Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=33042)

pros de sos 25 april 2005 09:56

Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan
 
Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan

Vaste scheidingswand verplicht
Geen enkele luxeterreinwagen zonder vaste, niet demonteerbare scheidingswand zal nog door de controle geraken als lichte vrachtwagen. Minister van Verkeer Renaat Landuyt vreest grootschalige fraude en heeft daarom zijn beleid terzake verscherpt in een nota. De belangenorganisaties van autoconstructeurs Febiac en Federauto steigeren.

De instructienota van Landuyt bepaalt dat minstens een derde van de cabine van een lichte vrachtwagen afgescheiden moet zijn met een vaste, loodrechte, metalen wand en moet dienen als bagage- of stockageruimte. Die verscherping moet beletten dat bezitters van een luxejeep bij de keuring een schuin wandje in hun auto monteren. Zo kunnen ze genieten van een veel gunstiger fiscaal regime en betalen ze veel minder taksen.

Landuyt beschouwt dat als fraude. De nieuwe normen in zijn nota gelden sinds 4 april. Ze hebben tot gevolg dat heel wat luxeterreinwagens van het type Volkswagen Touareg, Mercedes M-klasse en Porsche Cayenne nu helemaal niet meer via een achterpoortje als lichte vrachtwagen kunnen worden ingeschreven.

Febiac en Federauto schreeuwen moord en brand. De nieuwe wet die op 1 januari volgend jaar ingaat, is ruim voldoende om misbruiken tegen te gaan, zeggen ze. Vanaf dan vervalt het fiscale gunstregime voor luxeterreinwagens. Mensen die vóór 4 april een auto hebben gekocht, komen nu bedrogen uit. ,,Er is geen overgangsmaatregel voorzien. Die nota is onaanvaardbaar en overbodig.''

Landuyt heeft er ,,een wrang gevoel'' bij, zegt hij. ,,Die serieuze organisaties pleiten eigenlijk voor fraude. Ze hebben dan nog niet eens door dat de instructienota ingrijpender gevolgen heeft. Vanaf nu zal er bij élke keuring op worden toegekeken dat niemand nog probeert te sjoemelen. Wie een luxewagen wil, moet bereid zijn om de taksen daarop te betalen. Ik duld geen uitzonderingen.''

_____________________________________________


Groot gelijk, HARD aanpakken dat rijke profitariaat!
Meer inkomsten voor de staat, goed voor de arme werklozen en zieken.
Eerlijke verdeling welvaart.

;-)

Geertje 25 april 2005 10:08

Nog beter zou zijn : aanpakken van de bedrijfswagens. Want, eerlijk gezegd ik vermoed dat dit om een onbeduidend aantal gaat. Enkele honderden in België ? Het zal eerder een principekwestie zijn ipv een praktische overwinning. Ik vraag mij trouwens af waarom "lichte vrachtwagens" eigenlijk verminderde taksen moeten hebben ? De zin hiervoor ontgaat me totaal.

Grellig 25 april 2005 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik vraag mij trouwens af waarom "lichte vrachtwagens" eigenlijk verminderde taksen moeten hebben ? De zin hiervoor ontgaat me totaal.

Ik heb altijd gedacht dat die verminderde taksen er waren ivm het gebruik van de lichte vracht voor "beroepsdoeleinden".
Maar ik kan ook verkeerd zijn hoor Geertje,ik weet het eerlijk gezegd ook niet.

Zwarte Spion 25 april 2005 10:20

Waartoe dienen de taksen in de eerste plaats eigenlijk?

Afschaffen die handel!

Geertje 25 april 2005 10:25

Even gecontroleerd welke taksen op verzekeringen gehoffen wordt.

Gewone auto : 9,25 %
> 3,5 ton : 1,40 %
>= 12 ton : 0 %

De autotaksen zijn er dus zo te zien bijna enkel voor de gewone burger :?

Grellig 25 april 2005 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Even gecontroleerd welke taksen op verzekeringen gehoffen wordt.

Gewone auto : 9,25 %
> 3,5 ton : 1,40 %
>= 12 ton : 0 %

De autotaksen zijn er dus zo te zien bijna enkel voor de gewone burger :?

Des te zwaarder en slechter voor wegdek en milieu,des te minder taxen betalen?Versta ik da goed Geertje?

Zwarte Spion 25 april 2005 10:27

De dieven!

Chipke 25 april 2005 10:28

Misbruiken aanpakken kan natuurlijk niet anders dan toegejuicht worden (met de taksen/belastingen die op zo'n voertuig moeten betaald worden, kan men meestal minstens 1 1/2 werkloze, al dan niet werkschuw, onderhouden worden;-)).

Maar als de wet het toeliet, is het dan fraude? En werden er maatregelen genomen tegen de opstellers en de stemmers van dergelijke visnetwetten? Neen, die ontsnappan weeral, niettegenstaande ze het land miljoenen euro's gekost hebben (en rechtsonzekerheid gecreëerd).

Wat ik ook eens graag zou willen weten--> hoeveel zouden de ministers moeten betalen als voordeel in natura voor hun 'dienstwagen'? Als die natuurlijk niets moeten betalen, omdat dit bij wet of andere uitwijkmogelijken,is geregeld, zal dat voor sos Landuyt wel in orde zijn...
Dusl hoeveel wordt Landuyt voor zijn dienstwagen belast (voordeel in natura of iets anders)?

