Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Europa verdelen in regio's ipv landen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30131)

vercetti 26 februari 2005 12:30

Europa verdelen in regio's ipv landen.

Zou het niet beter zijn als Europa over 10/20 jaar een groter welvaartpeil heeft, de landen af te schaffen, en ipv. landen Europa in regio's te verdelen op basis van cultuur-historische of geografische ligging/afkomst?
Bv: Vlaanderen omvat dan het huidig Vlaanderen met Frans Vlaanderen en Zuid-Nederland (onder de moerdijk)
Limburg, Luik, Namen, en de Duitse rijnprovincies worden dan een Rijn-Maas Departement.
Enz, enz...

Cynicus 26 februari 2005 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Zou het niet beter zijn als Europa over 10/20 jaar een groter welvaartpeil heeft, de landen af te schaffen, en ipv. landen Europa in regio's te verdelen op basis van cultuur-historische of geografische ligging/afkomst?
Bv: Vlaanderen omvat dan het huidig Vlaanderen met Frans Vlaanderen en Zuid-Nederland (onder de moerdijk)
Limburg, Luik, Namen, en de Duitse rijnprovincies worden dan een Rijn-Maas Departement.
Enz, enz...

Voor mij niet gelaten, op voorwaarde echter dat er dan een aantal overwegend blanke regio's bij zijn waar er een (extreem-)rechts vreemdelingenbeleid gevoerd wordt.

Vlaams-nationalist 26 februari 2005 16:39

Als deze regio's dan 1 enkel volk bevatten perfect: Europa der Volkeren.

Bakkebaard 27 februari 2005 00:58

Citaat:

Enz, enz...

En waarom?

En het gaat toch over een eenmaking van Europa. Als men via regio´s zouden opdelen, dan gaat er meer verdeeldheid komen onder die verschillende regio´s. neen?

Vlaams-nationalist 27 februari 2005 01:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
En waarom?

En het gaat toch over een eenmaking van Europa. Als men via regio´s zouden opdelen, dan gaat er meer verdeeldheid komen onder die verschillende regio´s. neen?

Neen, daar de regio's (volkeren) zelf zullen kunnen beslissen. En voor sommige thema's zal Europa dan beslissen. Maar het overbodige niveau (bvb. België) zal er niet meer zijn.

Grellig 27 februari 2005 01:23

Misschien ja,als we dan idd de regio's kunnen indelen qua geloof en politieke overtuiging.
Niet zo een slecht idee dan,zou wel eens een heel hoop miserie kunnen tegenwerken
:-)

vercetti 27 februari 2005 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
En waarom?

Juist niet! Voor regio's in landen die bijna altijd van mening verschillen (Vlaanderen-Wallonië) kunnen dan zelf kiezen wat ze willen, en wat niet. Dit kan vele conflicten oplossen, en zo creër je ook een Vlaamse staat :)

Willem 27 februari 2005 14:04

Citaat:

Enz, enz...

Ik ga wel niet akkoord met je indeling, maar wel met je principe.

Die regio's dienen, wat mij betreft:

• een economische bepaling te hebben, maw een economische eenheid vormen
  • een culturele eenheid vormen
  • een sociale eenheid vormen
Vlaanderen met Frans-Vlaanderen en Zuid-Nederland voldoet daar niet aan. Frans-Vlaanderen is echt op Parijs gericht wat betreft economie. Cultureel is er al lang geen echte band meer, hoogstens nog een vage. En sociaal zeker niet. Zuid-Nederland vormt wel een culturele eenheid, maar geen economische en geen sociale.

Ik zou eerder kiezen voor een regio Vlaanderen, een regio Zuid-Nederland, een regio Randstad en een regio Rest-Van-Nederland.

Jozef Ostyn 27 februari 2005 19:11

Citaat:

Enz, enz...

