Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Superbussen... da's eens iets anders dan superboetes! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30539)

Chipie 4 maart 2005 17:32

Superbussen... da's eens iets anders dan superboetes!
 
Terwijl men hier om de twee minuten de verkeerswet wijzigt - zogezegd met het oog op de verkeersveiligheid - is men in Nederland met oplossingen bezig (of doet men tenminste fatsoenlijk zijn best)...

Citaat:

Drie ton subsidie voor superbus

De overheid geeft 300.000 euro subsidie voor de ontwikkeling van een superbus die 250 kilometer per uur kan rijden. De bus is een project van oud-astronaut Wubbo Ockels, nu hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft.

Ockels opperde onlangs de superbus in te zetten in plaats van de Zuiderzeelijn aan te leggen. Dit is de beoogde snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Het grote voordeel is volgens hem dat er geen dure infrastructuur hoeft te worden aangelegd voor de bus.

De ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat stellen beide 150.000 euro beschikbaar voor het project, aldus een woordvoerster van Economische Zaken vrijdag. Met de subsidie wil de overheid de innovatiekracht van Nederland versterken. Bovendien zou de bus een goede reclame zijn voor de Nederlandse industrie.

Met de subsidie wil de TU Delft onderzoeken of de superbus de bestaande vervoermiddelen goed aanvult of zelfs beter is. Ook het rijcomfort en de veiligheid worden onderzocht.

De bus wordt aangedreven door een elektromotor. Over grote afstanden moet hij in goedkoop aan te leggen betonnen bakken gaan rijden. Eenmaal bij de bestemming aangekomen, kan de bus zich bij het gewone verkeer voegen. Ockels wil het voertuig uitrusten met een speciale radar die een paar honderd meter vooruit kijkt. Zo kan de bus bij gevaar tijdig remmen.
http://www.volkskrant.nl

rodeo 4 maart 2005 17:50

1- nen BÚS die 250km/h rijdt? Waarom

2- Geld storten mag altijd hoor - één adres - zie avatar

Tavek 4 maart 2005 17:54

Hilarisch.

(ben student aan de faculteit van prof. Ockels...)

Tavek 4 maart 2005 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
1- nen BÚS die 250km/h rijdt? Waarom

PR. De Wubbo is extreem goed in fondsen vinden....met "opmerkelijke" ideeen !

Nu hopen dat dat geld ook gebruikt wordt in meer nuttige projecten hier ipv die klote bussen.

rodeo 4 maart 2005 18:28

trouwens,

voor de mensen die denken dat met dat geld de bus wordt gemaakt?
Citaat:

Met de subsidie wil de TU Delft onderzoeken of de superbus de bestaande vervoermiddelen goed aanvult of zelfs beter is. Ook het rijcomfort en de veiligheid worden onderzocht.
ofte: ze gaan die bus niet maken, enkel onderzoeken of het nodig is, de veiligheid gegarandeerd kan worden...

schoon uitgave dan

Distel 4 maart 2005 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
trouwens,

voor de mensen die denken dat met dat geld de bus wordt gemaakt? ofte: ze gaan die bus niet maken, enkel onderzoeken of het nodig is, de veiligheid gegarandeerd kan worden...

schoon uitgave dan

Misschien kunnen ze het ding beter meteen ineensteken en dan constateren dat het op niks trekt. Met scheepsliften enzo wordt dat ook wel eens gedaan.

Tavek 4 maart 2005 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
trouwens,

voor de mensen die denken dat met dat geld de bus wordt gemaakt? ofte: ze gaan die bus niet maken, enkel onderzoeken of het nodig is, de veiligheid gegarandeerd kan worden...

schoon uitgave dan

Ik heb just gelezen dat ze er een team van studenten op gaan zetten om een concept uit te werken. Natuurlijk gaan die geen frank zien....

Chipie 4 maart 2005 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
trouwens,

voor de mensen die denken dat met dat geld de bus wordt gemaakt? ofte: ze gaan die bus niet maken, enkel onderzoeken of het nodig is, de veiligheid gegarandeerd kan worden...

schoon uitgave dan

U zou eerst de bussen in productie nemen en daarna onderzoeken of ze nodig zijn en de veiligheid gegarandeerd kan worden?

Tja, U zou het hier ook tot minister kunnen brengen... ;-)

Dimitri 4 maart 2005 19:37

Wees gerust rodeo, er wordt ook een prototype gemaakt van dat geld. ;-)

Ik weet niet of het wel zo'n veilige techniek is: een bus heeft niet zoals een trein een spoor, dus de kans op ongelukken lijkt me een stuk groter. Verkeersgeleidingssystemen moeten nog sterk ontwikkeld worden: in Eindhoven hebben ze bussen laten rijden die met een geleidingssysteem in het wegdek werken, maar die zijn inmiddels allemaal buiten dienst gesteld vanwege de vele defecten.

Daarnaast moet je op lange afstanden een stuk meer bussen laten rijden, want per bus kunnen er maar 35 mensen mee. Dat is niks vergeleken met een trein. Ik vraag me dus af of die superbussen, eigenlijk een soort 'treinen zonder spoor', wel zoveel beter zijn dan een hogesnelheidstrein. Wel goedkoper in aanleg dan hogesnelheidslijnen, maar voor de bestaande en geplande HSL's komt de techniek te laat.

