Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   De dader is een... autochtoon? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30723)

de mestkever 7 maart 2005 23:36

De dader is een... autochtoon?

Soaps kunnen misschien wel vele mensen boeien. Ik volg ook wel eens een soap, zoals Zone Stad en Matroesjka's (deze laatste is niet voor hetgene wat jullie denken ). Twee series waar misdaad en geweld de hoofdrol in vormen. Wie denkt dat politiek 'correcten' hier niets mee kunnen aanvangen om een vertekend beeld naar voren te brengen slaat de bal goed mis.
Vanavond nog keek ik naar Zone Stad, en ik moet in het prille seizoen alle afleveringen al gezien hebben, terwijl ik twee afleveringen van Matroesjka's heb gemist. Bij beide series viel mij meteen op, wat ik vorig seizoen ook had opgemerkt. De daders zijn Vlamingen, altijd zijn de daders Vlamingen. Met namen zoals Koen, vandaag nog Kenneth, Jan, Frans, Hippoliet, ... weet ik wat nog allemaal.
Nog nooit heb ik een allochtoon persoon zien fungeren als de dader.
Eigenaardig, want in Antwerpen en ook in andere grootsteden wordt 80% van de misdaad gepleegd door mensen van allochtone afkomst.

Het is duidelijk: men wil een verkeerd beeld scheppen tegenover de bevolking, over de uitstraling en de nationaliteit van de dader.
Ik zeg niet dat alle daders in zulke series allochtoon moeten zijn, maar af en toe mag er toch ook wel eens een buitenlander (lees: een niet EU'er) een rolletje spelen van dader. Of is men bang dat mensen een negatief beeld zullen krijgen van de multiculturele samenleving? Ben ik de enige die dit opmerkt?

http://belgiebarst.web-log.nl

Zwarte Karper 8 maart 2005 01:12

Dat kan inderdaad wel eens de reden zijn.. Allochtone misdaad is een taboe terwijl dat helemaal niet hoeft. Als iedere belg beschaafd genoeg was om wat de ene allochtoon misdoet niet te wreken op de andere was er geen probleem - maar dat is waarschijnlijk te ingewikkeld om in een format te passen ;)

Ik raad u aan om in het vervolg naar 'the shield' te kijken: veel betere televisie die de realiteitszin niet beledigt zonder daarom racistisch te zijn.

ingenious 8 maart 2005 01:39

om te beginnen: cijfers die je uit je duim zuigt zijn niet veel waard.

verder zitten er in de meeste soaps geen allochtonen. maar dat was je nog niet opgevallen zeker? in een soap over criminaliteit ineens wel allochtonen steken zou dus ook niet optimaal zijn. met de opricting 'cel diversiteit' bij de vrt zou dit moeten beteren.

btw, the shield is echt slecht. een serie over een bende corrupte flikken die de held uithangen, daar pas ik voor.

chinees 8 maart 2005 02:16

De reden is ,ze kapen alle hoofdrollen weg in patrouille
Eer wie eer toe komt.

Public energy 8 maart 2005 03:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
verder zitten er in de meeste soaps geen allochtonen. maar dat was je nog niet opgevallen zeker? in een soap over criminaliteit ineens wel allochtonen steken zou dus ook niet optimaal zijn. met de opricting 'cel diversiteit' bij de vrt zou dit moeten beteren.

[size=2]Neem nu flikken, naast die Turkse politieagent zijn er over de reeksen heen meermaals gekleurde mensen het slachtoffer geweest van racistische misdaden, toch heb ik nog nooit een allochtone dader gezien.

[/size]

big bad wolf 8 maart 2005 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chinees
Eer wie eer toe komt.

:rofl:

big bad wolf 8 maart 2005 09:37

tja kijk, wat verwacht je van de vrt, ze krijgen hun geld rechtstreeks van de rode overheid, laatst hebben ze nog getracht de VB-bestuursleden uit de raad te zetten.

op de familiedag van het Vlaams Belang vorig jaar stuurde de politie 'preventief' flikken met honden om rond het plein te patrouilleren, ook vtm en vrt hadden cameraploegen uitgezonden om de hele dag te komen filmen. de hele dag lang is nix negatiefs gebeurd, tot op het einde waarbij een zatlap boel heeft gezocht met een allochtoon.

wat was het enige wat te zien was op vtm van een gebeurtenis die bijna de klok rond heeft geduurd? juist ja, dat ene incident op het einde, de vrt had tenminste nog wat fatsoen en toonde naast dat banale incident ook nog wat speeches.

ander voorbeeld: de skinhead die een tijdje terug werd veroordeeld: hoeveel keer per fragment zouden de woorden 'rechts', 'extreem-rechts', 'skinhead' of 'Hitler' niet gevallen zijn? terwijl als het om een buitenlander gaat amper het woordje 'allochtoon' mag worden uitgesproken.

ilfalco 8 maart 2005 09:41

idd pure indoctrinatietechnieken .....het begint werkelijk hallucinant te worden de mainpulatie van onze "vlaamse" zenders.

lievendr 8 maart 2005 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[size=2]Neem nu flikken, naast die Turkse politieagent zijn er over de reeksen heen meermaals gekleurde mensen het slachtoffer geweest van racistische misdaden, toch heb ik nog nooit een allochtone dader gezien.

[/size]

ik kijk niet zo vaak tv, maar in Heterdaad heb ik al afleveringen gezien over de albanese maffia.

En in Thuis komt de marokkaan Mo er ook niet echt sympathiek uit... indotrinatie?

Piet Hein 8 maart 2005 11:50

Ik heb toch al in een paar afleveringen van flikken gezien dat de allochtoon de pechvogel is.

big bad wolf 8 maart 2005 12:05

de reden daarvoor is simpel: door in series autochtonen als criminelen en allochtonen als brave burgers voor te stellen trek je een duidelijke lijn tussen fictie en realiteit..

