Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat met onafhankelijk Vlaanderen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30827)

rodeo 9 maart 2005 18:22

Wat met onafhankelijk Vlaanderen?

De vraag zegt het al:
  1. Het ultieme doel is 'de Vereniging van de Nederlanden', maw de samengang van Nederland met Vlaanderen. Een onafhankelijke staat Vlaanderen moet beschouwd worden als 'een overgang tot'
  2. Vlaanderen onafhankelijk, en daarbij blijven. Een samensmelten met Nederland zie ik (zelfs niet in de toekomst) niet zitten.

(enkel voor mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen - uiteraard)

vercetti 9 maart 2005 18:36

Ik ben voor het tweede.
Als Vlaanderen en Nederland samen een land vormen, gaan we weer zo'n zever krijgen als nu in belgie.
Ik vind een sterke samenwerking met Nederland wel een goed idee, maar samen een staat vormen vind ik te ver gaan.

jOOSt 9 maart 2005 18:46

Er staat een fout in uw peiling: het is niet vereniging, maar hereniging.

Knuppel 9 maart 2005 19:35

Vlaanderen vrij en daarna een lat-relatie met Nederland.

Wat de mens gescheiden heeft moet God niet (meer) herenigen.

rodeo 10 maart 2005 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Er staat een fout in uw peiling: het is niet vereniging, maar hereniging.

het is niet fout, maar soit

vind het een interessante vraag, want oa. Tantist is daar een groot voorstander van....maar wil het volk wel mee?

instromaniac 10 maart 2005 09:59

Ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen (of eventueel en Belgische confederatie) met meer samenwerking binnen de BENELUX. Dus géén Vlaams-Nederlandse staat, ook geen BENELUX staat, maar wel goede samenwerkingsverbanden tussen Vlaanderen, Nederland, Wallonië en Luxemburg; vooral om samen sterk te staan tegen grotere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland, VK, enz.

Everytime 10 maart 2005 10:15

Eigenlijk kan het mij niet schelen wat met België in de toekomst zal gebeuren. Mijn land is al België niet meer. Mijn land is Frankrijk. De dag dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, zijn er 9 kansen op 10 dat ik België al lang heb verlaten. Het is trouwens niet voor niets dat de Waalse leerlingen liever voor het Engels dan voor het Nederlands kiezen. Ik heb een reportage daarover op RTL gezien. Volgende zin hoorde ik zeer vaak : "Nous allons de toute façon quitter la Belgique. Pourquoi apprendre le néerlandais?". De beste oplossing om geen communautaire problemen meer te hebben, is inderdaad te emigreren en liefst naar een eentalig land : Nederland voor de Vlamingen, Frankrijk voor de Franstaligen.

CHW 10 maart 2005 10:48

Toen België nog unitair was kenden de franstaligen ook geen Nederlands, dus wat is er veranderd buiten het excuus dat hier wordt gezocht?

rodeo 10 maart 2005 18:03

ik vind het interressant.

IS de man in de straat wel bereid om zelfs maar over een samenhang te denken?

Cunning linguist 11 maart 2005 01:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Ik ben voor het tweede.
Als Vlaanderen en Nederland samen een land vormen, gaan we weer zo'n zever krijgen als nu in belgie.

Vanwaar deze conclusie? Dat is in bijv. Duitsland of de VS toch niet het geval?

Citaat:

Ik vind een sterke samenwerking met Nederland wel een goed idee, maar samen een staat vormen vind ik te ver gaan.
Een samenwerking, hoe sterk dan ook, blijft krachtenversnippering, om over talloze belangenconflicten maar niet te spreken.

Willem 11 maart 2005 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
het is niet fout, maar soit

Hoezo? Ken jij je Vaderlandse geschiedenis niet?

Willem 11 maart 2005 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen (of eventueel en Belgische confederatie) met meer samenwerking binnen de BENELUX. Dus géén Vlaams-Nederlandse staat, ook geen BENELUX staat, maar wel goede samenwerkingsverbanden tussen Vlaanderen, Nederland, Wallonië en Luxemburg; vooral om samen sterk te staan tegen grotere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland, VK, enz.

