Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Doodstil mooiste plaatsnaam van Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=33375)

Dimitri 2 mei 2005 15:00

Doodstil mooiste plaatsnaam van Nederland

Citaat:

Doodstil mooiste plaatsnaam van Nederland

DOODSTIL (ANP) - Doodstil is verkozen tot mooiste plaatsnaam van Nederland. Het dorpje in de Groningse gemeente Eemsmond liet bij een internetverkiezing het Zeeuws-Vlaamse Waterlandkerkje, het Overijsselse Muggenbeet en de Brabantse hoofdstad 's-Hertogenbosch glansrijk achter zich.

Doodstil kreeg 49 procent van de stemmen. Bezoekers van de website en lezers van het blad Taalpost van het Genootschap Onze Taal hadden de vier plaatsnamen eerder genomineerd. Waterlandkerkje haalde met 34 procent van de stemmen de tweede plaats.

11 Procent van de respondenten stemde op Muggenbeet. De overige 6 procent vond dat 's-Hertogenbosch de mooiste naam had.

Betekenis

De betekenis van de plaatsnaam heeft overigens niets van doen met de rust in het Groningse gehucht. Doodstil ligt aan het Boterdiep, een kanaal tussen Groningen naar Uithuizen. De naam staat voor de brug over het water aldaar: de brug (til) was namelijk oorspronkelijk eigendom van de boerenfamilie Dode of Doede, meldt de gemeente Eemsmond.

Er doet ook een tweede verklaring de ronde. Volgens de overlevering voer er oorspronkelijk een pontje op dezelfde plaats over het Boterdiep. Toen bij het overbrengen van een lijkkist het pontje door een onverwachte en onverklaarbare golf werd verzwolgen, besloot men tot de bouw van een 'dodenbrug.'

De verkiezing van de mooiste Vlaamse plaatsnaam loopt overigens nog. Daar strijden tot zondag 8 mei de plaatsen Sint-Job-in-'t-Goor en Schellebelle om de eer.
Het mag dan weliswaar niet de oorspronkelijke betekenis van de plaatsnaam zijn, op het uitgestrekte en dunbevolkte Noord-Groningse platteland is het absoluut doodstil. Een goede keus dus, alhoewel Waterlandkerkje ook wel een mooie naam is.

Wat de Vlaamse verkiezing betreft ga ik voor Schellebelle.

Piet Hein 2 mei 2005 15:21

ik kies voor Sint-Job-in-'t-Goor.

Mitgard 2 mei 2005 16:05

Kuttekoven.

Zeno! 2 mei 2005 18:26

Leuven

Stubaf. 2 mei 2005 18:33

Oostrozebeke.

Musketo 2 mei 2005 18:43

Molenbeek

Yann 2 mei 2005 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het mag dan weliswaar niet de oorspronkelijke betekenis van de plaatsnaam zijn, op het uitgestrekte en dunbevolkte Noord-Groningse platteland is het absoluut doodstil. Een goede keus dus, alhoewel Waterlandkerkje ook wel een mooie naam is.

Kijk eens aan. Mooi mooi.

Citaat:

Wat de Vlaamse verkiezing betreft ga ik voor Schellebelle.
Ik vind Koningshooikt.

la_Principessa 2 mei 2005 20:35

Antwerpen natuurlijk.

Piet Hein 2 mei 2005 20:54

Herentals

ossaert 2 mei 2005 21:25

In Nederland heb ik wel een zwak voor 's-Hertogenbosch... al heeft 'Nummer Eén' in Zeeuws-Vlaanderen ook wel iets.

Dichter bij huis, zou ik gaan voor één van die dorpjes in (Zuid-)Oost-Vlaanderen, Bachte-Maria-Leerne, Hemelveerdegem en meer van dat moois, of misschien toch Sinaai.

Dimitri 2 mei 2005 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Leuven

Nee hoor, helemaal niet chauvinistisch... ;-)

Dimitri 2 mei 2005 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
In Nederland heb ik wel een zwak voor 's-Hertogenbosch... al heeft 'Nummer Eén' in Zeeuws-Vlaanderen ook wel iets.

Is dat een adres of een woonplaats? 8O

Citaat:

Dichter bij huis, zou ik gaan voor één van die dorpjes in (Zuid-)Oost-Vlaanderen, Bachte-Maria-Leerne, Hemelveerdegem en meer van dat moois, of misschien toch Sinaai.
Vlaanderen grossiert wel in de Bijbelsgetinte plaatsnamen: Nazareth, Jezus-Eik (de eerste keer dat iemand die naam noemde geloofde ik 'm niet) en meer van dat fraais.

De van oorsprong langste plaatsnaam van Nederland is ook een leuke: Hendrik-Ido-Oostendam-Schildmanskinderen-Groot-en-Klein-Sandelingen-Ambacht. Deze streepjescode is tegenwoordig beter bekend als Hendrik-Ido-Ambacht.

Tjolder 2 mei 2005 23:26

Scheldewindeke

(In Zeeuws-Vlaanderen ben ik al eens Boerenhol tegen gekomen)

FT 3 mei 2005 10:35

In nederland vind ik "Schiermoniksoog" wel iets hebben.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder

Een gehucht van Linkebeek heet "Holleken" met bijhorend NMBSstation.

http://www.b-rail.be/cgi-script/stat....cgi?8300578+1

Griffin 3 mei 2005 11:06

Mannekensvere

Griffin 3 mei 2005 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Scheldewindeke

Ik ben daar regelmatig doorgereden, door dat Boerenhol! :)

ossaert 3 mei 2005 11:51

Citaat:

Is dat een adres of een woonplaats? 8O

Het is een klein gehucht en ligt ergens tussen Breskens en Terneuzen, geloof ik.