Op andere trajecten is modernisering van de spoorwegen goedkoper en effectiever denk ik: verhoging van het voltage en verkleining van de blokken (spoorlijn is onderverdeeld in met seinen beveiligde blokken en er moet altijd een leeg blok tussen twee treinen zitten) lijkt me effectiever. Door over te schakelen op 25 kilovolt (in NL is het nu 1,5 kilovolt, in België 3 kilovolt) kan er bijv. ook op reguliere spoorlijnen 180 tot 200 km/u gereden worden, waar dat nu meestal maar 140 km/u is.

rodeo 4 maart 2005 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wees gerust rodeo, er wordt ook een prototype gemaakt van dat geld. ;-)

mss, maar dat staat niet in het artikel ;)

Citaat:

Op andere trajecten is modernisering van de spoorwegen goedkoper en effectiever denk ik: ....kan er bijv. ook op reguliere spoorlijnen 180 tot 200 km/u gereden worden, waar dat nu meestal maar 140 km/u is.
er is wel degelijk méér nodig dan ... zo moeten de seinen allemaal vervangen worden (aan 200km/h zie je als conducteur de seinlichten niet meer)

Tavek 5 maart 2005 01:05

Startsubsidie ministeries voor onderzoek naar ‘Superbus’
04-03-2005 door M&C

Persbericht 26/2005 - Vooronderzoek van start



De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken hebben 300.000 euro toegezegd als startsubsidie voor het project Superbus van de leerstoel ASSET (aerospace for sustainable engineering and technology) van prof. Wubbo Ockels. Deze startsubsidie is toegezegd nadat in het najaar de resultaten van een conceptueel haalbaarheidsonderzoek aan de beide ministeries zijn gepresenteerd. Dit haalbaarheidsonderzoek is destijds verricht met de hulp van 35 experts uit de universiteit en het bedrijfsleven. Met de startsubsidie zal de TU Delft een voorstudie doen, waarin onder andere wordt bestudeerd in welke mate de Superbus een aanvulling of verbetering is van bestaande vervoermiddelen. Ook het rijcomfort en de veiligheid zullen onderzocht worden, naast de technische, de economische en de milieu-aspecten.

Deze sponsorbijdrage wordt buiten de normale regelingen om, gezamenlijk door de beide ministeries gerealiseerd. In een reactie schrijven de gezamenlijke ministeries: “De overheid wil met haar bijdrage aan de Superbus het project een stimulans geven, om hiermee het innovatieve karakter te onderschrijven. De overheid richt zich op het versterken van de innovatiekracht van de Nederlandse economie. Dit gebeurt via het verbeteren van het innovatieklimaat, het stimuleren van innovatie door bedrijven, het bevorderen van samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen en het benutten van kansen op een aantal strategische technologiegebieden, zoals ICT, Life Sciences en duurzame technologie."

De sterk gestroomlijnde Superbus wordt aangedreven door een elektromotor. Op grote afstanden rijdt de bus over een aparte (goedkoop aan te leggen) betonnen baan, waar snelheden van 250 km/uur bereikt kunnen worden. Dicht bij de bestemming mengt de bus zich in het gewone verkeer. Door deze flexibiliteit is vervoer van deur tot deur mogelijk. In de bus zullen diverse nieuwe technieken worden toegepast. Zo maakt de bus om comfort te bieden bij hoge snelheden gebruik van een pro-actief veersysteem (door de volledige kennis van de weg kan de vering anticiperen op oneffenheden van het wegdek), en van een geavanceerde radar op de bumper die een paar honderd meter vooruit kijkt, zodat de bus bij gevaar tijdig kan afremmen. “De milieu-impact van de superbus is vele malen kleiner dan bijvoorbeeld een hogesnelheidslijn, omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is en de aanleg en onderhoud van het traject veel minder kost en minder landschappelijke impact heeft”, verwacht prof. Ockels.

In de voorstudie zal ondermeer een analyse gemaakt worden van de vervoerswaarde, de mate waarin de Superbus een verbetering of aanvulling van bestaande vervoersmiddelen is. Door middel van simulatietesten zullen het rijcomfort en de veiligheid van het superbus-concept getest worden. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de vluchtsimulator SIMONA. Ook zullen de technische, de economische en de milieu-aspecten worden bestudeerd. Daarnaast wordt op korte termijn een workshop gehouden met deskundigen van de TU Delft en van de betrokken industrieën, om de plannen op elkaar af te stemmen.

Na een succesvol afsluiten van de voorstudie (eind 2005) hoopt de TU Delft een contract aan te gaan met belanghebbenden bij de overheid en evt. industrie voor het realiseren van een experimenteel praktijkmodel van de Superbus. Het streven is dit model te presenteren bij de opening van de Olympische Spelen in Beijing. De Chinese overheid heeft zich immers voorgenomen dat dit de eerste Olympische Spelen zullen zijn die volledig duurzaam zijn. Bovendien is China een (grote) potentiële markt voor de Superbus.

Bobke 5 maart 2005 01:30

Ik opteer voor de collectebus.

Dimitri 5 maart 2005 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
er is wel degelijk méér nodig dan ... zo moeten de seinen allemaal vervangen worden (aan 200km/h zie je als conducteur de seinlichten niet meer)

De conducteur? De machinist bedoel je.

Nee, dat is niet nodig, want er is ook een beveiligingssysteem dat de trein automatisch stopt als het door een rood sein gaat. Maar ik denk dat je normale seinen prima ziet hoor. Wat voor seinen zou met 200 km/u dan beter zien?

rodeo 5 maart 2005 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, dat is niet nodig, want er is ook een beveiligingssysteem dat de trein automatisch stopt als het door een rood sein gaat. Maar ik denk dat je normale seinen prima ziet hoor. Wat voor seinen zou met 200 km/u dan beter zien?

als treinen op een HST-spoor rijden, worden de seinen idd mbv computer geregeld. Aan die snelheid is het mogelijk dat de seinen niet meer kunnen worden gelezen, dus vertrouwt men op de computer. Het is zelfs zo dat, als een trein op een HST-spoor komt, dat systeem even gecontroleerd wordt (hij mag er niet op als zijn seincomputer niet werkt)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be