![]() |
Wurgovervallen = poging tot doodslag/moord
Ik ben nog maar juist op dit forum, maar ik zou al es willen weten wat de mensen denken over die nieuwe trend van wurgovervallen. Dat komt er op neer dat een paar krapulen uw keel beginnen dicht te knijpen om uw geld af te pakken. Ze komen in groep rond u staan en voor dat ge het doorhebt, hebt ge prijs.
. Een goeie vriendin van mij heeft vorig jaar in Brussel aan het station brussel congres zo een wurgoverval meegemaakt. ze hadden haar flink vastgehad, want ze was een tijdje bewusteloos. Die durft nu al maanden niet meer buiten. Ze weten ook niet wie het gedaan heeft en ze heeft schrik om ze weer tegen te komen. En haar ziekteverlof kan niet blijven duren. Ik stel dan ook voor dat als ze zo'n mannen pakken die dan ook aan te klagen voor poging tot doodslag. Ik heb een s gecheckt bij nen bevriende advokaat voor de juiste juridische term. Ge zou ook poging tot moord kunne pakken omdat er toch ergens voorbedachte rade in het spel is. Ik weet niet wat dat ze in de rechtbank nu doen met die gasten, maar ik vind dat ze minstens voor poging tot doodslag/moord moeten aangepakt worden :evil: . Wie nog? |
Ik vind van niet.
Alleen omdat ik niet in straffen geloof. |
Moeten we het dan zelf oplossen?
Ik weet niet wat er ga gebeuren als er iemand mijn keel begint toe te pitsen, maar ik hoop voor hem dat hem hard genoeg pitst want ik ruk zijne ballenwinkel van zijn lijf. |
Pas op: mensen moeten zich idd kunnen verdedigen.
Maar ik ben tegen het feit dat mensen zichzelf verzadigen en zwak houden door op overheden te vertrouwen. Principieel dan toch... |
Citaat:
Vermits die daders heus zelf al half bodybuilders zijn, zie ik niet hoe je je zou kunnen verdedigen tegen zulke aanvallen, tenzij in groepen van 4 gaan rondwandelen, met minstens 10 meter afstand van elkaar, en ieder bewapent met een 9mm wapen. |
Uit die buurten bvb wegblijven. Dat lukt ook.
|
Citaat:
Ze moet toch niet van job veranderen voor zo'n krapuul. En wa kan da meiske doen tegen een groep gasten? |
Niks. Ze heeft pech.
|
Trouwens een aantal jaren geleden was er in diezelfde buurt aan het metrostation ook al zo'n groep. Om van de koningsstraat naar de metro van de kruidtuin te gaan is er een lange trap die volledig uit het zich ligt.
Een verstopte zich in een hoekje en als er iemand voorbijkwam, duwde hij die van de trap. Beneden stond er dan andere te wachten om alle svast te grabbelen wat ze maar konden krijgen. Toen zijn er ook armen en benen gebroken natuurlijk. Maar voor het zelfde breekt er ene zijne nek... |
lol
|
Citaat:
|
Als ge die als gevaarlijk ervaart, ja dan is dat de beste oplossing.
|
Citaat:
Niet echt complimenteus Bhairav. |
Als men langs u langs achter bij de keel met de arm vastneemt: Stel dat de overvaller zijn rechterarm om uw keel slaat, met uw rechterhand zijn pols grijpen en stevig vasthouden. In één beweging uw linkerbeen achter zijn rechterbeen plaatsen en uw linkerelleboog op zijn borst plaatsen en uzelf achterover laten vallen ( zijn pols niet loslaten). In de meeste gevallen komt u bovenop uw overvaller terecht. Als hij alleen is zal hij u niet langer lastigvallen en naar adem happend blijven liggen. Hebt u pech en zijn ze met meer zal u ongetwijfeld ook in elkaar geslagen worden. Maar dat werd u anders toch ook. Hebt u nog meer pech en uw overvaller valt op zijn achterhoofd en overlijd ter plaatse kan men indien u dit tekstje gelezen hebt spreken van voorbedachtheid en niet langer van wettige verdediging en bovendien zal er binnen de kortste keren nog een spontane manifestatie van geestesgenoten en linkse misdaadsyndikalisten op straat verschijnen om zich te uiten tegen nodeloos gebruik van geweld en racisme in onze cultuurrijke samenleving.
|
Citaat:
Gij denkt zeker dat ik an "hun" kant sta? |
Niet zo ongenuanceerd, bitte.
Moord is iets anders dan Doodslag, trouwens. Moord is doelbewust, doodslag is niet persé gewild. In dit geval stem ik voor doodslag. Dit, omdat het doel van die gasten is, haar haar geld afhandig te maken. Middel is bruut geweld, een poging tot doodslag. En dat is een stuk meer strafbaar dan diefstal met geweld. Daarom ook in een groep, misschien? Dan is de pakkans van de eigenlijke dader een stuk kleiner. |
Een wurgoverval is geen poging tot moord of doodslag. Het gaat om een overval met geweld. Dat is op zich een ernstig misdrijf dat streng moet bestraft worden.
Enkel indien het slachtoffer te lang van adem zou beroofd worden en alsnog zou overlijden kan er eventueel sprake zijn van doodslag (zonder het opzet te doden). Begrijp mij niet verkeerd. Ik geloof dat dit soort misdrijven zwaar moet aangepakt worden. Maar het is zinloos en gevaarlijk om elke zin voor verhouding overboord te gooien. |
Ik besel wel dat mijn kwalificatie als moordpoging misschien overtrokken is. Maar ik bekijk het vznuit het standpunt van het slachtoffer. Op dat moment had ze het gevoel dat ze ging sterven en dat gevoel is haar nog altijd kapot aan het maken.
het gaat om een relatief nieuw fenomeen dat naar mijn mening nu, direct en keihard moet aangepakt worden voordat het uitbreidt als een olievlek. Van in het begin de lijn duidelijk stellen. Als die gasten weten dat ze kunnen aangeklagd worden voor poging tot (laten we het houden bij) doodslag, kan dat misschien toch invloed hebben op hun neiging om dit nog te doen. En de rechtbank kan nog altijd rekening houden met andere omstandigheden. Strafrecht is geen pure wiskunde. Ik kan mij misscheinwel terugvinden indien volgens 'diefstal met geweld' voor deze gevallen dan ook automatisch de zwaarste straf wordt uitgesproken die VOLLEDIG uitgezeten moet worden. En dus geen strafverlichting hoe goed ze zich in de bak ook mogen gedragen. Hoe zwaar is die straf eigenlijk mocht er hier ergens een jurist rondhangen? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be