Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Goede en slechte kliklijnen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30254)

Tegendradigaard 28 februari 2005 15:03

Goede en slechte kliklijnen ?

Zondag lanceerde Hans Bonte van Spa een voorstel om een kliklijn te installeren voor verpleegkundigen en ander medisch personeel waar ze staat zouden zijn om via een centraal meldpunt overconsumptie in de medische sector aan te klagen.

Ik verwachtte mij dan ook aan een topic dat al over de 100den reacties zou hebben en dit naar analogie met de hevigheid waarmee vroeger andere kliklijnen werden aangeklaagd.

Groot is dan ook mijn verbazing dat vriend noch tegenstander dit kliklijnvoorstel van de SPA lijkt te veroordelen ??????

Bestaan er dan goede en minder goede kliklijnen ? Hangt het echt af van wie het voorstelt ??

Herr Flick 28 februari 2005 15:15

Ik ben tegen kliklijnen, ik ben ook tegen een ratten en kleutermentaliteit.

Ik vind als de staat onregelmatigheden wil opsporen dat de staat daar dan zelf maar voor moet zorgen. Ze moeten dus maar flikken en inspecteurs op straat sturen en hun huiswerk zelf maken. Dat is niet onze taak als burger.

Hoe kunnen wij daar immers over oordelen ?

boer_bavo 28 februari 2005 15:57

Misschien is het goed om niet teveel woorden te verspillen aan voorstellen die zo slecht zijn dat ze toch niet uitgevoerd worden.

Tegendradigaard 28 februari 2005 16:04

Ik heb het al anders geweten Boer Bavo...

Hoe zit het met de katjes trouwens...(nu dit topic toch niet van de grond geraakt kunnen we wat naast de pot lullen he...)

Herr Flick 28 februari 2005 17:05

Knijpt den Bavo de katjes in das dunkel misschien, ?

of is zijn kat gewoon bevallen, ...

Bobke 28 februari 2005 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Knijpt den Bavo de katjes in das dunkel misschien, ?

.

En ijverde dag en nacht. ;-)

boer_bavo 28 februari 2005 18:15

Niet alleen in het donker ;-)

Hoe kan je anders deftig overleven in België?

Piet Hein 28 februari 2005 19:02

Ik heb liever een kliklijn over niets.

giserke 28 februari 2005 19:06

Ik ben sowieso tegen kliklijnen.
Maar er is wel een degelijk verschil tussen dit voorstel en het vroegere initiatief van het VB.
Dit is bedoeld om de verspilzucht van openbare of semi-openbare instelling door te geven aan controlediensten. Het voorstel van het VB was om individuen te verklikken.
Voor het eerste geval ben ik niet akkoord maar het tweede geval is verachtelijk.

Yossarian 28 februari 2005 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Maar er is wel een degelijk verschil tussen dit voorstel en het vroegere initiatief van het VB.
Dit is bedoeld om de verspilzucht van openbare of semi-openbare instelling door te geven aan controlediensten. Het voorstel van het VB was om individuen te verklikken.
Voor het eerste geval ben ik niet akkoord maar het tweede geval is verachtelijk.

Ik sluit mij daar bij aan, maar ben VOOR het voorstel van Bonte. Verpilzucht aan het licht brengen is een uiting van burgerzin, waarom zou dat geen handje geholpen mogen worden? Ik zie ook ook niet in wat 'verklikken' hiermee te maken heeft (in tegenstelling tot de verwerpelijke VB-praktijken).

de Vexille 28 februari 2005 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Ik sluit mij daar bij aan, maar ben VOOR het voorstel van Bonte. Verpilzucht aan het licht brengen is een uiting van burgerzin, waarom zou dat geen handje geholpen mogen worden? Ik zie ook ook niet in wat 'verklikken' hiermee te maken heeft (in tegenstelling tot de verwerpelijke VB-praktijken).

Okay... Zullen we dan maar de verspilzucht van het OCMW of de RVA aanklagen? Ik wed dat er genoeg mensen "met burgerzin" zijn die wat zwartwerkers willen verklikken om die openbare instellingen "een handje te helpen" terug in het gareel te lopen.

Ook een goed idee, Yossarian?

Yossarian 1 maart 2005 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Okay... Zullen we dan maar de verspilzucht van het OCMW of de RVA aanklagen? Ik wed dat er genoeg mensen "met burgerzin" zijn die wat zwartwerkers willen verklikken om die openbare instellingen "een handje te helpen" terug in het gareel te lopen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bonte in DM van gisteren
"Het is niet de bedoeling om het gedrag van een of ander individu bloot te leggen. Het gaat erom dat bepaalde feiten die neerkomen op misbruiken kunnen worden onderzocht. Ik stel vast dat de bereidheid om misbruiken te melden groot is indien de anonimiteit gegarandeerd blijft." Bonte verwacht in eerst instantie dat verpleegkundigen zullen reageren, maar wil ook breder gaan. "Het verplegend personeel zit op de eerste rij en ziet wat er misloopt in ziekenhuizen, maar ook huisartsen die geconfronteerd worden met opdringerige vertegenwoordigers van farmaceutische bedrijven die het voorschrijfgedrag willen afkopen, moeten er terechtkunnen. Al die informatie moet ons helpen bij het zoeken naar structurele antwoorden op de bestaande misbruiken."