Citaat:

Vlaanderen grossiert wel in de Bijbelsgetinte plaatsnamen: Nazareth, Jezus-Eik (de eerste keer dat iemand die naam noemde geloofde ik 'm niet) en meer van dat fraais.
Een paar collega's en ik hebben ooit eens een interessante discussie gehad over plaatsen die naar een heilige genoemd zijn. Als je die op een kaart zou uitleggen, dan zou je merken dat die bijna uitsluitend beneden de grote rivieren voorkomen (dus ook in Noord-Brabant en zo). Er zou een link kunnen zijn met de protestantisering van die gebieden, die bepaalde dorpen een andere naam gaf. Het omgekeerde is in Vlaanderen gebeurd: Sint-Gillis-Waas heette oorspronkelijk 'Koevoorde' of iets dergelijks, terwijl Sint-Gillis-Brussel oorspronkelijk Opbrussel heette. In andere landen is er echter ook een dergelijk fenomeen, namelijk dat de heiligendorpen voornamelijk voorkomen in de meer zuidelijke/romaanse landen. Het verbaast me eigenlijk dat men daar nog geen neerlandicus op gezet heeft.

Dimitri 3 mei 2005 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is een klein gehucht en ligt ergens tussen Breskens en Terneuzen, geloof ik.

Misschien kunnen ze Zeeuws-Vlaanderen nog 'ns nomineren als streek met de mooiste plaatsnamen. ;-)

Citaat:

Een paar collega's en ik hebben ooit eens een interessante discussie gehad over plaatsen die naar een heilige genoemd zijn. Als je die op een kaart zou uitleggen, dan zou je merken dat die bijna uitsluitend beneden de grote rivieren voorkomen (dus ook in Noord-Brabant en zo). Er zou een link kunnen zijn met de protestantisering van die gebieden, die bepaalde dorpen een andere naam gaf. Het omgekeerde is in Vlaanderen gebeurd: Sint-Gillis-Waas heette oorspronkelijk 'Koevoorde' of iets dergelijks, terwijl Sint-Gillis-Brussel oorspronkelijk Opbrussel heette. In andere landen is er echter ook een dergelijk fenomeen, namelijk dat de heiligendorpen voornamelijk voorkomen in de meer zuidelijke/romaanse landen. Het verbaast me eigenlijk dat men daar nog geen neerlandicus op gezet heeft.
Ik denk dat je daar toch een vertekend beeld van hebt. In Nederland valt het aantal plaatsnamen dat naar heiligen genoemd is nogal mee, volgens de officiële plaatsnamenlijst zijn het er dertig. Daarvan liggen er 'maar' vijf in Noord-Brabant, vijf in Limburg en drie in Zeeuws-Vlaanderen. De andere zeventien liggen dus in 'protestants gebied'. Ik noem er een aantal:
- Sint-Annaparochie en Sint-Jacobiparochie (gem. Het Bildt, Fryslân)
- Sint-Nicolaasga (Skarsterlân, Fryslân) - weliswaar een katholieke enclave
- Sint-Jansklooster (Steenwijkerland, Overijssel) - vroegere woonplaats van Evert van Benthem, tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht
- Sint-Maarten (Harenkarspel, Noord-Holland), Sint-Maartensbrug en Sint-Maartensvlotbrug (Zijpe, Noord-Holland) - blijkbaar een waterrijk gebied
- Sint-Pancras (Langedijk, Noord-Holland) - vlak boven Alkmaar
- Sint-Philipsland (eiland en dorp in de gemeente Tholen, Zeeland), Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk (Tholen, Zeeland) - alledrie zeer streng gereformeerd
- Sint-Laurens (Middelburg, Zeeland)

ossaert 3 mei 2005 14:29

Citaat:

Ik denk dat je daar toch een vertekend beeld van hebt. In Nederland valt het aantal plaatsnamen dat naar heiligen genoemd is nogal mee, volgens de officiële plaatsnamenlijst zijn het er dertig. Daarvan liggen er 'maar' vijf in Noord-Brabant, vijf in Limburg en drie in Zeeuws-Vlaanderen. De andere zeventien liggen dus in 'protestants gebied'. Ik noem er een aantal:
- Sint-Annaparochie en Sint-Jacobiparochie (gem. Het Bildt, Fryslân)
- Sint-Nicolaasga (Skarsterlân, Fryslân) - weliswaar een katholieke enclave
- Sint-Jansklooster (Steenwijkerland, Overijssel) - vroegere woonplaats van Evert van Benthem, tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht
- Sint-Maarten (Harenkarspel, Noord-Holland), Sint-Maartensbrug en Sint-Maartensvlotbrug (Zijpe, Noord-Holland) - blijkbaar een waterrijk gebied
- Sint-Pancras (Langedijk, Noord-Holland) - vlak boven Alkmaar
- Sint-Philipsland (eiland en dorp in de gemeente Tholen, Zeeland), Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk (Tholen, Zeeland) - alledrie zeer streng gereformeerd
- Sint-Laurens (Middelburg, Zeeland)

Ik heb niet meteen gezegd dat ze 'uitsluitend' in katholiek terug te vinden zijn (al ben ik wel verbaasd over Noord-Brabant), maar in vergelijking met het aantal heiligenplaatsen of bijbelse referenties die je in Vlaanderen terugvindt, is het maar een pover lijstje. Daar moet toch een verklaring voor zijn, al lijkt nu de protestantse piste wel een beetje ontkracht. De romaanse invloed? Of is er een verschil in de stichtingsdatum van deze plaatsen?

ossaert 3 mei 2005 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik ben daar regelmatig doorgereden, door dat Boerenhol! :)

Ik mag hopen dat dit letterlijk te nemen is...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be