Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wat met irak als de Amerikanen weg zijn. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30364)

Piet Hein 2 maart 2005 16:06

Wat met irak als de Amerikanen weg zijn.

Ik denk dat Irak dan eerst een zware burgeroorlog ondergaat en dan gewoon terug een of ander dictator in de plaats komt. Maar ik hoop dat het echt niet gebeurd.

styllo_ben 2 maart 2005 16:24

Ik heb niet gestemd, het is moeilijk om hierover een eensluidende mening te hebben. Er zijn zoveel factoren, zowel intern als extern, die in rekening gebracht moeten worden.

Een democratisch Irak in het Midden-Oosten kunnen de omliggende ondemocratische regimes missen als kiespijn. Zullen zij hun agenten en provocateurs inzetten om de democratisering een halt toe te roepen?

Wat met de koerdische kwestie. Ieder Koerdische onafhankelijkheidspoging (en dat is hun volste democratisch recht!!!!) zal met geweld beantwoord worden door Turkije, Iran en Syrië. Hoe kijken de niet-Koerdische inwoners van Irak hier tegen?

Wat als de Sjieten een theocratie willen en de rest niet?

Als de interne democratische dynamiek een andere weg inslaat als wat de VS uitgestippeld had, zal de VS dan ingrijpen?

????????

Confucius 2 maart 2005 16:27

Gezien er in gans het middenoosten geen democratiën bestaan, is het niet in het belang van de locale machthebbers dat een Irakese democratie slaagt. Er is volgens mij bijzonder veel buitenlandse inmenging in Irak onder het mom van de Islam tegen het verfoeilijke westen. Ik heb bovendien ook de indruk dat het zogenaamde verzet in Irak zich vooral toelegt op het terroriseren van de eigen bevolking en minder op de moeilijker te treffen Amerikaanse doelen. Het gros van de bevolking wil alleen maar overleven en zoekt daarom werk in dienst van de overheid, omdat de rest van de economie op haar gat ligt. Precies die mensen worden gebrandmerkt als collaborateurs van de vermaledijde Amerikanen en worden dus aangevallen. Ik kan me voorstellen dat Iran en Syrië huiveren bij de gedachte aan een democratisch Irak naast de deur, om van geldschieter Saudi Arabië maar te zwijgen.
Europa of de VN zouden een rol kunnen spelen, maar hebben geen geloofwaardige militaire macht.
Eerlijk gezegd zie ik het eerder zwart in. Democratie gaat volgens mij niet samen met Islam.

Raging Bile Duct 2 maart 2005 16:32

Alle hoohah over souvereiniteitsoverdracht en een zelfstandig Irak is zever. De VS gaan Irak nooit meer vrijwillig vrijgeven zolang er voldoende olie zit. De permanente militaire basissen zijn al volop in aanbouw en de "onafhankelijke" Iraakse regering zal pro-VS zijn of vallen. Pas als de olie op is gaan ze misschien vertrekken, who cares wat er daarna gebeurt...

Confucius 2 maart 2005 16:50

Olie is ongetwijfeld een factor in de oorlog in Irak. Ik heb echter wel oog voor de geopolitiek van Amerika, olie is tenslotte de motor van onze westerse economie en de verlichte despoten type Sadam en Assad hebben nooit geaarzeld om het te gebruiken als wapen in de heilige strijd. Noch hebben ze de opbrengsten gebruikt om de noden van hun eigen bevolkingen te lenigen.
Of het één of het ander rechtvaardig is, is natuurlijk een andere zaak. Het is naief om te denken dat een sterke economie zonder militaire macht op termijn leefbaar is. Europa, dat zo graag een grote mond opzet, leeft nog altijd onder de militaire paraplu van de VS, of ze dat nu willen of niet. Ik heb soms wel eens de indruk dat een nooit vernoemde clausule bij de levering van olie aan het westen, het opnemen van Islam migranten is.

Internaut 2 maart 2005 17:04

blijkbaar ben ik de enige die op een goede afloop denk ;)

Confucius 2 maart 2005 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door separatist
blijkbaar ben ik de enige die op een goede afloop denk ;)

Uit je nick maakte ik reeds op dat je een grote optimist zijt. Of is het een dromer ? :-)

garfield 2 maart 2005 17:19

Ik geloof in het + punt , irak wordt democratisch; de jonge democratie zal wel op zijn hoede moeten zijn voor mogelijke steun aan "opstandelingen" vanwege de buurlanden (lees: vooral Syria)

senator 2 maart 2005 18:07

Als ze lang genoeg blijven komt het allemaal goed (goed = open democratie imo)
Hoe lang lang genoeg is laat ik in het midden. In elk geval hebben de Amerikanen daarover geen lesjes nodig van de Europeanen.
Congo is bijvoorbeeld niet echt een schoolvoorbeeld ;)

LeMmOnN 3 maart 2005 11:20

De beste oplossing om niets verkeerd te doen...

OVERAL WEGBLIJVEN

want wie niets doet, kan niets verkeerd doen!

Ik geloof "oprecht" dat diplomatieke onderhandelingen het Duitse Rijk ook hadden verslagen in '39-'45. Niet dan?? Een diplomatieke tik op de vingers van Dolfje Hitler en die had zijn troepen ommes uit heel Europa en Noord-Afrika truggetrokken, waarom zijn voor een onnodige bevrijding zoveel slachtoffers gevallen??

ZOEK DE IRONIE of noem ik het ondertussen al CYNISME

maddox 3 maart 2005 15:56

Die zandbakkiestanezen willen geen democratie. Onder Saddam hadden een paar getrouwen het goed en de rest het gewoon slecht, en een paar kregen gifgas te ademen.
Die die dictator weg is, zijn alle groepjes, al dan niet gesteund door de buurlanden gewoon alles en iedereen aan het terrorizeren; Tot er uiteindelijk 1tje de macht kan grijpen;

De meest vermoedelijke modus operandi. De "democratisch" verkozen partij roept de noodtoestand uit omdat er te dikwijls een bomauto onploft, of een hoopje ambtenaren/politiemensen afgemaakt worden.
Na een decade is er dus niks veranderend en is de "verkozen president" ,de echte opvolger van Saddam , al dan niet religieus idioot gehersenspoeld. Of een marionet van of de VS of de buurlanden. Iran en Saoudi Arabië op kop.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be