Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is een klein gehucht en ligt ergens tussen Breskens en Terneuzen, geloof ik.
|
Misschien kunnen ze Zeeuws-Vlaanderen nog 'ns nomineren als streek met de mooiste plaatsnamen. ;-)
Citaat:
Een paar collega's en ik hebben ooit eens een interessante discussie gehad over plaatsen die naar een heilige genoemd zijn. Als je die op een kaart zou uitleggen, dan zou je merken dat die bijna uitsluitend beneden de grote rivieren voorkomen (dus ook in Noord-Brabant en zo). Er zou een link kunnen zijn met de protestantisering van die gebieden, die bepaalde dorpen een andere naam gaf. Het omgekeerde is in Vlaanderen gebeurd: Sint-Gillis-Waas heette oorspronkelijk 'Koevoorde' of iets dergelijks, terwijl Sint-Gillis-Brussel oorspronkelijk Opbrussel heette. In andere landen is er echter ook een dergelijk fenomeen, namelijk dat de heiligendorpen voornamelijk voorkomen in de meer zuidelijke/romaanse landen. Het verbaast me eigenlijk dat men daar nog geen neerlandicus op gezet heeft.
|
Ik denk dat je daar toch een vertekend beeld van hebt. In Nederland valt het aantal plaatsnamen dat naar heiligen genoemd is nogal mee, volgens de officiële plaatsnamenlijst zijn het er dertig. Daarvan liggen er 'maar' vijf in Noord-Brabant, vijf in Limburg en drie in Zeeuws-Vlaanderen. De andere zeventien liggen dus in 'protestants gebied'. Ik noem er een aantal:
- Sint-Annaparochie en Sint-Jacobiparochie (gem. Het Bildt, Fryslân)
- Sint-Nicolaasga (Skarsterlân, Fryslân) - weliswaar een katholieke enclave
- Sint-Jansklooster (Steenwijkerland, Overijssel) - vroegere woonplaats van Evert van Benthem, tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht
- Sint-Maarten (Harenkarspel, Noord-Holland), Sint-Maartensbrug en Sint-Maartensvlotbrug (Zijpe, Noord-Holland) - blijkbaar een waterrijk gebied
- Sint-Pancras (Langedijk, Noord-Holland) - vlak boven Alkmaar
- Sint-Philipsland (eiland en dorp in de gemeente Tholen, Zeeland), Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk (Tholen, Zeeland) - alledrie zeer streng gereformeerd
- Sint-Laurens (Middelburg, Zeeland)
|