Mitgard 25 april 2005 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Waartoe dienen de taksen in de eerste plaats eigenlijk?

om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.

Grellig 25 april 2005 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.

Jij bent ook 100 jaar te laat geboren hé ;-)

Geertje 25 april 2005 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Des te zwaarder en slechter voor wegdek en milieu,des te minder taxen betalen?Versta ik da goed Geertje?

Zo te zien. Er moet wel vermeld worden dat vrachtwagens boven de 12 ton allerlei andere dure heffingen krijgen opgelegd vooral vanuit Europees niveau gestuurd.

Zwarte Spion 25 april 2005 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.

Het gevaar komt eerder uit het Midden-Oosten lijkt me...

Bobke 25 april 2005 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Zo te zien. Er moet wel vermeld worden dat vrachtwagens boven de 12 ton allerlei andere dure heffingen krijgen opgelegd vooral vanuit Europees niveau gestuurd.

Die ze dan weer als bedrijfskosten mogen inbrengen?

Geertje 25 april 2005 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Die ze dan weer als bedrijfskosten mogen inbrengen?

Geen idee, dat zou je aan een boekhouder of zo moeten vragen.

Chipke 25 april 2005 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Geen idee, dat zou je aan een boekhouder of zo moeten vragen.

Dat zouden de bazen toch niet durven zeker!?!... Vrachtwagens als bedrijfskosten inbrengen? ;-)

Tegendradigaard 25 april 2005 14:44

Zou de Karel De Gucht zijne Cayenne zijn ingeschreven als ne licht vracht ?

Geertje 25 april 2005 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Zou de Karel De Gucht zijne Cayenne zijn ingeschreven als ne licht vracht ?

Ik dacht alleszins dat een Cayenne als lichte vracht kon ingeschreven zijn. Maar hij heeft het - eerlijk als hij is - misschien niet gedaan.:-)

Hans1 25 april 2005 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pros de sos
Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan

Vaste scheidingswand verplicht
Geen enkele luxeterreinwagen zonder vaste, niet demonteerbare scheidingswand zal nog door de controle geraken als lichte vrachtwagen. Minister van Verkeer Renaat Landuyt vreest grootschalige fraude en heeft daarom zijn beleid terzake verscherpt in een nota. De belangenorganisaties van autoconstructeurs Febiac en Federauto steigeren.

De instructienota van Landuyt bepaalt dat minstens een derde van de cabine van een lichte vrachtwagen afgescheiden moet zijn met een vaste, loodrechte, metalen wand en moet dienen als bagage- of stockageruimte. Die verscherping moet beletten dat bezitters van een luxejeep bij de keuring een schuin wandje in hun auto monteren. Zo kunnen ze genieten van een veel gunstiger fiscaal regime en betalen ze veel minder taksen.

Landuyt beschouwt dat als fraude. De nieuwe normen in zijn nota gelden sinds 4 april. Ze hebben tot gevolg dat heel wat luxeterreinwagens van het type Volkswagen Touareg, Mercedes M-klasse en Porsche Cayenne nu helemaal niet meer via een achterpoortje als lichte vrachtwagen kunnen worden ingeschreven.

Febiac en Federauto schreeuwen moord en brand. De nieuwe wet die op 1 januari volgend jaar ingaat, is ruim voldoende om misbruiken tegen te gaan, zeggen ze. Vanaf dan vervalt het fiscale gunstregime voor luxeterreinwagens. Mensen die vóór 4 april een auto hebben gekocht, komen nu bedrogen uit. ,,Er is geen overgangsmaatregel voorzien. Die nota is onaanvaardbaar en overbodig.''

Landuyt heeft er ,,een wrang gevoel'' bij, zegt hij. ,,Die serieuze organisaties pleiten eigenlijk voor fraude. Ze hebben dan nog niet eens door dat de instructienota ingrijpender gevolgen heeft. Vanaf nu zal er bij élke keuring op worden toegekeken dat niemand nog probeert te sjoemelen. Wie een luxewagen wil, moet bereid zijn om de taksen daarop te betalen. Ik duld geen uitzonderingen.''

_____________________________________________


Groot gelijk, HARD aanpakken dat rijke profitariaat!
Meer inkomsten voor de staat, goed voor de arme werklozen en zieken.
Eerlijke verdeling welvaart.

;-)

Is het dit waarmee onze 60 ministers zich zoal bezighouden? Met scheidinswanden in auto's? Wat je toch niet moet doen als minister om nog een beetje op te vallen. Leve Landuyt, de anti-luxe-jeep-minister ! ;-)

Geertje 25 april 2005 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Is het dit waarmee onze 60 ministers zich zoal bezighouden? Met scheidinswanden in auto's? Wat je toch niet moet doen als minister om nog een beetje op te vallen. Leve Landuyt, de anti-luxe-jeep-minister ! ;-)

Je kan dit bijna in reeks van belangrijke beslissingen classeren zoals verbod op flippo's, spuitbussen verbieden die al lang niet meer verkocht worden (Freya), enz...

Hans1 25 april 2005 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je kan dit bijna in reeks van belangrijke beslissingen classeren zoals verbod op flippo's, spuitbussen verbieden die al lang niet meer verkocht worden (Freya), enz...

Worden de Freya's ook al niet meer verkocht?;-) Och ja, er is beter op de markt, hè.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be