![]() |
Roma zigeuners ZWAAR gediscrimineerd in Oost Europa
http://www.iht.com/articles/2005/02/28/opinion/edcahn.html
End Europe's ugly racism toward Roma Claude Cahn International Herald Tribune March 2005 BUDAPEST Decades after the Holocaust, which counted them among its victims, Roma, or Gypsies, remain at the extreme margins of European societies, despised and excluded. . Roma are a people of Indian origin whose thousand-year history in Europe has been marked by oppression, slavery and raw, systematic persecution. In recent years, Roma in Europe have faced lynchings, pogroms, racist denial of access to services, and other serious violations of fundamental human rights. . When Bosnian Serb forces overran eastern Bosnia in April 1992, Roma were targeted for attacks. One Romani man in a refugee camp in Debrecen, Hungary, told the European Roma Rights Center in 1996: "The whole Romani community of Zvornik was slaughtered. Our houses were destroyed. ... It was a bear hunt." . In 1999, after the NATO bombing and the withdrawal of Yugoslav forces from Kosovo, a large number of Roma were ethnically cleansed from the province, together with Serbs and other ethnic minorities, by ethnic Albanians. Before 1999, Roma in Kosovo had achieved the greatest advances of Roma anywhere: There was Romani radio, there were Roma in the public administration and an apparently integrated class of Romani intellectuals. But as the conflict between Serbs and Albanians heated up, Roma were, as one Romani activist from Kosovo put it, "caught between two fires." . Much of the Kosovo Romani population today lives in Serbia and Montenegro, often in appalling conditions, unable to return to Kosovo and denied even rudimentary compensation for their suffering. . Racially motivated violence against Roma is not confined to war zones. Since the end of Communism in Eastern Europe, Roma have born the brunt of a rise in racism and racist violence. After the fall of the Ceausescu regime, a wave of pogroms broke out in Romania, with more than 30 Romani communities subjected to expulsion, arson and killing. Similar episodes have taken place in Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Poland, Slovakia, Ukraine and the former Yugoslavia since the end of Communism. . When Roma fall victim to racist violence, European criminal justice systems often fail to provide adequate remedy. Roma are especially unlikely to receive justice when the perpetrators are police officers. . Today, Roma are subjected to grinding discrimination all over Europe. Most countries in Central and Eastern Europe have effectively segregated school systems. In some countries, Roma are more likely to be found in schools for the mentally disabled than non-Roma by factors that are simply obscene. In Romania, many Romani children are simply not in school at all. . Unemployment among Roma throughout Central and Eastern Europe outpaces unemployment among the population at large by five to 10 times. Total joblessness is reported in some areas. . Roma also fall victim to discriminatory treatment in public administration, are often not served in pubs, restaurants and discotheques, are likely to be denied housing on ethnic grounds and to live in substandard settlements with few or no public services. Residential segregation is also reported in a number of areas. . Racism and racist violence toward the Roma is not new. Roma were the targets of medieval persecution in Western Europe and were reduced to slavery in Eastern Europe. Persecution of the Roma culminated again during World War II, when hundreds of thousands of Roma lost their lives in the Holocaust. Clumsy policies of assimilation in the modern era have destroyed Romani culture, crafts and way of life, leaving a confused and divided people in their wake. . In recent years, Roma have begun fighting their oppression, often using strategies inspired by the U.S. civil rights movement. Groups such as the European Roma Rights Center have recently won victories, including an award of more than $1 million for 74 Romani victims of a 1995 pogrom in Montenegro and a ruling by Britain's House of Lords, in a case involving Roma from the Czech Republic, declaring British border policy racist and illegal. . For the time being, however, such progress has been a mere drop in the bucket compared with the scope and intensity of forces ranged against the Roma - the racism and racial discrimination, the contempt and suspicion in which European publics hold "Gypsies." . This year, 60 years after the Nazi death camps were liberated, Europe remembers the Holocaust dead. The continued suffering today of the Roma victims and their descendants also deserves attention. |
Zie de hypocrisie van Europa. Turkije wordt voortdurend op de vingers getikt voor de behandeling van de Koerden terwijl de Roma zigeuners in veel slechtere omstandigheden leven in Oosteuropese landen die al toegelaten zijn tot de EU. In sommige gebieden bedraagt de werkloosheid onder zigeuners rond de 50%.
|
Het is wel opvallend stil in deze topic. Europa moet zich schamen.
|
Citaat:
|
Waarom, een recent krantenbericht geeft aan dat de zigeunergemeenschap -voor zover deze eigenlijk bestaat voor de clangerichte levenswijze van deze semi nomaden- niet echt te vertrouwen is. Effe een gestolen schilderij gaan geven aan een staatshoofd. Of een moedwillige uitdaging, of een domme actie.
En ja, ik vind het een schande dat Europa zich met zo'n zaken zou moeten bezig houden. Ik vrees dat het een kip en het ei probleem is. Uitgestoten omdat ze oververtegenwoordigd zijn in de misdaad, en in de misdaad wegens uitgestoten. |
Wat ik mij steeds afvraag is waarom krijgen de zigeuners geen land? Net zoals de joden? Of willen de zigeuners geen land?
|
och jongens toch!