Geef mij maar een statenbond Vlaanderen-Nederland. Niemand wil een federale of unitaire staat Groot-Nederland.

Tegendradigaard 11 maart 2005 12:04

Hoe graag ik de Nederlanders ook heb, laat ons maar apart blijven bestaan als een REPUBLIEK Vlaanderen.
Ik ga geen ondemocratisch koningshuis inruilen voor een ander koningshuis.

Wel ben ik voor een sterke samenwerking van Nederland en Vlaanderen op alle mogelijke gebieden en naar de rest van Europa en de wereld toe.

Langs de andere kant ik zal mij niet verzetten tegen een hereniging op zich. Wel tegen een hereniging met koningshuis.

jOOSt 11 maart 2005 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
ik vind het interressant.

IS de man in de straat wel bereid om zelfs maar over een samenhang te denken?

De man van de straat is er niet één van de rapste, maar ooit zal hij tot het besef komen, dat een herenigd Nederland het beste voor ons is.

Pier den Drol 11 maart 2005 12:27

Citaat:

De man van de straat is er niet één van de rapste, maar ooit zal hij tot het besef komen, dat een herenigd Nederland het beste voor ons is.

Ik denk niet dat de man in de straat te vinden is voor een hereniging. Hoe noemde die show op de vrt twee jaar geleden weer? Het was iets als België vs. Nederland, met Marcel Vanthilt. In de laatste uitzending werd er gepeild naar een eventuele hereniging (voor de grap, weliswaar :-( ) De Nederlanders wilden best hun grondgebied uitbreiden, de Vlamingen waren massaal tegen, als ik me goed herinner.

jOOSt 11 maart 2005 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Ik denk niet dat de man in de straat te vinden is voor een hereniging. Hoe noemde die show op de vrt twee jaar geleden weer? Het was iets als België vs. Nederland, met Marcel Vanthilt. In de laatste uitzending werd er gepeild naar een eventuele hereniging (voor de grap, weliswaar :-( ) De Nederlanders wilden best hun grondgebied uitbreiden, de Vlamingen waren massaal tegen, als ik me goed herinner.

Dat komt door de 175 jaar hersenspoeling die de Belgicisten ons gegeven hebben. In 1830 en gedurende de rest van die eeuw waren er heel veel Orangisten in België.

Pier den Drol 11 maart 2005 13:15

Citaat:

Dat komt door de 175 jaar hersenspoeling die de Belgicisten ons gegeven hebben. In 1830 en gedurende de rest van die eeuw waren er heel veel Orangisten in België.

Klopt, maar toch zie ik het nut van een hereniging niet echt in. Een onafhankelijk Vlaanderen ja, en samenwerking met Nederland op zoveel mogelijk vlakken, tuurlijk, maar waarom een hereniging? Dan zijn we nog steeds niet onafhankelijk. Ik voel me zeker meer verbonden met onze noorderburen dan met de Walen. Wellicht worden we door het Hollanders (lét wel, ik zeg Hollanders) als minderwaardig beschouwt, net als de Nederlanders beneden de Moerdijk.

instromaniac 11 maart 2005 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Geef mij maar een statenbond Vlaanderen-Nederland. Niemand wil een federale of unitaire staat Groot-Nederland.

Wel ja dat is ongeveer wat ik bedoel. Een federale of unitaire staat zou toch weer tot enorm veel problemen leiden, dus beter de krachten koppelen maar met de nodige afstand.

CHW 11 maart 2005 14:02

Idd, maar zeker samenwerken om met één stem te spreken binnen de EU.

rodeo 11 maart 2005 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Ik denk niet dat de man in de straat te vinden is voor een hereniging. .... In de laatste uitzending werd er gepeild naar een eventuele hereniging (voor de grap, weliswaar :-( ) De Nederlanders wilden best hun grondgebied uitbreiden, de Vlamingen waren massaal tegen, als ik me goed herinner.

Wel leuk dan, dat de helft op dit forum (*) iets kiest, wat de man in de straat niet wil

(*) en blijkbaar zijn hier veel mensen die actief lid zijn in een politieke partij
(*) enkel vlaamsnationalisten hebben gestemd - zie eerste post

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be