marjan |
2 april 2005 14:20 |
moslimputeinen
Moslimpuriteinen
Als minister van Inburgering Marino Keulen als voorwaarde tot financiering van de islamitische eredienst tolerantie voor homo’s en andersgelovigen vooropstelt, is dit heel terecht. De homofobe (wijlen) kardinaal Joos heeft omwille van extreme uitspraken over homo’s geen doodsbedreigingen gekregen, uit welke hoek dan ook, net zo min als sommige homofobe imams. Toen Karim Bouzian halverwege 2003 wou starten met de campagne: ‘homo, moslim en allochtoon’ zei een kernlid van de Antwerpse moslimpuriteinen ‘Jongeren voor Islam’ mij daarover: “We gaan hem aanpakken!” Carim Bouzian werd hevig gestalkt zodat hij voortdurend moest veranderen van telefoonnummer en werd meermaals met de dood bedreigd. Het werd stil rond hem, intimidatie kreeg het laatste woord. Tot nu toe werd Carim niet door de koning ontvangen. Koning Albert, die zelf een scheve schaats reed, is vergeten dat hij zich in zijn publieke optreden dient te gedragen conform artikel 10 van de Belgische grondwet: ‘De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.’
Als socioloog,Tarik Fraihi, de pruik van gehuwde chassidim vrouwen gelijkstelt met de kap van de katholieke non en de hoofddoek, stelt hij appelen gelijk aan peren en geeft hij blijk van een gebrek aan kennis en ervaring terzake. De pruiken van chassidim vrouwen (in hoever ze er gelukkig mee zijn valt moeilijk in te schatten) zijn vaak mooi, met een weelderige haardos en het geeft oudere vrouwen een jeugdiger voorkomen. De non is en blijft maagd en heeft de kap allang over de haag gegooid.
Moslimpuriteinen prenten jonge meisjes en vrouwen in het hoofd dat ze een diamant zijn die moet beschermd worden, die niemand mag zien en moet verborgen worden onder sluiers, de veiligheids- en zedelijkheidsgordels van de 21st eeuw. Daarentegen staat nergens in de koran dat een vrouw haar hoofd dient te bedekken. Soera 24:31 waarop men zich daarvoor beroept stelt enkel dat 'vrouwen sluiers over de boezem slaan', dat vrouwen hun borsten dienen te bedekken dus, wat niet meer dan redelijk is. Zelfopgeworpen moslimpredikers, 'broeders', praten jonge meisjes schaamte aan , schaamte om hun lichaam, schaamte omdat ze een (zondig) vrouwenlichaam hebben dat maar beter helemaal verborgen wordt...
Bovendien belemmeren hoofddoeken vaak het zijzicht van de draagster. Ik zie het regelmatig gebeuren: vrouwen met een hoofddoek zo over het hoofd getrokken dat ze veel minder kunnen zien en die met de kinderbuggy de straat oversteken zonder kijken, waardoor auto’s of fietsers op de rijweg plots moeten remmen. Gewoon omdat deze vrouwen het verkeer dat uit beide richtingen komt niet kunnen zien. Een vrouw met een gebloemde sluier over het hoofd achter het stuur van een auto reed onlangs in mijn straat bijna twee oudere dames omver. De dames konden nog net opzij springen voor hun leven én de gesluierde bestuurster had niets gezien. En zeggen dat er zoveel heisa is geweest rond de ‘dodehoekspiegel’. Primeert het obsessief ‘ontwijken van mannenblikken’ dan op de veiligheid van zichzelf en andere weggebruikers? Wanneer gaan deze meisjes en vrouwen eens tot rede en inzicht komen.
Blijkbaar is men niet rijp voor een samenleving waarin mannen en vrouwen op een redelijke, normale en gezonde manier met elkaar omgaan en communiceren, zonder dat vrouwen zich dienen te verbergen en zich dienen te schamen en zich schuldig voelen om hun vrouwenlichaam. Een relatie waarbij de vrouw zich helemaal dient te bedekken om blikken van andere mannen te ontwijken die aldus wel eens een seksuele gedachte zouden kunnen krijgen, is gebaseerd op wantrouwen in plaats van wederzijds vertrouwen, de basis van elke relatie. Hier ligt een taak weggelegd voor de emancipatie van de moslimman.
Bovendien staat nergens in de bijbel of de thora geschreven dat de man zijn vrouw mag slaan, in de koran wél: soera 4:34 "En als die vrouwen zich slecht gedragen, waarschuw hen, weiger vervolgens het bed met hen te delen en sla hen tenslotte. Maar als zij weer gehoorzaam zijn, zoek dan niets tegen hen. Waarlijk, allah is de altijd Allerhoogste, de Allerhoogste." Als een niet moslimvrouw wordt geslagen door haar man, wordt dit door haar omgeving afgekeurd en kan de vrouw rekenen op de steun van haar familie en andere instanties. Een moslimman die zijn vrouw tuchtigt, daarentegen, kan zich beroepen op de koran en de vrouw is de pineut. De Profeet heeft het de echtgenoot echter opgedragen, zijn vrouw niet op het gezicht te slaan of op zo en manier dat het op haar lichaam een teken achterlaat (Vrouw in de shari’ah, uitg. Noer Delft, pg 63).
De wereldwijde stroming van moslimpuriteinen bestaande uit diverse groepen en subgroepen te vatten onder de gemeenschappelijke noemer de ‘ware’ moslims, wordt door de Nederlandse veiligheidsdiensten, de AIVD, als gevaarlijk omschreven. Moslimpuriteinen, een beweging die sinds vijf tot tien jaar opgang maakt, grijpen terug naar de bron, het tijdperk van de Profeet 1400 jaar geleden en interpreteren de teksten letterlijk. Net uit de hoek van de ‘ware’ moslims komen ook de doodsbedreigingen aan het adres van Nederlandse politici. “Ze lopen gewoon rond in Brussel en Antwerpen en hebben er contacten met mensen die winkels uitbaten”, wist een moslimpurist te vertellen met betrekking tot de terreuraanslagen in Casablanca. Moslimpuriteinen poogden aldus het moderniseringsproces, waarbij religieuze teksten worden herlezen in het licht van de maatschappelijke evoluties naar analogie van de ijtihad, in gang gezet door de Marokkaanse koning en zijn geëmancipeerde eega, te dwarsbomen.
Deze ‘zuiveren’ hebben een obsessie voor zuiverheid en reinheid, een handdruk geven aan een vrouw is voor hen ook uit den boze. Niet zonder reden richt deze beweging van moslimpuriteinen, geïnspireerd en gestuurd door Saoedi-Arabië, zich vooral op jongeren. In volle puberteits- of identiteitscrisis wordt hen door deze uiterst rigide doctrine een duidelijke set aan regels en richtlijnen aangeboden, die zekerheden biedt en het gevoel tot een groep te horen (voor pubers komt de groep voor alles). Strikte richtlijnen waarover vooral niet mag nagedacht worden, want afkomstig van God… Niet meer denken kan wel gevaarlijk worden in gewijzigde omstandigheden. Onwetende jongeren die niet reizen, niet lezen, slechts één situatie en referentiepunt kennen en geen weet hebben van andere denk- en wereldbeelden zijn erg ontvankelijk voor deze puritanisering, lopen zo in de val en worden meegezogen in redeloosheid, antimodernisme en obsurantisme.
|