Guderian |
9 mei 2003 13:09 |
Het nationalisme dat wij belijden staat in essentie garant voor een
compleet en weldoordacht antwoord op de uitdagingen van de XXIe eeuw. Toch moeten we steeds meer vaststellen dat een aantal bewegers nationalisme verengen tot Flamingantisme.
Voor hen kan een definiëring van het nationalisme eens nuttig zijn.
De ontplooiing van het volk en haar identiteit als streefdoel:
Nationalisten streven naar de zelfbeschikking van hun volk. In ons
geval spreken we van de creatie van een Vlaamse staat. In 1925 meldt het woordenboek van de Spaanse academie bij het woord ‘nación’: "het collectief van personen die dezelfde etnische oorsprong hebben en in het algemeen dezelfde taal spreken en een gemeenschappelijke traditie bezitten."
Riehl beschreef een volk aan de
hand van de 4 S’en: Siedlung (grondgebied), Sitte (geschiedenis), Sprache (taal) en Stamm (afstamming).
Siedlung (grondgebied): daarmee bedoelen we de territoriale ruimte waarin een volk leeft. De geografie speelt een rol op de ontwikkeling van elk volk. Klimaat, aanwezigheid van natuurlijke bronnen, verplaatsingsmogelijkheden, enz. laten hun sporen na.
Sitte (geschiedenis): Ieder volk kent een unieke geschiedenis. Dit verleden blijven wij meedragen op velerlei manieren, zoals in waarden en normen, tradities, gezegden,…
Sprache (taal): Volkeren onderscheiden zich ook op het taalkundige vlak. Een volk overheersen kan, zoals in
Frankrijk gebeurde, door het ontnemen van deze band.
Stamm (afstamming): er is ook een etnisch element dat eigen is aan de volkeren. Onze volksgemeenschap is ontstaan uit hoofdzakelijk West-Germaanse stammen. Daarnaast kende
Vlaanderen heel wat overheersers die ook hun sporen nalieten.2
Een volk kunnen we aldus omschrijven als een gemeenschap van mensen die een entiteit vormen op basis van
gemeenschappelijke afstamming, taal, geschiedenis, tradities, waarden en grondgebied. Daar wij als nationalisten
streven naar de zelfbeschikking van ons volk, horen wij rekening te houden met alle elementen, niet alleen de staatskundige en taalkundige.
De nationalistische strijd
Vlaams-nationalisten streven dus naar meer dan enkel een Vlaamse staat waarin Vlaams (Nederlands) gesproken word. Maar onder de gigantische druk van het politiekcorrecte denken is die strijd de ‘juiste’ strijd geworden. Het is een strijd die je kunt
voeren zonder je te verbranden. Het is een populair surrogaat voor echt nationalisme…
Nochtans kunnen we bij elke S een actieterrein afbakenen. In die
verschillende gebieden kunnen nationalisten hun specifieke levensvisie verkondigen en verdedigen. Bij Siedlung plaatsen we het streven naar een onafhankelijke staat. Sprache maakt ons attent op het belang van de Vlaamse taal voor ons volk en de plicht om die te beschermen. Sitte is meer dan een geschiedenisles. Het is ook het onderhouden van de waarden
en normen die we meedragen, alsook het verdedigen van tradities
die ons binden. Stamm impliceert dat we, binnen het wettelijke kader, strijd blijven voeren tegen de multiculturele samenleving.
|