Gauss |
10 maart 2005 13:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Jij schrijft
A. Hoe omschrijf je souvereiniteit garanderen? Omzeilen van alle internationale afspraken i.v.m. krijgsgevangenen, ter dood veroordeelden?
B.Wanneer dit niet past in hun kraam en op één of andere manier kan vermeden worden doen ze dat niet.
|
Ik praat zeker niet goed wat er in Guantanamo Bay gebeurt, laat dat duidelijk zijn, maar er zijn nog geen duidelijke aanwijzingen dat de afspraken ivm gevangen buitelanders niet worden gerespecteerd. (Buiten misschien hier en daar eens een zaak verpest door een paar rotte appels, maar dat gebeurt in wel meer landen).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
C. Wanneer het gaat om buitenlanders die veroordeeld zijn of krijgsgevangenen dan spreek je niet langer over 'interne Amerikaanse zaken' en dan valt daar 'niets voor te zeggen'
|
Buitelanders die in amerikaanse gevangenissen zitten, zijn daar omdat ze een misdaad in amerika of tegen amerikanen hebben gepleegd, bijgevolg is het wel degelijk een amerikaanse zaak. Ik vind niet dat, zelfs als de dader een Belg is, België zich daarmee moet moeien, tenzij met eventuele juridische steun en controle dat er een eerlijk proces is. (Wat in sommige andere landen een veel groter probleem is dan in de VS.
Krijgsgevangen worden in de VS nog altijd behandeld volgens de conventie van Genève. De gevangen van GB is een ander paar mouwen en ik ga ermee akkoord dat die situatie moet opgelost worden, wat overigens aan het gebeuren is. Denk maar aan de vrijlating van verschillende europese gevangenen van GB
|