Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   feministen in Noorwegen zijn nu helemaal gek geworden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=32339)

Den Ardennees 16 april 2005 21:51

feministen in Noorwegen zijn nu helemaal gek geworden

sorry, 't is in 't Engels, maar het komt hierop neer: als bedrijven in Noorwegen niet snel 40% vrouwen in de directieraad hebben, kunnen ze door de overheid gesloten worden. Goe bezig, die Noren :roll:

Citaat:

OSLO, Norway (Reuters) -- Norway will shut companies that refuse to recruit at least 40 percent women to their boards by 2007 under an unprecedented equality drive, a cabinet minister said on Tuesday.

"Companies have been dragging their feet. They really have to recruit more women," Children and Family Affairs Minister Laila Daavoey told Reuters.

"In the very worst case, they will face closure."

Norway's parliament told firms in 2002 to ensure at least 40 percent of each sex in boardrooms by mid-2005 to force corporate leadership to match Nordic traditions of sex equality elsewhere in society.

Before Tuesday, however, Oslo had not spelt out sanctions for non-compliance. Many companies denounce the scheme as the toughest corporate sex equality goal in the world.

"Since 2002 the percentage of women in boards has risen to only 11 percent from six," Daavoey said. "Yet there are thousands of qualified women out there -- companies can choose from half the adult population."

Many European nations have more women in boardrooms than Norway and the male bastion is a paradox for a country where 40 percent of the cabinet of Prime Minister Kjell Magne Bondevik and 37 percent of parliamentarians are women.

Daavoey, who oversees sex equality rules, said that all state-controlled firms including oil group Statoil and telecoms firm Telenor had already complied.

But many other firms are lagging, including energy and engineering group Aker Kvaerner or Internet search group Fast. Many business leaders say the rules will force them to recruit ill-qualified women as quota fillers.

"If we can recruit women to our state companies why can't private businesses do it too?" Daavoey said.

She said the threat of closure was meant as a spur. "I don't believe that companies will get into a situation where they risk closure. Companies will obviously find women," she said.

Firestone 16 april 2005 21:57

Citaat:

"Since 2002 the percentage of women in boards has risen to only 11 percent from six,"
Inderdaad, goed bezig die Noren!:roll:

Zijn deze schamele 11% geen beduidender probleem dan dat de overheid een stok achter de deur wil hebben tegen bedrijven die er helemaal niets aan doen?

Zeg nu zelf, 11%!

Den Ardennees 16 april 2005 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Inderdaad, goed bezig die Noren!:roll:

Zijn deze schamele 11% geen beduidender probleem dan dat de overheid een stok achter de deur wil hebben tegen bedrijven die er helemaal niets aan doen?

Zeg nu zelf, 11%!

het onzinnige is dat men vaak gewoon geen vrouwen vindt die een directiefunctie WILLEN, omdat dit vaak niet goed te combineren is met een gezin.

En o ja, als men de wet wil navolgen zal men waarschijnlijk vele directieleden moeten ontslaan enkel en alleen omdat ze man zijn...

Firestone 16 april 2005 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
het onzinnige is dat men vaak gewoon geen vrouwen vindt die een directiefunctie WILLEN, omdat dit vaak niet goed te combineren is met een gezin.

Dat zei men toch ook toen het over politici ging.
En zie, nu is het percentage vrouwen in het Parlement rond de 30-40%.
Zijn deze vrouwelijke parlementsleden minder bekwaam dan hun mannelijke collega's? Neen, toch.
Hebben de meeste van deze vrouwen geen gezin? Ja, toch (vermoed ik tenminste).
Citaat:

En o ja, als men de wet wil navolgen zal men waarschijnlijk vele directieleden moeten ontslaan enkel en alleen omdat ze man zijn...

Ik begrijp dat het niet prettig is uit een directie gezwierd te worden.
Anderzijd is het met deze redenering bijna onmogelijk om aan enig privilege ooit een einde te stellen.

Als ze in Noorwegen de verhouding 11-99 in voordeel van de mannen willen rechttrekken (naar bijvoorbeeld naar 40-60), dan zullen inderdaad nogal wat mannen de plaats moeten ruimen voor vrouwen. Als het goed werkt, dan zullen in het algemeen de minst bekwame mannen moeten plaatsmaken voor meer bekwame vrouwen. Klinkt prima voor het bedrijf, dus.

Den Ardennees 16 april 2005 22:18

Als vrouwen bekwaam zijn EN ze zien het zitten, zullen ze vanzelf hun weg wel vinden naar de top. Als men met quota's begint te werken, dan is het simpelweg zo dat vrouwen een bepaalde positie krijgen enkel en alleen omdat ze vrouw zijn.

sinan123 16 april 2005 22:19

Bedrijven sluiten gaat naar mijn mening te ver.
Maar bedrijven die een hoog percentage aan vrouwelijke werknemers hebben, zouden een subsidie kunnen ontvangen.

Firestone 16 april 2005 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Bedrijven sluiten gaat naar mijn mening te ver.

Dat vind ik ook wel, hoor.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Maar bedrijven die een hoog percentage aan vrouwelijke werknemers hebben, zouden een subsidie kunnen ontvangen.

Te verdelen onder de vrouwelijke directieleden?;-)

Firestone 16 april 2005 22:24

Citaat:

Als vrouwen bekwaam zijn EN ze zien het zitten, zullen ze vanzelf hun weg wel vinden naar de top. Als men met quota's begint te werken, dan is het simpelweg zo dat vrouwen een bepaalde positie krijgen enkel en alleen omdat ze vrouw zijn.

Voor een vrouw is het bemachtigen van een plaatsje aan de top van een onderneming niet zo makkelijk als u denkt.
U onderschat de conservatieve ingesteldheid van bepaalde milieu's.

