Patriot! |
15 maart 2005 13:53 |
BPLUS ZEGT: België betaalt prijs voor splitsing wapenwet
[size=3]09_03_2005_België betaalt prijs voor splitsing wapenwet[/size]
Karel De Gucht wil het besluit van de Waalse Regering laten intrekken dat de levering van machines voor de modernisering van een wapenfabriek in Tanzania toestaat. Hij vindt het ongehoord dat er vanuit ons land wapens geleverd zouden worden aan één van de buurlanden van Congo. Er bestaat een grote tegenstrijdigheid tussen deze levering en Belgiës inspanningen om van Congo een stabiel land te maken, aldus De Gucht.
De Gucht heeft volledig gelijk. Als twee regeringen in één land beslissingen treffen die 100 % met elkaar in tegenspraak zijn, dan mag je al eens op tafel kloppen.
De federale regering heeft van het stabiliseren van Congo één van haar prioriteiten gemaakt. De stabiliteit en vrede die België in Congo nastreeft dreigt aan flarden geschoten te worden door wapens en kogels, gefabriceerd met behulp van een Belgische (Luikse) wapenfabriek.
De uitvoervergunning van de Waalse Regering is begrijpelijk en dient economische belangen. Met name deze van het Waalse Gewest. De Waalse Regering is echter blind gebleven voor het gemeenschappelijke Belgische beleid om vrede en stabiliteit in de regio te brengen.
B Plus vindt het vooreerst totaal absurd dat er in één land drie verschillende overheden bevoegd zijn voor wapenuitvoer. In geen enkele andere federale staat zijn de deelstaten exclusief bevoegd inzake wapenuitvoer.
De splitsing van de wapenwet is er gekomen omdat men het op federaal niveau niet eens was over een verstrenging van de wapenwet. Op Vlaams niveau stelde men na de splitsing met verbazing vast dat ook Vlaanderen wapens produceert en dat er ook in Vlaanderen minstens 300 wapenfabrieken zijn. Dezelfde discussie die zich op federaal niveau afspeelde, werd nog eens herhaald in de schoot van de Vlaamse Regering. Daarenboven werd het gebrek aan transparantie in het Vlaamse wapenbeleid al herhaaldelijk aangeklaagd. De splitsing heeft dus geen enkele meerwaarde gebracht.
Bovendien ondervindt Karel De Gucht nu aan den lijve dat hij als federaal minister geen correcties kan uitvoeren op beslissingen van de gewesten die in strijd zijn met de federale belangen. In het federale België waar B Plus naar streeft, moet de federale regering in zulke gevallen corrigerend kunnen optreden. In een normale federale staat kan dit. In België kan dit voorlopig nog niet.
|