Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wat moet ik stemmen op 1 juni? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=32914)

Tjeerd 22 april 2005 10:07

Wat moet ik stemmen op 1 juni?

Op 1 juni wordt er in Nederland in tegenstelling tot Belgie een referendum over de invoering van de EU-grondwet gehouden. Ik heb me nooit echt met Europa bezig gehouden (onze mening is immers ook nog nooit gevraagd). Daar de Nederlandse overheid bovendien tot nu toe weinig doet om de bevolking voor te lichten weet ik nog niet wat ik moet kiezen op 1 juni.

Dus vraag ik u mij te adviseren. Wat moet ik op 1 juni kiezen?

SirGalahad_ 22 april 2005 11:37

Stem tegen ... als proteststem tegen de toetreding van Turkije...

(allez dat zou ik toch doen mocht ik hiervoor geraadpleegd worden maar in de BDDR is dit helaas onmogelijk...)

Geertje 22 april 2005 11:40

Wat vragen ze juist ? Enkel ja of nee ?

Raven 22 april 2005 11:42

ik zou ook tegenstemmen, idd, wegens de toetreding van turkije tot de EU & de associaal ultra-liberale politiek (waardoor bijvoorbeeld poolse arbeiders hier komen werken aan poolse loonnormen, effectief onze eigen arbeidersmarkt ondermijnend)

ACV 22 april 2005 12:06

Informeer je misschien eerst over de grondwet zelf.

Ik ben ze ook nog aant doorworstelen...

Tjeerd 22 april 2005 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Wat vragen ze juist ? Enkel ja of nee ?

Volgens mij wel

Betweter 22 april 2005 14:57

Tegenstemmen natuurlijk.

Pelgrim 22 april 2005 15:22

Nee, uiteraard, kijk ook eens op:

http://www.landdag.org/www2/teksten/12redenen_EU.html

http://www.sp.nl

http://www.europeannocampaign.com

om te beginnen.

ingenious 22 april 2005 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_
Stem tegen ... als proteststem tegen de toetreding van Turkije...

(allez dat zou ik toch doen mocht ik hiervoor geraadpleegd worden maar in de BDDR is dit helaas onmogelijk...)

het is door deze mentaliteit dat referenda in belgië onmogelijk zijn. :roll:

PAJOT 22 april 2005 15:45

Tegenstemmen.

PAJOT 22 april 2005 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
het is door deze mentaliteit dat referenda in belgië onmogelijk zijn. :roll:

"Ik ben altijd tegen het referendum geweest. Het referendum is een gevaarlijke procedure. Stel u voor dat bij een referendum in België Vlaanderen ja stemt en Wallonië neen. Dan zouden we pas met een probleem zitten." Willy Claes

En al de rest is praat voor de dommeriken.

Firestone 22 april 2005 16:09

Informeer u en stem dan ... Ja. :-)

(Raven, wat heeft dit met de toetreding van Turkije te maken? :? )

Raven 22 april 2005 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Informeer u en stem dan ... Ja. :-)

(Raven, wat heeft dit met de toetreding van Turkije te maken? :? )

Omdat ik weet dat ze in Turkije werken voor nog geen Belgisch ei (laat staan een appel) per dag. Als Turkije bij de EU komt, en dat zal vroeg of laat wel gebeuren omdat de kapitalistische lokroep nog verleidelijker is dan duizend & 1 zwoele nachten, dan kan men turken inhuren om te werken aan dezelfde loonnormen in de Belgische fabrieken. Zelfs al zou men toch nog een tiendubbele loonnorm hateren, turkse arbeiders zouden ongeloofelijk veel goedkoper zijn dan de Belgische kameraad.

Nu ja stemmen voor deze grondwet, zou een impliciete goedkeuring zijn aan deze werking van Europa, en dat ben ik niet bereid te geven. Het is belachelijk dat er overheden geen referenda-recht te geven, omdat men bang is dat men turkije koppelt met deze kwestie, en dus de bevolkingen (zoals er in België leven) niet in staat acht een mening te vormen.

