De Vlamingen hebben er genoeg van!!
VLAMINGEN OVER B-H-V in lezersbrieven
Gewoon stemmen, dat is democratie
“Eigenlijk is het heel simpel: de Vlamingen die in de meerderheid zijn, moeten de splitsing gewoon stemmen”.
Kraan toe!
“Splits B-H-V. Een Waals njet? Draai de kraan dan dicht voor het zuiden. Voil�*, zo lossen wij dat op!”
Op de buik
“Wees gerust, de Vlamingen zullen voor de zoveelste keer voor hun knus zeteltje kiezen in het parlement en opnieuw toegeven aan Di Rupo en co.”
Vlaamse belangen verdedigen!
“Aan de Vlaamse excellenties zou ik willen zeggen: doe waarvoor u gekozen bent, verdedig de rechtmatige belangen van de Vlaamse kiezer. Zij zijn uw werkgever, uw opdrachtgever. Aan de Waalse excellenties: bijt niet in de hand die u voedt.”
Logica is zoek
“Als kinderen stout zijn, krijgen ze geen zakgeld. Als volwassenen niet goed werken, worden ze ontslagen. Als bedrijven frauderen, krijgen ze een boete. Als Wallonië Vlaanderen voor de zoveelste keer bedriegt, krijgt het een inschrijvingsrecht als bonus. Waar is de logica?”
Oorlogsverklaring
“De Franstalige partijvoorzitters komen eensgezind met een oorlogsverklaring naar buiten: B-H-V kan enkel gesplitst worden als het Brussels Gewest wordt uitgebreid. Zij zouden kunnen zeggen dat ze bekommerd zijn om het voortbestaan van België en zijn transfers, dat daarom de rechtsstaat gerespecteerd en de grondwet moet nageleefd worden, en dat het een bijzonder onverantwoordelijke en gevaarlijke daad zou zijn om de alarmbel in werking te zetten op een moment dat de economie stokt. Hebben de Walen dan de ambitie om België op te blazen?”
België op de helling
“Van nieuwkomers verwachten we dat ze zich schikken naar ons, het bekende ‘rechten en plichten’-verhaal. Indien onze zuiderburen zich niet in dit plaatje kunnen terugvinden, dan kunnen we evengoed België op de helling zetten. Dan hoeft het niet meer.”
Franstaligen hebben niet te klagen!
“Wanneer de kieskring gesplitst wordt, zal geen enkele inwoner van de rand of faciliteitengemeenten veel hinder ondervinden. De Franstaligen zullen nog op aanvraag een Franstalig document kunnen bekomen bij de gemeente. Het Franstalig kleuteronderwijs in de faciliteitengemeenten zal nog door de Vlamingen worden gesubsidieerd, enz…”
“Het grote verschil is dat bepaalde tenoren (meestal van het FDF) geen stemmen meer kunnen ronselen in de faciliteitengemeenten of andere gemeenten van het kiesarrondissement zoals nu gebeurt. De Vlamingen zullen de Franstaligen of anderstaligen niet verdrijven uit hun regio.”
“Voer gewoon de splitsing door zoals wettelijk voorzien zonder (veel) compensatie.”
België splitsen
“Een lezer stelde voor niet alleen B-H-V te splitsen, maar heel België om Di Rupo 500 jaar communautaire rust te garanderen. Zijn voorstel is gemakkelijk uit te voeren, aangezien Wallonië al voor een deel van België afgesplitst is: zie de Belgische wet op het verbod van tabaksreclame en de Belgische wet op het verbod van wapenuitvoer naar gevaarlijke landen. Beide wetten worden in Wallonië niet toegepast.”
En de Vlamingen in Wallonië dan?
“Als Nederlandstalige inwoner van Edingen (een stad met theoretisch althans faciliteiten voor de Vlamingen, net over de taalgrens in Henegouwen) wil ik het volgende kwijt: ik woon dichter bij Brussel dan vele Franstaligen uit Vlaams-Brabant die geen taalfaciliteiten hebben! Waarom moeten Franstaligen die zich vestigen in een Vlaams-Brabantse gemeente zonder taalfaciliteiten (zoals bijv. Herne) wél kunnen stemmen voor Franstalige politici uit Brussel, terwijl een Nederlandstalige inwoner zoals ik van een Waalse faciliteitengemeente voor Nederlandstaligen niet kan stemmen voor Vlaamse politici uit Brussel? Daar zie ik geen enkele logica van in, en ik ben nochtans wiskundige van opleiding. De splitsing van B-H-V zonder prijs, is dus zonder meer democratisch gerechtvaardigd, tot spijt van Di Rupo, Reynders en vele anderen.”
“Ten gevolge van dubieuze talentellingen werd Edingen bij de vastlegging van de taalgrens in 1962 overgeheveld van Vlaanderen naar Wallonië; dit betekent o.a. dat Nederlandstaligen in Edingen al 40 jaar niet kunnen profiteren van de gunstmaatregel die wel bestaat voor de Franstaligen uit de Vlaamse rand. Laten we daar maar eens goed over nadenken, politici aan beide kanten van de taalgrens.”
Lezers in Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws, 04.05.05
|