Zwarte Karper 8 maart 2005 15:00

En dat terwijl sinds 9/11 aantoonbaar ook de demonisatie van moslims toeneemt in de media..

Word het niet tijd dat de gematigden terug het roer nemen?

edit: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4325225.stm

de mestkever 8 maart 2005 16:33

Citaat:

Dus moeten we doen alsof het probleem niet bestaat of de feiten minimaliseren. Gisteren nog hebben 4 Armeniërs hier iemand zonder reden in mekaar geslagen. Twee weken geleden heeft een bende Marrokanen een 13-jarig meisje ook in mekaar geslagen. Maar neen er is niets aan de hand. De cijfers zijn uit de duim gezogen en zijn niets waard. Het probleem verdoezelen en in de doofpot steken. Bravo, een oud keukenrecept! Sjongejongejonge.

Er zijn heel veel allochtonen die een gastrol mogen vertolken waarbij ze dan slachtoffer zijn van een racistische daad. In realiteit is het net omgekeerd.

ingenious 9 maart 2005 12:45

die 80% heb je uit je duim gezogen en die is dus waardeloos. dat heeft niets met ontkennen of minimaliseren te maken. sjongejongejonge.

die heel veel gastrollen die heb ik nog niet gezien. perceptie zeker?

en leer eens quoten aub. moeilijk is dat niet hoor.

Public energy 9 maart 2005 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
ik kijk niet zo vaak tv, maar in Heterdaad heb ik al afleveringen gezien over de albanese maffia.

En in Thuis komt de marokkaan Mo er ook niet echt sympathiek uit... indotrinatie?

[size=2]Indoctrinatie vind ik nogal een sterk woord, de enigen die ik beschuldig van indoctrinatie zijn de mensen op nieuwsdienst van de vrt. Ik denk trouwens dat producenten van dergelijke programma's heus wel weten dat de mensen hun mening niet vormen op basis van een tv-reeks. Ik denk eerder dat ze ervoor vrezen beschuldigd te worden bestaande stigma's te bevestigen.

Toch vind ik het wel opvallend dat als er in het script een alledaagse misdaadsituatie wordt ingewerkt, waar in de werkelijkheid vaak een allochtoon bij betrokken zou zijn (steaming ...), er bij de casting bijna altijd een Vlaming zal gekozen worden om deze rol te vertolken. Dit terwijl allochtonen vaak niet geschuwd worden bij rollen voor slachtoffer van racistisch geweld. Dus als ze er dan toch op staan om moraallessen te geven dat ze dan consequent zijn, en ook eens een keertje nabootsen wat de consequenties zijn als je een recreatiecentrum op stelten zet, of als je op straat de ietwat schaarser geklede dames uitmaakt voor hoer, zodat iedereen zijn morele les kan trekken uit een zondagavond tv op één.

[/size]

Gauss 9 maart 2005 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de mestkever
De daders zijn Vlamingen, altijd zijn de daders Vlamingen. Met namen zoals Koen, vandaag nog Kenneth, Jan, Frans, Hippoliet, ... weet ik wat nog allemaal.

Wel, zone-stad heb ik nog niet gezien, maar hoewel allochtonen goed vertegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken voor wat overvallen e.d. betreft, lijkt het mij niet zo vreemd dat als je iets hoger gaat kijken je veel meer Belgen gaat terugvinden. De bende van de miljardairs waren toch ook Belgen.

Citaat:

Nog nooit heb ik een allochtoon persoon zien fungeren als de dader.
Eigenaardig, want in Antwerpen en ook in andere grootsteden wordt 80% van de misdaad gepleegd door mensen van allochtone afkomst.

90 % van de statistieken worden ter plaatse verzonnen, 75 % van de mensen weten dat

Citaat:

Het is duidelijk: men wil een verkeerd beeld scheppen tegenover de bevolking, over de uitstraling en de nationaliteit van de dader.

Blijkbaar werkt het toch niet, als je hier zo de opmerkingen leest.

yvesC 9 maart 2005 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chinees
Eer wie eer toe komt.

hehe, touché

lustige lezer 9 maart 2005 20:34

Citaat:

Tja, als de cijfers niet vrij gegeven mogen worden vanwege bepaalde groeperingen dan moet men er maar naar gissen he. Ik heb intussen al heel wat kennisen bij de politie op verschillende niveaus en in de verstedelijkte gebieden als antwerpen rand, brussel, turnhout. Zij zullen zeggen dat 80% zeker niet overdrevenis. Het is een grote problematiek maar het mag niet aangekaart worden. Vreemdelingen+misdaad is taboe geworden. Als er niet rap iets gedaan wordt gaan er rare dingen gebeuren vrees ik.

lustige lezer 9 maart 2005 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Ik heb toch al in een paar afleveringen van flikken gezien dat de allochtoon de pechvogel is.

In een van de films van aspe is ook een allochtoon de brute misdadiger ... Misschien moeten we in een quota opnemen dat er # % van de misdadigers allochtoon moet zijn ;)

yvesC 9 maart 2005 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Tja, als de cijfers niet vrij gegeven mogen worden vanwege bepaalde groeperingen dan moet men er maar naar gissen he. Ik heb intussen al heel wat kennisen bij de politie op verschillende niveaus en in de verstedelijkte gebieden als antwerpen rand, brussel, turnhout. Zij zullen zeggen dat 80% zeker niet overdrevenis. Het is een grote problematiek maar het mag niet aangekaart worden. Vreemdelingen+misdaad is taboe geworden. Als er niet rap iets gedaan wordt gaan er rare dingen gebeuren vrees ik.

volledig akkoord.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be