Tjolder 16 april 2005 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Dat zei men toch ook toen het over politici ging.
En zie, nu is het percentage vrouwen in het Parlement rond de 30-40%.
Zijn deze vrouwelijke parlementsleden minder bekwaam dan hun mannelijke collega's? Neen, toch.
Hebben de meeste van deze vrouwen geen gezin? Ja, toch (vermoed ik tenminste).

Jamaar in de privé moet er gewerkt worden. ;-)

driewerf 16 april 2005 22:30

Citaat:

stierenstront!
Waanzinnige vergaderuren houden, netwerking zijn typische trucs die worden toegepast om het voor vrouwen onmogelijk te maken dat ze in de politiek gaan of een leidin,ggevende functie aannemen. hoog tijd dat dat soort activiteiten zich aanpast aan het gezinsleven.

Pietje 16 april 2005 23:07

Citaat:

Hebben mannen dan geen gezin ??? Nee, de meeste mannen willen gene poot in het huishouden uitsteken, zodat het allemaal op de vrouw haar schouders terechtkomt, en zo geen "directiefunctie" kunnen combineren. En aan je posting te zien, vind je dat nog leuk ook blijkbaar, .......................anders zou je zo geen domme opmerkingen maken.

gm10 16 april 2005 23:20

Citaat:

Inderdaad, en zo moet het zijn. Na milennia van ongelijke kansen kan je niet verwachten dat vrouwen in 1 of 2 generaties alle achterstand hebben opgehaald.

willem1940NLD 16 april 2005 23:37

Mm, weer eens "positieve discriminatië" mèt het risico dat er minder op kwaliteit gelet zal worden in de aanstellings-motivering (en ga vooral niet zeggen dat zulks niet gebeuren zal; ik heb het gezien).

Iets anders is, dat ik altijd banen had waarin slechts het werk mij interesseerde, op den duur (na tamelijk veel baan-wisselingen) ook toereikend inkomen en "status" interesseerde mij werkelijk nooit. Zodoende kon ik ook moeiteloos, waar dat vereist was, samenwerken met personen, ook vrouwen op (op grond van KWALITEITEN) zeer ver boven de mijne verheven posities.

Een bijverschijnsel van de huidige politiek-correctheid zou denk ik kunnen zijn dat het huwelijk in onbruik raakt; hieraan hecht ik geen waarde-oordeel.

gm10 16 april 2005 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Mm, weer eens "positieve discriminatië" mèt het risico dat er minder op kwaliteit gelet zal worden in de aanstellings-motivering (en ga vooral niet zeggen dat zulks niet gebeuren zal; ik heb het gezien).

Je kan moeilijk zeggen dat het geven van een job aan een man omdat hij geen vrouw is, wel getuigt van het nastreven van kwaliteit.

willem1940NLD 16 april 2005 23:48

Dat zal ik ook nooit beweren, GM10; hoe kom je daarop?

"het doel van de Onderneming is het maken van Winst".

gm10 16 april 2005 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Dat zal ik ook nooit beweren, GM10; hoe kom je daarop?

Zo is het toch altijd geweest of niet? Men gaf de job aan de man omdat hij man was. Men stelde zich zelfs niet de vraag of een vrouw het kon in zijn plaats?

Menapius 17 april 2005 00:14

Ik werk voor een internationale organisatie die ik niet bij naam ga noemen, maar men voert er al een tijdje een positieve discriminatie tov vrouwen. Theorie: Als je 10 kandidaat werknemers hebt met identieke opleiding, werkervaring, sociale vaardigheden, etc, waarvan 9 mannen en 1 vrouw, dan wordt de vrouw aangeworven. Geen probleem.
Praktijk:
1. Identiek bestaat niet, er kan altijd een rangschikking opgesteld worden.
2. Komt de vrouwelijke kandidaat uit op de 10de plaats, dan nog wordt ze aangeworven, met als argument dat ze goed genoeg is voor de job.
En de negen mannen kunnen op zoek naar een andere vacature waarbij hopelijk geen positieve discriminatie tov vrouwen wordt gehanteerd...

willem1940NLD 17 april 2005 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Zo is het toch altijd geweest of niet? Men gaf de job aan de man omdat hij man was. Men stelde zich zelfs niet de vraag of een vrouw het kon in zijn plaats?

Opnieuw: "het doel van de Onderneming is het maken van Winst".

Ziet men kans zulk beleid "om te buigen" dan sterft de onderneming.

Den Ardennees 17 april 2005 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Hebben mannen dan geen gezin ??? Nee, de meeste mannen willen gene poot in het huishouden uitsteken, zodat het allemaal op de vrouw haar schouders terechtkomt, en zo geen "directiefunctie" kunnen combineren. En aan je posting te zien, vind je dat nog leuk ook blijkbaar, .......................anders zou je zo geen domme opmerkingen maken.

ah, gaan we het persoonlijk spelen? Neen, mijn beste, ik vind het niet leuk dat vele vrouwen een zwaar leven hebben. Ik doe alleen een objectieve vaststelling.

Den Ardennees 17 april 2005 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
stierenstront!
Waanzinnige vergaderuren houden, netwerking zijn typische trucs die worden toegepast om het voor vrouwen onmogelijk te maken dat ze in de politiek gaan of een leidin,ggevende functie aannemen. hoog tijd dat dat soort activiteiten zich aanpast aan het gezinsleven.

natuurlijk, het is allemaal één groot complot: alle vergaderingen worden met opzet 's avonds laat gehouden om de vrouwen buiten te sluiten, en ieder bedrijf heeft een geheime ethische code waarin staat dat vrouwen moet worden buitengehouden, natuurlijk, natuurlijk.:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be