Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bussen vervuilen milieu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=31108)

maarte 15 maart 2005 19:57

Bussen vervuilen milieu
 
Blijkbaar heeft een leuvens onderzoek uitgewezen dat bussen het milieu en file probleem niet oplossen (alleen in desteden zouden bussen een kleine bijdragen kunnen leveren) sterker nog zij zouden het milieu sterker vervuilen. In het nieuws op de vrt was hierover reactie van steve stevaert wie het onderzoek afdeed als nonsens en de uitvoerders daarbij blijkbaar als belachelijk beschouwt. Maar als dit klopt dan is dit wel het signaal om zo snel mogelijk de gratis bussen op te doeken, we weten al dat ze super veel belastingsgeld kosten als ze dan ook nog eens sterk milieuvervuilend zijn en de files niet oplossen waarom zouden er dan in godsnaam nog van deze bussen moeten rijden.

ancapa 15 maart 2005 20:06

al eens achter een uitlaat van zo'n stinkende en dampende gele stadsbus met dieselmotor gehangen ?!

dan snap je het wel !

Grellig 15 maart 2005 20:08

Oke,maar als je de gratis bussen zou opdoeken gaan ze weer meer de auto nemen.Zo is het altijd wel wat.

Ze moeten meer werk maken om de mens op scooters of brommers te krijgen om korte uitstapjes te doen.Is zeer goed tegen fileleed en milieuvreindelijker.

boer_bavo 15 maart 2005 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Blijkbaar heeft een leuvens onderzoek uitgewezen dat bussen het milieu en file probleem niet oplossen (alleen in desteden zouden bussen een kleine bijdragen kunnen leveren) sterker nog zij zouden het milieu sterker vervuilen. In het nieuws op de vrt was hierover reactie van steve stevaert wie het onderzoek afdeed als nonsens en de uitvoerders daarbij blijkbaar als belachelijk beschouwt. Maar als dit klopt dan is dit wel het signaal om zo snel mogelijk de gratis bussen op te doeken, we weten al dat ze super veel belastingsgeld kosten als ze dan ook nog eens sterk milieuvervuilend zijn en de files niet oplossen waarom zouden er dan in godsnaam nog van deze bussen moeten rijden.

Dat blijkt uit alle onderzoeken. In Gent is er ook eens een onderzoek geweest. Zelfs in het duurste plan, met veel trams enzo bleef was de vervuiling 4% lager.

De enige reden om pro gesubsidieerde bussen te zijn (als ze niet gesubsidieerd zijn en toch veel rijden en dus veel gebruikt worden) kan dus enkel sociaal zijn. En in dat geval moet je je afvragen of we met die 100 euro per vlaming aan de lijn elk jaar niet beter investeren in wat scooters voor de armen en taxi's voor de gepensioneerden.

jules 15 maart 2005 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dat blijkt uit alle onderzoeken. In Gent is er ook eens een onderzoek geweest. Zelfs in het duurste plan, met veel trams enzo bleef was de vervuiling 4% lager.

De enige reden om pro gesubsidieerde bussen te zijn (als ze niet gesubsidieerd zijn en toch veel rijden en dus veel gebruikt worden) kan dus enkel sociaal zijn. En in dat geval moet je je afvragen of we met die 100 euro per vlaming aan de lijn elk jaar niet beter investeren in wat scooters voor de armen en taxi's voor de gepensioneerden.

ik weet niet of dat enkel om sociale reden is : Stevaert had indertijd het argument dat de gratis bussen ervoor zorgden dat er geen nieuwe weginfrastructuur rond hasselt gebouwd moest worden. Infrastructuur die volgens hem méér kostte dan het gratis maken van de bussen Daarenboven lijkt het aanleggen van een weg me op zich al een miolieuvervuilende daad, en daarenboven zorgen meer wegen meestal voor een toename van het autoverkeer...

Tavek 15 maart 2005 22:47

Als ik gene auto wil kopen omdat een auto toch maar geldklopperij is door de staat (zeker omdat ge als student in een stad woont en zelden ver weg moet) MOET er een goedkoop alternatief zijn.

De bus heeft dus wel degelijk een functie. We zijn niet allemaal fils a papa die met de dikke bmw van thuis rondtoeren.....