Europa is reeds grotendeels in regio's ingedeeld (zie bv. het Comité van de Regio's) min of meer volgens de interne structuur van elke lidstaat. Het idee om nu aan de grenzen van die regio's te gaan sleutelen in naam van één of ander geografisch concept lijkt mij nogal wereldvreemd en zeer Napoleontisch.
He afschaffen van de lidstaten lijkt mij ook een droom. Je moet ermee rekening houden dat de situatie sterk verschilt van lidstaat tot lidstaat. Ik betwijfel bijvoorbeeld sterk dat Rsjechië en Slowakije, die nu als onafhankelijke lidstaten lid zijn van de EU, zin hebben om nog verder op te splitsen of aan hun grenzen te sleutelen. Dat is gewoon om moeilijkheden vragen.
Wat mij wel zinvol lijkt is dat de EU meer rekening zou gaan houden met de interne bevoegdheidsverdeling binnen bepaalde gefederaliseerde lidstaten.

MagereHein 27 februari 2005 19:39

Bij de weg: Heeft er iemand een afbeelding van een kaart waar europa is opgedeeld in regio's ?

Vlaams-nationalist 27 februari 2005 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MagereHein
Bij de weg: Heeft er iemand een afbeelding van een kaart waar europa is opgedeeld in regio's ?

Kijk eens op www.eurominority.org/version/nl/

Vlaams-nationalist 27 februari 2005 19:46

http://www.eurominority.org/version/...ive-people.asp

MagereHein 27 februari 2005 22:17

Bedankt. :-)

Vlaams-nationalist 27 februari 2005 22:23

Citaat:

Bedankt. :-)

Bij de weg: ik ben trotse medewerker van de Nederlandstalige webstek. [size=1](Ik mag toch een beetje 'stoefen')[/size]

MagereHein 27 februari 2005 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Bij de weg: ik ben trotse medewerker van de Nederlandstalige webstek. [size=1](Ik mag toch een beetje 'stoefen')[/size]

:clapping: Ik denk dat ik is wat op die site ga rondneuzen ;-)

Vlaams-nationalist 27 februari 2005 22:42

Citaat:

:clapping: Ik denk dat ik is wat op die site ga rondneuzen ;-)

DOEN !!!

Mephisto 12 maart 2005 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Voor mij niet gelaten, op voorwaarde echter dat er dan een aantal overwegend blanke regio's bij zijn waar er een (extreem-)rechts vreemdelingenbeleid gevoerd wordt.

Mee eens; dan hebben we tenminste een asiel voor de opgefokten onder jullie. Mogen ze lekker met z'n allen Vlaams Behangen, zonder "aanstootgevende medebewoners". Kunnen we er trouwens gelijk een heropvoedingskamp van maken, om al die racisten & extremisten eens goed te laten inzien hoe de vork in de steel zit.

Als het Midden-Oosten dat nu ook doet (oh, wacht, da's waar, USA doet dat al voor ze, met Irak & Afghanistan), kunnen ze daar alle moslim-extremisten wegstoppen.

Als we dan oorlog krijgen zetten we die 2 groepen in een kooi en kijken we wie wint. Dient Loydd's als goktempel?

Mephisto 12 maart 2005 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Neen, daar de regio's (volkeren) zelf zullen kunnen beslissen. En voor sommige thema's zal Europa dan beslissen. Maar het overbodige niveau (bvb. België) zal er niet meer zijn.

Een regio is niet hetzelfde als een volk..

Mephisto 12 maart 2005 12:59

Citaat:

Juist niet! Voor regio's in landen die bijna altijd van mening verschillen (Vlaanderen-Wallonië) kunnen dan zelf kiezen wat ze willen, en wat niet. Dit kan vele conflicten oplossen, en zo creër je ook een Vlaamse staat :)

Daar hebben jullie toch net het federalisme voor uitgevonden? Wat zeur je dan over "toekomst" als die realiteit er nu al is?

Vlaams-nationalist 12 maart 2005 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Een regio is niet hetzelfde als een volk..

Elk volk leeft in een bepaalde regio en die regio's moeten staat worden zodat alle volkeren een eigen staat krijgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be