![]() |
Witte woede gerechtvaardigd ?
Heeft de witte woede een punt of maken ze mis/gebruik van het feit dat de vakbonden hun reputatie vooral willen verdedigen als het over de openbare sector gaat ?
|
Vind het nogal moeilijk om te oordelen met kennis van zaken, vermits ik niet in de sector werk.
Mijn vermoeden... Diegenen die rechtstreeks patientgebonden werk doen hebben een zware job. Worden waarschijnlijk ondergewaardeerd. |
De witte woede gaat aan enkele zeer essentiële feiten voorbij:
1. zij kiezen vrij voor het beroep. 2. het is voor de overgrote meerderheid een vrouwenberoep en dus binnen een gezin een extra-inkomen, dat het gezin de mogelijkheid geeft een aantal niet-levensnoodzakelijke extra's te verwerven. 3. de onregelmatige werkuren spruiten voor 100% voort uit het feit dat grote groepen deeltijds willen werken. Daarbinnen zijn zowat alle denkbare variaties mogelijk, van 1/2 tot 7/8 etc. Dat maakt het onmogelijk om degelijk uurroosters op te stellen. Het zal bovendien bekend zijn dat binnen de vrouwelijke werkneemsters de afwezigheid wegens ziekte en andere sociale redenen, schering en inslag is. 4. de uurroosters geven de periodes van aanwezigheid aan. Effectieve bezigheid vormt slecht 50% van de periode van aanwezigheid. In de nachtploeg is dat slechts 20%. Enfin, de bonden verwijzen steeds naar andere sectoren, maar zij vergelijken peren met citroenen. Tenslotte, wie kiest voor een diploma dat naar een bepaald niveau leidt, moet niet komen klagen dat hij/zij geen toegang krijgt tot een hoger niveau. |
Citaat:
maar wat ne boekhouder nu daar mee te maken heeft weet ik niet maar wat die 13é maand betrefd vind ik logisch e bijna iedereen heeft een 13é maand waarom wij dan niet? btw ik ga het nog eens herhalen want ik word neidig dat men altijd de beschutte werkplaatsen vergeet wij vragen van de vlaamse regering onze helft van de 13é maand want de andere helft word betaalt door de patron! Nu ik vraag respect voor mindervalid mensen die willen werken! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1. Probleem is juist dat nog weinig mensen de weg vinden naar een job in de non-profit. Nieuwe werknemers blijven ook niet lang, dus een enorm groot verloop! Redenen? Te lage lonen, te zware job, veel te flexibele uren...een jobke in de privé lijkt dus het paradijs. Jonge gasten en meisjes aarzelen dan ook niet lang om over te stappen naar de privé. Verpleegkundige is dan ook een knelpuntberoep! Met zo'n opvatting hoop ik van harte dat jij of je familie nooit beroep zal moeten doen op de verzorgingssector. 2 en 3. Duidelijk misprijzen tov vrouwen? Ze zijn blijkbaar enkel goed om aan de haard te zitten. Mag ik er bovendien op wijzen dat men tegenwoordig echt niet verder kan zonder 2 volwaardige inkomens. 4. Duidelijk dat je er geen barst vanaf kent. Jij hebt klaarblijkelijk nog nooit de "eer" gehad om een nachtshift te presteren. Waar je die cijfers haalt, is me een raadsel. Ik geef meestal het advies "weet waarover je spreekt" vooraleer je je mond open doet! Daarenboven is de tijd die je ter beschikking staat van de werkgever nog altijd arbeidstijd... |
Citaat:
De werkloosheid onder mensen met een diploma verpleegkundige is quasi nihil. je opmerking is dan ook zeer goedkoop en laag bij de grond. We mogen nog blij zijn dat er zulke idealisten zijn die ons willen verzorgen. Er is wel 500 miljoen voorzien voor verdere belastingverlagingen voor de ondernemers, maar voor de gewone werknemers (die trouwens schromelijk te weinig verdienen in de witte sector) is er "nougatbollen"... Je argument van de staat van de openbare financiën is dus belachelijk! Begin nu niet over het belang van deze belastingsverlagingen. De vorige verlaging, trouwens van maar liefst 5 miljard, heeft welgeteld 0 jobs opgeleverd (vraag het maar aan Verhofstadt) Integendeel de 5 miljard zijn rechtstreeks doorgesluisd naar de aandeelhouders.... |
Citaat:
|
Zeer zeker gerechtvaardigd. De non-profit is zeer belangrijk maar dat valt niet te merken aan de arbeidsvoorwaarden.
En dat de vakbond voor iedereen in de sector die eisen stelt (dus ook voor de boekhouders, ...) is toch normaal, anders wordt er enkel maar wrevel tussen de mensen binnen de sector veroorzaakt. De vakbond is het sterkst met 1 duidelijk eisenpakket dat de hele sector overspant. De regering zou natuurlijk graag verdeeldheid zien... Ik hoop alleen wel dat de vakbond niet weer in de val van de eindeloopbaan trapt. Pensioen op 58 wordt met de nieuwe voorstellen (en er voor ook al wel: 45 --> zoveel dagen extra verlof ; 50 --> ... ; 55 --> ... en NU ook: 58 --> ... (voor sommigen) ) zwaar ontmoedigd terwijl net veel mensen dan al volledig op zijn en er nood aan hebben. De regeringsvoorstellen proberen de mensen op de vloer dus eigenlijk om te kopen door ze bijvoorbeeld op hun 55, ik dacht, 66 dagen verlof te geven om ze zo langer te laten werken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar toch nog even duidelijk maken dat de regeling voor de dertiende maand in beschutte werkplaatsen vooral in handen ligt van de vlaamse regering maar die heeft elke onderhandeling tot nu toe uitgestelt volgende datum zou nu zijn na pasen of zoiets tja Vervotte bakt er blijkbaar ook niet veel van |
Citaat:
|
Die wachten eerst het federale af waarschijnlijk. Er staat daar nu ook kei veel druk op want als men federaal toegeeft vanuit de regering zijn de verwachtingen voor de regionale onderhandelingnen zeker zo hoog.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be