Rene Artois 15 maart 2005 23:02

De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren. Ze vervoeren nu voornamelijk mensen die vroeger ofwel thuis bleven ofwel met de fiets of te voet gingen. Het autoverkeer is niet gedaald en de verkeersdrukte is toegenomen mede door het groter aantal bussen.

Vergeet vooral niet dat het hoofd van de lijn, Ingrid Lieten, van socialistische huize is en sinds kort ook de NMBS een SP-er, Jannie Haek, als baas heeft. Met Landuyt die de boetes bepaalt, lees verhoogt, hebben ze dus onze ganse mobiliteit in handen. En dan vergat ik Casaer nog, de SP-specialist op het gebied van straatraces.

Het zal wel dat el stevo niet gelukkig is met deze studie. Verkeer is zowat het enige waar de SP nog over praat.

jules 15 maart 2005 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren. Ze vervoeren nu voornamelijk mensen die vroeger ofwel thuis bleven ofwel met de fiets of te voet gingen. Het autoverkeer is niet gedaald en de verkeersdrukte is toegenomen mede door het groter aantal bussen.

als die categorie nu de bus kan nemen die ze vroeger niet konden betalen, vind ik dat eigenlijk niet eens zo erg.
En heb je gegevens die aantonen dat het verkeer is toegenomen ?
(want anders kan je voor hetzelfde geld zeggen dat er nu een aantal mensen die vroeger met de auto reden nu de gratis bus nemen, waardoor er juist extra bewegingsruimte komt voor de andere chauffeurs ...)

Cosmo 15 maart 2005 23:12

Er bestaan katalysatoren voor auto's.
Waarom maakt me die niet verplicht ?
Waarom investeert men niet in verdere ontwikkeling hiervan zodat we toch mobiel kunnen blijven en het millieu niet beschadigen ?

jules 15 maart 2005 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Er bestaan katalysatoren voor auto's.
Waarom maakt me die niet verplicht ?
Waarom investeert men niet in verdere ontwikkeling hiervan zodat we toch mobiel kunnen blijven en het millieu niet beschadigen ?

katalyusatoren zijn reeds verplicht
onderzoek naar schonere auto's gebeurt volop. En ze zijn al een ferm pak properder geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Alleen neemt het aantal auto's zo snel toe, dat het effect van de schone wagens teniet gedaan wordt.

boer_bavo 15 maart 2005 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren.

In het geval van Hasselt kwam 7% van de inkomsten van de Lijn uit ticketverkoop. In dat geval lijkt het mij inderdaad logischer en beter om die tickets af te schaffen.

Rene Artois 15 maart 2005 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jules
als die categorie nu de bus kan nemen die ze vroeger niet konden betalen, vind ik dat eigenlijk niet eens zo erg.
En heb je gegevens die aantonen dat het verkeer is toegenomen ?
(want anders kan je voor hetzelfde geld zeggen dat er nu een aantal mensen die vroeger met de auto reden nu de gratis bus nemen, waardoor er juist extra bewegingsruimte komt voor de andere chauffeurs ...)

Ik heb het over mensen, gepensioneerden en doppers, die het voor de lol doen. Als ze niks te doen hebben maken ze gewoon een toerke met de bus. Er is armoede in Vlaanderen maar nog niet zo erg dat mensen nog geen bus zouden kunnen betalen.

De toename van het verkeer constateer ik zelf. Misschien niet wetenschappelijk maar voor mij volstaat het. Met wat moeite kan ik wel enkele categorieën bedenken die de auto laten staan : ouderlingen om gezondheidsredenen en ingetrokken rijbewijzen. Voor het overige moet u zich er niet veel van voorstellen. De meesten die voorstander zijn van meer en beter openbaar vervoer zijn dit in de hoop dat andere mensen er gebruik van zullen maken zodat ze zelf vlotter met de auto doorkunnen.

Don Quichote 15 maart 2005 23:27

Ik was de waanzin beu en ben al tien jaar aan het treinen naar het werk.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid.

jules 15 maart 2005 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Ik heb het over mensen, gepensioneerden en doppers, die het voor de lol doen. Als ze niks te doen hebben maken ze gewoon een toerke met de bus.