De roma-cigany zijn de marokkanen en de turken van Oosteuropa. Men heeft daar evenveel last van als wij van die mensen hier!! Ik heb al genoeg zigeuners gezien in Hongarije en ze deugen voor niks. OK, tzijn sukkeleirs, maar ze willen ook niks doen op een eerlijke manier. Ge zijt hier die mannen aant verdedigen terwijl ge eigenlijk de criminaliteit steunt!! |
nog een klein voorbeeld.
Mijn neef is flik in Hongarije. Awel, toendat em ne zigeuner had opgepakt wegens inbraak, beweerde die achteraf dat mijn neef met die zigeuner uit het raam hangende, door de straten van zijn stad reed met de sirenes aan. ZO wou dat krapuul mijn neef pakken...maar iedereen weet goed genoeg ginder wie ze moeten geloven. Zigeuners deugen voor niks!! Ik weet niet eens waarom ze bestaan.... |
Citaat:
Zigeuners hebben dezelfde rechten als andere Europeanen. Ze dienen beter behandeld te worden. Als Europa ECHT opkomt voor de mensenrechten had de EU sommige Oosteuropese landen nooit toe laten treden. |
Uit uw eerste stuk kan ik u bijtreden. Ik ken ook enkele Turken en dat zijn harde en eerlijke mensen die goed gaan werken om hun brood te verdienen.
|
Uit onderzoek blijkt dat Turken minder crimineel zijn dan andere allochtone groeperingen. Bovendien zijn Turken de meest ondernemende mensen van Nederland. Turken zijn op geen enkele manier met zigeuners te vergelijken.
Ben ik grotendeels mee akkoord. Ik heb ook de uitzondering op die regel gezien, maar kom. Waar ik nu werk zijn de weinige turken die er werken verdomd goeie collega's. Ik heb ook de indruk, indien een Turk met misdaad bezig is, dat deze daar ook hardwerkend in zijn. Een dik punt in hun voordeel eigenlijk. Daarentegenover. Ik heb zowat overal gewerkt, en nooit ben ik een zigeuner tegengekomen.Oh, 1 keer, 2 tegelijk zelfs. Ik moet toegeven dat ze creatief waren. Eerst gingen ze een babbel doen met de baas, iets in verband met boren en een coating ervoor. De baas, stuurt ze door naar de werkplaatsleider, met als vermelding "1 boor waarvan zowiezo een dubbel is, en dan een test in hastaloy C22".([size=1]keiharde nikkellegering[/size]) Die mannen nemen 1 boor mee, en komen 3 uur later terug met een gitzwarte boor. In alle geval, we doen die test, en uiteindelijk is het een scheet in een fles water. Maakt geen drol verschil uit. Effe naar de baas gebeld met de vermelding dat het zonde van de tijd en geld is. Die kerels gaan terug naar de baas, komen 10 minuten later terug, nemen een grote koffer uit hun wagen en willen alle boren ,frezen en beitels inladen. Helaas voor hen waren we toen allemaal in de werkplaats. Ik vermoed, als er minder volk was([size=1]7 man werkvolk-waarvan 5 normaal buitendienst deden[/size]-) ze doodleuk hadden weggewandeld met een kleine €70 000 aan snijgereedschappen. Of ze brachten het terug-gecoat- of ze kwamen niet terug, daar laat ik me niet over uit. Het had zowiezo weggegooid geld geweest. |
Het probleem met de Roma-minderheden is dat zij totaal andere waarden en normen hebben dan de doorsnee bevolking. Integratie in de maatschappij is daardoor erg moeilijk.
Vorig jaar was er veel media-aandacht voor kinderprostitutie in Tsjechië langs de Duitse grens en het feit dat de Tsjechische overheid daar weinig aan deed. In werkelijkheid gaat het daar uitsluitend om zigeunerkinderen die, schrik niet, door hun eigen ouders worden aangeboden aan sekstoeristen. Dat is voor ons niet voor te stellen. In Nederland is er een relatief kleine Roma/Sinti-minderheid: schattingen lopen uiteen van 2.000 tot 10.000. Vanaf de jaren zeventig heeft men alle middelen uit de kast gehaald om deze mensen te laten integreren - geld speelde letterlijk geen rol. Ze werden in rijtjeshuizen geplaatst, kinderen werden naar school gestuurd, gezinnen kregen van alle kanten intensieve begeleiding, enz. enz enz. Enkele jaren geleden moest men teleurgesteld constateren dat al die maatregelen in de voorbije 30 jaar maar bitter weinig hadden opgeleverd. Nog steeds heeft men moeite ouders ervan te overtuigen dat kinderen naar school moeten en worden kinderen vaak thuisgehouden, nog steeds kunnen gezinnen totaal niet met geld omgaan, nog steeds zorgen gezinnen voor overlast in de buurt en nog steeds komt er zeer veel (door henzelf niet zelden geaccepteerde) criminaliteit voor onder de groep. Uiteraard is discriminatie niet toegestaan, maar een groep die zó afwijkt van de bestaande samenleving en de heersende waarden en normen, is gewoon heel moeilijk te integreren. Een goede oplossing lijkt er niet echt te zijn. |
Citaat:
Zigeuners zijn al heel lang "kind van de rekening". En ik vind ook dat daar iets tegen gedaan mag worden. @ Turk4ever: Verwacht het echter niet van mij; ik heb simpelweg geen tijd om die mensen echt te gaan helpen, hooguit sympathie voor hun zaak. Weet jij van initiatieven die hen verder helpen? |
Bevooroordeeld? Ik wil niet vervelend doen Mepisto, maar wil je me geen varken noemen. bevooroordeeld, waarschijnlijk.