Jan van den Berghe 22 april 2005 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
Op 1 juni wordt er in Nederland in tegenstelling tot Belgie een referendum over de invoering van de EU-grondwet gehouden. Ik heb me nooit echt met Europa bezig gehouden (onze mening is immers ook nog nooit gevraagd). Daar de Nederlandse overheid bovendien tot nu toe weinig doet om de bevolking voor te lichten weet ik nog niet wat ik moet kiezen op 1 juni.

Ik adviseer een neen-stem, om de eenvoudige reden dat de Proeve tot Europese Grondwet een uitholling betekent van het gelijkheidsbeginsel binnen de EU. Juist dit was een van de pijlers waarop de EU tot nu toe op stoelde. Nu wordt de macht van de kleinere landen sterk ingeperkt, waardoor ze voortaan maar als schoothondjes moeten meelopen aan de leiband die in de handen wordt gehouden van de grotere landen.

"Neen", dus.

Iwein 22 april 2005 21:10

Tegenstemmen

groene flamingant 22 april 2005 23:41

Tenzij u meent dat elke sociale- of milieumaatregel een bedreiging is voor de heilige vrije markt (en dus vindt dat al die sociale en milieuwetgeving waar de huidige Europese welvaart op gestoeld is over boord moet): tegenstemmen.

En aangezien de Lage Landen met deze grondwet inderdaad niet veel meer dan schoothondjes zouden worden: neen!

Jozef Ostyn 23 april 2005 11:23

Citaat:

Het is niet aan mij om u te zeggen welke mening u moet hebben. Maar ik wil u - ongeacht uw uiteindelijke stemgedrag - wel aanbevelen om zeker te gaan stemmen. Ik heb een hekel aan mensen die klagen over politiek maar zelf niet willen deelnemen aan het politieke proces.

Menapius 23 april 2005 11:43

Mocht er in Belgie een referendum gehouden worden dan zou ik "neen" stemmen.
Zelfs al heb ik de "grondwet" niet gelezen en weet ik niet waarover het gaat.
Volgens mij is een grondwet iets korts, krachtigs en duidelijks, waarvan het volk het gevoel heeft dat het door hen en voor hen neergepend is. Ik heb een poging gedaan om die honderden bladzijden juridisch gebrabbel door te nemen. Verder dan de preambules ben ik niet gekomen. Ik kreeg er koppijn van. En al heeft een conventie van wijzen eraan gewerkt, het zou mij verbazen dat deze grondwet de wil van het "gewone" Europese volk weerspiegelt...

Tjeerd 23 april 2005 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Het is niet aan mij om u te zeggen welke mening u moet hebben. Maar ik wil u - ongeacht uw uiteindelijke stemgedrag - wel aanbevelen om zeker te gaan stemmen. Ik heb een hekel aan mensen die klagen over politiek maar zelf niet willen deelnemen aan het politieke proces.

Ik zal ook zeker gaan stemmen. Maar ik weet nog niet wat, daarom vraag ik advies ;-)

Op het moment neig ik naar een nee-stem. Zouden de voorstanders kunnen uitleggen wat (in dit geval) Nederland nou met de Europese Grondwet opschiet?

DokterDick 23 april 2005 16:52

Citaat:

Stem a.u.b. tegen de Europese grondwet, tenzij je voor een uitverkoop van Nederland aan Duitsland en Frankrijk bent. Fokker, de KLM en Corus, we zijn het allemaal kwijt geraakt aan onze die grote Europese "broeders". En wat heeft die Euro ons nou opgeleverd, het is alleen maar een verkapte loonsverlaging geweest. We geven die zgn arme Europese landen alleen maar een verkapte vorm van ontwikkelingshulp en onze gestolen auto's blijven daar gewoon rondrijden.
Ken je nog het spreekwoord "Op de markt is uw Euro een Gulden waard".
Ik heb niks tegen samenwerking, maar laat Nederland dan gaan samenwerken met bv Denemarken, Noorwegen, Belgie en Luxemburg. Een vernieuwde BeNeLux lijkt me helemaal geen slecht plan (met of zonder Wallonie). Het maakt onze gezamelijke taal en cultuur alleen maar belangrijker en machtiger in een Europa dat overheerst wordt door Duitlsland en vooral Frankrijk.
Merkwaardig is het wel dat er in Belgie geen referendum wordt gehouden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be