:roll:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Er is armoede in Vlaanderen maar nog niet zo erg dat mensen nog geen bus zouden kunnen betalen.

ik denk dat je je daar wel eens heel erg in zou kunnen vergissen : het gaat niet over één biljetje, maar of een bejaarde bv. wekelijks naar de markt kan = 52 weken * 2 ticketjes (heen en terug) : dat loopt wél op.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De toename van het verkeer constateer ik zelf. Misschien niet wetenschappelijk maar voor mij volstaat het. Met wat moeite kan ik wel enkele categorieën bedenken die de auto laten staan : ouderlingen om gezondheidsredenen en ingetrokken rijbewijzen. Voor het overige moet u zich er niet veel van voorstellen. De meesten die voorstander zijn van meer en beter openbaar vervoer zijn dit in de hoop dat andere mensen er gebruik van zullen maken zodat ze zelf vlotter met de auto doorkunnen.

[size=1]bron : NIS:
[size=2]wagenpark 1996 : 5.230.000
wagenpark 2004 : 6.061.000

De stijging van het wagenpark is een landelijke evolutie. Maar sde vraag kan en mag gesteld worden, of die toename niet nog groter zou geweest zijn als er géén gratis bussen zouden zijn ...

[/size][/size]

Cyberfreak 16 maart 2005 00:03

Mijn gezond verstand zegt dat een bus met gemiddeld twintig inzittenden nog altijd milieuvriendelijker is en minder plaats inneemt dan twintig auto's. Ik wil wel eens een link zien naar dat onderzoek. Vooral nu er innovaties aan de gang zijn inzake aandrijving op alternatieve milieuvriendelijke brandstof voor bussen zou het milieuprobleem nog meer ingeperkt moeten worden.

Daar komt nog bij dat het openbaar vervoer veiliger is waardoor autoverzekeringen goedkoper kunnen en er minder aan de ziekenkas gezeten moet worden. Als er minder files zijn kan het goederentransport over de weg ook nog eens veel goedkoper.

big bad wolf 16 maart 2005 01:09

gratis bussen allemaal goed en wel, maar een los ticketje in Brugge kost nog altijd 1€ en een tienrittenkaart kost 7,50€.. toch vreemd dat dat gratis vervoer enkel in Limburg kan. blijkbaar volgt SStevaert toch ook het principe "Eigen Volk Eerst"..

Cyberfreak 16 maart 2005 01:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
gratis bussen allemaal goed en wel, maar een los ticketje in Brugge kost nog altijd 1€ en een tienrittenkaart kost 7,50€.. toch vreemd dat dat gratis vervoer enkel in Limburg kan. blijkbaar volgt SStevaert toch ook het principe "Eigen Volk Eerst"..

Misschien omdat hij burgemeester is in Hasselt. ;)

big bad wolf 16 maart 2005 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Misschien omdat hij burgemeester is in Hasselt. ;)

daarom eigen volk eerst: enkel gratis bussen voor mensen die op hem kunnen stemmen, de rest moet maar betalen...

Cyberfreak 16 maart 2005 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
daarom eigen volk eerst: enkel gratis bussen voor mensen die op hem kunnen stemmen, de rest moet maar betalen...

Omdat hij het plan nationaal niet verkocht krijgt.

LeMmOnN 16 maart 2005 10:03

... biodiesel... waterstof... electriciteit...

Waarom niet in België?

... geen accijnzen (of toch véél minder als op fossiele brandstoffen) en dus minder inkosten voor de staat en daarom... nog niet verkrijgbaar in België.

Hieronder kleine voorstelling van biodiesel (koolzaadolie):

Een eenvoudige chemische bewerking verandert koolzaadolie in biodiesel. Dit proces heet omestering. Een hectare koolzaad levert 1200 liter koolzaadolie en dat komt overeen met 1300 liter biodiesel.

Sinds 1991 wordt biodiesel in Duitsland geproduceerd en getest, ondermeer door de firma Oelmühle Leer Connemann Gmbh & Co te Leer/Ostfriesland. Connemann heeft aangetoond dat voertuigen die op biodiesel rijden een constante motorfunctie - en prestatie laten zien. Een motor op biodiesel slijt minder en loopt soepeler dan een motor op minerale diesel. Biodiesel onderscheidt zich op veel meer punten, zowel op praktijk/technisch als op milieugebied.

Er zijn een groot aantal autofabrikanten die hebben reeds een vrijgave gegeven om biodiesel te gebruiken in hun dieselmotoren. Deze motoren hebben geen aanpassingen nodig. Het gaat o.a. om de verschillende type VW, Audi, Mercedes-Benz, BMW, MAN, Deutz deze lijst wordt per kwartaal langer.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be