![]() |
Dua: "Lijstenverbinding invoeren om succes Vlaams Belang in te perken"
Dua: "Lijstenverbinding invoeren om succes Vlaams Belang in te perken"
![]() Groen! gaat een voorstel van decreet indienen om via een wijziging van de Vlaamse gemeentekieswetgeving lijstenverbinding mogelijk te maken bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006. Morgen vertrekt een brief naar de voorzitters van de "democratische" partijen met de vraag zich achter het voorstel te scharen. Partijvoorzitster Vera Dua wijst er op dat het systeem ook geldt in Nederland en Zwitserland en - dichter bij huis - bij de verkiezingen voor het Brussels parlement. Het systeem zorgt ervoor dat kiezers de keuzemogelijkheid houden tussen verschillende progressieve democratische partijen. Bovendien ziet Dua er een wapen in tegen de opkomst van het Vlaams Belang. Groen! hoopt dat het voorstel kan worden gekoppeld aan de bespreking over het gemeente- en het gemeentekiesdecreet bron hln Ongelooflijk ... dit is onbeschaamd ...dat men dan met één lijst opkomt . |
Dit bestaat toch al in de vorm van een kartel?
|
Ik vind dat ge daar nu al niet een te grote drukte van moet maken . Het duurt nog lang voor het verkiezingen zijn.
|
ja maar nu zou het over alle partijen gaan , behalve het Vb ...
|
Ge moet u nu daar al niet de dik in maken. Wacht gewoon af tot aan de verkiezingen.
|
In Nederland betekent een lijstverbinding enkel dat bij de verdeling van de restzetels de stemmen van de partijen samengevoegd worden, zodat men meer kans maakt onderling een restzetel binnen te halen. Dit is een veelgebruikte formule bij de verkiezingen onder geestverwante partijen, om te zorgen dat men gezamenlijk zoveel mogelijk zetels behaalt. De ChristenUnie en de SGP hebben bijv. bijna altijd op alle niveaus een lijstverbinding, tenzij ze met een gezamenlijke lijst deelnemen of een van de beide niet deelneemt natuurlijk. Bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer hadden GroenLinks en SP een lijstverbinding, bij de laatste verkiezingen voor het Europees Parlement VVD en D66 (die in dezelfde fractie in het EP zitten).
Ik zie niet in wat het probleem is met dergelijke lijstverbindingen. Op voorhand wordt duidelijk gemaakt dat de partijen een lijstverbinding hebben en ook op het stembiljet staat dit vermeldt. Het is ook vrij logisch dat partijen liever een restzetel bij een geestverwante partij zien belanden dan bij een volstrekt tegengestelde partij. De vraag is natuurlijk wel welke invloed lijstverbindingen hebben op de uitslag als niet een vrij evenredige berekening van de zetelverdeling, maar zoals in België een vrij onevenredige berekeningsmethode (Imperiali, die grote partijen enorm bevoordeeld) wordt gebruikt. |
Citaat:
|
Laat die groene tante maar zeveren. Hoe belachelijker de zogegezegde "progressieve democratische partijen" zich maken, hoe meer de kiezer zich van hen zal afkeren. Ja, dat ze dan met één lijst opkomen - één tegen allen (progressief, democratisch VB).
|
Een nieuwe linkse rukkerstrategie om met een linkse minderheid (+- 25%) toch een links beleid te blijven voeren.
Na de fantastische strategische beslissing van het Cordon, heeft men een nieuwe uitvinding. Zullen de rechtse partijen CD&V en VLD weer in de val trappen en zichzelf totaal verloochenen. Ik ben benieuwd. |
Goed gezien Geertje. 75% van de bevolking stemt rechts en moet naar de pijpen van de linksen/groenen dansen.
|
|
Citaat:
|
Volgens mij doen die niets anders dan bestuderen hoe ze het VB een loer kunnen draaien,onnozelaars zijn het,niet meer en niet minder!!
|
Hopla, weer a la carte wetgeving om de eigen macht te versterken. Al een geluk dat dit het VB wellicht weer een hoop extra stemmen zal opleveren.
|
Citaat:
Waarom dan nog kiezen?Ze maken het zo ingewikkeld dat geen mens er nog aan uit kan.Denk ook eens aan de oudere,die hebben al problemen met elektronisch te stemmen! Ze zijn heel de politiek aan het verneuken.Maar goed dat we nog een partij hebben die onze stem niet verdeeld......... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Laat ze maar doen. Het speelt enkel in onze kaart. Hoe meer ze ons in de underdog-positie duwen, hoe liever ik het heb.
|
Ik snap niet waarom de groenen per se de SP aan meer zetels wil helpen, want dat zal het resultaat zijn. "Progressieve frontvorming" schijnt hier het ordewoord te zijn dat het theatergaand volkje moet te overtuigen want daar zitten de SP-kiezers sinds de arbeiders voor het blok stemmen. Steve Stuntel is voorlopig positief maar verkiest een kartel want dat slokt gemakkelijker op.
|
Citaat:
Fijn voor de eeuwig getrouwe sossenaanhangers... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be