofwel is er geen alternatieve, onuitputtelijke energiebron gevonden, en valt de economie terug op een waakvlammetje, met de nodige chaos op wereldschaal tot gevolg; ofwel kunnen we onze consumerende levensstijl en economische groei op wereldniveau behouden.
Ooit zal er wel eens een einde komen aan onze 'beschaving', wat je daar ook onder verstaat. Maar na een kleine donkere periode in de tijd, komt er wel terug een nieuwe. Ik ga er niet van wakker liggen (het ergste wat kan gebeuren is een 25 jaren durende crisis als ik met pensioen ben), maar het is wel een leuke denkoefening om te kijken hoe een wereld zonder olie eruit zou zien.
Geen massa's auto's meer, wel veel fietsen, paardetrams, high-tech koetsen, bussen op zonne-energie, ultra moderne zeilschepen, binnenvaart getrokken langs jaagpaden door belgische (Vlaamse) trekpaarden.
Laag-energie computers en TV, dure houten meubels, huisverwarming op warmtepompen en zonneboilers.
Toneelstukken en techno-klassieke fuiven (veel drummen op lege metalen olievaten), meer sportevenementen met live publiek in plaats van voor TV hangen, meer buurtbijeenkomsten en straatevenementen.
Zolang de overblijvende energie gaat naar de onderzoekscentra, scholen, ziekenhuizen en landsverdediging zal een grote chaos wel beperkt blijven denk ik. Een 'laag-energiemaatschappij' kan best interessant en leuk zijn. Alleen die crisis doorkomen...
|