Varken, neen.Of wil je refereren naar "Long Pig", zo ja, dan nodig ik je als diner. Ik geef gewoon aan dat zigeuners nooit een aanleiding hebben gegeven om anders te denken over de vooroordelen.Integendeel, de enige directe ervaring gaf me de indruk dat het oplichters eerste klas waren. D'r zullen er wel eerlijke en/of goeie tussen zitten. Helaas, zoals van Marrokanen in mijn geval heb ik er nog geen tegengekomen. Joden zijn ook heel lang kind van de rekening geweest, en nu nog word hun een eigen lapje grond niet gegund. De vooroordelen ten opzichte van deze groep zijn ook legio anders.En ja, met een kern van waarheid.Toch zal je me niet zien reageren volgens deze vooroordelen. |
Hier zijn wat feiten over de Roma minderheid:
Roma Facts in Brief "Roma are now one of the largest, poorest, and fastest growing minorities in Europe. The total Roma population in all of Europe is estimated at between 7 to 9 million. They represent roughly 2 percent of the 450 million people who live in the enlarged European Union. Roma populations are significantly younger than majority populations – between 40-50 percent of Roma in the Decade countries are under 20 years of age. korte vertaling: De Roma minderheid is een van de grootste, armste en snelst groeiende minderheden in Europa. De totale Roma bevolking wordt geschat tussen de 7 en 9 miljoen. Tussen de 40 en 50% van de Roma bevolking is jonger dan 20. Poverty rates for Roma range between four and ten times that of non-Roma in Bulgaria, Hungary, Romania, and Serbia and Montenegro—nearly 40 percent of Roma in Romania and Bulgaria live on less than $2.15 per day. korte vertaling: De armoede ratios van de Roma bevolking varieert tussen vier en tien maal de armoede ratios van de niet-Romas in Bulgarije, Hongarije, Roemenie en Servie en Montenegro. Bijna 40% van de Roma in Bulgarije moeten rondkomen met minder dan $2.15 per dag. Roma are often deprived of the resources necessary for adequate living conditions, but they also lack access to education, labor markets, social and health services, and channels for participation in society. Koerte vertaling: De Roma worden vaak de middelen weggenomen die nodig zijn voor normale leefomstandigheden. Ze worden ook vaak de toegang ontzegd naar educatie, arbeidsmarkten, sociale en gezondheidsvoorzieningen, en kanalen om aan de maatschappij te participeren. Gaps in education between Roma and majority populations are stark. Across countries, some 70-80 percent of Roma have less than a primary school education. Fewer than 1 percent of Roma continue on to higher education. Between 50-80 percent of Roma study in “special schools” intended for the mentally and physically disabled, which limit their future opportunities in education and on the labor market." De Romas zijn vaak zeer laag geschoold. 70-80% van de Roma hebben minder dan een basisopleiding achter de rug. Minder dan 1% stroomt door naar het hoger onderwijs. Tussen de 50-80% van de Roma gaan naar het speciale onderwijs wat bedoelt is voor geestelijk gehandicapten, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt gereduceerd worden. [font=verdana] [/font] |
Nu zijn de anti-Turkije leden wel stil he?
|
Menselijk lichaam bestrijdt sommige snel groeiende, moordende parasieterende virusen (zoals Griep bv) met hoge bloedstemperatuur..
|
Citaat:
Flauwekul. Wat je aanhaalt betekent dat de Roma sociaal achtergesteld zijn. Dat zijn ze bij definitie, het zigeunerleven houdt toch in dat men een bepaalde, nomadische levensfilosofie erop na houdt die de sociale situatie in een sedentaire maatschappij niet bevordert. Ja, discriminatie is er zeker, maar in tegenstelling tot Turkije wordt het probleem door de overheden erkend, en niet onder de vloer geveegd. En daar zit juist het essentiële verschil. |
Citaat:
Er is sprake van zware discriminatie van Roma in Oost Europa. Vooral op het vlak van gezondheidszorg, werkgelegenheid en dergelijke meer. Dat de overheden er veel aan doen is overdreven. Er is hier in Belgie een jaar of twee geleden nog een Roma erkend als politiek vluchteling, in hoofdzaak omdat de overheid niet voldoende stappen wenste te ondernemen. |
Citaat:
Je anti Turkse agenda blijkt weer eens door dit totaal ongeloofwaardige bericht. Jij bent geboren om Turken te haten. Ik houd echter van jou en het Armeense volk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be