Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Het enige doel van de splitsing is Halle-Vilvoorde volwaardig bij het Vlaams gewest in te delen en niet langer deels bij het Brusselse. Daar gaat het Vlamingen (en omgekeerd de Franstaligen) om. Dat enige doel wordt niet gerealiseerd indien er een inschrijvingsrecht ingesteld wordt. De Brusselse lijsten (federale verkiezingen) en Waalse lijsten (Europese verkiezingen) kunnen dan immers blijven stemmen ronselen in Vlaams-Brabant. Omgekeerd kunnen Vlaamse lijsten dat niet in Waals-Brabant : de discriminatie aangeklaagd door het Arbitragehof blijft dus bestaan.
|
Nee, dat stemmenronselen kan niet. Het inschrijvingsrecht geldt in mijn voorbeeld immers alleen voor de mensen die nú in de faciliteitengemeenten wonen en zèlf besluiten zich in te schrijven in Brussel. Eens de inschrijvingstermijn is verstreken zal het dus niet meer mogelijk zijn om in te schrijven in Brussel. Overigens is het inschrijvingsrecht natuurlijk ook toegankelijk voor Vlamingen uit de faciliteitengemeenten, maar die zullen daar waarschijnlijk geen of nauwelijks gebruik van maken.
Citaat:
Wie zegt dat dat inschrijvingsrecht uitdovend zal zijn? Daar is nog niets van gehoord.
|
Ik schreef dan ook: STEL! Er is nog helemaal niets bekend, zelfs niet of er überhaupt een inschrijvingsrecht komt. Ik probeer alleen in de discussie te achterhalen welke bezwaren er leven tegen het inschrijvingsrecht an sich met de beperkingen zoals ik die hierboven geschetst heb.
Citaat:
Bovendien is het precies de bedoeling van de Vlaamse partijen dat de Franstaligen in de Rand op Franstalige partijen kunnen stemmen die in Halle-Vilvoorde (en niet in het Brussel Gewest of in Wallonië) opkomen.
|
Volgens mij hopen velen juist dat de Franstaligen in de rand door de splitsing niet meer op Franstalige maar op Vlaamse partijen gaan stemmen. Dat lijkt me inderdaad onrealistisch, het gevolg zal nl. zijn dat er een Franstalige eenheidslijst komt in Vlaams-Brabant. Die haalt dan weliswaar minder stemmen dan als de Franstalige partijen met aparte lijsten meedoen, maar toch genoeg om een zetel te behalen. Door het door mij geschetste inschrijvingsrecht voorkom je dat de Franstaligen een of twee Vlaams-Brabantse Kamerzetels inpikken, omdat de stemmen van een groot deel van de Franstaligen in Brussel worden uitgebracht en de rest (de Franstaligen buiten de faciliteitengemeenten) met te weinig zijn om met een Franstalige eenheidslijst een zetel te behalen.
Citaat:
Besluit: met dat inschrijvingsrecht wordt de splitsing een lege doos en haalt het FDF zijn slag thuis : een deel van Vlaanderen blijft (electoraal) ingedeeld bij Brussel en Wallonië. En daarvoor zouden we dan nog een prijs betalen ook!
|
Nee, dat is in mijn voorstel niet het geval: het is enkel een persoonlijk recht voor de mensen die nu in de faciliteitengemeenten wonen en er gebruik van willen maken. Als zij verhuizen uit Vlaanderen of overlijden vervalt dat recht, dus uiteindelijk bestaat het inschrijvingsrechten niet meer.
Ik zou er trouwens op willen wijzen dat de inwoners van Voeren zelfs een onbeperkt recht hebben (dat gaat dus veel verder dan het persoonlijk recht voor de huidige bewoners dat ik hierboven schets) om in het Waalse Aubel te gaan stemmen voor de federale en Europese verkiezingen. Is Voeren daarmee electoraal ingedeeld bij Wallonië? Retour �* Liège zal het graag horen.
|