Belangrijk onderscheid: MENSEN aan de galg praten is "verklikken". Malafide PRAKTIJKEN melden is dat niet.

PieterP 1 maart 2005 00:26

Kliklijnen was een structuur van het voormalig Oost Duitsland, de Stasis. Deze moesten, herhaal moesten, ganse epistels schrijven over hun buren, vrienden en familie.

Het Blok heeft dat geprobeerd met de lanceriing van kliklijnen over zogenaamde linkse leraars.

Nu probeert men de idee van kliklijnen voor RVA enz

In elk geval, met klem en categorisch, af te wijzen.

Wat wel nodig is zijn audit formules, zowel in privé bedrijven als in overheidsorganisaties dat men misbruik van middelen tegengaat om toestanden te vermijden zoals Coene bij Picanol, bij de FGTB, bij het MAB of overal waar er veel geld mee omgaat namens de gemeenschap.

Wat er wel nodig is dat is het spreek-recht, en ook spreek-plicht van ambtenaren, wannneer deze op fraude en corruputie stoten.

Wat er wel nodig is is een orgaan waar deze informatie terecht kan en opgevolgd wordt.

giserke 1 maart 2005 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

in het OCMW zitten vertegenwoordigers van alle fracties, aan hun de eer om misbruiken aan te klagen en het beleid van het OCMW bij te sturen. (dan moeten de verkozene wel hun mandaad serieus opnemen vooral deze van het VB want die steken gene klop uit!!!)
Zij die weet hebben van misbruiken, meld dit aan het bewuste verkozene in de OCMW raad, of stap naar de pers, of ga zelf in de politiek.

PieterP 1 maart 2005 00:42

Citaat:

in het OCMW zitten vertegenwoordigers van alle fracties, aan hun de eer om misbruiken aan te klagen en het beleid van het OCMW bij te sturen. dan moeten de verkozene wel hun mandaat serieus opnemen vooral deze van het VB want die steken gene klop uit!!!
Zij die weet hebben van misbruiken, meld dit aan het bewuste verkozene in de OCMW raad, of stap naar de pers, of ga zelf in de politiek.

Kort en, juist gezegd.

Komt overeen met de realiteit. Blok vertegenwoordigers doen niets. Zij zwijgen op de vergaderingen. Maar zijn de eersten om achteraf al hun commentaren te vertellen over alle schandalen in het café aan iedereen die het wil weten, ondanks de wet die ze vraagt om discretie in acht te nemen wanneer het om persoonljke dossiers gaat.

Herr Flick 1 maart 2005 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Niet alleen in het donker ;-)

Hoe kan je anders deftig overleven in België?

Ha nen echten, ! goe ge moogt blijven ! ;-)

Herr Flick 1 maart 2005 09:42

Citaat:

Het is alle twee even verachterlijk... klikken is een ratten mentaliteit.

Als de staat aan iets paal en perk wil stellen moeten ze zelf maar uit hun pijp komen. Dat is de sportieve manier van zaken doen. Als ik door de staat gepakt wordt op te snel rijden, dan aanvaard ik dat, ok, ik heb gespeeld en heb verloren, maar als mijne gebuur mij verklikt omdat ik het een of ander doe, dan kan hij hem aan een goe kadooke verwachten als ik te weten kom dat hij de rat heeft uitgehangen, dan is hij verdoemd tot de eeuwigheid.

Herr Flick 1 maart 2005 10:00

Citaat:

Die assielbedrieger die ondertussen de staatskas leegparasiteert dat is natuurlijk niet verwerpelijk, ... dat is volstrekt normaal, ...

Herr Flick 1 maart 2005 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PieterP
Kliklijnen was een structuur van het voormalig Oost Duitsland, de Stasis. Deze moesten, herhaal moesten, ganse epistels schrijven over hun buren, vrienden en familie.

Het Blok heeft dat geprobeerd met de lanceriing van kliklijnen over zogenaamde linkse leraars.

Nu probeert men de idee van kliklijnen voor RVA enz

In elk geval, met klem en categorisch, af te wijzen.

Wat wel nodig is zijn audit formules, zowel in privé bedrijven als in overheidsorganisaties dat men misbruik van middelen tegengaat om toestanden te vermijden zoals Coene bij Picanol, bij de FGTB, bij het MAB of overal waar er veel geld mee omgaat namens de gemeenschap.

Wat er wel nodig is dat is het spreek-recht, en ook spreek-plicht van ambtenaren, wannneer deze op fraude en corruputie stoten.

Wat er wel nodig is is een orgaan waar deze informatie terecht kan en opgevolgd wordt.

Daar ben ik mee akkoord een ferm en goed opgeleid en betaald auditteam dat op de meest onmogelijk ogenblikken de overheidsinstelling mag binnenvallen en controleren, laat ze maar gerust de 4 macht worden ter controle en verdediging van de democratie.

CHW 1 maart 2005 10:38

Citaat:

Belangrijk onderscheid: MENSEN aan de galg praten is "verklikken". Malafide PRAKTIJKEN melden is dat niet.

Dus als je inbreker in actie ziet bij je buurman mag je de politie niet bellen want dan verklik je een mens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be